ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΥΤΙΣΤΙΚΩΝ ΑΝΑ 100.000 ΠΑΔΙΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 5 ΕΤΩΝ (Data: Global Burden of Disease Collaborative Network;
Map: Andrew Witherspoon
/Axios 2018)
“«Ο αυτισμός μου είναι η αιτία που είμαι καλός στα Μαθηματικά και στη Φυσική κι ο λόγος που αγωνίζομαι»
Jacob Barnett, 23 ετών,
υποψήφιος διδάκτορας
στην Κβαντική Φυσική”
Η περίπτωση του Jacob Barnett δεν είναι μοναδική. Διεθνείς οργανισμοί υπολογίζουν σε 4.57 εκατομμύρια τα αυτιστικά νήπια.
Ο πίνακας που δημοσιεύουμε δείχνει ότι τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά ζουν σε αναπτυσσόμενες χώρες.
Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στην ευρύτερη γειτονιά μας (Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική, Βαλκανικές χώρες).
Εντύπωση προκαλεί η παγκόσμια πρωτιά του Κατάρ στο οποίο 1 στα 66 νήπια είναι αυτιστικό. Τα λιγότερα στον κόσμο έχουν η Γαλλία και η Πορτογαλία με 1 στα 144 και 1 στα 142 αντίστοιχα.
Στην Ελλάδα έχουμε 1 αυτιστικό νήπιο στα 138, με ιδιωτικά και δημόσια δίκτυα υποστήριξης.
Το σημείωμα περιέχει πρόσφατα ευρήματα για άτομα με σύνδρομο Asperger.
Ιδιαιτερότητες
Γνωρίζουμε ότι αυτιστικά άτομα (Asperger) διατηρούν απίστευτες λεπτομέρειες στη μνήμη επεισοδίων κάτι που δεν είναι συνηθισμένο σε άλλα άτομα. Συγκεκριμένα διαπιστώθηκε ότι αυτιστικά παιδιά έχουν σχεδόν διπλάσια ικανότητα πρόσληψης πληροφοριών από τα μη αυτιστικά (University College London, New Scientist, 2018).
Τι σημαίνει αυτό; Μπορεί να μας εντυπωσιάσουν με την εξαιρετική μνήμη τους ή να βρεθούν σε δύσκολη θέση.
Αν για παράδειγμα “θυμηθούν” κάτι που όλοι θέλουμε να ξεχάσουμε.
Εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν πότε οι μαθητές τους εστιάζουν την προσοχή τους στο μάθημα και πότε το μυαλό τους “ταξιδεύει”.
Αυτό το σύντομο νοητικό ταξίδι -ή αφηρημάδα μας- είναι φυσιολογικό και πολλές φορές μας οδηγεί σε λύση ενός προβλήματος. Αυτές οι δύο λειτουργίες του εγκέφαλου μας συνεργάζονται κι εναλλάσσονται. Στα αυτιστικά άτομα αυτή η εναλλαγή είναι ακανόνιστη (Levithin, 2021).
Κοινωνικά αίτια;
Ο Daniel Levithin στο βιβλίο του “Changing mind” (2021) αναφέρει ότι η συνεχής αύξηση των αυτιστικών πιθανώς να οφείλεται σε κοινωνικούς παράγοντες. Υποστηρίζει το επιχείρημά του συγκρίνοντας τις συνθήκες στις οποίες αναπτύσσονται παιδιά σε παραδοσιακές Μεξικανικές και Αμερικανικές (Η.Π.Α) οικογένειες.
Στην πρώτη περίπτωση νεαροί Μεξικάνοι έχουν πολλές ευκαιρίες να αναπτύσσουν ισχυρούς κοινωνικούς δεσμούς, ζουν πολλές ώρες σε οικογενειακό περιβάλλον και συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες.
Αντίθετα, νεαροί Αμερικανοί ζουν πιο μοναχικά, παρέα με τις ηλεκτρονικές συσκευές τους.
Συμπεραίνει ότι παρ’ όλο που η αιτιολογία του αυτισμού είναι πολύπλοκη, φαίνεται ότι η μια κοινωνία αποθαρρύνει συμπεριφορές που μπορούν να χαρακτηριστούν αυτιστικές, ενώ η άλλη τις ενθαρρύνει.
Ένας αυτιστικός μαθηματικός
Είναι σημαντικό να είμαστε όλοι ενημερωμένοι για να δείχνουμε κατανόηση κι ανθρωπιά. Αυτιστικοί υπάρχουν παντού, απλά δεν τους αναγνωρίζουμε.
Έτσι για παράδειγμα στο ερώτημα…
«Σε μια εκδήλωση πως αναγνωρίζεις ένα εξωστρεφή μαθηματικό ο οποίος είναι στο αυτιστικό φάσμα;».
Η απάντηση είναι «Είναι αυτός που κοιτάζει τα παπούτσια του».
Η συμμετοχή σε κοινωνικές εκδηλώσεις μπορεί είναι αβάσταχτη πρόκληση για τα αυτιστικά παιδιά.
Ο λόγος; Δυσκολεύονται να προσλάβουν τα μη λεκτικά μηνύματα -γλώσσα σώματος – ή να κατανοήσουν την οπτική άλλων ατόμων. Οι ειδικοί μας πληροφορούν….
✓Αυτιστικά παιδιά μπορεί να μην αντέχουν την αντιπαράθεση, τον ανταγωνισμό, πονηρές ματιές, θορύβους ή άγνωστα περιβάλλοντα.
✓Τα αυτιστικά παιδιά μαθαίνουν να αγαπούν σε ανθρωπιστικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης που καλύπτει όχι μόνο τις δικές τους ανάγκες, αλλά κι όλων των μαθησιακών τύπων.
✓Προσεγγίζοντας κάθε άτομο με βελτιοδοξία θεωρούμε ότι είναι σε δυναμική πορεία ανάπτυξης. Αρκεί να το ενθαρρύνουμε και να το καθοδηγήσουμε (Mindset, Carol Dweck, 2017).
✓Ο κίνδυνος -για όλα τα παιδιά- είναι να θεωρήσουμε τα αυτιστικά στατικά.
✓Η στάση, η επικοινωνία και οι στρατηγικές όλων οφείλουν να είναι κατεύθυνση βελτιοδοξίας και ανάπτυξης.
✓Επακόλουθο είναι ότι όσο βελτιώνονται -στη γλώσσα και στις γνωστικές δεξιότητες- τόσο βελτιώνεται η ικανότητά τους να συμπάσχουν.
✓Η αισθητηριακή τους αντίδραση ποικίλει και επηρεάζει την επικοινωνία τους. Κάποια αντιδρούν υπερβολικά ή μέτρια κι άλλα ελάχιστα.
✓Η επεξεργασία των συναισθημάτων τους δεν διαφέρει. Με μια διαφορά. Δεν επιθυμούν την άμεση οπτική επαφή.
✓Αυτιστικά παιδιά μπορεί να είναι εξαιρετικά ευφυή ή το ίδιο ευφυή με συνομήλικους τους που έχουν φοβίες ή άγχη.
✓Τέλος, αν θεωρήσουμε ότι όλα τα αυτιστικά παιδιά έχουν μειωμένη ευφυΐα, τότε αυτή η αντίληψη τα εμποδίζει να αναδείξουν το πλήρες δυναμικό τους.
Στα Χανιά
Παρακολουθώντας την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου παρατήρησα την φιλικότητα με την οποία συμπεριφερόταν στην αυτιστικό σημαιοφόρο τους οι συμμαθητές της.
Αυτιστικά Χανιωτάκια, που έχουν έγκαιρα την κατάλληλη φροντίδα, μαθαίνουν Αγγλικά και πετυχαίνουν στις εξετάσεις γλωσσομάθειας (επίπεδο Β2).
Αυτιστικά άτομα αποδίδουν καλύτερα σε μοναχικά επαγγέλματα αυστηρά δομημένα. Έτσι εργάζονται ως καλλιτέχνες, αγρότες, υπάλληλοι γραφείων, χειριστές ηλεκτρονικών υπολογιστών, σε κουζίνες εστιατορίων, συντηρητές κ.ά.
Λειτουργούν κανονικά και παρακολουθούν την διατροφή τους.
Συμπερασματικά
• Υπάρχουν υψηλά ποσοστά αυτιστικών νηπίων-παιδιών σε όλες τις γειτονικές μας χώρες.
• Αυτά είναι πιθανόν να συνεχίσουν να αυξάνονται εξαιτίας της βελτίωσης των διαγνωστικών εργαλείων.
• Αυτιστικά άτομα υπερέχουν στον όγκο πρόσληψης πληροφοριών, στην αναγνώριση σχηματικών παραστάσεων και στη λογικό-μηχανική αιτιολόγηση.
• Αυτιστικά παιδιά υποχρεώνονται να “καμουφλάρονται” για να ταιριάζουν στο μαθητικό ή στο κοινωνικό τους περιβάλλον.
• «Με φροντίδα κι ανθρωπιά βελτιωνόμαστε αν έχουμε κατάλληλη θεραπευτική – εκπαιδευτική αντιμετώπιση» θα μας έλεγαν όλα τα αυτιστικά παιδιά.
_________________________
Τα βιβλία του “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”, “Γνωστική ανάπτυξη” διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία ΚΥΒΟΣ και LIBRAIRIE.