Τους ιθαγενείς ιχνηλάτες τους γνωρίσαμε σε ταινίες και τους μιμηθήκαμε παίζοντας σε αλάνες και στο Κυνήγι Θησαυρού στον Δημοτικό Κήπο.
Σήμερα ρόλους ιχνηλατών έχουν επαγγελματίες καλοπληρωμένοι.
Ο κατάλογός τους μακρύς. Είναι αρχιτέκτονες, τοπογράφοι, ναυπηγοί, μηχανικοί, επαγγελματίες οδηγοί, ξεναγοί, πλοηγοί, πιλότοι, καπετάνιοι, στελέχη των ειδικών δυνάμεων και οι πρωτοπόροι του κάθε κλάδου.
Σήμερα οι δεξιότητες των ιχνηλατών προσαρμόστηκαν στον 21ο αιώνα, αλλά παραμένουν αδίδακτες και προνομιακές. Στο σημείωμα παρουσιάζω τις ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ μια δραστηριότητα που θα συντονίσω στην Βιβλιοθήκη του Κήπου.
Ιχνηλασίες στον Κήπο
Την Τετάρτη 26 Ιουλίου στην Παιδική-Εφηβική Βιβλιοθήκη του Κήπου, για 90 λεπτά, μια ομάδα παιδιών ηλικίας 9-13 ετών θα ασκηθεί στην Οπτικοχωρική αντίληψη.
Η δραστηριότητά μας περιλαμβάνει παιγνιώδεις ασκήσεις σε μικρές ομάδες για την ενδυνάμωση της Οπτικοχωρικής τους ευφυΐας μέσω απεικονίσεων και γλωσσικών εφαρμογών.
Δείτε την επόμενη παράγραφο για τις στοχεύσεις μας. Η δήλωση συμμετοχής είναι απαραίτητη για την προετοιμασία του απαραιτήτου υλικού (έντυπου και μη).
Οι στόχοι των μικρών ιχνηλατών
Η στόχευση μας είναι τα παιδιά…
J να εξοικειωθούν με τους τόπους που ταξίδεψαν και έζησαν οι συγγραφείς Άλκη Ζέη και Ζωρζ Σαρρή.
J να μάθουν να εντοπίζουν τοποθεσίες σε έντυπους χάρτες.
J να χρησιμοποιήσουν την δημιουργικότητά τους για να φτιάξουν φανταστικούς χάρτες με την τεχνική του κολάζ.
J να κατασκευάσουν ένα χάρτη σαν αρχαίοι χαρτογράφοι.
J να αντιληφθούν τη σημασία των ταξιδιών ως προς την διαμόρφωση της μνήμης και της ταυτότητας τους.
J να οικειοποιηθούν την Παιδική Βιβλιοθήκη τους σαν σημείο εκκίνησης ταξιδιών στη φαντασία και σαν τόπο συνάντησης με τους συγγραφείς και τα έργα τους.
Ασκήσεις Οπτικοχωρικής ευφυΐας
Η Οπτικοχωρική ευφυΐα αναπτύσσεται με συνεχή άσκηση από την νηπιακή μέχρι την μέση εφηβεία. Κοινωνικές ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες βοηθούν στην ανάπτυξη της (H. Gardner, 1993). Ενδεικτικά αναφέρω…
J Την στοχευόμενη επίσκεψη σε μουσεία, πινακοθήκες, εκθέσεις. Στο τέλος το παιδί-επισκέπτης θα παρουσιάσει τι κατέγραψε κατά την επίσκεψη του. Όπως ακριβώς γίνεται, εδώ και 10ετίες, στο εξωτερικό.
Ιδανικά σε μια τέτοια επίσκεψη μαθητές και ειδικοί έχουν εναλλασσόμενους ρόλους, όπως αυτή που έκανε το Γυμνάσιο Αλικιανού στις 14.7.23 (“Χ.Ν.” 17.7.23).
J Την παρακολούθηση επιλεγμένων ταινιών στον κινηματογράφο. Παιδιά και γονείς διαβάζουν κριτικές ειδικών και κάνουν τις δικές τους αξιολογήσεις.
Η πρόσφατη ταινία δράσης Indiana Jones που προβάλλεται σε κινηματογράφους της πόλης μας είναι κατάλληλη.
Ο λόγος; Έχει γυριστεί σε πολλές ιστορικές τοποθεσίες και η πλοκή της συνδυάζει μεταφορές σε πολιτισμούς και στο χρόνο.
J Η οργανωμένη επίσκεψη με τον Ορειβατικό μας σε γειτονικές περιοχές. Τα μεγάλα παιδιά μαθαίνουν για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής προκαταβολικά. Τα κρίνουν και τα αξιολογούν μετά την επίσκεψη τους.
J Μια σειρά μαθημάτων ζωγραφικής, κολάζ είναι ιδιαίτερα χρήσιμα, όπως και η κατασκευή παζλ με τους γονείς τους.
J Ασκήσεις πεδίου στο αστικό περιβάλλον μας. Οι χαοτικές συνθήκες στάθμευσης στα Χανιά, όπως και οι αλλοπρόσαλλες. συμπεριφορές οδηγών είναι μαθήματα προς αποφυγήν.
Τα ελλείμματά της
Καταλαβαίνουμε ότι ένα παιδί έχει μη ανεπτυγμένη την Οπτικοχωρική του ευφυΐα όταν έχει δυσκολίες σχετικές…
L με την αίσθηση της κατεύθυνσης,
L την εκτίμηση ενός μεγέθους, ενός σχήματος, μιας απόστασης, και
L με τον χωρικό προσανατολισμό.
Δηλαδή δεν μπορεί να μας περιγράψει πώς θα φαίνονται τα πράγματα όταν περιστρέφονται ή δεν μπορεί να βρει κάτι στο ακατάστατο γραφείο του.
Αργότερα, τα σοβαρά ελλείμματα στην Οπτικοχωρική ευφυΐα έχουν σαν αποτέλεσμα …
L Να χάνεται σε κάθε είδους περιβάλλοντα.
L Να έχει μειωμένη παρατηρητικότητα.
L Να προκαλεί τροχαία, σιδηροδρομικά ή ναυτικά δυστυχήματα.
L Να δυσκολεύεται να μάθει επειδή δεν κάνει 2πλή κωδικοποίηση.
L Να δυσκολεύεται να προγραμματίσει μια εργασία και να παρακολουθεί την εξέλιξη της.
L Να δυσκολεύεται να καταγράψει εμπειρίες του στη μακρόχρονη μνήμη.
L Να έχει ασθενή προοπτική μνήμη.
Δυστυχώς, αυτές οι αδυναμίες μας ακολουθούν σε κάθε έκφανση της κοινωνικής, πολιτικής και επαγγελματικής μας δραστηριότητας.
100 ακριβώς! Θησαυροί της Άλκης και της Ζωρζ…”
Φέτος οι Παιδικές Βιβλιοθήκες Χανίων, Σούδας και Σταλού σας προσκαλούν να γνωρίσετε την αξία της φιλίας και να ταξιδέψετε σε διάφορα μέρη μέσα από λογοτεχνικά αφηγήματα και χαρακτήρες δύο αγαπημένων συγγραφέων: της Άλκης Ζέη και της Ζωρζ Σαρρή.
Οι θερινές δράσεις περιλαμβάνουν δημιουργικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες μέσα από την Ιστορία, τα συνθήματα, και τα ταξίδια. Οι δραστηριότητες γίνονται πρωινές ώρες κι είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής μια μέρα πριν.
Τηλεφωνείστε στα Χανιά 2821341774, στη Σούδα 2821341221 και στο Σταλό 28210 99787 ή κα Νίκη Γαλάνη 6974647556.
Συμπερασματικά
• Η γενιά ΑΛΦΑ, τα παιδιά που γεννήθηκαν μετά το 2010, οφείλει να ασκείται σε ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ και στην ερμηνεία γραφημάτων, διαγραμμάτων και χαρτών.
• Η ανάπτυξη της Οπτικοχωρικής ευφυΐας είναι το θεμέλιο για εύκολη μάθηση, αποτελεσματικό προγραμματισμό και στοχοκατάκτηση.
• Τα οφέλη της Οπτικοχωρικής ευφυΐας μας ακολουθούν σε όλη μας τη ζωή.
• Η αναπτυγμένη Οπτικοχωρική ευφυΐα είναι προαπαιτούμενο για τους έφηβους μας που σκοπεύουν να ακολουθήσουν μια σειρά επαγγέλματα.
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.