Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου, 2024

Mε μια μέρα κίτρινη όραση

F10003Όταν η κίτρινη όραση θα ’χει εξουδετερώσει
Διαφορές, υπεροχές, ανταύγειες, σημάδια
Και πια με σκοτεινό το νου στην τρέλα θα με δώσει
Να ψάχνω μέρες έναστρες και χαραυγές τα βράδια
Τότε, με γνώση ανάπηρη, να μη σ’ αναζητήσω
Χαιρέκακα οι αισθήσεις μου ζητούν, κατεστραμμένες
Μ’ άκαρπα, αφού σαι οι νότες μου, αρπίζοντας θα ζήσω
Νότες στο νου μου τις χορδές, έστω κι αντεστραμμένες.
(από το Παρ-Αισθήσεις Ι του Γιάννη Ελ. Μανουσάκη)

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22/11 ΜΑΥΡΙΛΑ ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΗ
Μανουσάκης Ελ. Γιάννης, Χανιώτης δικηγόρος, γεννήθηκε το 1954, πρόσφατα παρουσιάστηκε η πρώτη του ποιητική συλλογή “κίτρινες μέρες του έτους βροχής” έκδοση “πολιτιστικής εταιρείας Κρήτης Πυξίδα της Πόλης”, η γνωστή “πυξίδα” του Ματθαίου Φραντζεσκάκη. Ο Γιάννης ήταν συμμαθητής μου στο πρώτο γυμνάσιο, την εποχή της επταετίας «τα κρίσιμα χρόνια μου έμαθαν τις αποχρώσεις του μαύρου. Γι’ αυτό πάντα θα συλλαμβάνομαι να τρομάζω “ουράνιο τόξο” τη στιγμή που μ’ ένα χαμόγελο συμπάθειας μου αποκαλύπτεις το μεγαλείο σου. Φοβάμαι και τώρα…».
Η ποίηση του Μανουσάκη υπαρξιακή, συναισθηματική με εσωτερικά αντανακλαστικά μεταπραγμένα σε έντεχνους στίχους «ευπρόσδεκτα ενσωματώθηκα» εντός της.

ΣΑΒΒΑΤΟ 23/11 ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΑ
ΣΤΑ ΥΨΗ
Μπελαβίλας Νίκος, επικ. Καθηγητής στο ΕΜΠ, σημαντικός αρχιτέκτονας, δηλώνει στην “Ε” στην Ν.Κ. Ρασσιά «Σε σύνθημα πολέμου και κατοχής οι αρχιτέκτονες Ν. Κιτσίκης, Κ, Δοξιάδης και Δ. Μπότσης, διαφορετικής ιδεολογίας ο καθένας κάθισαν και σχεδίασαν από κοινού το μέλλον της Αθήνaς. Αλλά και μες τα Ιουλιανά το 1965 επανέφερε το συνέδριο Αρχιτεκτονικής τη Χάρτα των Αθηνών του ’33. Εχουμε συνηθίσει οι Έλληνες μηχανικοί και καθηγητές ότι οφείλουμε να παίξουμε ρόλο να σχεδιάσουμε την έξοδο από την κρίση και την ανασυγκρότηση της χώρας…».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο μοναδικό μεταπτυχιακό στην αναστήλωση αρχαίων μνημείων που πρόσφεραν δυο αυθεντίες με διεθνείς περγαμηνές για τα έργα της ακρόπολης ο Χαράλαμπος Μπούρας και ο Μανώλης Κορρές (είχε δώσει διάλεξη στα Νεώρια πριν 15 χρόνια περίπου σε οργάνωση του ΚΑΜ.
Μανθούλης Ροβέρτος, ο πασίγνωστος και πολυβραβευμένος σκηνοθέτης παρουσιάστηκε κι αυτός στο Κ.Α.Μ. όπου μίλησε για κινηματογράφο, προσκαλεσμένος του Δημήτρη Αντωνακάκη τα καλά εκείνα χρόνια. Ο Ροβέρτος είχε εντυπωσιαστεί από την αρχιτεκτονική ταυτότητα του μεγάλου αρσεναλιοί. Σήμερα σε ένα δισέλιδο αφιέρωμα στην “Ε”, με αφορμή τα 50 χρόνια μετά τον θάνατο του Κένεντι, αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο δειλά συμπτώσεις για το φόνο.
Μανούσακας Μανώλης “Χ.Ν.”, στην εξαιρετική του σελίδα “φωτοαναδρομές στα παλιά Χανιά”, παραθέτει ένα σπάνιο υλικό για την Κίσαμο του 1911. Είναι θαυμαστός
ο τρόπος που ο Μανώλης
τεκμηριώνει τη σχέση των μοναδικών φωτογραφιών με λεπτομέρειες έμπειρου ειδικού αρχαιολόγου. Περιμένουμε να δούμε σε βιβλία τις μακρόχρονες αναφορές.

ΚΥΡΙΑΚΗ 24/11
ΜΕΘΟΔΙΚΑ: ΤΕΧΝΗ ΡΗΞΗ
ΜΠΕΝΓΙΑΜΝ ΒΑΛΤΕΡ: Μέγας φιλόσοφος, στοχαστής, αντιναζί Γερμανός 1929.
Με επηρέασε όσο λίγοι στο εικαστικό μου έργο με τον “Μονόδρομο”, 1929 εκδ. Άγρα, πρόσφατα κυκλοφόρησε και το σπουδαίο βιβλίο του “για το έργο τέχνης Ι τρία δοκίμια” 1936 εκδ. Πλέθρον, θεωρία τέχνης, ένα βιβλίο που το διαβάζω γουλιά-γουλιά αφού οι αναφορές πολυεπίπεδες, απαιτούν συγκριτικά ανά πάσα στιγμή στοιχεία. Σήμερα στη κυριακάτικη Αυγή, ο Τζόρτζιο Αγκαμπεν σε μια χειμαρρώδη συνέντευξη του μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στον Μπένγιαμιν αφού δέκα χρόνια τώρα συνομιλεί με τον συγγραφέα Β.Μ., είτε ως συγγραφέας είτε ως μεταφραστής. «Ο Μπενγιαμιν έχει μια θαυμάσια ιδέα για τον μεσσιανικό χρόνο: κάθε στιγμή στο παρόν είναι αποφασιστική στιγμή, η ώρα της κρίσης να αντιμετωπίζουμε την ιστορία σαν κάθε στιγμή να είναι αποφασιστική στιγμή». Υπενθυμίζω πως ο Τ. Αγκαμπε βρέθηκε πριν 15 μέρες στην Αθήνα και μίλησε στο αμφιθέατρο -ασφυκτικά γεμάτο- της Τεχνοπολης, με θέμα, “μια θεωρία για την εξουσία της απογύμνωσης και της ανατροπής”.
Μουλόπουλος Βασίλης, ο γνωστός δημοσιογράφος γραφει και σήμερα στην Αυγή με τίτλο “οι εμποράκοι της γνώσης”. Εστιάζει στην κρίση που περνά η Εκπαίδευση σήμερα
ΔΕΥΤΕΡΑ 25/11
ΜΑΝΙΕΡΑ; ΙΣΩΣ… ΤΡΑΓΙΚΗ
Μαρίνου Έφη, δημοσιογράφος σε μια συνέντευξη ποταμό, που πήρε στον Δημήτρη Δημητριάδη, όπου ο διάσημος συγγραφέας τόνισε: «υπήρξα θύμα ιδεοληψίας που επέβαλλε στο Εθν. Θέατρο μόνο μια κατεύθυνση, αποκλείοντας οτιδήποτε άλλο, μ’ αφορμή το έργο του “ο κυκλισμός του τετραγώνου”. Το προφητικό “πεθαίνω σαν χώρα” την Παρασκευή στο παλιό Χρηματιστήριο της Σοφοκλέους, στο πλαίσιο της 4ης Μπιενάλε Αθήνας, που φέτος αποδεικνύεται πιο πολυφωνική και πολυσυλλεκτική από ποτέ.
Μιχελογιάννης Σήφης, ένα άρθρο του γνωστού πολιτικού στα “Χ.Ν.” σήμερα με θέμα “Μουσικό ταξίδι στο έργο του Ν. Καζαντζάκη” με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Ενωση στις 15/11 πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, η μουσική βραδιά που την παρακολούθησαν ακόμα και όρθιοι, στη συνέχεια ο αρθρογράφος τονίζει σημαντικές πτυχές του έργου του Ν. Καζαντζάκη με αφορμή την επέτειο.

ΤΡΙΤΗ 26/11
ΜΑΔΑΡΑ ΝΑΙ ΕΠΕΤΕΙΑΚΗ
Μαυρακάκης Κώστας, ο γνωστός αρχιτέκτονας, τέως καθηγητής στην αρχιτεκτονική σχολή Πολυτεχνείου Κρήτης, με πολύπλευρη κουλτούρα και μακροχρόνια δείγματα της σινεφίλ του ταυτότητας. Ενας από τους στυλοβάτες της αίγλης του Κ.Α.Μ. για χρόνια, αντιπρόεδρος του Χρυσοστόμου. Σήμερα τον βλέπουμε σε φωτογραφία των “Χ.Ν.” (φωτορεπορταζ Ε. Φουντουλάκη), να συνοδεύει τον ιστορικό και τεως πρέσβη της Μ. Βρετανίας στην Αθήνα, Sir Michael Lewellyn Smith, ο οποίος μίλησε στον “Χρυσόστομο” με θέμα “η κρίση στις παραμονές της ένωσης”.
Ο φιλέλληνας διπλωμάτης και διανοητής τόνισε, αυτό που ιστορικά έχει αποδειχθεί, δηλαδή «πόσο αντίθετες ήταν οι μεγάλες δυνάμεις στην Ενωση της Κρήτης με την Ελλάδα» και με την απελευθέρωση θα τολμούσα να υπενθυμίσω κάτι μας λέει ο ήρωας Καγιαλές στο Ακρωτήρι…
Μόντυ Πάιθον σε 44 δευτερόλεπτα έγιναν φτερά τα εισιτήρια για την επανένωση τους. Μόνο που δεν ξέρουμε οι θρυλικοί κινηματογραφιστές και περφόρμερ τι θα παρουσιάσουν ως γέρο κουζουλαμένοι θεατρίνοι στο 02 Arena ενώπιων 20.000 φαν τους… Πάντως αποκλείεται να επιτεθούν ιπτάμενοι στην Αθήνα.
Μαυριδάκης Ι. Αντώνης, ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής, πρώην διευθυντής κέντρου ψυχικής υγείας Χανίων, ειδικός σε θέματα 3ης – 4ης ηλικίας, δηλαδή της ηλικίας μας Αντώνη, καλέ μου συμμαθητή στο Α’ γυμνάσιο Χανίων.
Η κατάθλιψη στα αντικείμενα σου, ποιον θα πρωτοκουράρεις όμως… Αυτό που πρέπει να τονίσω, πως ο Αντώνης εκτός από αστός, λατρεύει τις Μαδάρες όπου κάνει πράγματα και θάματα εκεί πάνω από το οροπέδιο του Ομαλού, το δικό μας φίλε Μαυριδάκη. Η ψυχιατρική πάει… στα βουνά…

ΤΕΤΑΡΤΗ 27/11
ΜΑΣΤΟΡΙΚΑ ΤΟΥ ΓΛΥΠΤΗ
Μίλγκραμ Στάνλεϊ, καθηγητής της ψυχολογίας του Πανεπιστήμιου Γέιλ, το 1961 έγιναν γνώστες οι μελέτες του για την καταστρεπτική υπακοή, εξαρτιόταν λιγότερο από τη δύναμη της προσωπικότητας και περισσότερο από τις συνθήκες (σαν αυτές που ζούμε). Στην τεχνοκριτική της Μαρίας Μαραγκού σήμερα με αφορμή την έκθεση του σπουδαίου γλύπτη συμφοιτητή μου στην ΑΣΚΤ τη δεκαετία του 1970 Γιώργου Λάππα (περισσότερα στο Λ) τίτλος του άρθρου “η εξουσία , οι εντελείς και οι άλλοι” στην “Ελευθεροτυπία” όπως πάντα της Τετάρτης.
Μοτάκη Ρόζα, δικηγόρος, γνωστή στις βιβλιοπαρουσιάσεις με την αισθαντική φωνή της και την ιδιότητά της (υπεύθυνη του τομέα πολιτισμού του δικηγορικού συλλόγου Χανίων), συνέβαλε στην ανάδειξη του βιβλίου του γιατρού Ευτύχη Λαμπουσάκη “Η ιατρική περίθαλψη στην επαρχία Σελίνου” (1900-1950) που παρουσιάστηκε σήμερα στο γεμάτο Πνευματικό Κέντρο Χανίων (για το βιβλίο σε άλλη αναφορά).

ΠΕΜΠΤΗ 28/11 ΜΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΤΕΧΝΗ
Μπόρχες Χόρχε Λουίς και ένα βιβλίο του που θα ’πρεπε να βρίσκεται σε κάθε βιβλιοθήκη “Το βιβλίο των Φανταστικών όντων”, εκδ. “Libro”.
Η ελληνική μυθολογία έχει τον πρώτο λόγο μεταξύ όλων των μυθολογιών του κόσμου.
Μαναδάκη Εύη (Ευαγγελία) Φιλόλογος στο “λύκειο της πόλης”, μια εξαιρετική δασκάλα που συνεχίζει να σπουδάζει, χωρίς εκπαιδευτική άδεια τελειώνει το μεταπτυχιακό της με θέμα: “Ανάδυση τοπίου στη πρώϊμη Φλαμανδική ζωγραφική 1400-1500”. Η Εύη σηματοδοτεί το δύσκολο δρόμο των εκπαιδευτικών που λειτουργούν και δεν τους κατέχει η δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία.
Μπέϊκον Φράνσις ο μεγαλύτερος ζωγράφος στο κόσμο στο 2ο μισό του 20ου αιώνα.
Πρόσφατα ένα τρίπτυχό του έκανε παγκόσμιο ρεκόρ πώλησης στο χρηματιστήριο της τέχνης, το βιβλίο των 500 σελίδων Φράνσις Μπέϊκον “Ανατομία ενός αινίγματος” του Michael Peppiatt. Συγκλονιστικό στην ανάδειξη της ιδιόμορφης προσωπικότητάς του εκδ. “Μικρή Αρκτος”.
Μπρούμπεκ Ντέιβιντ Αμερικανός 1920, ένας μεγάλος μουσικός που εισήγαγε στοιχεία κλασικής μουσικής στη Τζαζ. Πασίγνωστο το Take Five.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα