» Μια µικρή βιοµηχανία ποτών στη µακρινή Μουρέα της Γαλλικής Πολυνησίας
Η επίσκεψη σε µεγάλες τυποποιητικές µονάδες ποτών όπως Jameson και Guinness στο ∆ουβλίνο ή Bacardi στο Πόρτο Ρίκο είναι κάτι γνωστό και σύνηθες για τους τουρίστες.
Πολλές φορές έχει τεθεί στην περιοχή µας το θέµα της διασύνδεσης και προβολής των τοπικών αγροτικών προιόντων µέσω του τουρισµού χωρίς ωστόσο να έχουµε σηµαντικά αποτελέσµατα.
Στο σηµείο αυτό είναι χρήσιµο να αναφερθούµε σε µια µικρή βιοµηχανία χυµών και ποτών στην µακρινή Γαλλική Πολυνησία. Συγκεκριµένα στην εταιρία χυµών φρούτων της Μοorea ROTUI, µια αντίστοιχη µονάδα µε την δική µας ΒΙΟΧΥΜ. Η Moorea είναι ένα µικρο νησί (σε έκταση όσο περίπου το Ακρωτήρι Χανίων), απέναντι από την Ταιτή γνωστή για τον τουρισµό που προσελκύει απ όλο τον κόσµο.
Μια µικρή βιοµηχανία ποτών στην µακρινή Μουρέα της Γαλλικής Πολυνησίας έχει καταφέρει να αναπτύσσεται και να προοδεύει εδώ και 40 χρόνια, οργανώνοντας ένα σύγχρονο εργοστάσιο, µε δίκτυο διανοµής σε όλα τα γειτονικά νησιά και µε εξαγωγές, χρησιµοποιώντας για την προβολή της αποκλειστικά τον τουρισµό της περιοχής,
Καθηµερινά αρκετοί τουρίστες είτε µεµονωµένοι, είτε µε γκρουπ επισκέπτονται τις εγκαταστάσεις της για να δουν την παραγωγή και να γευτούν δωρεάν τους παραγόµενους χυµούς και ποτά.
Η περιήγηση ξεκινά από το γραφείο πληροφόρησης όπου δίνεται ένα φυλλάδιο της εταιρίας, απαντώνται ερωτήσεις και ακολούθως ξεκινάς την αυτοξενάγηση σου ακολουθώντας βήµατα στο πάτωµα.
Μέσα από αναρτηµένα πάνελ στα Γαλλικά και Αγγλικά σ όλη την διαδροµή, παρέχεται η πληροφόρηση για το πως ξεκίνησαν οι καλλιέργειες διάφορων φρούτων στο νησί, από τα φυτά ανανά και πορτοκαλιάς που έφερε ο κάπταιν Bligh µε το θρυλικό πλοίο Baunty το 1789, µέχρι τις ιδιότητες του κάθε φρούτου και τα προϊόντα που παράγει από αυτά η βιοµηχανία.
Γίνεται αναφορά στην φιλοσοφία της εταιρίας που είναι η παραγωγή υψηλής ποιότητας χυµών από φρέσκα φρούτα γεµάτα βιταµίνες, ενώ υγιεινή και ασφάλεια αποτελούν υψηλή προτεραιότητα. Πέρα από τους συσκευασµένους χυµούς που παράγονται όλο τον χρόνο από αποθέµατα συµπυκνωµένων χυµών, υπάρχουν και χυµοί που συσκευάζονται άµεσα από φρεσκοστηµένα φρούτα ανάλογα µε την εποχή.
Αναφέρεται ότι οι κάτοικοι των νησιών συνεχίζουν να αγαπούν την εταιρία καθώς εξασφαλίζει εισόδηµα για 200 καλλιεργητές αλλά και απασχόληση σε ντόπιους στο εργοστάσιο. Άλλωστε υπάρχουν προγράµµατα κάθε χρόνο για νέους η φοιτητές που θέλουν να κερδίσουν κάποια χρήµατα µε απασχόληση στην παραγωγή ή το λογιστήριο.
Η “αυτοξενάγηση” συνεχίζεται µέσα από υπερυψωµένο διάδροµο στο εργοστάσιο µε θέα τις ανοξείδωτες δεξαµενές αποθήκευσης των χυµών, τα βαρέλια ωρίµανσης για το ρούµι, το αυτοµατοποιηµένο σύστηµα παραγωγής και συσκευασίας των χαρτόκουτων και καταλήγει το απέναντι κτίριο όπου είναι το δοκιµαστήριο χυµών και ποτών.
Εκεί ο µπάρµαν µε το ψάθινο καπέλο του και το εξωτικό του πολύχρωµο πουκάµισο, σερβίρει δωρεάν συνεχώς στους τουρίστες χαµογελαστός, χυµούς από παπάγια, µάνγκο, ανανά, γκουάβα κλπ, η το ρούµι (χρυσαφί, λευκό η µε ντόπια βανίλια) και τα λικέρ που παράγει από ζαχαροκάλαµο η εταιρία µε την επωνυµία MANUTEA. H Rotui συγχωνεύθηκε το 1984 µε την Manutea για να επέλθουν οικονοµίες κλίµακας. Παράλληλα υπάρχει και το κατάστηµα όπου κάποιος µπορεί να αγοράσει τα παραγόµενα προιόντα αλλά και σουβενίρ της Πολυνησίας.
Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται το Lycee Agricole που προωθεί την επαγγελµατική εκπαίδευση και την ανάπτυξη της Γεωργίας, όπου ο τουρίστας έχει την δυνατότητα να επισκεφτεί φυτείες ζαχαροκάλαµου, ανανά, γκουάβας και άλλων φρούτων και να δει από κοντά τα άγνωστα σ αυτόν δέντρα και φυτά, τα φρούτα των οποίων απολαµβάνει στα σούπερ µάρκετ της πατρίδας του.
Αυτά που συµβαίνουν στην µακρινή Μουρέα κάλλιστα µπορούν να εφαρµοστούν και στην περιοχή µας για την προώθηση των αγροτικών προϊόντων µέσω του τουρισµού. Χρειάζεται απλά η συνεργασία της Περιφέρειας Κρήτης µέσω της Γεωργικής Υπηρεσίας, του ΕΟΤ, του ΜΑΙΧ (στην Γαλλία άλλωστε έχει την έδρα του) και των λίγων τυποποιητικών µονάδων αγροτικών προϊόντων που έχουµε. Όταν ξεκινήσει µια ανάλογη συντονισµένη προσπάθεια δωρεάν επισκέψεων τότε και οι ξενοδοχειακές µονάδες της περιοχής σίγουρα θα συνδράµουν διαφηµίζοντας την.
*Ο Ηλίας Σταµατόπουλος είναι Οικονοµολόγος MSc