10 χρόνια Facebook
» Γενέθλια σε… χαμηλούς τόνους
Ο πρώτος ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης, το Facebook, γιόρτασε χθες τα δέκα του χρόνια χωρίς τυμπανοκρουσίες, παρά την απίστευτη ανάπτυξη του ομίλου.
«Θα γιορτάσουμε φέτος ακριβώς όπως κάνουμε κάθε χρόνο, με μια μικρή γιορτή το απόγευμα της Παρασκευής στα γραφεία μας», δήλωσε η εκπρόσωπος του ομίλου στην Καλιφόρνια.
Σε δέκα χρόνια το ηλεκτρονικό αυτό “βιβλίο” που “άνοιξε” τον Ιανουάριο του 2004 σε μια αίθουσα του Χάρβαρντ μετατράπηκε σε παγκόσμια επιχείρηση που συνδέει τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο χρήστες, με την κεφαλαιοποίηση του Facebook να ξεπερνά τα 150 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο ιδρυτής του, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, είναι ένας από τους πιο νέους πολυεκατομμυριούχους του πλανήτη με περιουσία που ανερχόταν σε σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια της περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με την εξειδικευμένη εταιρία Wealth-X.
ΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
Ο ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης, ωστόσο, ξεπέρασε την καταστροφική του εισαγωγή στο χρηματιστήριο. Η πολυαναμενόμενη εισαγωγή του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Nasdaq τον Μάιο του 2012 επισκιάστηκε από μια συσσώρευση τεχνικών προβλημάτων την πρώτη ημέρα, μετά μια πτώση της μετοχής. Σε τρεις μήνες, η μετοχή είχε χάσει τουλάχιστον το μισό της αξίας της κατά την εισαγωγή της, για να πέσει έως και τα 17,73 δολάρια.
Έκτοτε ανέκαμψε, καταγράφοντας την περασμένη εβδομάδα ένα ιστορικό ρεκόρ στα 61,08 δολάρια, μια ανάκαμψη που οφείλεται στη στροφή του ομίλου προς τις φορητές συσκευές, η οποία κρίθηκε επιτυχημένη από ειδικούς.
Το Facebook είναι πράγματι ένας από τους μεγάλους παράγοντες του Διαδικτύου έχοντας διαχειριστεί καλύτερα μέχρι στιγμής μια μείζονα αλλαγή στις συνήθειες των χρηστών: τη σύνδεσή τους όλο και περισσότερο με ένα smartphone παρά με τον υπολογιστή.
Η οθόνη του τηλεφώνου είναι ωστόσο πολύ πιο μικρή, υποχρεώνοντας τις δωρεάν διαδικτυακές υπηρεσίες, όπως το Facebook, να βρίσκουν νέους τρόπους για να προβάλλουν τις διαφημίσεις από τις οποίες εξαρτώνται για τη χρηματοδότησή τους. Για το συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, η λύση ήταν να τις εντάξει στην ενημέρωση κατάστασης, όπου οι χρήστες του βλέπουν τι αναρτούν οι “φίλοι” τους.
Τα τελευταία αποτελέσματα του τριμήνου έδειξαν ότι η στρατηγική αυτή ήταν επωφελής: οι φορητές συσκευές αντιπροσώπευαν στο τέταρτο τρίμηνο το 53% των εσόδων του ομίλου από τις διαφημίσεις, δηλαδή 1,2 δισεκατομμύριο, έναντι μηδενικών εσόδων στις αρχές του 2012.
Το Facebook εκτόπισε επίσης πέρυσι τον διαδικτυακό όμιλο Yahoo! από τη δεύτερη θέση της παγκόσμιας αγοράς της ψηφιακής διαφήμισης, στην οποία εξασφάλισε το 5,7% των εσόδων, σύμφωνα με εκτιμήσεις της εξειδικευμένης εταιρείας eMarketer. Μόνο από τη διαφήμιση στις φορητές συσκευές, το μερίδιό του στην παγκόσμια αγορά ανερχόταν σε 18,44% πέρυσι, σύμφωνα με την ίδια πηγή.
ΓΚΡΙΝΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΕΟΙ ΧΡΗΣΤΕΣ
Η ανάπτυξη του Facebook δεν έγινε χωρίς πολεμικές. Αρχίζοντας από εκείνες για τη χρήση των ιδιωτικών δεδομένων, που επαναλαμβάνονται κάθε φορά που τροποποιούνται τα κριτήριά του για την τήρηση του απορρήτου. Μια συμφωνία στα τέλη του 2011 με τις αμερικανικές αρχές προέβλεπε εξάλλου την παρακολούθηση των πρακτικών του στο θέμα αυτό για δέκα χρόνια.
Όπως και άλλοι κολοσσοί του τομέα των τεχνολογιών, το Facebook αναγκάσθηκε επίσης να δώσει εξηγήσεις μετά τις αποκαλύψεις που έγιναν πέρυσι για την παρακολούθηση χρηστών του από τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες. Αποκάλυψε ακόμη χθες ότι είχε λάβει εντολές που αφορούσαν 5.000 έως 6.000 λογαριασμούς για το πρώτο εξάμηνο του 2013 και 4.000 έως 6.000 λογαριασμούς για τους τελευταίους μήνες του 2012.
Πιο πρόσφατα, μια σειρά από μελέτες τροφοδότησε επίσης φόβους για δυσαρέσκεια των εφήβων για το Facebook, το οποίο στο εξής θεωρείται λιγότερο διασυνδεδεμένο σε σχέση με νέους αντιπάλους όπως το Twitter, το Snapchat, το Instagram.
Σίγουρα στους χρήστες του Facebook δεν αρέσουν τα χαρακτηριστικά της υπηρεσίας αυτής. Το αμερικανικό ινστιτούτο έρευνας Pew που διεξήγαγε δημοσκόπηση σε δείγμα αμερικανών χρηστών, αποκάλυψε χθες ότι οι ερωτηθέντες δυσανασχετούν όταν ανακαλύπτουν στο Διαδίκτυο στοιχεία που τους αφορούν, κυρίως φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν χωρίς την άδειά τους και “πρόσωπα που μοιράζονται πολλές πληροφορίες για αυτές” (ποσοστό 36% και στις δύο περιπτώσεις).
Ωστόσο, σε ένα ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό, στο 47%, αρέσει να βλέπει τις φωτογραφίες και τα βίντεο που αναρτούν οι “φίλοι” του (338 κατά μέσον όρο για τους ενήλικοι). Μόλις το 10% των χρηστών κάνουν ενημέρωση της κατάστασής του καθημερινά, αλλά τους “αρέσουν” (44%) ή “σχολιάζουν” (31%) κάτι τουλάχιστον μια φορά την ημέρα.
Θέα στον Αρη
Πολλαπλά στιγμιότυπα τραβηγμένα από την κάμερα (Mast Camera) του “περιηγητή” της ΝΑΣΑ “Curiosity” αποτυπώνουν μία λοφώδη κοιλάδα στην επιφάνεια του Άρη.
Η ομάδα που χειρίζεται το Curiosity επέλεξε αυτήν την κοιλάδα ως έναν πιθανό προορισμό μελλοντικών επιστημονικών αποστολών.
Η εικόνα έχει επεξεργαστεί ως προς το λευκό (white balance) έτσι ώστε να απεικονίζει τα χρώματα των βράχων όπως θα φαινόταν στη Γη.