Την χωροθέτηση έκτασης για τη δημιουργία ενός τεχνολογικού και επιστημονικού πάρκου στα Χανιά εισηγείται το Τενχικό Επιμελητήριο / Τμήμα Δυτικής Κρήτης, στα πλαίσια διαβούλευσης του Β1 Σταδίου της Μελέτης “Αναθεώρηση και Επέκταση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Δήμου Χανίων και των Περιαστικών Δήμων”.
Tο Τεχνικό Επιμελητήριο σημειώνει ότι «ένας από τους βασικούς στόχους του πρόσφατα θεσμοθετημένου ΠΠΧΣΑΑ Κρήτης και της παρούσας μελέτης είναι να αποτελέσουν τα Χανιά πρωτεύον εθνικό πόλο ευρωπαϊκής, μεσογειακής και διαπεριφερειακής ακτινοβολίας με άξονα τις επιστήμες – τις εφαρμογές και το περιβάλλον» αλλά διαπιστώνει πως «ο στόχος αυτός δεν φαίνεται να πετυχαίνεται στα πλαίσια της παρούσας μελέτης με κάποιον τρόπο»
Δεδομένου ότι βασικό ρόλο επίτευξης του προαναφερόμενου στόχου αποτελεί η ύπαρξη του Πολυτεχνείου Κρήτης και του ΜΑΙΧ στην περιοχή, το ΤΕΕ εισηγείται «να προταθεί χωροθέτηση κατάλληλης σε έκταση περιοχής για την δημιουργία ενός τεχνολογικού – και επιστημονικού πάρκου για την εγκατάσταση εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, ακολουθώντας αντίστοιχα πετυχημένα παραδείγματα άλλων περιοχών της Ελλάδος όπως Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης Α.Ε., Τεχνόπολη – Ακρόπολις Α.Ε. και άλλων χωρών π.χ. Ισπανίας».
Για το “Μαρκοπούλου”
Για το “Μαρκοπούλου” προτείνεται η ένταξη του στρατοπέδου στο Γ.Π.Σ. Χανίων με χρήση “Ελεύθεροι Χώροι – Αστικό Πράσινο”,Σύμφωνα με το ΤΕΕ, «από τα υφιστάμενα κτίρια, όποια διατηρηθούν ή αποκατασταθούν, οι χρήσεις τους πρέπει να είναι αυτές που συνάδουν με τα παραπάνω. Εκτός της υπερτοπικής σημασίας της έκτασης του στρατοπέδου θα πρέπει να προβλεφθεί και η ένταξη της στην πολεοδομική ενότητα του Αγ. Ιωάννη που ανήκει. Η τελική όμως διαμόρφωση της έκτασης του στρατοπέδου (λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω χρήσεις) θα προέλθει από εξειδικευμένη μελέτη που θα πρέπει να εκπονηθεί από τον Δήμο Χανίων».
Προτεινόμενες παρεμβάσεις
Στη μακροσκελή πρότασή του, το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης, εισηγείται σειρά παρεμβάσεων που αφορούν το Γ.Π.Σ., μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν οι εξής:
•σαφής καθορισμός του πλάτους της ζώνης προστασίας των ρεμάτων και αποτύπωση όλων των ρεμάτων επί χάρτου.
•να δοθούν κίνητρα ενίσχυσης της ενδοχώρας και των νέων προτεινόμενων οικιστικών κέντρων β ́ βαθμού, είτε με χρήσεις τοπικού ενδιαφέροντος, είτε με χωροθέτηση πολιτιστικών κέντρων εντός αυτών και γενικότερα απομάκρυνση χώρων τοπικού πολιτισμικού ενδιαφέροντος από την παραλιακή ζώνη
•να υπάρξει σαφής πρόταση χωροθέτησης κοιμητηρίων εκτός των ορίων πόλεων και οικισμών.
•να προταθεί χώρος καύσης νεκρών σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
•να υπάρξει σαφής πρόταση χωροθέτησης κυνοκομείων εκτός των ορίων πόλεων και οικισμών και ενδιάμεσων δευτερευόντων μονάδων εξυπηρέτησης εντός των ορίων των πόλεων και των οικισμών.
• να γίνει πλήρης αποτύπωση και ιεράρχηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου επί χάρτου, καθώς επίσης και των προτεινόμενων νέων χαράξεων βασικών οδικών αξόνων. Υφιστάμενες μελέτες ,εγκεκριμένες ή μη, θα πρέπει να συμπεριληφθούν αφού αξιολογηθούν.
•Οριοθέτηση καθορισμένης βιοτεχνικής περιοχής μέσης και υψηλής όχλησης.
• να εξεταστεί η περίπτωση χρησιμοποίησης της φύτευσης ως μέσο αντιμετώπισης οπτικής ρύπανσης από κατασκευές οχλούσες μορφολογικά (π.χ. υποχρεωτική φύτευση πρασίνου σε ιδιοκτησίες που θα κατασκευαστούν θερμοκήπια ή θα τοποθετηθούν φωτοβολταϊκά).
• να προταθεί η υπογειοποίηση των εναέριων γραμμών των ηλεκτρικού δικτύου σε όλο το μήκος του παραλιακού μετώπου,
•να προταθούν έργα κατά προτεραιότητα που να αφορούν τη διαχείριση των ομβρίων και των ρεμάτων δίνοντας βαρύτητα στο ΒΟΑΚ , στην παλιά Εθνική Οδό και στην οδό Σούδας- αεροδρόμιο (οδός Ακρωτηρίου περιοχή Βλητέ).
•όσον αφορά την σχολική στέγη, θα πρέπει να σημειωθούν στους χάρτες ενδεικτικές θέσεις των νέων προτεινόμενων μονάδων με βάση την περιοχή εξυπηρέτησης του κάθε σχολείου. Επίσης, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η πρόσφατα θεσμοθετημένη ένταξη των προνηπίων στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
•όσον αφορά τις αθλητικές εγκαταστάσεις, θα πρέπει να σημειωθούν στους χάρτες ενδεικτικά οι εκτάσεις των αθλητικών εγκαταστάσεων ανά οικιστική περιοχή.
• όσον αφορά τους ελεύθερους χώρους, θα πρέπει να γίνει ανάλυση και εκτίμηση της έκτασης των ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων ανά οικιστική περιοχή και θα πρέπει να σημειωθούν ενδεικτικά στους χάρτες.
Σούδα, υδατοδρόμιο & μαρίνα
Οι προτάσεις του ΤΕΕ αφορούν και τον κλάδο του τουρισμό. Εξ’ αυτών ξεχωρίζει η αναφορά στο λιμάνι της Σούδας, όπου προτείνεται ο χαρακτηρισμό του «όχι μόνο ως λιμάνι στάσης κρουαζιέρας αλλά και ως λιμάνι αφετηρίας κρουαζιέρας (home port)».
Πρέπει επίσης, σύμφωνα με το ΤΕΕ «να συμπεριληφθεί η χωροθέτηση υδατοδρομίου στο Λιμένα Σούδας για πτήσεις υδροπλάνων για ενδοπεριφερειακές και διαπεριφερειακές μεταφορές». Το υδατοδρόμιο αυτό, σε συνδυασμό με ένα δίκτυο υδατοδρομίων που εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί το επόμενο διάστημα στην ευρύτερη περιοχή (Κρήτη, Νότια Πελοπόννησος, Κυκλάδες κ.λπ.) θα προσθέσει ένα σημαντικό μεταφορικό μέσο στη διασύνδεση των Χανίων με άλλες περιοχές.
Επισημαίνεται επίσης η αναγκαιότητα κατασκευής ελικοδρομίου εντός του λιμένα Σούδας, που σε συνδυασμό με την κατασκευή υδατοδρομίου «θα έχουν άμεση συνέργεια με την κρουαζιέρα και θα συμβάλλουν σημαντικά στην τουριστική ανάπτυξη των Χανίων».
Το ΤΕΕ θεωρεί επίσης ότι «η δημιουργία μαρίνας εντός του λιμένα Σούδας θα συμβάλει στηνπροώθηση του θαλάσσιου τουρισμού στην περιοχή μελέτης. Δεδομένου όμως ότι από το Master Plan του λιμένα Σούδας προβλέπεται η κατασκευή λιμενίσκου μικρών σκαφών, θα πρέπει αυτό να τροποποιηθεί, ώστε να προβλέπει την κατασκευή μαρίνας». Επίσης, κρίνεται οτι «θα πρέπει να εξεταστεί η δημιουργία μίας επιπλέον μαρίνας πλησίον της πόλης των Χανίων, η οποία θα απορροφήσει τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει και δεν μπορεί να καλυφθεί, για θέσεις ελλιμενισμού σκαφών στο Ενετικό Λιμάνι κατά τη θερινή περίοδο. Η ζήτηση αυτή δεν θα μπορεί να καλυφθεί στο σύνολο της από την μελλοντική μαρίνα της Σούδας και λόγω μεγέθους αυτής, αλλά και λόγω απόστασης από την πόλη».