Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025

Μικροί εξερευνητές, μεγάλοι παρατηρητές

Σήμερα η συνεπής εκπαίδευση των παιδιών στην παρατηρητικότητα οφείλει να είναι προτεραιότητα όλων μας.
Στο σημερινό σημείωμα παραθέτω σχόλιά μας από το σύνθετο παιχνίδι παρατηρητικότητας το οποίο παίξαμε την περασμένη Κυριακή. Ζητήσαμε από τα παιδιά, ηλικίας 8-11 ετών, να γίνουν εξερευνητές για μία ώρα. Και να δουν τον Δημοτικό μας Κήπο με άλλα μάτια…
Οι προτάσεις παιδιών για αναμόρφωση κι αλλαγές στον Δημοτικό Κήπο είναι συζητήσιμες.
Είναι πρόκληση να σκεφθούμε ότι ο χώρος αυτός οφείλει να σέβεται και να καλύπτει ανάγκες πολλών ηλικιακών ομάδων.

Η διαφορετικότητα των οθονόβιων  
Οι οθονόβιοι δηλαδή τα άτομα που περνάνε ατελείωτες ώρες μπροστά από μια οθόνη σκέπτονται και λειτουργούν διαφορετικά. Ηδη είναι γνωστή η συνήθεια τους να διαβάζουν με μια περίεργη στρατηγική που ονομάζεται το διάβασμα της μαϊμούς που έχει σαν αποτέλεσμα χαμηλό επίπεδο κατανόησης. Το νεότερο εύρημα για τους οθονόβιους είναι ότι χάνουν τη μεγάλη εικόνα.
Αυτό έγινε φανερό στο παιχνίδι μας, όταν ορισμένα παιδιά δυσκολεύτηκαν να διαβάσουν ένα απλό χάρτη-σκαρίφημα του Δημοτικού κήπου. Οσα είχαν λάβει μέρος σε προηγούμενα παιχνίδια μας ήταν εξοικειωμένα με ασκήσεις-πεδίου αυτού του τύπου.
Η ανάπτυξη της δεξιότητας προσανατολισμού σε κάθε χώρο, οφείλει να γίνεται σε μέσης ηλικίας παιδιά.

Η πινακίδα για τη Μάχη της Κρήτης
Τέτοιο συνωστισμό στην πολύγλωσση πληροφοριακή πινακίδα για τη Μάχη της Κρήτης δεν είχαν ξαναδεί οι θαμώνες του κήπου.
Τα παιδιά ανακάλυψαν τη μη σηματοδοτημένη πινακίδα, διάβασαν τις πληροφορίες και μας μετέφεραν αυτή που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση. Αναρωτιέστε ποια ήταν; Γερμανοί αλεξιπτωτιστές.
Αν στην παρακείμενη είσοδο του κήπου υπήρχε μια ενημερωτική ένδειξη για την ύπαρξή της, πολλοί αλλοδαποί και ημεδαποί επισκέπτες της πόλης θα έμπαιναν στον Κήπο.

Θέλουμε πισίνα και νεροτσουλήθρα και…
Δεν είναι να ρωτάς τα παιδιά τι θα ήθελαν να προστεθεί στον Κήπο και στον Παιδότοπο. Οι απαντήσεις κι οι απαιτήσεις τους πολλές, συμπίπτουν στις εξής δύο: πισίνα και νεροτσουλήθρα.
Επιπλέον,  όλα τα παιδιά ζητάνε εμπλουτισμό του χώρου με όργανα και εγκαταστάσεις όπως:
τραμπολίνα, φουσκωτά παιχνίδια, μίνι γήπεδα, βράχοι-δένδρα για αναρρίχηση, σιντριβάνι, μονόζυγα, περισσότερα παγκάκια, υπαίθριο χώρο για ζωγραφική και ποδηλατόδρομο.
Αναφορικά με τα ζώα που φιλοξενούνται στον Κήπο, κάποια παιδιά θέλουν κι άλλα, ενώ άλλα τα θέλουν ελεύθερα.
Τέλος, γνωρίζοντας ότι το σπουδαιότερο έλλειμμα στον χώρο του Κήπου ήταν υλικά για πρώτες βοήθειες, είχαμε κάνει την ανάλογη πρόβλεψη.

Πότε θα ξαναλειτουργήσει η Παιδική Βιβλιοθήκη;
Ούτε εσωτερική πληροφόρηση να είχαν τα παιδιά. Απάντησαν σωστά στο ερώτημα απλά παρατηρώντας την τωρινή κατάσταση του ισόγειου κτηρίου από τα παράθυρα του.
Η μαντεψιά τους συμπίπτει με την πρόβλεψη των υπευθύνων που οριοθετούν την επαναλειτουργία της παιδικής βιβλιοθήκης τον ερχόμενο Αύγουστο!

Είναι καθαρός ο Κήπος;
Η απάντηση είναι ναι. Ζητήσαμε από τα παιδιά να ανακαλύψουν τυχόν βρώμικα σημεία του Κήπου και να τα σημαδέψουν στο χάρτη τους. Η αναφορά τους: «Ο Κήπος ήταν γενικά καθαρός με μια εξαίρεση. Ένα μεγάλο τετράποδο είχε αφήσει το περίττωμά του στην Ν.Α. είσοδο του Κήπου».
Είναι σκόπιμο η πινακίδα που επιτρέπει την είσοδο στον Κήπο σε σκυλιά με λουρί να συμπληρωθεί με το πρόστιμο που θα πληρώνουν οι ιδιοκτήτες των οποίων τα τετράποδα μολύνουν.

Να παίξουμε παντομίμα και βόλους;
Οι τελευταίες δραστηριότητες μας, παντομίμα και βόλοι, ήταν οι πλέον απολαυστικές. Παρατηρητικότητα και αντίληψη χώρου οι δύο δεξιότητες που απαιτούνταν αντίστοιχα.
Πρωταγωνιστές ήταν τα κορίτσια στην πρώτη δραστηριότητα και τα αγόρια στη δεύτερη.

Συμπερασματικά
• Η θερινή περίοδος είναι η πλέον κατάλληλη για πρακτικές ασκήσεις παρατηρητικότητας στο ύπαιθρο, ιδιαίτερα για τα παιδιά που είναι εθισμένα σε οθόνες.
• Οι προτάσεις των παιδιών για εμπλουτισμό του Κήπου με όργανα και εγκαταστάσεις αξίζουν προσοχής.
• Προτάσσουμε την άμεση λήψη μέτρων που θα ελαχιστοποιούν τους κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια των μικρών επισκεπτών του Κήπου.

Συγγραφέας, μέλος της Γ.Σ. της Ελληνικής Επιτροπής της Γιούνισεφ
Πτυχιούχος Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Δια Βίου Μάθηση
Επικοινωνία: polygnosi@gmail.com, 2821040400, facebook: polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα