Ένα από τα πιο… θανατηφόρα τμήματα του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης είναι αυτό από τον Σταλό έως την Κίσσαμο χωρίς μέχρι σήμερα η πολιτεία να έχει φροντίσει για προληπτικά μέτρα, όπως η κατασκευή διαχωριστικού στηθαίου το οποίο θα έσωζε ζωές.
Την ίδια ώρα, τα Χανιά κατέχουν θλιβερή πρωτιά σε τροχαία δυστυχήματα τα οποία έχουν εξελιχθεί σε μάστιγα, καθώς, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΠΡΟ.Τ.Α.), Γιάννη Λιονάκη, πέρυσι είχαν 87 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων ενώ σε όλη την Ελλάδα καταγράφηκαν 58 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκων, εν μέσω καραντίνας και σε όλη την Κρήτη 71.
Οπως λέει ο κ. Λιονάκης, «το πρόβλημα των τροχαίων στο νησί μας, εξακολουθεί να είναι από τα πιο θλιβερά θέματα που έχει να αντιμετωπίσει η κρητική κοινωνία και που δυστυχώς εθισμένη στο τροχαίο θάνατο, δεν κάνει ιδιαίτερα βήματα για να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Οχι μόνο σε τοπικό αλλά και σε πανελλήνιο επίπεδο δεν γίνονται πράγματα. Και αυτό είναι το θλιβερό».
Ο ίδιος σημειώνει ότι «φέτος, τα πράγματα στην Κρήτη δεν είναι καθόλου καλά» καθώς από την αρχή του 2022 εώς σήμερα παρατηρείται «αύξηση 60% φέτος σε σχέση με πέρυσι.
Πέρυσι είχαμε 3 νεκρούς μέχρι σήμερα. Φέτος έχουμε πέντε.
Αυτό δείχνει ότι δεν αλλάζουμε. Οταν έχεις ένα θάνατο κάθε εβδομάδα σε ένα νησί 600.000 δεν είναι απλό».
Ο κ. Λιονάκης αναφέρει ότι οι 4 από τους 5 νεκρούς σε τροχαία στην Κρήτη από την αρχή του χρόνου «είναι κάτω από 40 χρόνων. Ανθρωποι νέοι, στην καλύτερή τους ηλικία. Οι τρεις εξ αυτών κάτω από 22 που δυστυχώς δεν πρόλαβαν να ζήσουν».
ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΚΑΙ Ο ΚΟΜΒΟΣ ΠΛΑΤΑΝΙΑ
Ως προς τα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων – δυστυχημάτων, αναφέρει, ως κυριότερο τον ανθρώπινο παράγοντα, προσθέτει ότι «και τα 5 τροχαία που έχουμε φέτος, έχουν τη γεννησιουργό τους αιτία» ενώ με αφορμή το τελευταίο τροχαίο στον ΒΟΑΚ, ανάμεσα στους κόμβους Πλατανιά και Ταυρωνίτη σημειώνει:
«Τι να πει κανείς για τον κόμβο του Πλατανιά, για το κομμάτι που ξεκινάει από το τέλος αυτού του πρόχειρου διαχωριστικού στηθαίου στον δρόμο προς Κισσαμο, από το Βαμβακόπουλο και μετά οι νεκροί υπερβαίνουν τους 25 (από τότε που δόθηκε ο δρόμος στην κυκλοφορία), μέχρι την Κίσσαμο. Να πούμε για τη διόρθωση που έχει γίνει, που ξανασαρώθηκε σχεδόν όλο το οδόστρωμα προκειμένου να γίνει καλύτερο; Στους κόμβους εκατέρωθεν δεν φτάνουν τα 50 μέτρα διαχωριστικού στηθαίου όπως στον Πλατανιά, που έχασε τη ζωή του ο 40χρονος αλλά θα έπρεπε να επεκτείνετε σε μεγαλύτερη έκταση ή επιτέλους να γίνει ένας καθωσπρέπει δρόμος.
Να πούμε ότι σε δρόμους που υπάρχει διαχωριστικό στηθαίο έχουμε μείωση που υπερβαίνει το 500% – 600%; Στον δρόμο Κορίνθου Πατρών κάθε χρόνο είχαμε 28 νεκρούς μέχρι το 2017 και από το ‘17 που εγκαινιάστηκε (το διαχωριστικό) έχουμε 6 συνολικά νεκρούς όλα τα χρόνια».
Ο κ. Λιονάκης προσθέτει επίσης: «Πότε θα συνειδητοποιήσουμε ότι η ταχύτητα σε τέτοιους δρόμους σκοτώνει; Και ότι δεν είσαι έμπειρος οδηγός στα 18, 19, 20, 22, 23».
Ο ίδιος εκφράζει την ικανοποίησή του για τη θέσπιση, πρόσφατα, της συνοδευόμενης οδήγησης από τα 17 για να προσθέσει:
«Μακάρι να την υιοθετήσουμε».
Επίσης, ο κ. Λιονάκης επισημαίνει ότι «οι αυτοκινητοδρόμοι στον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο και η ποιότητα των δρόμων έχει αλλάξει τη ζωή των πολιτών. Εμείς αυτά τα θέματα έπρεπε να τα έχουμε λυμένα, όχι να εξακολουθούμε να τα συζητάμε το 2022» ενώ απευθυνόμενος στον Δήμο Πλατανιά αναφέρει:
«Ο Δήμος Πλατανιά εξαιτίας αυτού του κομματιού που ανέφερα προηγουμένως καθώς και του παλιού δρόμου από Σταλό προς τα έξω, πρέπει να δώσει μεγάλη προσοχή. Δεν μπορεί ένας Δήμος ο οποίος έχει 17.000 κατοίκους, την πέρυσι χρονιά να έχει τους 9 από τους 15 νεκρούς του νομού Χανίων. Ούτε να έχει τους 9 απο τους 48 νεκρούς όλης της Κρήτης.
Αυτά τα πράγματα θέλουν προσοχή».
Ακόμα ο πρόεδρος του Συλλόγου ΠΡΟ.Τ.Α. επαναλαμβάνει ότι το
«διαχωριστικό στηθαίο αποδίδει, σώζει ζωές», ενώ ζητά να ενταθεί η επιτήρηση της Τροχαίας ΒΟΑΚ και προς την Κίσσαμο καθώς «επικίνδυνο κομμάτι είναι αυτό από Χανιά έως Κίσσαμο, ιδιαίτερα μέχρι το Κολένι όπου έχουν μπει σχετικές πινακίδες και σε αυτό το κομμάτι πρέπει να δώσουμε ιδαίτερη προσοχή».
Ο ίδιος τονίζει ότι πρέπει να μπει «διαχωριστικό στηθαίο στον δρόμο ασυζητητί» ενώ επισημαίνει ότι «ο ΒΟΑΚ είναι ανολολοκλήρωτος ακόμα μετά από 50 χρόνια».
Τέλος, ένα άλλο θέμα που στάθηκε ιδιαίτερα ο κ. Λιονάκης αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
«Δεν μπορεί να θεωρούν οι Κρητικοί ότι οδηγούν καλύτερα έχοντας πιει ούτε να οδηγούν έχοντας καταναλώσει αλκοόλ ακόμα και στις 11 το πρωί» σχολίασε ενώ τάχθηκε υπέρ της αλλαγής στα όρια οδήγησης μετά από κατανάλωση αλκοόλ.
Επειδη ο νεος ΒΟΑΚ αργει…..εργα βελτιωσης μην περιμενετε ….. τη λυση, οχι μονο να λιγοστεψουν αλλα να μηδενιστουν τα τροχαια στον ΒΟΑΚ ,την εχει μονο η Τροχαια….μονο με συνεχεις ελεγχους.
Τη λύση την εχουν ανακαλύψει εδω και δεκαετίες οι “κουτόφραγκοι” “νεοφιλελέ” δυτικοί πολιτισμοί:
1. κάμερες παντού με άμεσα εισπράξιμα πρόστιμα βεβαιωμένα αυτόματα στο ονομα του ιδιοκτήτη του οχήματος
2. εντατικοί έλεγχοι κατά την απονομή και κατά τη διάρκεια ισχύος των αδειών οδήγησης π.χ. μετά απο βεβαίωση παράβασης, υποχρεωτικά σε επανεκπαίδευση/σχολείο για να μάθουν να οδηγούν, ή αφαίρεση άδειας οδήγησης
3. ελεγχοι τροχαίας ακόμη και σε σταθευμένα αυτοκίνητα: εχουν ΚΤΕΟ? Ήταν πραγματικό ή μαϊμού; Ειναι ασφαλισμένα; αν οχι, άμεση κατάσχεση και στην πρέσσα/ανακύκλωσ (οπως γίνεται σήμερα σε Μεγ. Βρετανία και ΗΠΑ)
Ειμαστε ετοιμοι για να τα λύσουμε τα προβλήματα ή θα συνεχίσουμε να δείχνουμε άλλους χρησιμοποιώντας μαρξιστικά citata και λοιπές αερολογίες;
Μάρκος Δασκαλάκης