Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Μείγμα ακρίβειας στην αγορά καυσίμων

Έντονα ανοδικά κινείται η τιμή της βενζίνης το τελευταίο διάστημα στα Χανιά και σε όλη την Ελλάδα, με το “φράγμα” των δύο ευρώ να σπάει στις Κυκλάδες για την απλή αμόλυβδη και στα Χανιά για την βενζίνη 100 οκτανίων.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης, το περασμένο διήμερο η φθηνότερη απλή αμόλυβδη βενζίνη στα Χανιά ήταν στο 1,635€ ανά λίτρο και η ακριβότερη στο 1,799€ ανά λίτρο. Στο πετρέλαιο κίνησης αντίστοιχα η μικρότερη τιμή ήταν στα 1,395€ ανά λίτρο και η μεγαλύτερη 1,538. Τέλος στην βενζίνη 100 οκτανίων οι τιμές ήταν ακόμη υψηλότερης, με τη φθηνότερη να είναι στα  1,835€ ανά λίτρο και την ακριβότερη στα 1,999€ ανά λίτρο.

ΟΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΤΙΜΕΣ

Το γράφημα αποτυπώνει χαρακτηριστικά την άνοδο της τιμής του μπρέντ το τελευταίο τρίμηνο
Το γράφημα αποτυπώνει χαρακτηριστικά την άνοδο της τιμής του μπρέντ το τελευταίο τρίμηνο

Βασικός παράγοντας στη διαμόρφωση των τιμών είναι η τιμή του μπρέντ, η οποία χθες το απόγευμα ήταν λίγο κάτω από τα 80 δολάρια το βαρέλι. Το μπρεντ αποτελεί δείκτη αναφοράς για την τιμολόγηση των δύο τρίτων επί των συνολικών προμηθειών αργού πετρελαίου διεθνώς.
Σε πολύ μεγάλο βαθμό, οι αγορές πετρελαίου επηρεάζονται από τις γεωπολιτικές εντάσεις, ιδιαίτερα στη Μέση Ανατολή, κύριο εξαγωγέα πετρελαιοειδών. Δεδομένων λοιπόν των εντάσεων με τη Συρία αλλά και με το Ιράν, θεωρείται λογική εξέλιξη η άνοδος της τιμής. Πρόσφατα άλλωστε είχε προϊδεάσει γι’ αυτό μιλώντας στο πρακτορείο “Bloomber” o εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, Φατιχ Μπαιρόλ, λέγοντας πως «αν συνεχιστούν οι εντάσεις, θα συνεχίσουν να έχουν αντίκτυπο στην αγορά πετρελαίου και τις τιμές».

ΤΑ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ

Επιτακτική θεωρεί τη μείωση του ειδικού φόρου και την έναρξη των ελέγχων τιμών στα διυλιστήρια ο Βαγγέλης Κώτσος
Επιτακτική θεωρεί τη μείωση του ειδικού φόρου και την έναρξη των ελέγχων τιμών στα διυλιστήρια ο Βαγγέλης Κώτσος

«Η άνοδος του μπρεντ και η αποδυνάμωση του ευρώ έναντι του δολαρίου επηρεάζουν σίγουρα αλλά δεν δικαιολογούν τις σημερινές τιμές στην Ελλάδα» εξηγεί από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών νομού Χανίων Βαγγέλης Κώτσος. Μιλώντας στα “Χ.ν.” ο κ. Κώτσος καταγγέλει ότι «υπάρχει κερδοσκοπικό παιχνίδι από το οποίο επωφελούνται τα διυλιστήρια, καθώς από εκεί ξεκινάνε οι υψηλές τιμές».
Ο ίδιος τονίζει ότι «μέχρι σήμερα δεν υπάρχει η πολιτική βούληση για έλεγχο τιμών στα διυλιστήρια, αίτημα που διαχρονικά θέτουμε στις κυβερνήσεις».

ΟΙ ΦΟΡΟΙ
Σαν μην έφταναν τα παραπάνω, το κράτος έρχεται να βάλει το… χέρι του ώστε να επιδεινωθεί η κατάσταση, με το γνώριμο τρόπο, αυτόν της φορολογίας. Όπως επεσήμανε πρόσφατα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, η έχει τον τρίτο υψηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πώς μεταφράζεται αυτό; «Σε κάθε λίτρο το ένα ευρώ είναι φόροι για το κράτος», τονίζει ο Βαγγέλης Κώτσος, επισημαίνοντας πως είναι «επιτακτική η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης».

 

ΟΙ ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΡΑΤΗΡΙΑ
Αναφορικά με τις μεγάλες διακυμάνσεις που καταγράφονται μεταξύ πρατηρίων στον νομό Χανίων, ο κ. Κώτσος εξήγησε πως «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρατήρια που λειτουργούν σε απομακρυσμένες περιοχές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους έχουν εξαιρετικά μειωμένη κατανάλωση. Από τα 300 λίτρα για παράδειγμα που πουλούν τη μέρα έχουν κέρδος από 5 έως 8 λεπτά ανά λίτρο, άρα δεν βγάζουν ούτε το ρεύμα τους». Ο ίδιος λοιπόν επισημαίνει πως «αν αυτά τα πρατήρια δεν υπήρχαν στα απομακρυσμένα σημεία του νομού, ο καταναλωτής θα βρισκόταν σε αδιέξοδο. Θα έπρεπε να αφήνει το όχημά του να μεταβαίνει στο κοντινότερο σημείο και να παίρνει βενζίνη με μπιτόνι!».

Επιφυλάξεις για τη βιοαιθανόλη

Υποχρεωτική ανάμειξη βιοαιθανόλης στη βενζίνη σε ποσοστό 1% από το 2019 προβλέπει νέο νομοσχέδιο
Υποχρεωτική ανάμειξη βιοαιθανόλης στη βενζίνη σε ποσοστό 1% από το 2019 προβλέπει νέο νομοσχέδιο

Εν τω μεταξύ, επιφυλακτικός απέναντι στα βιοκαύσιμα εμφανίζεται ο κ. Κώτσος. Με αφορμή νομοσχέδιο που προβλέπει υποχρεωτική ανάμειξη βιοαιθανόλης στη βενζίνη σε ποσοστό 1% από το 2019, εξηγεί στα “Χ.ν.” ότι «δυστυχώς φοβάμαι ότι θα είναι κάτι αντίστοιχο με το βιοντίζελ, το οποίο δεν είχε κανένα περιβαλλοντικό όφελος παρά μόνο προβλήματα, όχι μόνο στα αυτοκίνητα – καθώς δημιουργεί μύκητες – αλλά και στις χώρες του τρίτου κόσμου, οι οποίες στερήθηκαν τρόφιμα τα οποία κατευθύνονταν σε αυτές πριν την παραγωγή των βιοκαυσίμων».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα