Καλλιέργειες που ποτίζονται και λιπαίνονται από το νερό και λύματα ψαριών ενυδρείου; Πάνω σε αυτή τη πρωτότυπη μέθοδο, της ενυδρειοπονίας, πειραματίζονται εκπαιδευτικοί και μαθητές του Εσπερινού ΕΠΑΛ Πλατανιά, σε μια συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Στον τομέα γεωπονίας του ΕΠΑΛ οι μαθητές πέρα από τις κλασσικές γεωπονικές πρακτικές έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και μια σειρά από νέες καλλιέργειες. Ο τεχνολόγος γεωπόνος κ. Νίκος Πετράκης εκπαιδευτικός μας ξεναγεί στο χώρο όπου υπάρχουν δύο ενυδρεία με κυπρίνους, χρυσόψαρα και κ.α.
«Τα απόβλητα των ψαριών και το νερό του ενυδρείου το περνάμε μέσα από σωλήνες σε καλλιέργειες (τομάτες, πιπεριές), μικρά δέντρα ελιές, αβοκάντο που έχουμε βάλει σε στρώματα περλίτη και ατταπουλγίτη. Τα φυτά φιλτράρουν το νερό, παίρνουν τα θρεπτικά στοιχεία από τα απόβλητα των ψαριών και το νερό επιστρέφει καθαρό στο ενυδρείο» μας εξηγεί. Η όλη προσπάθεια γίνεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και τον κ. Άγγελο Δημητρακόπουλο, ενώ χρηματοδοτήθηκε και από πρόγραμμα “ Noesis” . «Οι μαθητές έτσι μαθαίνουν έναν βιολογικό τρόπο παραγωγής φυτών , πολύ ιδιαίτερο για αυτό και το ενδιαφέρον τους είναι πολύ μεγάλο» σημειώνει ο κ. Πετράκης συμπληρώνοντας πως μέχρι στιγμής το σύστημα ενυδρειοπονίας λειτουργεί πολύ καλά αλά δεν έχει πιάσει ακόμα την μέγιστη απόδοση του που είναι και στόχος της όλης προσπάθειας. «Δεν γνώριζα πολλά πράγματα για την ενυδρειοπονία, είδα πως λειτουργεί εδώ στο σχολείο» μας λέει ο Γιάννης Χαρδάλας μαθητής του Εσπερινού ΕΠΑΛ Πλατανιά. Ο ίδιος επισημαίνει πως «διδαχθήκαμε για την υδροπονία, τη μελισσοκομία και άλλους παραδοσιακούς και πιο σύγχρονους τρόπους καλλιέργειας ώστε να αποκτήσουμε ολοκληρωμένες γνώσεις και να μπορέσουμε αύριο να τις εφαρμόσουμε στη δουλειά μας».
ΥΔΡΟΠΟΝΙΑ ΚΑΙ ΧΟΡΤΟΝΟΜΗ
Ο επίσης γεωπόνος του τομέα κ. Γιώργος Ντουκάκης μας μιλάει για την κάθετη υδροπονία που αναπτύχθηκε στο σχολείο. Λόγω χώρου που δεν είναι αρκετός οι σωλήνες είναι τοποθετημένοι κάθετα.
« Βάζουμε θρεπτικό διάλυμα με αντλία, που ανεβαίνει ψηλά και κατεβαίνει με φυσική ροή δίνοντας τα απαραίτητα στοιχεία στα φυτά μας» σημειώνει. Παράλληλα έχει αναπτυχθεί και υδροπονικό σταμναγκάθι που επίσης ποτίζεται με θρεπτικό διάλυμα με πολύ καλά αποτελέσματα καθώς εντός 20 ημέρων τα σταμναγκάθια είχαν γίνει πολύ μεγάλα και μόνο φέτος κόπηκαν 4 φορές ! Με τη μέθοδο της υδροπονίας στον εργαστήριο του τομέα γεωπονίας παράγεται και ζωοτροφή.
«Έχουμε δημιουργήσει υδροπονικούς θαλάμους όπου με 300 γραμμάρια σπόρο και πήραμε 1800 γραμμάρια χορτονομή (ζωοτροφή) άριστης ποιότητας. Πήραμε δηλαδή σε χορτονομή 6 φόρες το βάρος του σπόρου που βάλαμε. Αυτό έχει σχέση με τον σπόρο, και με το πόσο καλά είναι ρυθμισμένος ο θάλαμος. Μπορεί να φτάσει και 9 φορές το βάρος του σπόρου» τονίζει ο κ. Πετράκης. Την περίοδο της καραντίνας παρά τις μεγάλες δυσκολίες τα μαθήματα συνεχίσθηκαν ακόμα και μέσα από το εργαστήριο με τους εκπαιδευτικούς να κινούνται με κάμερα και να δείχνουν στους μαθητές τους τους πειραματισμούς τους!