Στις καρδιές των μικρών παιδιών σε 21 σχολεία των Χανίων μετακόμισε τη χρονιά που πέρασε ο “Ευτύχης” το αρκουδάκι του συλλόγου “Ορίζοντας” που ενσαρκώνοντας το παραμύθι της Ευδοκίας Σκορδαλά- Κακατσάκη “ο Ευτύχης και το Ουράνιο Τόξο” ταξίδεψε από τάξη σε τάξη.
Με τη συνδρομή εμπνευσμένων δασκάλων και νηπιαγωγών και τη δουλειά των ανθρώπων του “Ορίζοντα” το πρόγραμμα “ο Ευτύχης ταξιδεύει” αγκάλιασε πάνω από 600 παιδιά μέσα σε διάστημα λίγων μηνών.
Η νηπιαγωγός κα Χριστίνα Τζομπανάκη -ο άνθρωπος που οργάνωσε, σχεδίασε και συνέβαλλε τα μέγιστα στην επιτυχία του προγράμματος- εξηγεί στα “Χ.ν.” πως η ιδέα ξεκίνησε πριν από 8 χρόνια: «Τότε το μέλος του Δ.Σ. του “Ορίζοντα”, ο κ. Τάσος Μαραγκουδάκης, διαβάζοντας το παραμύθι σκέφθηκε μήπως θα μπορούσε ο Ευτύχης, το αρκουδάκι ήρωας του παραμυθιού που ασθενεί με λευχαιμία, να βγει έξω και να φτάσει στις σχολικές αίθουσες! Απευθύνθηκε στην δασκάλα του Δ.Σ. Αγροκηπίου την κ. Μαρία Νικολακάκη έναν πολύ δεκτικό άνθρωπο που αγκάλιασε την ιδέα και ξεκίνησαν άμεσα. Έφεραν στο σχολείο ένα αρκουδάκι όπως αυτό του παραμυθιού τα παιδιά του έφτιαξαν ρούχα και πιτζάμες, έγραψαν τραγούδι, τον υιοθέτησαν. Σε μια συνέλευση του “Ορίζοντα” ο πρόεδρος κ. Σπύρος Αδοντάκης μας ρώτησε πως θα μπορούσαμε να επεκτείνουμε αυτή τη δράση και επειδή είχα μια εμπειρία στα εκπαιδευτικά προγράμματα πρότεινα να αναβάλω το στήσιμο ενός project στο οποίο ο αρκούδος θα ταξιδεύει από σχολείο σε σχολείο μεταφέροντας το μήνυμα του θάρρους απέναντι στην αρρώστια!»
Ποιο μήνυμα όμως περνάει στο μυαλό και στις καρδιές των μικρών μαθητών μέσα από το παραμύθι και την επίσκεψη του Ευτύχη στις σχολικές αίθουσες; Η εκπαιδευτικός εξηγεί πως «σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε σε λεπτομέρειες ιατρικής φύσης. Αυτό που γίνεται μέσω του παιγνιδιού και δραστηριοτήτων που σχετίζονται με το αναλυτικό πρόγραμμα είναι τα παιδιά να μάθουν για την αρρώστια και τον ανθρώπινο πόνο, να ξεφύγουν από την ατομικότητα, να αντιληφθούν τη σημασία του “εμείς”. Μέσα από την έκφραση συναισθημάτων τα παιδιά έρχονται στην θέση του Ευτύχη και αντιλαμβάνονται πως αισθάνονταν άρρωστος, πως λειτουργούσαν οι γονείς του, ένιωσαν την ελπίδα όταν άρχισε να βελτιώνεται η κατάσταση της υγείας του, γέμισαν αισιοδοξία, ένιωσαν ανακούφιση ο΄ταν έγινε καλά. Επίσης ένα πολύ σημαντικό θέμα που υπάρχει στο βιβλίο είναι η προσφορά στον συνάνθρωπο από αγνώστους και χωρίς ανταμοιβή, ο εθελοντισμός, η αλληλεγγύη. Ένα λεξιλόγιο που περνάει στα παιδιά έχει να κάνει με την ορολογία του ενεργού πολίτη» δηλώνει η κ. Τζομπανάκη.
Και μπορεί ο Ευτύχης να έμενε από μια εβδομάδα σε κάθε σχολείο αλλά μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων οι εκπαιδευτικοί μπορούσαν να επεκτείνουν – όπως και το έκαναν πολλές φορές – το πρόγραμμα μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Η κοινωνική λειτουργός του “Ορίζοντα” κ. Αργυρώ Δρακάκη, είναι ο άνθρωπος που μεταφέρει τον Ευτύχη από σχολείο σε σχολείο στην κόκκινη του τσάντα. Μας τονίζει την ανταπόκριση των εκπαιδευτικών που «ξεπέρασε κάθε προσδοκία και πραγματικά μας ενθουσίασε.
Αλλά ήταν συγκινητική και η προσπάθεια των παιδιών να αγκαλιάσουν τον Ευτύχη, κάποια από αυτά που είχαν την εμπειρία του καρκίνου στις δικές τους οικογένειες να τη μεταφέρουν, να ανοίξουν τις καρδιές τους, να μιλήσουν για πως με την αγάπη και την αλληλεγγύη νικήθηκε η ασθένεια».
Στον Ευτύχη τα παιδιά αφιέρωσαν δεκάδες ζωγραφιές και άλλα μικρά καλλιτεχνήματα που εκτίθενται στο χώρο του “Ορίζοντα” στην οδό Τσουδερών.
ΣΤΟ 2ο Δ.Σ. ΧΑΝΙΩΝ
Το πόσο άγγιξε το πρόγραμμα τα παιδιά το αντιλαμβανόμαστε όταν βρισκόμαστε στη Β τάξη του 2ου Δ.Σ. Χανιών. Ο εμπνευσμένος δάσκαλος κ. Γιάννης Δρακάκης κάνει τις ερωτήσεις και τα παιδιά απαντάνε. «Τι είχε ο Ευτύχης; “Καρκινο”. Και που χρειάσθηκε να πάει; “στο Νοσοκομείο;” Ήταν εύκολο; “Καθόλου πέρασε ενάμιση χρόνος να γίνει καλά!”».
«Αυτό που πέρασε στα παιδιά είναι πόσο σημαντικό είναι να έχουν ο ένας τον άλλο! Κατάλαβαν μέσα από την ασθένεια του Ευτύχη πως υπάρχουν άνθρωποι και παιδιά ανάμεσα τους που έχουν την ασθένεια. Τα παιδιά καταλαβαίνουν γιατί είναι δίκαια, έχουν την αίσθηση καλού και του κακού και θέλουν να προσφέρουν. Μαθαίνουν τι είναι ο εθελοντισμός, η αλληλεγγύη η ενσυναίσθηση, έμαθαν και με τον κορωνοιό πως δεν είμαστε άτρωτοι και όλοι μπορούμε να αρρωστήσουμε» υπογραμμίζει ο δάσκαλος.
Το πόσο “ζεστά” αντιμετώπισαν τα παιδιά την όλη προσπάθεια είναι πως με δράσεις τους συγκέντρωσαν χρήματα που τα πρόσφεραν στον “Ορίζοντα”. «Και μόνο που πήγαν και είπαν τα καλάντα στο κρύο και στη βροχή τα Χριστούγεννα και το Πάσχα “φάγαμε” πολλές ώρες πρόβες για να μάθουμε και να πάμε να πούμε τα κάλαντα του Λαζάρου δείχνει πολλά. Τα παιδιά κουράστηκαν, κόπιασαν και δεν το έκαναν για το δικό τους όφελος αλλά για ένα κοινό σκοπό» καταλήγει ο κ. Δρακάκης.
Σχολεία που συμμετείχαν
12ο Νηπιαγωγείο Χανίων, Νηπιαγωγεία Βουβά, Ανώπολης και Πατσιανού Σφακίων
Δ.Σ. Πλατανιά, 18ο Νηπιαγωγείο Χανίων , 2ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων , 4ο Νηπιαγωγείο Κουνουπιδιανών ,Δημοτικό Σχολείο Αγροκηπίου , 2ο Νηπιαγωγείο Αρωνίου , 15ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων , Δημοτικό Σχολείο Εμπρόσνερου, Νηπιαγωγείο Εμπρόσνερου
Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο “Τα Ζαβολάκια” , Νηπιαγωγείο Νεροκούρου, Νηπιαγωγείο Βαρυπέτρου
9ο Δημοτικό Χανίων , Δημοτικό Σχολείο Στερνών , Δημοτικό Σχολείο Βρυσών,
Δημοτικό Σχολείο Γερανίου , 34ο Νηπιαγωγείο Χανίων.
Το πρόγραμμα με αριθμούς
•Συνολικός αριθμός σχολικών μονάδων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα: 21
•Συνολικός αριθμός μαθητών/τριών: 626
•Συνολικός αριθμός
εκπαιδευτικών: 63
•Συνολικός αριθμός σχολικών νοσηλευτών: 4
•Διάρκεια: Νοέμβριος 2021 – Μάιος 2022