» Για πολυπαραγοντικό ζήτηµα έκανε λόγο η Fraport σε χθεσινή ενηµέρωση δηµοσιογράφων στα Χανιά
Όνειρο µακρινό φαίνεται να είναι η οποιαδήποτε επέκταση της τουριστικής περιόδου στα Χανιά, καθώς κάτι τέτοιο δεν φαίνεται εφικτό στο κοντινό µέλλον. Αυτό διεφάνη στη συζήτηση στελεχών της Fraport Greece µε δηµοσιογράφους των Χανίων κατά την χθεσινή επίσκεψη των πρώτων στην πόλη των Χανίων.
Οι κύριοι λόγοι της µη επέκτασης, σύµφωνα µε τα στελέχη της εταιρείας, έχουν να κάνουν µε την ανάγκη περαιτέρω συνεργασίας όλων των αρµόδιων φορέων ώστε ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταστήµατα να µένουν ανοικτά τους µήνες Μάρτιο- Απρίλιο και Οκτώβριο- Νοέµβριο.
Πιο χαρακτηριστικά ο γεν. ∆ιευθυντής Aνάπτυξης της Fraport κ. Γιώργος Βήλος στα ερωτήµατα για το γεγονός ότι δεν έχει προχωρήσει καµία επιµήκυνση της τουριστικής απάντησε πως τα Χανιά, µετά τη Θεσσαλονίκη, είναι ο προορισµός που έχει τις περισσότερες προϋποθέσεις για την επιµήκυνση της σεζόν συµπληρώνοντας πως για να γίνει αυτό ξενοδοχεία, ταβέρνες, καταστήµατα θα πρέπει να είναι ανοικτά και τον Απρίλη -Μάιο και τον Οκτώβριο -Νοέµβριο.
Ο ίδιος µάλιστα µίλησε για την “Σύµπραξη Τουρισµού για τα Χανιά” στην οποία µετέχουν η Fraport, η Αegean, η Ένωση Ξενοδόχων, η Eurobank και ο ΕΟΤ ως µια προσπάθεια προς αυτήν την κατεύθυνση, για την οποία πάντως οι δηµοσιογράφοι σχολίασαν πως µέχρι τώρα δεν έχει δώσει κανένα σοβαρό αποτέλεσµα.
Στο ερώτηµα των “Χ.ν.” για το αν η Fraport δίνει κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες ώστε να πετάξουν τους “κενούς” µήνες για τα Χανιά (Οκτ.- Νοεβρ- Μαρτ.) ο κ. Βήλος απάντησε πως η εταιρεία παρέχει εκπτώσεις και από φέτος έχει πρόγραµµα και για τα 14 αεροδρόµια για τα οποία είναι ενήµερες οι αεροπορικές εταιρείες.
Στην αναφορά µας πως την περίοδο 2012-2018 η Ryanair είχε δροµολόγια από Κύπρο και την υπόλοιπη Ελλάδα µε αποτέλεσµα τα Χανιά να έχουν ένα σηµαντικό αριθµό επισκεπτών και µέσα στο χειµώνα, δροµολόγια που σταµάτησαν όταν η Fraport πήρε τη διαχείριση του αεροδροµίου “ ∆ασκαλογιάννης” και υπεριπλασίασε τα τέλη του, τα στελέχη της Fraport Greece απάντησαν πως στον οικονοµικό προϋπολογισµό των αεροπορικών εταιρειών τα τέλη αεροδροµίου καταλαµβάνουν ένα ποσοστό µόλις 3%. Στην πρόταση της Ryanair για µηδενισµό τελών τους χειµερινούς µήνες προκειµένου να φέρει πτήσεις η απάντηση ήταν πως δεν είναι σοβαρή και ότι η Ιρλανδική εταιρεία το βρίσκει ως δικαιολογία για να αποσύρει τα αεροπλάνα της κάτι που κάνει και σε άλλους προορισµούς.
Στα πλαίσια της συζήτησης έγινε αναφορά επίσης στα παρακάτω:
• ΣΤΟΙΧΕΙΑ 2024: Ειπώθηκε πως για τον Μάιο η αύξηση των αφίξεων καταγράφηκε στο 10% αυξηµένος και κατά 4% µέχρι τώρα τον Ιούνιο και σε ποσοστό 26% συνολικά από το 2017 µέχρι σήµερα. Στα Χανιά πετάνε 50 αεροπορικές εταιρείες, σε 25 χώρες και 100 πόλεις.
• ΤΕΛΗ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ-ΤΑΞΙ: Για το τέλος στάθµευσης που επιβάλλεται στα τουριστικά λεωφορεία που µπαίνουν στο χώρο του αεροδροµίου που έθεσαν στα “Χ.ν.” στους εκπροσώπους της Fraport η απάντηση ήταν πως γίνονται συζητήσεις µε τους συλλόγους των ιδιοκτητών λεωφορείων, ότι έχουν γίνει πολλές εκπτώσεις και ότι το κόστος είναι πολύ µικρό (1,5 ευρώ ανά λεωφορείο για την παροχή χώρου στάθµευσης). Για τα ταξί για την ώρα δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη.
• ΜΠΑΡΑ ΓΙΑ ΙΧ: Στο ερώτηµα µας για το αν τοποθετηθεί µπάρα στην είσοδο στα πρότυπα του “Ελ. Βενιζέλος” προκειµένου να περιοριστεί ο χρόνος παρουσίας των ΙΧ µπροστά στο αεροδρόµιο, τα στελέχη της Fraport άφησαν να εννοηθεί πως κάτι τέτοιο θα γίνει στο µέλλον και πως όπου εφαρµόστηκε βελτίωσε την κατάσταση.
• ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΧΩΡΟΣ: Τέλος για την εικόνα του περιβάλλοντα χώρου του αεροδροµίου που σε κάποια σηµεία δεν είναι η καλύτερη, το σχόλιο ήταν πως θα γίνουν βελτιώσεις σύντοµα.
Τα στελέχη της Fraport Greece συναντήθηκαν µε αυτοδιοικητικούς Α ΄ και Β΄ βαθµού.
Νέο ραντάρ από το 2026
Μέχρι τον Μάιο του 2026 θα έχει εγκατασταθεί στο αεροδρόµιο “∆ασκαλογιάννης” το νέο ραντάρ (συστήµατα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας) και θα είναι λειτουργικό ενηµέρωσε τους δηµοσιογράφους ο κ. Παναγιώτης Σπυράτος, γεν. ∆ιευθυντής επιχειρησιακών λειτουργιών της Fraport Greece. Σηµείωσε επίσης πως η σύµβαση µε την ανάδοχο εταιρεία υπογράφηκε τον Μάιο του 2024 µε προθεσµία παράδοσης τους 24 µήνες.
Αναφορικά µε τους λόγους που πέρασαν 6 χρόνια από τότε που πήρε στη διαχείριση της το αεροδρόµιο Χανίων η Fraport ώστε να υπογραφεί η σύµβαση για την τοποθέτηση νέου ραντάρ (όπως ήταν και η συµβατική της υποχρέωση), τα στελέχη της εταιρείας υπογράµµισαν πως η καθυστέρηση οφείλονταν στην Πολεµική Αεροπορία και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Πιο συγκεκριµένα ότι καθυστέρησαν να συµφωνήσουν στις περισσότερες από 1000 προδιαγραφές που απαιτεί το νέο σύστηµα. Πάντως για τη λειτουργία του νέου συστήµατος απαιτείται εκπαίδευση των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας της Π.Α. κάτι που δεν διευκρινίστηκε αν θα γίνει µέχρι τον Μάιο του 2026 ή στη συνέχεια κάτι που σηµαίνει περαιτέρω καθυστέρηση στην λειτουργία του ραντάρ. Ειδικά για αυτό η Fraport εξήγησε ότι «για να λειτουργήσει το radar στο προαναφερόµενο χρονικό διάστηµα θα πρέπει , όλοι οι εµπλεκόµενοι φορείς, (Πολεµική Αεροπορία, ΥΠΑ, κλπ), να συνεργαστούν και να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από πλευράς τους. Παράλληλα, θα πρέπει να γίνει σαφές, ότι ακόµη και µε την εγκατάσταση του νέου ραντάρ, η αύξηση της χωρητικότητας των κινήσεων, εµπεριέχει και άλλες παραµέτρους, όπως την περαιτέρω στελέχωση του προσωπικού των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, κλπ. θέµατα τα οποία δεν υπάγονται στην αρµοδιότητα του παραχωρησιούχου.»
Το νέο ραντάρ σύµφωνα µε τη Fraport θα έχει ως αποτέλεσµα αύξηση πτήσεων καθώς υπάρχουν πολλά αιτήµατα για τον προορισµό Χανιά. Αυτή τη στιγµή λόγω του παλιού ραντάρ και της υπερχρησιµοποίησης του αεροδροµίου για στρατιωτικές ανάγκες µπορούν να αναχωρούν- καταφτάνουν 4 εµπορικά αεροπλάνα την ώρα, ενώ µε το νέο σύστηµα εκτιµάτε πως ο αριθµός αυτός θα ξεπεράσει τα 20.