Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου, 2024

Μιχαήλ – Άγγελος (Michelangelo Buonarrotti), “Η Μεταστροφή του Σαύλου”, 1542, Cappella Paolina, Βατικανό

Ο Michelangelo δεν  είχε  ακόμη  καλά  καλά  τελειώσει  τη “Δευτέρα  Παρουσία”, όταν  ο Πάπας  Παύλος Γ’ της οικογενείας των Φαρνέζε (Farnese) του  παρήγγειλε  τον  Οκτώβριο  του  1541  τη  διακόσμηση με  δύο  νωπογραφίες  στους  πλαϊνούς  τοίχους του  ιδιωτικού  του  παρεκκλησίου, της  Cappella  Paοlina, που  είχε  πρόσφατα  ολοκληρωθεί  απ’ τον  Antonio  da  Sangallo  το  Νεώτερο. Εκεί  ο  Michelangelo  θα  ζωγραφίσει  δύο  σκηνές  απ’ τις  Πράξεις  των  Αποστόλων, τη  “Μεταστροφή  του  Σαύλου”  και  τη “Σταύρωση  του  Πέτρου”.
Η “Μεταστροφή  του  Σαύλου” πρέπει  να είναι  πρωιμότερη. Άρχισε  τον  Οκτώβριο  του  1542  και κατά  πάσα  πιθανότητα  είχε  τελειώσει στις  12  Ιουλίου  1545 όταν  ο  Παύλος  Γ’  επισκέφθηκε  το  παρεκκλήσι  όπου  εργαζόταν  ο  ζωγράφος. Στις  10  Αυγούστου  δόθηκε  η  πληρωμή  για  την  προετοιμασία  του  απέναντι  τοίχου, αλλά μια αιφνίδια ασθένεια του  καλλιτέχνη  στα  1544  η  1545, σε  συνδυασμό  με  την  πυρκαγιά  που  ξέσπασε  την  ίδια  εποχή στο  παρεκκλήσι  προξενώντας σοβαρές  ζημιές  στην  οροφή  και  θέτοντας  σε  άμεσο  κίνδυνο  την παράσταση, καθυστέρησαν  την  έναρξη  της δεύτερης τοιχογραφίας ως  την  άνοιξη  του  1546. Η  “Σταύρωση  του  Πέτρου”  είχε  σχεδόν  ολοκληρωθεί  στις 13  Οκτωβρίου  του  1549, όταν  ο  Πάπας, που  ηταν  σε  βαθιά  γεράματα και  λίγες  εβδομάδες  απ’ το  θάνατο, εξέφρασε την επιθυμία  να  δεί  το  έργο  του  Michelangelo.
Το  αξιοπερίεργο  είναι  ότι  η  “Μεταστροφή  του  Σαύλου”  δε  ζωγραφίστηκε  απέναντι  στην  “Παράδοση  των  κλειδιών  της  Εκκλησίας  στον  Πέτρο”, όπως  θα  περίμενε  κανείς, αλλά  απέναντι  στη  σταύρωση  του αποστόλου, σκηνή  που  θα  ταίριαζε  με τη σειρά της  αρμονικότερα  με  τον  αποκεφαλισμό  του  Παύλου. Οι  δύο  σκηνές  προσφέρουν  δύο  διαδοχικά  στάδια  μιας  ύπαρξης  αφιερωμένης  στο  Θεό. Στην πρώτη παράρσταση,  μέσα  απ’ την εκτυφλωτική  λάμψη  της  Θείας  Χάρης, υποδεικνύεται  ένας  νέος  δρόμος  στον  άνθρωπο, που  είναι  τυφλός  και χωρίς  πίστη, ενώ  στη δεύτερη γιορτάζεται  η  θυσία  του  άνδρα, με  την  ακατάλυτη  πίστη  του  οποίου  η  Εκκλησία  γεννιέται  στην  οικουμενικότητά  της. Τα  δύο  έργα συλλαμβάνονται  όχι  μόνο  ως  ιστορικά  συμβάντα, αλλά, παρατηρώντας  και  τους  ισχυρούς  συνεκτικούς  δεσμούς  ανάμεσα  στη  “Μεταστροφή  του  Σαύλου” και  τη  «Δευτέρα Παρουσία»,  κι  ως  εξομολογήσεις  του  ίδιου  του  καλλιτέχνη, ως τ’  αποτελέσματα  ενός  θρησκευτικού  στοχασμού  σε  συνάρτηση  με  την  υπερνίκηση μιας ψυχικής  πάλης  απ’ τη  μεριά  του  ζωγράφου. Δίνουν, κατά  τον  Tolnay, στο  Michelangelo  τη  δυνατότητα  να ενσκήψει στη  δική  του  “Μεταστροφή” και να  συναισθανθεί  τη συλλογική  ενοχή  που  μοιράστηκε  μ’ όλη  την  ανθρωπότητα.

(Συνεχίζεται την επόμενη εβδομάδα).


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα