Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου, 2025

Μια «καινούρια κραυγή» για την Ελλάδα, βασισμένη στον Καζαντζάκη (video)

Μια «καινούρια κραυγή» για τον άνθρωπο και την Ελλάδα, με πολλαπλά μηνύματα και μεγάλες αγωνίες, στηριγμένη στον φιλοσοφικό λόγο του Καζαντζάκη «η σταύρωση είναι ο μόνος δρόμος της ανάστασης, άλλον δεν έχει», θα ακουστεί μέσα από μια θεατρική παράσταση στη Νέα Υόρκη, με πρωταγωνιστές τους Στράτο και Αλκιβιάδη Τζώρτζογλου.
Πρόκειται για το έργο «Η κραυγή – Αναφορά στον γιο μου», βασισμένο στην «Ασκητική» και την «Αναφορά στον Γκρέκο», καθώς και σε κείμενα του Απόστολου Παύλου, του Γκιμπράν και του Σολομώντα. Σκηνοθέτης είναι ο Στράτος Τζώρτζογλου, ο οποίος τον τελευταίο καιρό διαμένει στην αμερικανική μεγαλούπολη, αφού μεσολάβησε ένα μακρύς δρόμος καλλιτεχνικής δημιουργίας σε Αθήνα, Λος ‘Αντζελες και Λονδίνο. Μαζί του στην σκηνή θα εμφανιστεί ο γιος του, Αλκιβιάδης Τζώρτζογλου.
«Ο καθένας κρύβει μέσα του μια κραυγή, είναι η ψυχή που δεν υποτάσσεται, είναι η ανάγκη για μια αληθινή ελευθερία» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Στ. Τζώρτζογλου, σημειώνοντας ότι «η Ασκητική δεν παύει να είναι κραυγή του καθενός, αλλά και της Ελλάδας, που μας έδειξε μέσα στον χρόνο ότι δεν λογαριάζει δυσκολίες και θυσίες».
Αναδεικνύοντας ανθρώπινες πτυχές που αγγίζει «Η κραυγή», ο γνωστός ηθοποιός επεσήμανε ότι η προσωπική του διαδρομή είναι σε αρκετά σημεία «πολύ ταυτισμένη» με το έργο. «Είχα δύσκολο ανήφορο, αλλά και στον ανήφορο βρίσκεις το φως όταν συνειδητοποιείς τι περιττά κουβαλάς και τα πετάς», όπως είπε, «μένεις γυμνός απέναντι στην αλήθεια. Ένας εσταυρωμένος Διόνυσος, με την αντίφαση που γυροφέρνει μέσα μας, με τον σκοτεινό μας εαυτό, με όλα αυτά που σμίγουν και στο τέλος γίνονται ένα».
Μιλώντας για τα έργα του Καζαντζάκη πάνω στα οποία βασίστηκε κυρίως για να αποδώσει την «Κραυγή», τόνισε ότι «η “Ασκητική”, ένα πρώιμο έργο του συγγραφέα, ενώνεται με αποσπάσματα από την “Αναφορά στον Γκρέκο”, έργο της ωριμότητάς του. Μαζί αποτελούν μια κατάθεση ψυχής που καταγράφει το πνευματικό ταξίδι του Καζαντζάκη μέσα στον χρόνο. Μια Κραυγή, συνειδητότητας και αποκάλυψης ότι τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται. Ταυτότητες, ρόλοι, σχέσεις, συνθήκες, όλα πλάσματα του νου. Η αλήθεια μόνο μπορεί να μας φέρει στο εδώ και τώρα, στο Είναι της ανθρώπινης ύπαρξης». Πρόσθεσε επίσης ότι «ο Ασκητής αποποιεί το Εγώ του, σπάει το είδωλο για να κατανοήσει την ουσία της ύπαρξής του, για να ζήσει συνειδητά. Χωρίς να περιμένει τίποτε. Ελεύθερος. Αυτή είναι η αποστολή του. Μια αποστολή που σαν σκυτάλη θα την παραδώσει στον επόμενο αγωνιστή, κι εκείνος στον επόμενο. Σαν ένα γράμμα κληρονομιάς από τον πατέρα στον γιο».
Τέλος, ανέφερε ότι «μέσα από την “Κραυγή” αφουγκραζόμαστε την ανάσα του Καζαντζάκη, την επιθυμία του να δώσει πρόσωπο στο χάος, να υποτάξει το Εγώ και τα στοιχεία της φύσης, οδεύοντας προς τη σοφία και τη νίκη του εφήμερου. Ακολουθεί τη φωνή του χρέους μέσα από την καθημερινότητά του. Αγαπάει, πονάει, αγωνίζεται. Ερωτεύεται και νικάει το θάνατο. Προσφέρει και ελευθερώνεται. Πολεμάει χωρίς βεβαιότητες. Προσεύχεται και αγγίζει την έκσταση. Πεθαίνει και αναγεννιέται κάθε μέρα. Υπομένει τη Σταύρωση για να γευτεί την Ανάσταση. Ελπίζει και ονειρεύεται την κορυφή, όπως η χώρα μας και κάθε Έλληνας. Αχνογραφεί την πύρινη γραμμή της ψυχής που οδηγεί στη λύτρωση».
Ο Στράτος Τζώρτζογλου βρίσκεται στη Νέα Υόρκη λόγω του γιου του Αλκιβιάδη, «ο οποίος θα σπουδάσει σενάριο, σκηνοθεσία και παραγωγή. Μαζί είχαμε συνεργαστεί», όπως σημείωσε, «στην τηλεοπτική σειρά “Βαλς με δώδεκα Θεούς”, στην οποία συμμετείχε και η μητέρα του, η σεναριογράφος-ηθοποιός Μαρία Γεωργιάδου. Τώρα, δουλεύουμε μαζί και σε κάποια άλλα σενάρια και το ένα προγραμματίζεται να γίνει αμερικανική ταινία. Λίγο πολύ βασίζεται στις δικές μου εμπειρίες όταν ζούσα και εργαζόμουν στο Λος ‘Αντζελες, όπου από εκεί ξεκίνησε και η σχέση μου να γίνεται πιο ουσιαστική με τον γιο μου, δίνοντάς μου και το έναυσμα για να φτάσω σ’ αυτή τη θεατρική παράσταση».
Εκτός από τη συμμετοχή του σε θεατρικές παραστάσεις και σε τηλεοπτικές σειρές, ο Στ. Τζώρτζογλου έλαβε μέρος σε ελληνικές και ξένες κινηματογραφικές ταινίες, όπως την ταινία «Three way week» του Μπρούνο Κόππολα, ενώ αυτή την περίοδο συμμετέχει στις πρόβες μιας καινούριας αμερικανικής ταινίας που θα είναι έτοιμη μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Στη Νέα Υόρκη, πέρα από τις καλλιτεχνικές δραστηριότητές του, παρακολουθεί μαθήματα σεναρίου στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
Η θεατρική παράσταση «Η κραυγή – Αναφορά στον γιο μου», που είναι μια ποιητική σύνθεση, θα παρουσιαστεί στο θέατρο του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (ΚΕΠ), στην Αστόρια, από τις 12 Φεβρουαρίου μέχρι τις 15 Μαρτίου. «Η Αστόρια μπορεί να φαίνεται μικρή και παραμελημένη ξαδέλφη του Μανχάταν», όπως υπογράμμισε, «αλλά, δεν παύει να είναι ένα έντονο, δημιουργικό μέρος με Έλληνες και Φιλέλληνες. Την παράσταση προγραμματίζουμε να τη μεταφέρουμε και σε άλλες πόλεις των ΗΠΑ, του Καναδά, αλλά και στην Αθήνα, τον ερχόμενο Απρίλιο».
Για το ανέβασμα της παράστασης συνέβαλαν αρκετοί καλλιτέχνες (μουσική, χορογραφία, σκηνικά, φωτισμός κλπ) και εκτός από τη θεατρική ερμηνεία προβάλλεται βίντεο-τέχνης που παίζουν οι Στράτος και Αλκιβιάδης Τζώρτζογλου.

 

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα