Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Μιχάλης Αεράκης: «Περήφανος για το έργο μου στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.»

Για «ανακρίβειες και λάθος πληροφορίες» εγκαλεί τον Γιάννη Σαρρή και τη Δημοτική Κίνηση “Πρωτοβουλία Πολιτών – Πρώτα ο Άνθρωπος”, ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης Μιχάλης Αεράκης.

Aπαντώντας σε πρόσφατη ανακοίνωση της παράταξης Σαρρή που εξαπέλυε επίθεση στον Αεράκη και το έργο του στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., ο π. καλλιτεχνικός διευθυνής του Θεάτρου έδωσε χθες στη δημοσιότητα επιστολή μέσω της οποίας υπεραμύνεται του έργου που επιτέλεσε επί δεκαπετά χρόνια στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης.
Ο κ. Αεράκης σημειώνει πως ο κ. Σαρρής θα μπορούσε να ενημερωθεί από τον ίδιο για θέματα τα οποία έθεσε στην ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία αλλά «αποφάσισε να κάνει αφ’ υψηλού κριτική σε ένα θεσμό του οποίου σχεδόν ποτέ δεν έχει παρακολουθήσει τις δραστηριότητες». Σημειώνει μάλιστα πως «ακόμα και η εκπρόσωπος του συνδυασμού του, την οποία εκείνος τοποθέτησε, απουσιάζει πάρα πολύ συχνά από τις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου του Θεάτρου» και διερωτάται «πώς μπορεί κάποιος να έχει άποψη με αυτές τις συνθήκες;».
Στην επιστολή του ο Μιχάλης Αεράκης υπενθυμίζει ότι ανέλαβε την ευθύνη του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. το 2000 ξεκαθαρίζοντας πως «σε όλα αυτά τα χρόνια ποτέ δεν χρησιμοποίησα το θέατρο αυτό για να προωθήσω την δική μου καλλιτεχνική ανέλιξη. Αντίθετα, επέλεξα να μην εμφανιστώ ποτέ είτε ως ηθοποιός, είτε ως σκηνοθέτης ή με άλλη ιδιότητα και έθεσα την δημιουργικότητά μου αποκλειστικά στην υπηρεσία και την πρόοδο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.».
Παρουσιάζοντας το σχέδιό του για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., ο Μιχάλης Αεράκης τονίζει πως ήταν εξαρχής ξεκάθαρο: «Ονειρεύτηκα ένα θέατρο “δυνατό προς τα μέσα και φημισμένο προς τα έξω”. Αυτή τη “μαγική” ισορροπία την υπηρέτησα επί 17 χρόνια, χωρίς να παρεκκλίνω χιλιοστό. Γι’ αυτό έχω το δικαίωμα να είμαι υπερήφανος που σήμερα -σε πείσμα των καιρών- είμαστε από εκείνους που κρατάμε αναμμένο το κερί του θεάτρου. Σε μια εποχή που ο θεσμός των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. έχει απαξιωθεί
-κρίμα και ντροπή- η Κρήτη δίνει το θεατρικό “παρών” όχι μόνο στο αγαπημένο μας νησί, αλλά και από άκρη σε άκρη σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό».

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Αναφορικά με τις καταγγελίες Σαρρή περί διαφάνειας στην επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή ο Μιχάλης Αεράκης είναι ξεκάθαρος: «Προφανώς (σ.σ. ο κ. Σαρρής) αγνοεί τους νόμους και τους κανόνες διαφάνειας, κάτι ανεπίτρεπτο για επικεφαλής ενός δημοτικού συνδυασμού. Παιδί της Δημοκρατίας και της διαφάνειας, είναι η αξιοκρατία».
Επιπλέον, εξιστορεί τα γεγονότα για να μην μείνουν σκιές και αναφέρει: «Το 2014 το Δ.Σ. με πρόεδρο τον κ. Δημήτρη Λειψάκη, με βάσει την υπ’ αριθμόν 2773/28-2-2014 έγκριση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένη Διοίκησης Κρήτης και με όρους που αναφέρονται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης, προκηρύσσει πανελλήνιο διαγωνισμό για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. Η θητεία είναι τριετής, με συμβάσεις που θα συνάπτονται κατά έτος. Αυτά έλεγε ο νόμος και αυτά έγιναν. Κατατέθηκαν 22 αιτήσεις και το Δ.Σ. -πάντα όπως απαιτεί ο νόμος- έκανε την επιλογή του. Από τότε μέχρι σήμερα με το νέο Δ.Σ. της σημερινής Δημοτικής Αρχής και μέχρι τις 16/4/2017 που έληξε η θητεία μου ως καλλιτεχνικός διευθυντής, έπραττε κάθε χρόνο αυτά που λέει ο νόμος. Πού βρίσκεται λοιπόν το ”πρόχειρο” και η “έλλειψη διαφάνειας”; Είναι λαϊκισμός να επικαλούμαστε έλλειμμα διαφάνειας σε μία διαδικασία που γίνεται δημόσια, με απόλυτη διαφάνεια και βάσει νόμων».
Όσο για την επί 17 χρόνια παρουσία του ως επικεφαλής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., το οποίο ο κ. Σαρρής χαρακτήρισε παγκόσμια πρωτοτυπία, ο Μιχάλης Αεράκης σχολιάζει πως «για εμένα τα 17 χρόνια είναι έπαινος και αναγνώριση της προσφοράς μου. Ας λογαριάσει κανείς πόσες δημοτικές αρχές πέρασαν, πόσα διοικητικά συμβούλια και πρόεδροι, πόσες κυβερνήσεις και υπουργοί πολιτισμού. Τι στο καλό, όλοι ήταν δικοί μου άνθρωποι;»
Αναφορικά με την πρόταση Σαρρή για στήριξη και μεταφορά τεχνογνωσίας στις ερασιτεχνικές ομάδες με σεβασμό στον αυτόνομο χαρακτήρα τους, ο π. καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου σχολιάζει:
«Προφανώς δεν γνωρίζει ότι το 2004 ιδρύθηκε η Ερασιτεχνική Πειραματική Ομάδα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Από τότε μέχρι σήμερα πλήθος συμπολιτών μας έχουν θητεύσει και κάτι έχουν ωφεληθεί, θέλω να πιστεύω. Εξάλλου πολλά από αυτά τα παιδιά έχουν επανδρώσει ερασιτεχνικές ομάδες. Πέραν αυτής της πληροφορίας, όποια ομάδα ή σχολική κοινότητα μας έχει ζητήσει βοήθεια, τους έχει δοθεί απλόχερα».
Παράλληλα ο κ. Αεράκης υπενθυμίζει ότι επί των ημερών του δημιουργήθηκε το Παιδικό Θεατρικό Εργαστήρι, ενώ κατέθεσε και σειρά άλλων προτάσεων.

«Ο κ. Σαρρής αμφισβητεί την προσφορά του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. στην Κρήτη και του διαφεύγει ότι -πέραν των μεγάλων πόλεων- και η ενδοχώρα, και τον χειμώνα και το καλοκαίρι, μας γνωρίζει με εισιτήρια προσιτά, με σημαντικά έργα και σπουδαίους καλλιτέχνες», συμπληρώνει ο κ. Αεράκης, τονίζοντας ότι «μας γνωρίζουν επίσης οι άνω ων 65 ετών, τα ΑΜΕΑ, οι μαθητές, οι φοιτητές, οι πολύτεκνοι. Μας γνωρίζουν όλες οι κοινωνικές ομάδες, μας γνωρίζουν στις φυλακές και στα γηροκομεία, στα μουσεία και στις εκκλησίες. Αυτά οφείλατε να τα γνωρίζετε κ. Σαρρή πριν γράψετε αυτήν την επιστολή».
Στέκεται επίσης στην παρουσία του θεάτρου σε παραστάσεις εκτός Κρήτης και στην ιστορική στιγμή της παρουσίας του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. στην Επίδαυρο, στο Ηρώδειο ακόμα και στις Βρυξέλλες! Μεταξύ άλλων υπενθυμίζει επίσης την παρουσία του θεάτρου στη Γαύδο αλλά και στην Κύπρο και σχολιάζει πως «αν τώρα ο κ. Σαρρής φαντάζεται ένα “περίκλειστο” ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. χωρίς κύρος και εξωστρέφεια, τότε επιλέγει την ομφαλοσκόπηση και τον μαρασμό».
Ως προς την ανταποδιτικότητα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. στους πολίτες, ο Μιχάλης Αεράκης παρατηρεί ότι «πέραν της δικής μας πόλης, ο πολιτισμός είναι μια αξία που δεν έχει σύνορα και απευθύνεται σε όλους τους πολίτες. Ο πολιτισμός είναι ένα παράσημο για κάθε τόπο που επιμένει να την καλλιεργεί. Μέσω του πολιτισμού κερδίζει τον ευρύτερο σεβασμό».

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Μπαίνοντας σε επιμέρους οικονομικά στοιχεία ο κ. Αεράκης αναφέρει: «Αλλά κ. Σαρρή και όσα αναφέρετε για τα οικονομικά, οι πληροφορίες σας είναι ελλιπείς. Πράγματι στο φετινό προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί επιχορηγήσεις ύψους 314.000€, μόνο που μέχρι σήμερα έχουν έρθει στο ταμείο μόνο 110.000€. Αυτό που σας διαφεύγει, είναι το δεδομένο ότι μία ανώνυμη εταιρεία δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο στις επιχορηγήσεις, αλλά οφείλει να έχει έσοδα από πωλήσεις. Να έχει έναν αξιόπιστο κύκλο εργασιών. Μακάρι τα χρήματα που δίνει η Πολιτεία να ήταν τόσα που να μην χρειάζεται ούτε ένα ευρώ από τους πολίτες για να απολαμβάνουν το αγαθό του θεάτρου. Θα έπρεπε λοιπόν ο επιστολογράφος που ασκεί υψηλή κριτική, να μας πει με ποιον τρόπο φαντάζεται ότι η Ανώνυμη Εταιρεία Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης θα κάνει το απαιτούμενο ύψος πωλήσεων με τα ελάχιστα χρήματα που περισσεύουν και με τι έσοδα. Λαβή για προβληματισμό: αρκεί η δυναμική της αγοράς της Κρήτης να υποστηρίξει εξολοκλήρου θεατρικές παραγωγές του βεληνεκούς του σημερινού ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ ή και μικρότερες; Θα είναι βιώσιμο για το θέατρο; Επιτρέψτε μου να αμφιβάλω βάσιμα».
Καταλήγοντας στην απαντητική του επιστολή ο κ. Αεράκης σημειώνει πως «το να χαράξεις την καλλιτεχνική πορεία ενός θεάτρου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζονται γνώσεις και εμπειρία. Η επιπόλαιη και επιδερμική κριτική καμία βοήθεια δεν μπορεί να προσφέρει».
Εν κατακλείδι απευθυνόμενος στον κ. Σαρρή λέει: «Ό,τι έχω υπηρετήσει όλα αυτά τα χρόνια ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης, δεν ήταν σε προσωπικό επίπεδο ή μια προσωπική διαδρομή, αλλά το όνειρό μου για τη σχέση του θεάτρου και της κοινωνίας».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα