Εκδήλωση για την παρουσίαση μιας σύμπραξης μεταξύ της Ενωσης Ξενοδόχων Χανίων, της Marketing Greece, της Fraport, της Aegean και της Eurobank πραγματοποιήθηκε χθες στα Χανιά, παρουσία του υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη και του γενικού γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη.
Η εκδήλωση αυτή και οι δηλώσεις των εκπροσώπων των εμπλεκομένων φορέων μπορεί να μην έδωσαν απάντηση στο πώς, επί της ουσίας, η σύμπραξη αυτή θα συμβάλλει στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, δημιούργησαν ωστόσο πολλά ερωτήματα σχετικά με το τι μπορεί να κάνει ο κάθε κρίκος της αλυσίδας που συγκροτεί το τουριστικό προϊόν του τόπου μας για τη βελτίωση των παροχών του. Και οι λέξεις κλειδιά για τη βελτίωση αυτή είναι οι Υποδομές και η Ποιότητα.
• Η πρώτη επισήμανση που αφορά κυρίως την ποιότητα των υποδομών ήρθε από το στόμα του ίδιου του υποργού, ο οποίος τόνισε ότι: «Οταν ένας τόπος είναι ευχάριστος για τους κατοίκους του θα είναι και για τους επισκέπτες. Το αντίθετο δεν εγγυάται την επιτυχία». Ενας χρυσός κανόνας που αφορά κυρίως τη βούληση της κεντρικής εξουσίας, της Περιφέρειας και των Δήμων της Κρήτης.
• Τον λόγο στην εκδήλωση έλαβε και ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής, ο οποίος ανέφερε τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια η Περιφέρεια Κρήτης για την προώθηση του τουρισμού μέσα από καμπάνιες προβολής, πρωτοβουλίες ανάδειξης της ενδοχώρας και έργα υποδομής.
Και νάτος -αναπόφευκτα- ο προβληματισμός: Καμπάνιες προβολής από το Υπουργείο Τουρισμού, καμπάνιες από τον ΕΟΤ, από τις Περιφέρειες και από τις συμπράξεις του ιδιωτικού τομέα που προσπαθούν πιο στοχευμένα να αυξήσουν το δικό τους μερίδιο στην πίτα του τουρισμού. Μήπως προτού στηθούν όλες αυτές οι καμπάνιες και δαπανηθούν τεράστια κονδύλια -κυρίως- για τη δημιουργία βίντεο προβολής θα ήταν σκόπιμο να καθήσουν όλοι στο τραπέζι, να εκφράσουν τις προθέσεις τους και να συνεργαστούν σε κάποιο βαθμό έτσι ώστε να μην καταλήξουμε σε έναν άτυπο ανταγωνισμό για το ποιος θα φτιάξει τελικά το καλύτερο βίντεο;
Εάν κάποιοι φορείς επικεντρώνονται στην προβολή, κάποιοι άλλοι, που έχουν την αρμοδιότητα, ίσως θα έπρεπε να εστιάσουν στη βελτίωση των υποδομών, στον έλεγχο της ποιότητας των προσφερόμενων προϊόντων και στην ενίσχυση της πολιτιστικής παραγωγής.
• Βεβαίως τα τέσσερα βίντεο που παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση ήταν εντυπωσιακά. Με τα σωστά πλάνα το μεγαλείο του Κρητικού τοπίου αρκεί για να κερδίσει τις πρώτες εντυπώσεις. Οπως η ψυχή της Κρήτης βρίσκεται στους ανθρώπους της. Οταν βλέπουμε ένα βίντεο για την ενδοχώρα και τα χωριά της Κρήτης, θα περίμενε κανείς να δει πλάνα από την αγροτική παραγωγή, το λιομάζωμα, τον τρύγο και την κτηνοτροφία, την αυθεντική κρητική φιλοξενία… Ομως το μόνο που είδαμε ήταν ένας άνθρωπος, ο οποίος περιφερόταν σε έρημα καλντερίμια, με την απόλυτη απουσία ανθρώπινης παρουσίας… Αντίστοιχα και στα τρία επόμενα βίντεο, μάθαμε ότι θαλάσσιο σπορ στην Κρήτη είναι μόνο το σερφ (σοβαρά τώρα;) και η ορειβασία γίνεται μόνο καλοκαίρι, σε βουνά που δεν υπάρχει χιόνι, νερά ή -και πάλι- ανθρώπινη παρουσία. Το δε αφιέρωμα στη γαστρονομία, δείχνει κάποιο μαγείρεμα στη φύση, χωρίς να μας αφορά η διαδικασία παραγωγής των πρώτων υλών, η ανάδειξη των μοναδικών γευστικών αγαθών που παράγει ο τόπος μας.
• Δυστυχώς, με την ίδια επιπόλαιη προσέγγιση, φαίνεται να αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι και τα τοπικά προϊόντα. Ελάχιστα είναι τα ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν αυθεντικά τοπικά προϊόντα στις κουζίνες τους, που προτάσσουν το κρητικό ελαιόλαδο, τα τυριά, το γιαούρτι, το μέλι και τόσα άλλα. Σε πόσους μπουφέδες πρωινού είναι π.χ. ντόπιο το μέλι που προσφέρεται, φυσικός ο χυμός και μάλιστα από ντόπια πορτοκάλια; Σίγουρα υπάρχουν πολλοί ακόμα αντίστοιχοι προβληματισμοί που πρέπει να απασχολήσουν όλους εκείνους που ασχολούνται με τον τουρισμό, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
• Ενα ακόμα στοιχείο που απουσίαζε από την εκδήλωση ήταν ο Πολιτισμός και οι φορείς που ασχολούνται με αυτόν. Ο πρόεδρος των ξενοδόχων, κ. Γιαννούλης, επεσήμανε ότι για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν είναι σημαντικό να απομακρυνθούμε από το δίπτυχο ήλιος και θάλασσα και να εστιάσουμε στην εμπειρία του επισκέπτη και στο τι μπορεί να του προσφέρει ο τόπος μας όλο το χρόνο, η τουλάχιστον 9 με 10 μήνες το χρόνο. Δεν ακούσαμε ωστόσο κάποια συγκεκριμένη πρόταση σχετικά με αυτό. Ούτε δόθηκε η δυνατότητα να γίνει κάποια συζήτηση μετά το τέλος των εισηγήσεων – παρουσιάσεων των εκπροσώπων των συμμετεχόντων στη σύμπραξη. Εμοιαζε όλο αυτό με ένα τηλεοπτικό πάνελ, παρουσία ζωντανού κοινού. Διάλογος μηδέν κι ας ήταν παρόντες στην κατάμεστη αίθουσα πολλοί Χανιώτες που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εμπλέκονται με τον τουρισμό και τον πολιτισμό.
• Να σκεφτούμε τέλος, εκ του πονηρού, ότι η σύμπραξη αυτή των ξενοδόχων και της Marketing Greece με την Aegean, τη Fraport και την Eurobank έρχεται την ίδια ώρα που ο υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσε ότι με νομοθετική παρέμβαση του Υπουργείου, δεν θα υπάρχει ο χρονικός περιορισμός για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, αλλά οι προσπάθειες θα εστιάσουν στην αποφυγή της φοροδιαφυγής…