Κύριε διευθυντά,
ανατρεπτικές οι νέες εξαγγελίες των απερχόμενων, λόγω λήξης θητείας υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη συνεπικουρούμενου ¾ων των βουλευτών Χανίων και του Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης και των καταστροφών της θεομηνίας.
Θυμάμαι το θέμα του B.O.A.K. να κυριαρχεί μετά το 2000 και να κορυφώνεται το 2008 με την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού και την εκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων σε όλη την χώρα. Τον Νοέμβριο του 2013 πριν ακόμα την ανάληψη των αρμοδιοτήτων του Β.Ο.Α.Κ. από τον νεοσύστατο Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης ο γενικός γραμματέας του Υποδομών εξήγγειλε από τα Χανιά τη χρηματοδότηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού ενώ τον Νοέμβριο του 2014 και ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υπόσχεται Β.Ο.Α.Κ. χωρίς διόδια με σύμβαση παραχώρησης.
Ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης στην εκπνοή της πρώτης και το ξεκίνημα της δεύτερης θητείας του ανακοίνωνε έκτοτε συστηματικά ότι προχωρά η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και υπερθεμάτιζε χωρίς διόδια με πληρωμές διαθεσιμότητας σε συνεργασία με την ΕΤΕπ.
Το 2015 χάθηκε με εκλογές και επίπονες διαπραγματεύσεις και τον Ιανουάριο του 2016 μετά από ένα χρόνο αφωνίας πρωτοεμφανίζεται ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και επίσης εξαγγέλλει Β.Ο.Α.Κ. χωρίς διόδια ενώ ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης στέλνει αναλυτικά τεκμηριωμένη επιστολή που δημοσιοποιεί προς τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα με τις παραπάνω θέσεις του για το ίδιο θέμα.
Τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου στον απολογισμό της δράσης τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στα Χανιά επεσήμαναν ότι το πρόβλημα ήταν ότι δεν υπήρχε μια ολοκληρωμένη μελέτη για τον Β.Ο.Α.Κ. και αντίστοιχα ο περιφερειάρχης ανακοινώνει την ολοκλήρωσή της εντός του 2017 και «αν όλα πάνε καλά τις πρώτες εργασίες το 2018» όπως και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θέτει ως στόχο να έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία αν όχι μέσα στο 2107, στις αρχές του 2018.
Εξαφνα το καλοκαίρι του 2017 εν τω μέσω γενικότερης απραξίας αναλαμβάνει πρωτοβουλία ο Ο.Α.Κ.α.ε. ανακοινώνοντας Προγραμματική Σύμβαση (που έτσι κι αλλιώς δεν χρειαζόταν) με το Υπουργείο για τη “Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού του Β.Ο.Α.Κ. από τη Σητεία μέχρι την Κίσσαμο με προϊσταμένη αρχή τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών και Διευθύνουσα Υπηρεσία του Ο.Α.Κ. Α.Ε. Τον Φεβρουάριο του 2018 επανέρχεται ο Ο.Α.Κ.α.ε. παρακάμπτοντας επίσης τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και δημοσιοποιεί μια πρόταση χάραξης (συρραφή ημιτελών μελετών με χαμηλή ωρίμανση χωρίς περιβαλλοντικές εγκρίσεις) αυτή την φορά από τα Χανιά έως τον Αγ Νικόλαο, η οποία παρουσιάζεται και στο Περιφερειακό Συμβούλιο και τυγχάνει ευρείας αποδοχής δημοσιότητας και πανηγυρισμών καθώς «θα περιελάμβανε 40 κύριες γέφυρες και 8 σήραγγες»…
Ειδικότερα θα συνέδεε τα Χανιά με τις Καλύβες με τούνελ και δυστυχώς συνεπικουρούντος του κακού μας του καιρού φέτος αντί για τα τέσσερα προβλεπόμενα ευθύγραμμα ρεύματα κυκλοφορίας εντός τούνελ θα έχουμε μόνο ένα τεθλασμένο με φανάρι προτεραιότητας.
Μεσολάβησε η πρωτοβουλία του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη αφαίρεσης της αρμοδιότητας του Β.Ο.Α.Κ. από τον Ο.Α.Κ. α.ε. και ίδρυσης της ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων με έδρα το Ηράκλειο σε επίπεδο Τμήματος και Διεύθυνση στην Αθήνα και επιπροσθέτως πέταξε στα σκουπίδια την πρότασή χάραξης για τον Β.Ο.Α.Κ. του Οργανισμού και του περιφερειάρχη.
Κάποτε προχώρησε στην προκήρυξη δύο διαγωνισμών χωρίς την παραπάνω πολλαπλά μνημονευόμενη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού με τις ίδιες μισοτελειωμένες τεχνικές μελέτες και χωρίς περιβαλλοντικές εγκρίσεις αφήνοντας και το περιθώριο της νέας χάραξης του Κ.Ο.Α.Κ. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή από εργολήπτες ήταν σημαντική και για τους δύο διαγωνισμούς τόσο δηλαδή για τη Σύμβαση Παραχώρησης από τα Χανιά στη Χερσόνησο με διόδια όσο και της σύμβασης ΣΔΙΤ με ρήτρα διαθεσιμότητας από τη Χερσόνησο στην Νεάπολη. Το τμήμα Νεάπολη-Αγ Νικόλαος αφέθηκε να αιωρείται ως δημόσιο έργο και αποκλείστηκε κάθε προοπτική για το Κίσσαμος-Χανιά και το Σητεία – Αγ. Νικόλαος λόγω χαμηλών κυκλοφοριακών φόρτων που με κάποιο μαγικό τρόπο στις τελευταίες εξαγγελίες αυξήθηκαν.
Ψεύτικες υποσχέσεις και φρενήρεις παλινωδίες μετά από τέσσερα και κάτι χρόνια με τον ίδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη τον ίδιο πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και δύο πλήρεις θητείες με τον ίδιο Περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη ο Β.Ο.Α.Κ. παραμένει χωρίς μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, χωρίς τεχνική ωριμότητα και περιβαλλοντικές εγκρίσεις και αδιευκρίνιστο το κόστος των διοδίων.
Στη χθεσινή εξαγγελία του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη και του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη μία μόλις μέρα μετά την αγανακτισμένη αντίδραση κατοίκων από την απραξία Κυβέρνησης και Περιφέρειας να κατασκευάσουν μέσα σε ένα βράδυ γέφυρα και δρόμο για να εξυπηρετούν τις καθημερινές τους ανάγκες (έντεχνα και με σήμανση ομολογουμένως), προστέθηκε η εξαγγελία για τη δημιουργία νέου φορέα αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών με έδρα τα Χανιά που θα προσλάβει 40 μηχανικούς, 10 Τεχνολόγους και 10 λοιπών ειδικοτήτων γιατί τόσοι έχουν κάνει αίτηση.
Ετσι φτάσαμε σε 20 χρόνια να μετράμε νέα επί μέρους τμήματα στον Β.Ο.Α.Κ. αλλά όχι τον μεγάλο στόχο ενώ η συνολική εικόνα του δρόμου να είναι τραγική από την εγκατάλειψη και τις κατολισθήσεις με την μικρότερη πρόοδο να εντοπίζεται στα τέσσερα τελευταία. Και εδώ που φτάσαμε πενήντα μέρες πριν τις Αυτοδιοικητικές εκλογές και 150 μέρες για τις εθνικές όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά, από το να μην γίνει απολύτως τίποτα έως ότι κι αν γίνει στο επίπεδο των διαδικασιών να είναι τροχοπέδη για το μέλλον.
Το όραμα της δεκαετίας του 2000 για τις οδικές συγκοινωνίες στην Κρήτη που έπρεπε να γίνει στόχος και πράξη τη δεκαετία του 2010, σήμερα πρέπει να μετεξελιχθεί στο όραμα στόχο για τη δεκαετία του 2020 μέχρι το 2030 και δεν είναι άλλο από την καθολική αντιμετώπιση για τις μετακινήσεις με ασφάλεια σε ένα Βασικό Οδικό Δίκτυο σε όλο το νησί, με τον Β.Ο.Α.Κ. από την ανατολή στη δύση και τους καθέτους από τον βορά στην ενδοχώρα μέχρι τον νότο, που θα συνδέει τις πύλες εισόδου, λιμάνια και αεροδρόμια. Με εφόδιο την τεχνολογία και την τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί και δεδομένη την ανυπαρξία πόρων, το όραμα και ο στόχος θα γίνουν εφικτά από την ανάδειξη των επενδυτικών ευκαιριών που θα εξασφαλίζουν οι αναπτυξιακές προοπτικές του νησιού μας από εμπνευσμένους πολιτικούς στην Περιφέρεια και την Κυβέρνηση και όχι πολιτικάντες.
Λευτέρης Κοπάσης
πρόεδρος ΔΚΜ
τ. πρόεδρος ΤΕΕΤΔΚ,
τ Διευθύνων Σύμβουλος Ο.Α.Κ.α.ε.
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο έχει την άμεση προτεραιότητα για τον ΒΟΑΚ