Η “Μαύρη Παρασκευή” ή όπως είναι πιο… γνωστή ως “Black Friday” είναι ένα αμερικάνικο καταναλωτικό έθιμο που, τώρα με την παγκοσμιοποίηση, άρχισε να “εντάσσεται” και στην ελληνική κουλτούρα αγοράς! Αμερικανικό “φρούτο” που μας επισκέφθηκε το 2016 και ήλθε για να μείνει.
Έτυχε να κάνω βόλτα την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη, τη χανιώτικη “Black Friday”, στη Σκαλίδη όπου γινόταν ένας μικροχαμός. Κι όμως δεν έλειψε το χιούμορ! Συγκεκριμένα μπήκαν ορισμένοι σε ένα γραφείο Τελετών και ρωτούσαν αν γίνεται… έκπτωση και πόσο! Και φυσικά ο … τελετάρχης απάντησε με χιούμορ: ναι, στις τρεις η μία δωρεάν!
Ας σοβαρευτούμε όμως! Η ελληνική κοινωνία είναι παρορμητική και μιμητική. Ενθουσιάζεται προς στιγμήν από κάτι του συρμού, αλλά, καλώς ή κακώς, δύσκολα το εντάσσει στον τρόπο ζωής της. Το ότι έχει καθιερωθεί σε αρκετές πλούσιες χώρες, η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου να είναι ημέρα ψώνιων με ακραίες πτωτικές τιμές (80%), αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπορούσε κάτι τέτοιο να συμβεί κι εδώ, αφού οι τιμές δεν πέφτουν από το 50% της αξίας τους, ακόμη και στις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Έτσι είναι απίθανο να δούμε νωρίς το πρωί καταναλωτές να σχηματίζουν ουρές μπροστά σε καταστήματα για να… προλάβουν να πάρουν αυτό που θέλουν. Η επόμενη μέρα ήταν μάλλον απογοητευτική για όλους: ούτε οι καταστηματάρχες έκαναν τον τζίρο που περίμεναν, ούτε οι πελάτες βρήκαν αυτά που ήθελαν και στην τιμή που διαφημιζόταν.
Η αλήθεια είναι μία: στην Ελλάδα της κρίσης που ζει ένα σιωπηλό τέταρτο μνημόνιο, όσα “κόλπα” προσέγγισης κι αν σκαρφιστούν οι αγορές για να προσελκύσουν πελατεία, δεν θα καρποφορήσουν, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπάρχει χρήμα. Εξάλλου, αν το καλοσκεφτούμε, με τέτοιες πρακτικές του κεφαλαίου δεν συμβάλλουμε, άραγε κι εμείς, στη δημιουργία εντονότερων κοινωνικών αντιθέσεων με συνέπεια πολλά μικρά καταστήματα να απειλούνται με κλείσιμο;