Οι barista στην περιοχή της Καλαμάτας κάθε φορά που ετοιμάζουν εσπρέσο και καπουτσίνο για τους πελάτες τους, δεν πετούν το κατακάθι του καφέ που μένει στη μηχανή παραγωγής, αλλά το συλλέγουν σε έναν ειδικό κάδο. Όταν αυτός γεμίσει, ειδοποιούν μέσω εφαρμογής την εταιρεία Granel, ώστε ένα μέλος της να περάσει να παραλάβει την ποσότητα, η οποία μετά από επεξεργασία, θα γίνει ένα ιδιαίτερο διακοσμητικό αντικείμενο.
Η Granel είναι η εικονική επιχείρηση μαθητών της α’ και β’ τάξης του λυκείου της Θουρίας, ενός χωριού λίγο έξω από την Καλαμάτα, που συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα/διαγωνισμό Junior Achievement Greece.
Στο εξής, ένας καφές στην ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας, συνεχίζει να προσφέρει απόλαυση και μετά το τέλος του, καθώς οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι με την καθημερινή τους συνήθεια δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον, δεδομένου ότι κάθε χρόνο πάνω από έξι εκατομμύρια τόνοι κατακαθιού του καφέ καταλήγουν σε χωματερές.
«Η αρχική μας ιδέα είναι να ιδρύσουμε μια επιχείρηση που θα βοηθά το περιβάλλον. Καθώς λοιπόν οι γονείς δύο εκ των μαθητών μας διατηρούν καφετέριες, μας μετέφεραν ότι πετιούνται πολύ μεγάλες ποσότητες από το κατακάθι, αφού ως λαός πίνουμε πάρα πολύ καφέ. Αναζητήσαμε λοιπόν τον τρόπο με τον οποίο θα το αξιοποιήσουμε, για να μην αυξάνεται ο όγκος των αποβλήτων και να μην προκαλείται επιπλέον επιβάρυνση στο περιβάλλον», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η καθηγήτρια πληροφορικής Βασιλική Ξαρχάκου, που είναι η υπεύθυνη εκπαιδευτικός.
«Πιστεύω πως δεν υπάρχει τίποτα πιο αισιόδοξο από μια μαθητική ομάδα που δημιουργεί, πρωτοτυπεί, βάζει στόχους και θέλει να αλλάξει τον κόσμο», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Πρόεδρος Επιτροπής «Ελλάδα 2021» Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη. Η ίδια είναι μέντορας των μαθητών, στο πλαίσιο του νέου θεσμού Inspiring Mentoring, όπου κάποιες κορυφαίες προσωπικότητες από τον πολιτικό, επιχειρηματικό, δημοσιογραφικό και αθλητικό κόσμο έχουν αναλάβει μικρά, ακριτικά ή ειδικά σχολεία για να εμπνεύσουν τους μαθητές και να ενδυναμώσουν την προσπάθειά τους να δημιουργήσουν τη δική τους «επιχείρηση».
Πώς κατέληξαν οι μαθητές στη συγκεκριμένη ιδέα
Οι προτάσεις για κομποστοποίηση του κατακαθιού ώστε να χρησιμοποιηθεί ως λίπασμα ή για τη μετατροπή του σε καύσιμο απορρίφθηκαν, διότι υπάρχουν ήδη εταιρείες που εφαρμόζουν αυτές τις τεχνικές. «Μετά από συζητήσεις με ανθρώπους από διάφορους επαγγελματικούς χώρους, μάθαμε ότι φτιάχνονται πάνελ (σ.σ. λεπτές πλάκες) με διάφορα υλικά μέσα κι έτσι σκεφτήκαμε να αξιοποιήσουμε το κατακάθι εκεί», αναφέρει η κ. Ξαρχάκου.
Η διαδικασία που εφαρμόζουν οι δέκα μαθητές λυκείου, είναι η συλλογή των ποσοτήτων κατακαθιού, η αποξήρανσή του και η ανάμιξή του με υγρό γυαλί και ρητίνη. Όταν το υλικό σταθεροποιηθεί, τα μέλη της εικονικής επιχείρησης το επεξεργάζονται και του δίνουν το επιθυμητό μέγεθος και το σχήμα. «Από τα Χριστούγεννα και μετά κάνουμε προσπάθειες για να καταλήξουμε πώς θα είναι το τελικό μας προϊόν και για να αποφασίσουμε αν θα είναι κάτι συγκεκριμένο, όπως π.χ. δίσκοι σερβιρίσματος ή σουβέρ. Επικράτησε όμως η γνώμη να είναι σκέτα πάνελ που θα τα προσαρμόζουμε σε ό,τι επιθυμεί ο πελάτης», εξηγεί η υπεύθυνη εκπαιδευτικός.
Η αναζήτηση των παιδιών για συνεργαζόμενες επιχειρήσεις που θα δίνουν την πρώτη ύλη στη δική τους εικονική επιχείρησή, είχε πολύ μεγάλη ανταπόκριση. Καφετέριες από την ευρύτερη περιοχή δήλωσαν πρόθυμοι να δίνουν όλες τις ποσότητες από το κατακάθι του καφέ που παράγουν. «Η εταιρεία μας προσφέρει στα καταστήματα που συνεργαζόμαστε ειδικούς κάδους όπου συλλέγεται το κατακάθι και όταν αυτοί γεμίζουν οι υπεύθυνοι των καταστημάτων ειδοποιούν την Granel, μέσω μιας εφαρμογής και ένας εκπρόσωπός μας παραλαμβάνει τον κάδο», επισημαίνει η υπεύθυνη καθηγήτρια. Συνεργαζόμενες επιχειρήσεις θα είναι επίσης επιπλοποιοί, σιδεράδες και επαγγελματίες του χώρου των κατασκευών, οι οποίοι θα αγοράζουν τα έτοιμα διακοσμητικά πάνελ για να τα προσαρμόσουν στα έργα τους.
Η μέντοράς τους, τούς μίλησε για το ρίσκο και για την ανάγκη ύπαρξης εναλλακτικού σχεδίου
«Η δυνατότητα των μαθητών να ανακαλύψουν εναλλακτικές χρήσης στα κατακάθια του καφέ από τις καφετέριες της περιοχής τους, μετατρέποντας την επιβλαβή για το περιβάλλον πρώτη ύλη, μέσα από ειδική διαδικασία περισυλλογής και επεξεργασίας, σε πρωτότυπα χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα, είναι ένα project αξιοσημείωτο, με δυνατότητα περαιτέρω εξέλιξης», τονίζει η κ. Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη και χαρακτηρίζει την ιδέα των παιδιών έξυπνη, μη αναμενόμενη, με έντονο οικολογικό και κοινωνικό αποτύπωμα που συμβαδίζει με το μέλλον μιας βιώσιμης κοινωνίας.
Η πρόεδρος της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» στις δύο διαδικτυακές συναντήσεις που είχε με τους μαθητές συζήτησε μαζί τους για το επιχειρηματικό μοντέλο και τα απαραίτητα βήματα υλοποίησης του project, για τους ρόλους, την ανάληψη ευθυνών, την ανάγκη συντονισμού και συνεργασίας στην επίλυση προβλημάτων, για τη δικτύωση, τις συμμαχίες και τους στόχους τους, αλλά επίσης και για τα ρίσκα και τους κινδύνους που όλοι συναντάμε σε κάθε μας προσπάθεια. «Πάντα θεωρούσα εξίσου σημαντική με την επιδίωξη της επιτυχίας, την ετοιμότητά μας να αντιμετωπίσουμε την ενδεχόμενη αποτυχία. Ήταν συνειδητή επιλογή να επισημάνω τη σημασία της προετοιμασίας εναλλακτικών σχεδίων σε κάθε προσπάθεια, τη δημιουργία ενός δικτύου συμμάχων και συμπαραστατών για βοήθεια στις δύσκολες στιγμές, και βέβαια την ικανότητα να παραμείνει κανείς ψύχραιμος ώστε να κερδίσει σε βάθος χρόνου αυτό που μπορεί να χάσει προσωρινά. Γιατί πάντα υπάρχει τρόπος να μετατρέψεις το αρνητικό σε θετικό», επεσήμανε η μέντορας.
Η Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη παραδέχτηκε ότι η συνεργασία της με το JA Greece ως inspirational mentore, το ΓΕΛ Θουρίας και όλη την ομάδα των μαθητών και μαθητριών, τους οποίους ανέφερε με τα μικρά τους ονόματα, δυνάμωσε την πίστη της στη νέα γενιά της Περιφέρειας, που μπορεί να αλλάξει την Ελλάδα. «Δυνάμωσε επίσης η πεποίθησή μου ότι η εκπαίδευση που συνομιλεί με τις ανάγκες της νέας εποχής, μπορεί να ανοίξει το δρόμο στους νέους που θα χαράξουν το μέλλον», είπε χαρακτηριστικά.