Ψηφιακή, συνεργατική, σύγχρονη αλλά και… παραδοσιακή! Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά έχει η “εικονική επιχείρηση” με το όνομα “Sf3ra 4” που έστησαν από κοινού οι μαθητές του Γυμνασίου Σφακίων και του 4ου Γενικού Λυκείου Χανίων. Συμμετέχοντας στο σχετικό πρόγραμμα για τη σύσταση εικονικής επιχείρησης, οι μαθητές έκαναν κάποια πρώτα βήματα σε ένα νέο πεδίο αποκτώντας γνώσεις και εμπειρίες, κυρίως όμως συνεργαζόμενοι! Οι “διαδρομές” βρέθηκαν στα δύο σχολεία και μίλησαν με μαθητές και εκπαιδευτικούς για την προσπάθεια τους.
4ο ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ
Παράδοση αλλά και νέες τεχνολογίες
«Και σε αυτήν την προσπάθεια, σημασία δεν έχει η Ιθάκη αλλά το ταξίδι» δηλώνει η καθηγήτρια κα Ελένη Μενιουδάκη, υπεύθυνη για το 4ο Γενικό Λύκειο Χανίων και με την εκπαιδευτικό συμφωνεί και η ομάδα των μαθητών από το σχολείο που μετέχει στο πρόγραμμα.
«Ουσιαστικά συστήσαμε μια εικονική επιχείρηση που παράγει συσκευασίες για τοπικά προϊόντα αλλά και για προϊόντα νέων τεχνολογιών» δηλώνει η Τζωρτζίνα Αργυροπούλου, συμπληρώνοντας πως «είχαμε στο σχολείο μας έναν τσισδιάστατο εκτυπωτή και τον αξιοποιήσαμε για τις συσκευασίες μας».
Ο Παναγιώτης Γιακουμάκης εργάστηκε πάνω στην τρισδιάστατη εκτύπωση αλλά και στην ιστοσελίδα της “Sf3ra 4”. «Η ιστοσελίδα είναι στημένη, απλώς δεν έχουν μπει ακόμη όλα τα προϊόντα που θα “πουλάμε”. Πέρα από τα τοπικά προϊόντα θα έχουμε και ορισμένα gadgets που επίσης θα τυπώνουμε στον εκτυπωτή, όπως stand για κινητά» επισημαίνει.
«Πιθανόν να μπορούσαμε στο μέλλον ως ενήλικες να κάνουμε κάτι ανάλογο, γιατί μέσα από το πρόγραμμα αυτό μαθαίνουμε πώς θα φτιάξουμε ιστοσελίδες, πώς καταρτίζουμε business plan και αποκτήσαμε πολλές εμπειρίες» υπογραμμίζει ο Αντώνης- Οδυσσέας Καπαδουκάκης. Τα παιδιά τονίζουν πως στην όλη προσπάθεια είχαν την στήριξη τους σχολείου τους.
«Βρήκαμε την ευκαιρία μέσα από το πρόγραμμα της “εικονικής επιχείρησης” να βάλουμε την έννοια του τρισδιάστατου εκτυπωτή, καθώς είχαμε παιδιά που έδειξαν ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Παράλληλα, τα παιδιά μας σε συνεργασία με τα παιδιά του Γυμνασίου των Σφακίων ήθελαν να δώσουν και ένα παραδοσιακό στοιχείο στην όλη προσπάθεια, γι’ αυτό και επέλεξαν να παράξουν συσκευασίες για τοπικά προϊόντα. Το σημαντικό όμως είναι ότι είδαν πώς μπορεί να στηθεί και να λειτουργήσει μια “εικονική επιχείρηση”, εμπειρία που ίσως θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν και στο μέλλον» καταλήγει η εκπαιδευτικός κα Ελένη Μενιουδάκη.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΦΑΚΙΩΝ
Εμπειρίες από το… μέλλον
Παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου Σφακίων συμμετείχαν στο πρόγραμμα και στην επίσκεψη μας στο σχολείο τους μας μίλησαν με ενδιαφέρον για τις εμπειρίες που αποκόμισαν από αυτό!
«Για το project μάς μίλησε ο διευθυντής του σχολείου μας και ως ιδέα μας άρεσε» μας λέει η μαθήτρια Δέσποινα Κατσουλού, ενώ η Μαρία Αθητάκη συμπληρώνει πως «είπαμε πως θα είχε ενδιαφέρον αν κάναμε κάτι για την προώθηση των προϊόντων των Σφακίων που είναι ποιοτικά, όπως το μέλι, τα βότανα, το λάδι, τα τυροκομικά».
Ο Ανδρέας Βοτζάκης μας εξηγεί πώς λειτουργεί ο ψηφιακός εκτυπωτής που αγοράσθηκε με τη συνδρομή του Δήμου Σφακίων. «Διαλέγουμε διάφορα σχέδια που θέλουμε για την κάθε συσκευασία. Τα επεξεργαζόμαστε με τη βοήθεια του καθηγητή μας και στη συνέχεια περνάμε τα στοιχεία στον 3D εκτυπωτή και τυπώνουμε τη συσκευασία. Ανάλογα το μέγεθος, μπορεί να εκτυπωθεί σε 2-3 ώρες» τονίζει.
Ο εκτυπωτής χρησιμοποιεί τεχνολογία νήματος από ανακυκλώσιμο προϊόν και μπορεί να παράξει αντικείμενα διαφόρων μεγεθών. Η δεύτερη Μαρία Αθητάκη μας δείχνει ένα από αυτά, ένα stand για κινητό, και σημειώνει πως η συνεργασία με το 4ο Γενικό Λύκειο βοήθησε τα παιδιά του Γυμνασίου Σφακίων.
«Ως ιδέα είναι πολύ καλή και θα μπορούσαμε, γιατί όχι και στο μέλλον, να το κάνουμε κανονική επιχείρηση » είναι το σχόλιο της Άννας Γερωνυμάκη.
Εμπνευστής της όλης προσπάθειας είναι ο διευθυντής του Γυμνασίου Σφακίων μαθηματικός κ. Νίκος Σιδηρόπουλος. «Πρότεινα στα παιδιά και συμφώνησαν να συμμετέχουμε στο πρόγραμμα “Εικονικής Επιχείρησης” που υλοποιείται και στην Ελλάδα από σχεδόν 300 σχολεία, ενώ βασίζεται στην αρχή της “εκμάθησης μέσα από την πράξη” και απευθύνεται σε μαθητές Γ΄Γυμνασίου» αναφέρει.
Για τον ίδιο, το πρόγραμμα συμβάλλει ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν δεξιότητες όπως δημιουργική σκέψη, ικανότητα αντιμετώπισης προβλημάτων, ομαδικής συνεργασίας, ηγεσίας, διαπραγμάτευσης, λήψης αποφάσεων, και οργανωτικές ικανότητες. Το Γυμνάσιο Σφακίων είναι απομακρυσμένο και ίσως στερείται αρκετά σε σύγκριση με τα Γυμνάσια των μεγάλων πόλεων, όμως όπως επισημαίνει ο διευθυντής του «το θετικό είναι πως τα παιδιά έκαναν κάποια πρώτα βήματα. Δεν λέμε μεγάλα λόγια, αλλά απέκτησαν εμπειρίες, συνεργάστηκαν μεταξύ τους και με τα παιδιά του 4ου Λυκείου Χανίων. Στο μέλλον πολλές από τις δεξιότητες που θα αποκτήσουν ίσως να τα βοηθήσουν να φτιάξουν ως ενήλικοι τη δική τους επιχείρηση». Ο κ. Σιδηρόπουλος επισημαίνει πως η αγορά του 3D εκτυπωτή έγινε με χρήματα της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Σφακίων, ενώ τον ρόλο του μέντορα- εμπνευστή της προσπάθειας έχει η δημοσιογράφος του “Alpha” Μαρία Νικόλτσιου.
Βέβαια, οι μαθητές θέλουν να επισημάνουν και μια σειρά από ζητήματα που τους απασχολούν. «Δεν έχουμε αίθουσα χημείας ώστε να κάνουμε πειράματα, η αίθουσα πληροφορικής είναι μικρή, ενώ θα θέλαμε και μια αίθουσα ρομποτικής για τη συμμετοχή μας στο διαγωνισμό Generation X» επισημαίνουν οι μαθητές που αναφέρουν και ότι ελλείψει κλιματισμού οι συνθήκες τους ανοιξιάτικους μήνες προσομοιάζουν με θερμοκήπιο σε πολλές αίθουσες!
Το όνομα “Sf3ra 4”
Ρωτάμε τα παιδιά πώς προέκυψε το όνομα“Sf3ra 4” για την εικονική επιχείρηση. «Έγινε μια δημοσκόπηση στην οποία προτάθηκαν διάφορα ονόματα και αποφασίσαμε να δώσουμε αυτό» δηλώνει η Μαρία Αθητάκη, ενώ η Μαρία Τσικουράκη εξηγεί πως το “Sf3ra 4” προήλθε από το “Σφακιανός αέρας” που ταιριάζει με το Γυμνάσιο Σφακίων και ο αριθμός “4” από το 4ο Γενικό Λύκειο Χανίων.