Τα µαθήµατα απευθύνονται σε φοιτητές/τριες δηµοσιογραφίας, επαγγελµατίες και πολίτες
Ένα σηµαντικό κενό πληροφόρησης δηµοσιογράφων και πολιτών ως προς τον τρόπο λειτουργίας των θεσµικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις πολιτικές συνοχής που εφαρµόζονται, επιχειρεί να καλύψει µια δωρεάν, διαδραστική πλατφόρµα ηλεκτρονικής µάθησης που “βγήκε στον αέρα” από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, µε τη συµβολή ευρωπαϊκών πανεπιστηµίων, µεταξύ αυτών και του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης.
Ο λόγος για το πρώτο MOOC (Massive Open Online Course), δηλαδή “ανοιχτά” διαδικτυακά µαθήµατα, που είναι διαθέσιµα στο κοινό από τον περασµένο Οκτώβριο στον σύνδεσµο https://cope.csd.auth.gr/ και καλύπτουν βασικούς τοµείς, όπως η διακυβέρνηση της Ε.Ε., η Πολιτική Συνοχής, τα διαθέσιµα εργαλεία για την εύρεση δεδοµένων σχετικά µε την Ε.Ε., οι διασυνοριακές συνεργασίες και οι ερευνητικές συµπράξεις.
Η εκπαιδευτική αυτή πλατφόρµα δηµιουργήθηκε από µία κοινοπραξία ιδρυµάτων η οποία αποτελείται από το Τεχνικό Πανεπιστήµιο του Ντόρτµουντ (Γερµανία), το Πανεπιστήµιο του Πόρτο (Πορτογαλία), το Πανεπιστήµιο του Βρότσλαβ (Πολωνία), το Πανεπιστήµιο Babeș-Bolyai του Cluj-Napoca (Ρουµανία), το Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο και συγκεκριµένα τα Τµήµατα ∆ηµοσιογραφίας και ΜΜΕ και Πληροφορικής (Ελλάδα), το AP University of Antwerp (Βέλγιο) και δηµοσιογραφικούς οργανισµούς.
«Το ερευνητικό αυτό πρόγραµµα ολοκληρώθηκε τον περασµένο Οκτώβριο και µέσα από αυτό δηµιουργήθηκε µια διαδικτυακή πλατφόρµα (MOOC) που προσφέρει “ανοιχτά” µαθήµατα σε όποιον θέλει, στον δικό του χρόνο και µε τον δικό του ρυθµό», εξήγησε µιλώντας στα “Χ.ν.” η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τµήµα ∆ηµοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ Ιωάννα Κωσταρέλλα.
Συνεχίζοντας τόνισε ότι το MOOC είναι διαρθρωµένο σε 14 ενότητες µαθηµάτων που εκτείνονται σ’ ένα πλήρες εξάµηνο, προσφέρονται δωρεάν και η πλατφόρµα είναι διαθέσιµη σε όλες τις γλώσσες της ΕΕ. Η διαφορά από τα τυπικά µαθήµατα που προσφέρονται στα πανεπιστήµια είναι ότι η ύλη δεν διδάσκεται στην αίθουσα από τον διδάσκοντα ή τη διδάσκουσα, αλλά όποιος/όποια κάνει εγγραφή στην πλατφόρµα µπορεί ακολουθώντας τον δικό του ρυθµό να παρακολουθήσει τα µαθήµατα. «Τα µαθήµατα αυτά έγινε προσπάθεια να είναι όσο πιο διαδραστικά γίνεται και σε κάθε ενότητα υπάρχει µία εναλλαγή κι ένας συνδυασµός κειµένου, ήχου, βίντεο αλλά και διαδραστικών εργαλείων στη λογική των κουίζ», σηµείωσε η κα Κωσταρέλλα και διευκρίνισε ότι πέρα από τη συµβολή του ΑΠΘ στη δηµιουργία περιεχοµένου, το Τµήµα Πληροφορικής του Αριστοτελείου, ανέλαβε εξολοκλήρου το τεχνικό κοµµάτι της δηµιουργίας της πλατφόρµας.
Ο ΣΤΟΧΟΣ
Βασικός στόχος της νέας ανοιχτής εκπαιδευτικής πλατφόρµας είναι «να αντιµετωπιστεί, αυτό που έχει διαπιστωθεί εδώ και χρόνια, δηλαδή το µεγάλο έλλειµµα στην κοινώνηση των θεµάτων των πολιτικών συνοχής στον κόσµο».
«Ενώ δηλαδή βλέπουµε δεξιά αριστερά διάφορες ταµπέλες που λένε ότι το τάδε έργο συγχρηµατοδοτήθηκε µε πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταµείου ή του Ευρωπαϊκού Ταµείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, στην πραγµατικότητα ο κόσµος -και ιδίως αυτός στην περιφέρεια- δεν γνωρίζει πως λειτουργούν αυτά τα διαρθρωτικά ταµεία και ποιος είναι ο αντίκτυπος που έχουν στην καθηµερινότητα όλων µας», ανέφερε η κα Κωσταρέλλα και συµπλήρωσε ότι το MOOC απευθύνεται φοιτητές/τριες δηµοσιογραφίας, επαγγελµατίες δηµοσιογράφους αλλά και οποιονδήποτε ενδιαφερόµενο.
«Είναι σηµαντικό να ενηµερωθούν οι δηµοσιογράφοι και ειδικά οι δηµοσιογράφοι των περιφερειακών µέσων, γιατί αυτοί αποτελούν τη “γέφυρα” επικοινωνίας µε τις τοπικές κοινωνίες κι επίσης γνωρίζουµε καλά ότι οι πολίτες που ζουν στην περιφέρεια εµπιστεύονται περισσότερο τα περιφερειακά µέσα από άλλα κανάλια ενηµέρωσης – επικοινωνίας», τόνισε, ενώ υπογράµµισε το ξεχωριστό ενδιαφέρον που παρουσιάζει το MOOC για δηµοσιογράφους καθώς προσφέρονται µαθήµατα που είναι αφιερωµένα σε τεχνικές δηµοσιογραφικής έρευνας, σε συνεργατικές προσπάθειες κάλυψης ευρωπαϊκών θεµάτων κ.ά.
Καταλήγοντας η κα Κωσταρέλλα επεσήµανε ότι το MOOC δεν εξωραΐζει και ούτε αποσκοπεί να καλύψει αδυναµίες στη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσµών: «∆εν είναι ένα περιεχόµενο που έχει στόχο να πει τι καλή που είναι η Ε.Ε. και τι καλά που τα κάνει όλα. Υπάρχει µέσα πολύ περιεχόµενο που είναι κριτικό ως προς τα πεπραγµένα και ζητάει πολύ περισσότερη ερευνητική δηµοσιογραφία ώστε να γνωστοποιηθούν και περιπτώσεις που διαπιστώνεται κατασπατάληση ευρωπαϊκών πόρων, περιπτώσεις που έχουν να κάνουν µε τη διαφάνεια διαχείρισης ευρωπαϊκών χρηµατοδοτήσεων κ.λπ.».