Ο ιερός Χρυσόστομος λέγει ότι ονομάζουμε Μεγάλη Εβδομάδα αυτή τη χρονική περίοδο όχι γιατί είναι μεγαλύτερες οι μέρες ή οι ώρες, αλλά γιατί τα γεγονότα που συνέβησαν στον Δεσπότη Χριστό είναι μεγάλα – μέγιστα. Είναι το κορύφωμα της επί γης ζωής Του.
Ας πούμε λοιπόν για κάθε μια μέρα της εβδομάδας μερικά πράγματα στηριζόμενοι στη Θεολογία της Εκκλησίας μας και στο συναξάρι.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΒΑΪΩΝ
ΕΣΠΕΡΑΣ ΟΡΘΡΟΣ
ΜΕΓΑΛΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ
«Ιδού ο Νυμφίος έρχεται…»
Ο Νυμφίος είναι ο Χριστός- η νύμφη η Εκκλησία. Έρχεται ο Χριστός για μας – για τον καθένα χωριστά.
Έρχεται να ενωθεί μαζί μας και μας καλεί να είμαστε έτοιμοι να τον δεχθούμε. Εδώ στη Γη θα γίνουν οι αρραβώνες μας με τον Νυμφίο της ψυχής μας, με το Χριστό. Στον ουρανό οι τέλειοι γάμοι. Το δράμα όμως του Χριστού πρέπει να το κάνομε και δικό μας δράμα.
Αν δεν δεχτούμε η ζωή του Χριστού να γίνει ζωή μας, το πάθος του πάθος μας, η ανάστασή του ανάστασή μας, τότε δεν μπορούμε να μιλούμε για αληθινή ζωή. Αν μοιάσουμε στην άκαρπη συκιά – δεν είμαστε καρποφόροι – θα ξεραθούμε- όπως έγινε με τον Ισραηλιτικό λαό.
ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ – ΟΡΘΡΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΡΙΤΗΣ
Ο Θεός μας χαρίζει κάποια τάλαντα. Είναι η αγάπη, η αγνότητα, η ταπείνωση, η εγκράτεια, η άσκηση, η προσευχή, η θυσία. Αυτά πρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε σωστά για την προκοπή μας.
Για να πετύχουμε το «καθ’ ομοίωση» προς Αυτόν. Γι’ αυτό μας προίκισε ακόμη με το λογικό, με ψυχή και με ελευθερία.
ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ ΒΡΑΔΥ – ΟΡΘΡΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ
Η γυναίκα που δεσπόζει στην αποψινή ακολουθία ήταν πτωχή, -πρόσφερε όμως
πολύτιμο μύρο για να δείξει την ευγνωμοσύνη της στο Χριστό και για να συμβολίσει την αλλαγή στη ζωή της.
Και εμείς σήμερα χρησιμοποιούμε αρώματα. Τα έχουμε όμως μόνο για το σώμα μας, ενώ η ψυχή μας βρωμάει. Χρειάζονται λοιπόν τα μύρα της ψυχής.
Ακόμη απόψε ψάλλομε το τροπάριο που έγραψε μια γυναίκα, η Κασσιανή.
Αυτή η γυναίκα εκφράζει όλη την ανθρωπότητα και την ιστορία της. Βίωμα πίστης και βίωμα ανόρθωσης. Γυναίκα οδήγησε την ανθρωπότητα στην καταστροφή -η Εύα- γυναίκα την οδήγησε και στον ουρανό- η Παναγία.
ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΒΡΑΔΥ – ΟΡΘΡΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΕΜΠΤΗΣ
Δύο άνθρωποι φίλησαν το Χριστό – ο καθένας για διαφορετικό λόγο. Ο Ένας ο Ιούδας τον φίλησε προδοτικά.
Είχε όλο το δηλητήριο της ανθρώπινης πτώσης, διαστροφής και υποκρισίας. Το άλλο το δίνει η αμαρτωλή γυναίκα. Λατρευτικό φίλημα. Φίλημα αγάπης και ευγνωμοσύνης. Εμείς αλήθεια πώς φιλούμε τον Χριστό προδοτικά ή λατρευτικά; Ο Χριστός ακόμη διδάσκει την ταπείνωση πλύνοντας τα πόδια των μαθητών του.
Ο Χριστός σήμερα πλύνει τους ρύπους της ψυχής μας. Ο Χριστός περνά δύο μαρτύρια, το λευκό στον κήπο Γεσθημανής – χύνει πολύ ιδρώτα. Και το κόκκινο στον Γολγοθά.
Ο Μυστικός Δείπνος είναι το μυστικό που ενώνει τον άνθρωπο με τον Ουρανό. Είναι η Θεία Κοινωνία.
Χωρίς Θεία Κοινωνία δεν υπάρχει σωτηρία. Αλλά για να κοινωνήσουμε χρειάζεται πρώτα ο ιερός νιπτήρας, η ταπείνωση και η προσευχή.
Απόψε ακόμη δεσπόζει ένα τραγικό πρόσωπο. Ο Ιούδας ο προδότης. Τραγικότερη έκφραση της ανθρώπινης πτώσης δεν μπορεί να υπάρξει. Αλλά το δράμα συνεχίζεται.
Οι Ιούδες ακόμη και σήμερα υπάρχουν και μάλιστα λένε ότι ακολουθούν το Χριστό. Κινούνται κάτω από μάσκες, από αγνές λέξεις, φιλούν προδοτικά το Χριστό.
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ ΒΡΑΔΥ
Υπογράφεται το συμβόλαιο της Νέας Διαθήκης μεταξύ Θεού και ανθρώπων. Υπογράφεται με το αίμα του Χριστού. Ο Μυστικός Δείπνος είναι όλο μυστήριο. Χρονικά η σταυρική θυσία έγινε μετά το Μυστικό Δείπνο.
Μυστηριακή όμως η Σταύρωση έγινε κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου. Ο Χριστός φροντίζει για τη θεώρηση μας.
ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Ο ληστής Θεολόγος. Σήμερα ονομάζονται θεολόγοι όσοι έχουν πτυχίο Θεολογίας. Κανένας όμως δεν μπορεί να θεολογεί αληθινά αν δεν έχει το χάρισμα από το Θεό.
Και το χάρισμα αυτό δίνεται σε όσους έχουν καρδιά καθαρή. Δεν τελείωσε
σχολές ο ληστής, δεν έγραψε συγγράμματα.
Ανέβηκε όμως στον Σταυρό δίπλα στο Χριστό. Στον υψηλότερο άμβωνα – των
αιώνων. Με τρεις φράσεις θεολόγησε.
«Μνησθητί μου Κύριε εν τη Βασιλεία Σου». Εδώ είναι το μεγαλείο του ληστή. Ούτε
οι μαθητές του Χριστού έφτασαν σε τέτοιο σημείο έλλαμψης. Η στάση του ληστή μας δίνει φτερά για τα ουράνια. Ο ληστής, ο πρώτος κάτοικος του Παραδείσου, ο μέγας θεολόγος.
Σήμερα αναστέλλονται τα πάντα. Μέρα πένθους. Γι’ αυτό δεν τελούμε Θεία Λειτουργία. Στεκόμαστε εμβρόντητοι στο μέγα δράμα. Συμπάσχει όλη η κτίση με το Χριστό. Πρέπει όλοι να σταυρωθούμε με το Χριστό, «ούτος τας αμαρτίας υμών φέρει και περί ημών οδυνάται». Η Γη σείεται, τα μνημεία ανοίγονται, ο ήλιος κρύβει τις ακτίνες του. Αλλά ο θάνατος, φέρνει τη ζωή και την Ανάσταση. Σταυρός και ζωή πάνε μαζί «Η ζωή εν τάφω…»
ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΠΡΩΙ
Η Πρώτη Ανάσταση. Προανάκρουσμα της τελικής Ανάστασης. Η Δεύτερη θα είναι στη Δευτέρα Παρουσία. «Ανάστα ο Θεός κρίνων την γην…». Θα συμμετέχουν όσοι ήταν και στην πρώτη. Όσοι κοινωνούν το σώμα και το αίμα του Κυρίου άξια και με πίστη. Ο θάνατος δεν άγγιξε τον Χριστό. Έμεινε άφθορος. Ο θάνατός του, έγινε η ζωή μας, η Ανάσταση μας. Ο Χριστός πάντα μιλούσε μαζί και για το θάνατό του και για την Ανάστασή του.
Η Μεγάλη Εβδομάδα μας το απόδειξε. Μετά από τα πάθη του να και η πρώτη Ανάσταση του Χριστού κάτω στον Άδη «Αναστάς ο Ιησούς από του τάφου… έδωκε
ημίν την αιώνιον ζωήν και το μέγα έλεος».
Ο Χριστός μας δίνει την αιώνια ζωή. Αν θέλουμε Ανάσταση πρέπει να προηγηθεί
το του Παύλου «Χριστώ συνεσταύρωμαι».
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΑΣΧΑ
Η Ανάσταση είναι η όγδοη ημέρα της Εκκλησίας. Είναι η πρώτη φάση. Οδεύουμε τώρα στα έσχατα. Στη Δευτέρα Παρουσία. Η Κυριακή σα χρόνος είναι η πρώτη ημέρα της αιωνιότητας. Είναι η μέρα μας. Πρέπει να γίνουμε «κατά χάριν Θεοί».
Γένοιτο.
Εύχομαι εις όλους σας να συμπορευθούμε στον Γολγοθά με τον Κύριο και σωτήρα μας ώστε να γιορτάσουμε όλοι το χαρμόσυνο γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού που σημαίνει και τη δική μας Ανάσταση. Καλή και ευλογημένη Μεγάλη Εβδομάδα και Ανάσταση.