Σύμφωνα με το δελτίο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της 3/4/2020, καλείται το Συμβούλιο και η Επιτροπή να αναστείλουν κάθε χρηματοδοτική συνδρομή της ΕΕ προς την Τουρκία, ιδίως τη Διευκόλυνση για τους Πρόσφυγες, που δρομολογήθηκε βάσει του σχεδίου δράσης και δήλωσης αλλά και το Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας, αλλά να εφαρμόσουν στα εξωτερικά σύνορα της Ελλάδας το άρθρο 143 της ΣΛΕΕ. Αυτό είναι το ζητούμενο από πρόταση ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τη μεταναστευτική κρίση στα ελληνοτουρκικά σύνορα1.
Για να συνταχθεί η πρόταση αυτή πήρε υπόψη το κοινό σχέδιο δράσης που εγκρίθηκε από την Τουρκία και την Ευρωπαϊκή Ένωση στις 29 Νοεμβρίου 2015 και τη δήλωση της 18ης Μαρτίου 2016 στην οποία, μεταξύ άλλων προβλεπόταν και επιστροφή όλοι οι νέοι παράνομοι μετανάστες και αιτούντες άσυλο που φτάνουν από την Τουρκία στα ελληνικά νησιά και των οποίων οι αιτήσεις ασύλου έχουν κηρυχθεί απαράδεκτες πρέπει να επιστραφούν στην Τουρκία2.
Τονίζεται ότι η πρόταση στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό στο άρθρο 78 παράγραφος 3 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), που προβλέπει «Εφόσον ένα ή περισσότερα κράτη μέλη αντιμετωπίζουν επείγουσα κατάσταση, λόγω αιφνίδιας εισροής υπηκόων τρίτων χωρών, το Συμβούλιο μπορεί να εκδίδει, μετά από πρόταση της Επιτροπής, προσωρινά μέτρα υπέρ του εν λόγω κράτους μέλους ή των εν λόγω κρατών μελών. Το Συμβούλιο αποφασίζει μετά από διαβούλευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.»
Η πρόταση προετοιμάστηκε με βάση το γεγονός ότι στις 27 Φεβρουαρίου 2020, ο Τούρκος πρόεδρος έπαψε να τηρεί τις δεσμεύσεις του για τον έλεγχο της μετανάστευσης3.
Προετοιμασία του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για το 2021
Σύμφωνα με γνωμοδότηση σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τον προϋπολογισμό του 2021
2021 από την Επιτροπή Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου,
Τονίζονται πολλά πολιτικά σημεία που πρέπει να έχουμε υπόψη μας1 και στα οποία αναφερόμαστε συνοπτικά, ως ακολουθούν:.
Είναι αρνητικό το γεγονός ότι, μέχρι στιγμής, τα κράτη μέλη δεν έχουν κατορθώσει να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ) 2021-2027 και τη μεταρρύθμιση του συστήματος ιδίων πόρων, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο την έγκαιρη έναρξη και λειτουργία των νέων προγραμμάτων και, ως εκ τούτου, την ικανότητα της Ένωσης να επιτύχει τις πολιτικές της προτεραιότητες, όπως
• Η ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία,
• Η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας και της βιωσιμότητας των βιομηχανιών της ΕΕ,
• Η υπογράμμιση της σημασίας του νέου τομέα «Ασφάλεια και Άμυνα», ο οποίος περιλαμβάνει το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας και κονδύλια για την πυρηνική ασφάλεια και τον παροπλισμό.
• Η υπενθύμιση σχετικά με το συνολικό χρηματοδοτικό κονδύλιο για το πρόγραμμα «Ορίζων Ευρώπη» ύψους 120 δισεκατομμυρίων EUR που μεταξύ άλλων, ωφελούν τους πολίτες και την κοινωνία, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η κινητικότητα, η ενέργεια, η υγειονομική περίθαλψη και το διάστημα, και να στηριχθεί η ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά.
• Στα σημεία αυτά υπογραμμίζεται στη γνωμοδότηση, ότι όλοι οι τομείς του προϋπολογισμού πρέπει να συμβάλλουν στην επίτευξη των γενικών στόχων της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας και των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, για την υλοποίηση όμως, αυτών των στόχων οι χρηματοδοτικές ανάγκες είναι σημαντικές και απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις.
• Υπογραμμίζεται επίσης, η ανάγκη για ένα φιλόδοξο σχέδιο προϋπολογισμού, ιδίως για νέα προγράμματα όπως το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη», το οποίο αποσκοπεί στην τόνωση των επενδύσεων σε μελλοντικούς τομείς ζωτικής σημασίας όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η κυβερνοασφάλεια, οι υπερυπολογιστές και οι προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες.
• Δεν ξεχνιούνται οι ΜΜΕ, των πολύ μικρών επιχειρήσεων και των νεοφυών επιχειρήσεων ως ουσιώδους τμήματος της οικονομίας της ΕΕ, δεδομένου ότι παρέχουν μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας.
Η μερική θέση της Επιτροπής αυτής του ΕΚ δείχνει ότι το θεσμικό αυτό όργανο δε θα αφήσει ήσυχο το συμβούλιο να αποφασίσει για το νέο επταετές δημοσιονομικό προϋπολογισμό, με περικοπές στη συνοχή και τη γεωργία, αλλά θα επιμείνει στην προσθήκη νέων πόρων. Όμως εδώ μπαίνει στο χορό και ο κορωναϊός και δε θα είναι εύκολο να συγκεραστούν όλες οι αντιτιθέμενες απόψεις, κυρίως μεταξύ αδύναμων και ισχυρών προϋπολογισμών των κρατών μελών της ΕΕ.
“Σχέδιο Marshall” για την Ευρώπη
Η Πρόεδρος της Κομισιόν κα Ursula von der Leyen, προέτρεψε για τεράστιες επενδύσεις στον προϋπολογισμό της ΕΕ την εποχή του κορωναϊού. Ο πρόεδρος της γερμανικής βουλής, και πρώην υπουργός οικονομίας της Γερμανίας Β. Σόϊμπλε θεωρεί ότι αν πέσει χρήμα στην αγορά, είτε φρέσκο, είτε μέσω του ομολόγου «κορώνα» θα αδυνατίσει η Ευρώπη. Ο πρωθυπουργός της Ισπανίας θέλει επίσης μια «οικονομία του πολέμου», ακολουθούμενη από ένα πρόγραμμα ανάκαμψης.
Η πρόεδρος της Κομισιόν ζητεί την εφαρμογή του «σχεδίου Marshall» για την Ευρώπη.
Το μικρό αυτό σταχυολόγημα έχει βάση για το ότι εμείς είμαστε ακόμη στις αλέ – ρετούρ γνώμες και απόψεις και η Αμερική ήδη ενέκρινε 2,2 τρις δολάρια για να μη χρειαστεί να δούμε απίστευτες σκηνές βίας, πείνας και αρρώστιας στη χώρα αυτή.
Πάντως η πρόεδρος της Κομισιόν σε συνέντευξή της χθες Κυριακή, στη γερμανική ΝτιΒέλτ θεωρώντας ότι η διπλή δράση τόσο των κρατών μελών, όσο και του νέου επταετούς προϋπολογισμού πρέπει και μπορούν να περιορίσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της νόσου του κορωναϊού. Και αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η εμπειρία από τους ετήσιους προϋπολογισμούς της ΕΕ είναι τεράστια, ώστε η προικοδότηση με σημαντικούς πόρους και η ελάφρυνση-χαλάρωση των διαδικασιών θα βάλει φρένο στην ανεργία και θα επιτρέψει σε ανάταση την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια οικονομία. Ο προϋπολογισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αποδεκτός σε όλα τα κράτη μέλη ως εργαλείο αλληλέγγυας εξισορρόπησης και πρέπει να προσαρμοστεί ανάλογα στην κρίση του κορονοϊού», υποστηρίζει, και με το δίκιο της η πρόεδρος της Κομισιόν.
1. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2020-0134_EL.html
2. https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-towards-a-new-policy-on-migration/file-eu-turkey-statement-action-plan
3. https://www.cire.be/la-crise-a-la-frontiere-greco-turque-expliquee/
4. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/ITRE-AL-648603_EL.pdf