Πέμπτη, 15 Αυγούστου, 2024

Μια μελωδική διαδρομή προς την Ανάσταση

■ Συνέντευξη με τους Δημήτρη Ντρουμπογιάννη και Μπέλλα Λιονάκη με αφορμή τη συναυλία της Μεγάλης Τετάρτης.

Η μουσική παράσταση “Μεγάλη εβδομάδα – μια μελωδική διαδρομή προς την Ανάσταση”, θα παρουσιαστεί τη Μεγάλη Τετάρτη 12 Απριλίου στο θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης” στις 20:30
με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Η Μπέλα Λιονάκη στο ακορντεόν και ο Δημήτρης Ντρουμπογιάννης στο πιάνο θα παρουσιάσουν ένα μουσικοθεατρικό οδοιπορικό της εξέλιξης του Θείου δράματος, από τα πάθη και τη σταύρωση του Θεανθρώπου έως την Ανάσταση. Με αφορμή την παράσταση αυτή μιλήσαμε με τους δύο καλλιτέχνες:

– Τι θα περιέχει η παράσταση;

Δ.Ν.-Μ.Λ.: Στο αισθητικό πλαίσιο που διαμορφώνει η ερμηνεία και θεωρητική εκτίμηση των Παθών, επιλέξαμε μουσικά έργα καθώς και ποίηση κορυφαίων Ελλήνων δημιουργών που εξυμνούν τον άνθρωπο που κλυδωνίζεται και υποφέρει από πάθη, όχι μόνο μεταφυσικής φύσεως αλλά και της ρητής πραγματικότητας και των συγκρούσεων που εμπεριέχει αναπόφευκτα αυτή. Στην παράσταση αυτή θα αποδοθούν έργα των Μ. Θεοδωράκη, Στ. Ξαρχάκου, Ε. Καραινδρου κ.α. καθώς και ποίηση από Δ. Σολωμό, Γ. Ρίτσο, Ν. Γκάτσο και άλλους ποιητές. Δημιουργοί οι οποίοι με το εμβληματικό έργο τους και τις παροιμιώδεις μετουσιώσεις τους και μεταφορές πάνω στο Θείο Δράμα, έχτισαν με την εργογραφία τους ένα ηχοχρωματικό αλλά και εικονοπλαστικό τερέν, όπου με την σύμπραξη λογού και μουσικής αποθεώνεται ο άνθρωπος, η θυσία αυτού, καθώς και η λυτρωτική ερμηνεία της Ανάστασης σε επίπεδο προσωπικής αλλά και ευρύτερα κοινωνικής πνευματικής άνθησης και αναζωογόνησης.

– Ποια η αφορμή για την πραγματοποίησή της;

Δ.Ν.-Μ.Λ.: Το Πάσχα ως θεματική ενότητα παρουσίαζε για εμάς πάντα μεγάλο ενδιαφέρον· γιατί πέραν του ότι αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες κλιμακώσεις του Χριστιανισμού ως θρησκεία αλλά και με τις φιλοσοφικές της προεκτάσεις, αποτελεί, θα έλεγε κανείς, την απολυτή κορύφωση των όσων θεματικών νημάτων εμπεριέχει ο Χριστιανισμός στο πλαίσιο των διδαχών του. Η σταύρωση του Θεανθρώπου και τα πάθη κατ΄επεκταση αποτελούν και εμπεριέχουν έναν αλληλοσυμπληρούμενο και διττό χαρακτήρα. Από τη μια είναι η θυσία του ενός για τη σωτηρία του ευρύτερου κοινωνικού σύνολου και από την άλλη το πένθος της μάνας για τον χαμό του παιδιού της. Και οι δυο απεικονίσεις-ερμηνείες, κατά έναν σαρκαστικό τρόπο, έχει αποδείξει η Ιστορία και η ζωή ότι παραμένουν μακάβρια επίκαιρες, έχοντας κοινό παρανομαστή το κόστος που έχει, σε ένα κοινωνιολογικά μακροκοσμικό αλλά και μικροκοσμικό πλαίσιο, η θυσία για τον συνάνθρωπο αλλά και η συναισθηματική συντριβή του απολύτου κενού που αφήνει μια βίαιη φυγή από τη ζωή.

– Μιλήστε για τη δική σας προσωπική μουσική διαδρομή…

Δ.Ν.: Διπλωματούχος πιανίστας απόφοιτος του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών της τάξης πιάνου της κ. Μπελάς Λιονάκη. Συμμετείχα σε πολλούς διαγωνισμούς πιάνου οπού διακρίθηκα με το Α’ βραβείο. Κομβικό σημείο στη ζωή μου ήταν τα χρόνια που έζησα στο Βερολίνο, καθώς βρέθηκα σε μια πόλη που είχαν αφήσει το αποτύπωμα τους πολλοί αγαπημένοι μου σύνθετες και συγγραφείς. Διαρκώς μελετάω και παρουσιάζω έργα κλασικής μουσικής για solo πιάνο, μιας και αποτελεί το κυριότερο πεδίο των σπουδών μου αλλά και των προτιμήσεων μου. Αναπόσπαστο πλέον κομμάτι στην καλλιτεχνική μου ζωή είναι η σύνθεση μουσικής. Έχω επενδύσει μουσικά πολλές θεατρικές παραστάσεις, παραγωγές που εγκρίθηκαν και διακρίθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού. Η μουσική μου καθημερινότητα διακρίνεται από έναν διφυσισμό πιανίστα-ερμηνευτή και συνθέτη-δημιουργού ταυτοχρόνως και είναι διαρκής η αναμέτρηση στην προετοιμασία απαιτητικών πιανιστικών προγραμμάτων σε αντίστιξη με τη μελοποίηση στίχων και τη σύνθεση αυτοτελών πιανιστικών συνθέσεων. Το τελευταίο διάστημα ετοιμάζω έργα σύγχρονης μουσικής σε ενορχήστρωση για μικρά σύνολα».

Μ.Λ.: Είμαι απόφοιτη του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών πτυχιούχος και διπλωματούχος σε ακορντεόν της τάξης κ. Μ. Ανδρόνικου και στο πιάνο της τάξης κ. Σ. Ροσμαράκη. Διδάσκω πιάνο και ακορντεόν 37 χρόνια και αυτό το διάστημα διδάσκω στο ωδείο “Ι. Μανιουδάκης”. Όλα αυτά τα χρόνια παράλληλα με τη διδακτική μου δραστηριότητα κινούμαι και στο συναυλιακό πεδίο της μουσικής, δίνοντας ατομικά ρεσιτάλ και συναυλίες με σύνολα. Ως σολίστ έχω συμπράξει με τη sinfonietta Αθηνών υπό τη διεύθυνση του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή του Ελληνικού Ωδείου Γ. Αραβίδη. Έχω παρουσιάσει και ηχογραφήσει έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών στο ακορντεόν και στο πιάνο. Μια από τις κορυφαίες μου στιγμές στη μουσική μου διαδρομή ήταν η συμμετοχή μου ως σολίστ στο ακορντεόν σε συναυλίες με έργα του Μίκη Θεοδωράκη (παρουσία του συνθέτη) στο Ηρώδειο με τη Μαρία Φαραντούρη και τον Στέφανο Κορκολή.
Έντονο ενδιαφέρον αλλά και παρουσία είχα στη δημιουργία φωνητικών σχημάτων, με στόχο να αναδείξω, με την ιδιαίτερη ταυτότητα που είχε το κάθε ένα φωνητικό σχήμα, πτυχές και υφές του λογίου ελληνικού ρεπερτορίου και τον ξεχωριστό σχηματισμό ενός ενορχηστρωτικού φάσματος.
Το 2011 ήμουν από τα ιδρυτικά μελή του φωνητικού σύνολου “Απόλλων” στο οποίο υπήρξα καλλιτεχνική διευθύντρια του σχήματος έως το 2015.
Αργότερα, με αφορμή τη μελοποίηση ποιημάτων του Κ. Καβάφη από τον Στέφανο Κορκολή ίδρυσα το φωνητικό σύνολο “Μουσικοί Ορίζοντες” πού συμμετείχα και στις ηχογραφήσεις του δίσκου αυτού.

– Σχεδιάζετε και άλλες παραστάσεις στο μέλλον;

Δ.Ν. – Μ.Λ.: Φυσικά και θα υπάρχουν και άλλες παραστάσεις στο μέλλον. Αυτό που συζητάμε αυτόν τον καιρό είναι η ιδιαίτερη μορφολογία που θα έχουν οι παραστάσεις αυτές. Πάντα προσπαθούμε να χειριζόμαστε μοτίβα θεμάτων (όπως η θεματολογία με το Θείο Δράμα) τα οποία εκφράζουν ένα πλήθος ερμηνευτικών στρωμάτων, αλλά να έχουν και για εμάς μια τεχνική σαγήνη ώστε να μπορούμε να ξεδιπλώσουμε, με υψηλούς καλλιτεχνικούς ορούς, τη δική μας πρόταση και οπτική, όχι μόνο μουσικολογικά αλλά και καλλιτεχνικά· δηλαδή, να επιτύχουμε μια ιδιαίτερη ερμηνεία αλλά και αναπαράσταση των εμπειριών μας, μέσα από μουσικές εργογραφίες που αναδεικνύουν ιδιαίτερες υφές του συναισθηματικού κόσμου, που λόγω του τετριμμένου της καθημερινότητας δεν δίνεται αρκετή προσοχή ώστε να τις αφουγκραστούμε. Θα κινηθούμε στα οικεία μας μονοπάτια, της κλασικής μουσικής, που ετοιμάζουμε διάφορα ρεσιτάλ με σύνολα. Επίσης θα έχουμε εμφανίσεις εκτός Χανίων με διάφορα ρεπερτόρια και σαν σύνολο αλλά και ατομικά – σολιστικά ο καθένας.

– Ποιοι σύνθετες επηρέασαν ή καθόρισαν τη δική σου μουσική πορεία;

Δ. Ν.: Αν πρέπει να επιλέξω μονάχα έναν, θα είναι το απόλυτο πιανιστικό Έβερεστ, ο Sergei Rachmaninoff. Καλλιτεχνικά όμως αλλά και ως άνθρωπος που ζει σε μια κοινωνία, εκφράζεται μέσω αυτής αλλά την εκφράζει και ο ίδιος στις ερμηνείες του που ζει και αναπνέει τον παλμό ενός ευρύτερου κοινωνικού πλαισίου, με σφυρηλάτησαν όχι μόνο οι σύνθετες της κλασικής και λόγιας μουσικής, αλλά και συγγραφείς, ποιητές και σε κρίσιμο βαθμό σπουδαία φιλοσοφικά έργα. Πάντοτε κυριαρχούσε μια ιδιαίτερη κλίση, τάση και έλξη των αισθητικών μου αναζητήσεων προς συγγραφείς, σκηνοθέτες, φιλόσοφους και σύνθετες από το 1890 και μετά. Με ορούς ρευμάτων θα έλεγα ότι τρέφω μεγάλη αγάπη στον ιμπρεσιονισμό, εξπρεσιονισμό, τον Ιταλικό βερισμό καθώς και τις μεταγενέστερες περιόδους της λογοτεχνίας, του κινηματογράφου και της μουσικής.

Μ.Λ.: Η μουσική μου ζωή ξεκίνησε με έργα της κλασικής μουσικής, καθώς χρειάστηκε όλα τα χρόνια των σπουδών μου να εμβαθύνω στα νοήματα αυτών. Στη συνεχεία, καθώς εξελισσόμουν ως προσωπικότητα, διανθίστηκε το πεδίο των ακουσμάτων μου προς διάφορες κατευθύνσεις της μουσικής τέχνης σε επιπρόσθετα ρεπερτόρια, μουσικά στυλ και εποχές. Σύνθετες που με στιγμάτισαν και έθεσαν τον πήχη για το μουσικό μου κριτήριο ήταν ο Bach, Beethoven, Chopin, Liszt, Rachmaninoff, καθώς αναμετριόμουν όλη μου τη ζωή με το έργο τους, λόγω της εκτεταμένης τους παρουσίας σε έργα για πιάνο και ακορντεόν, όργανα τα οποία έχω σπουδάσει, Σχηματίζοντας ένα καλειδοσκόπιο μουσικών αναπαραστάσεων, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν στη δομή της μουσικής μου προσωπικότητας τα έργα των Μ. Θεοδωράκη, Μ. Χατζιδάκι, Ν. Σκαλκώτα κ.α. μεγάλων Ελλήνων δημιουργών. Συγχρόνως με τις μουσικές μου αναζητήσεις διεύρυνα πάντα το κριτήριο μου στις έννοιες της τέχνης, όχι μόνο με το όχημα της μουσικής, αλλά και με την εμβάθυνση σε έργα κορυφαίων δημιουργών της παγκόσμιας και ελληνικής λογοτεχνίας.

Στην παράσταση που παροουσιάζει η Αντιπεριφέρεια Χανίων σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων, θα ακουστούν μουσικές συνθέσεις κορυφαίων Ελλή́νων δημιουργών (Μ. Θεοδωράκη, Στ. Ξαρχάκου, Ε. Καραΐνδρου κ.ά.) και αφηγήσεις ποιημάτων και κειμένων (Δ. Σολωμού, Γ. Ρίτσου, Ν. Γκάτσου κ.ά.).
Πιάνο: Δημήτρης Ντρουμπογιάννης Ακορντεόν: Μπέλα Λιονάκη. Κιθάρα: Παναγιώτης Τσόπελας. Στην ερμηνεία των τραγουδιών και τις αφηγήσεις η Άννα-Μαρία Κορακάκη και ο Αιμίλιος Καλογερής. Συμμετέχει πολυμελές φωνητικό σύνολο: Γ. Βεργάκης, Α. Βιτσιλάκης, Ν. Βλαμάκης, Α. Γαλάνης, Α. Λαβασίδου, Χ. Μαρκουλάκης, Ν. Σμυρνό́ς, Μ. Σπυριδάκης, Ε. Τζεμπελίκου, Ξ. Χριστοδουλάκη. Διδασκαλία φωνητικού συνόλου: Μπέλα Λιονάκη. Ενορχηστρώσεις: Μπέλα Λιονάκη, Δημήτρης Ντρουμπογιά́ννης. Σχεδιασμός αφίσας: Αιμίλιος Καλογερής. Γενική καλλιτεχνική επιμέλεια: Μπέλα Λιονάκη.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα