“Πιστεύω ότι ο κόσμος μπορεί να έχει δικαιολογημένες κριτικές και επιφυλάξεις απέναντι στην κυβέρνηση, αλλά δεν μετακινείται για να πάει αλλού γιατί ξέρει τι σημαίνει δεξιά.”
«Τα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση είναι ζητήματα που αφορούν την Πολιτεία. Ακούμε βεβαίως, αλλά δεν συναποφασίζουμε». Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης μιλώντας χθες στα “Χ.ν.” πριν τον ανασχηματισμό, για το θέμα του μαθήματος των Θρησκευτικών λίγες ημέρες μετά τη σκληρή γλώσσα που χρησιμοποίησε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος σε τηλεοπτική του συνέντευξη.
Πάντως, ο κ. Φίλης δεν θέλησε να δώσει συνέχεια στη διαμάχη που έχει ξεσπάσει και απέφυγε να σχολιάσει τα λεγόμενα του επικεφαλής της Ελλαδικής Εκκλησίας, ενώ υπογράμμισε ότι βασική επιδίωξη της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας είναι η καλλιέργεια αρμονικών σχέσεων με την Εκκλησία. Σε ό,τι αφορά την απογοήτευση των πολιτών προς την κυβέρνηση, όπως αυτή αποτυπώνεται σε πρόσφατες δημοσκοπήσεις, ο κ. Φίλης σημείωσε ότι «ο κόσμος μπορεί να έχει δικαιολογημένες κριτικές και επιφυλάξεις απέναντι στην κυβέρνηση, αλλά δεν μετακινείται για να πάει αλλού γιατί ξέρει τι σημαίνει δεξιά» και πρόσθεσε ότι το μήνυμα προς την κυβέρνηση είναι να γίνει πιο αποφασιστική «για να υπάρξει έξοδος από την κρίση που να αφορά όλο τον κόσμο και όχι τους λίγους».
• Ακούσαμε πρόσφατα τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο να χρησιμοποιεί σκληρές εκφράσεις προς το πρόσωπό σας παρότι είδαμε την κυβέρνηση να κάνει ένα βήμα πίσω στο θέμα του μαθήματος των Θρησκευτικών. Αναρωτιέται κανείς αν θα προχωρήσουν οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης επί του θέματος, όταν οι σχέσεις μεταξύ του αρμοδίου υπουργού και του αρχιεπισκόπου Αθηνών δεν είναι καθόλου καλές…
Δεν θα ήθελα να σχολιάσω τα όσα δήλωσε ο μακαριώτατος. Δικαίωμά του. Η κυβέρνηση έχει τοποθετηθεί, τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εγώ, ότι τα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση είναι ζητήματα που αφορούν την Πολιτεία. Ακούμε βεβαίως, αλλά δεν συναποφασίζουμε. Συνεπώς, όπως έχουμε πει φέτος θα υπάρξει διδασκαλία των νέων προγραμμάτων σπουδών των Θρησκευτικών, αξιοποιώντας βεβαίως και τα βιβλία που έχουμε διανείμει από το καλοκαίρι ως ένα από τα υλικά αυτών των μαθημάτων. Επίσης, θα ήθελα να πω ότι βασική επιδίωξη της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας είναι η καλλιέργεια σχέσεων αρμονικών με την Εκκλησία. Αντιλαμβανόμαστε την ευθύνη και την ποιότητα του έργου της σε αυτή τη δύσκολη στιγμή για τον λαό μας, εκτιμούμε τη φιλανθρωπική προσφορά της και προφανώς στο πλαίσιο των διακριτών ρόλων που καταγράφονται στο Σύνταγμα και στους νόμους τόσο η Πολιτεία όσο και η Εκκλησία ακολουθούν το έργο και τους δρόμους τους. Αρα δεν πρόκειται για κάποια προσωπική διαφορά, αλλά για μία πολιτική – θεσμική διαφορά όπως εκδηλώνεται για τις σχέσεις Εκκλησίας – Κράτους.
• Θα προχωρήσετε δηλαδή, δεν αλλάζει κάτι;
Θα εφαρμοστούν φέτος τα νέα προγράμματα, ήδη γίνονται οι επιμορφώσεις μαζί με τα βιβλία. Στο τέλος του χρόνου θα γίνει αξιολόγηση των νέων προγραμμάτων των Θρησκευτικών και αφού αξιολογηθούν θα υπάρξουν και νέα βιβλία.
• Στην έναρξη της σχολικής χρονιάς η κυβέρνηση μίλησε για έλλειψη κενών στα σχολεία και βιβλία που πήγαν στην ώρα τους, κάτι που δεν συνηθιζόταν τα προηγούμενα χρόνια. Ομως κ. υπουργέ υπάρχουν ακόμα ελλείψεις στην ειδική αγωγή, σε τμήματα ένταξης κ.λπ. Γιατί αυτό ειδικά όταν μιλάμε για ευαίσθητες ομάδες μαθητικού πληθυσμού;
Φέτος είχαμε 9.100 αναπληρωτές για την ειδική αγωγή σε σύνολο 20.000 πιστώσεων για όλους τους αναπληρωτές. Είναι ένας αριθμός ρεκόρ που δείχνει το πραγματικό ενδιαφέρον. Επίσης, ιδρύσαμε 500 νέα τμήματα ένταξης, νέα ειδικά γυμνάσια, προχωράμε στη συμπεριληπτική διδασκαλία, ώστε να μην υπάρχει αποκλεισμός παιδιών με μαθησιακά προβλήματα, έχουμε προχωρήσει ήδη στην ικανοποίηση μερικών χιλιάδων αιτήσεων για παράλληλη στήριξη – αιτήσεις που αυξάνονται αλματωδώς κάθε χρόνο και βέβαια δεν είναι εύκολο η Πολιτεία να ανταποκριθεί και να ικανοποιήσει το σύνολο των αιτημάτων. Επιπλέον αυτές τις ημέρες το Α.Σ.Ε.Π. με αργούς ρυθμούς, λόγω φόρτου εργασίας, προχωρά το θέμα της πρόσληψης περίπου 1.000 ατόμων ειδικού επιστημονικού προσωπικού. Οι πιστώσεις έχουν βγει, είναι στις Περιφέρειες και περιμένουμε την απόφαση του Α.Σ.Ε.Π. για να γίνουν οι διορισμοί τις επόμενες ημέρες.
• Μιλήσατε για ένα σχολείο αποκλεισμού. Στην Κρήτη ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε 2.000 πρόσφυγες μεταξύ των οποίων θα είναι -υποθέτουμε- και αρκετά παιδιά. Τι θα γίνει με την εκπαίδευση αυτών των παιδιών;
Δεν γνωρίζω ποιος αριθμός παιδιών προσφύγων θα έρθει στην Κρήτη και δεν έχουμε κάνει κάποιον καταμερισμό στο Υπουργείο Παιδείας που να αφορά την Κρήτη. Μέχρι στιγμής ο καταμερισμός αφορά τα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και την Ηπειρο. Βεβαίως σε όλη την Ελλάδα θα υπάρξει διασπορά ομάδων προσφύγων και η πολιτική που έχουμε είναι σε πρώτη φάση να δημιουργούνται τάξεις υποδοχής που να λειτουργούν στα σχολεία, 4 ώρες την ημέρα, από τις 2 ως τις 6 το απόγευμα, με μαθήματα που αφορούν την ελληνική γλώσσα, τη γλώσσα τους, τα μαθηματικά, τα αγγλικά αλλά και καλλιτεχνικά, μουσική, γυμναστική κ.λπ. Στόχος είναι να μάθουν τα ελληνικά και μόλις τα μάθουν να μπορούν να ενταχθούν με αρμονικό τρόπο και δημιουργικά στην τάξη μέσα με τα ελληνόπουλα. Αυτό το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει και ανάλογα θα δούμε και στην Κρήτη τι θα κάνουμε.
• Στα Χανιά υπάρχει έντονο πρόβλημα με τη σχολική στέγη. Παιδιά κάνουν μάθημα σε κοντέινερ εδώ και πολλά χρόνια, νηπιαγωγεία στεγάζονται σε υπόγεια ή εντελώς ακατάλληλους χώρους κ.λπ. Το Υπουργείο Παιδείας δεν θα έπρεπε να κάνει κάτι;
Η σχολική στέγη δεν είναι υπόθεση του Υπουργείου Παιδείας, αλλά υπόθεση της Αυτοδιοίκησης, της Περιφέρειας και συνεπικουρία του κράτους. Εχουμε ήδη ένα πρόγραμμα που χτίζουμε σχολεία μέσα από τα λίγα χρήματα που έχει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων -δυστυχώς δεν μπορούμε να κάνουμε μεγάλα ανοίγματα- και παράλληλα προχωράμε με ΣΔΙΤ στην ανέγερση σχολικών κτηρίων. Σήμερα (σ.σ. χθες) εγκαινιάσαμε το 2ο Ειδικό και Νηπιαγωγείο στα Χανιά. Προσπαθούμε, αλλά γνωρίζετε την οικονομική κατάσταση.
• Στεγαστικό πρόβλημα αντιμετωπίζει και το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, το δεύτερο μεγαλύτερο αρχείο της χώρας, που υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας. Πέραν τούτου έχει θέμα υποστελέχωσης, αφού υπηρετούν σε αυτό μόλις 2 υπάλληλοι, ένας αποσπασμένος εκπαιδευτικός και μία μόνιμη βιβλιοθηκονόμος. Τι θα γίνει με αυτό το θέμα; Γιατί να μένει ανεκμετάλλευτος όλος αυτός ο πλούτος που φιλοξενείται στο Ιστορικό Αρχείο;
Εχουμε κληρονομήσει προβλήματα που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα 30 χρόνια. Δεν είναι εύκολο να τα λύσουμε αμέσως. Σίγουρα όμως παρεμβάσεις που διευκολύνουν τη λειτουργία των δομών αυτών κάνουμε. Αποσπάμε προσωπικό και ό,τι άλλο χρειαστεί θα το κάνουμε. Σε σχέση με το κτηριακό θέλω να πω ότι δεν αφορά το Υπουργείο Παιδείας κατά βάση. Αφορά κι άλλους φορείς τοπικούς. Μιλάμε για μία περιοχή όπως η Κρήτη που είναι μια ευημερούσα περιοχή και πιστεύω ότι μερικά ζητήματα δεν πρέπει να λύνονται μέσα από ένα συγκεντρωτικό κρατικό μοντέλο, αλλά και με πρωτοβουλία των τοπικών φορέων. Σε ό,τι αναλογεί στο Υπουργείο Παιδείας και άλλες κεντρικές υπηρεσίες προφανώς και είναι υποχρέωσή μας να συνδράμουμε.
• Εχει προαναγγελθεί εδώ και μέρες ότι θα γίνει ανασχηματισμός. Θέλετε να παραμείνετε στο Υπουργείο Παιδείας;
Δεν θέλω να μπω σε αυτή τη συζήτηση. Είναι συνταγματικό προνόμιο του πρωθυπουργού και κανείς δεν είναι αναντικατάστατος. Από εκεί και πέρα ο ανασχηματισμός δεν θα είναι επικοινωνιακού χαρακτήρα, αλλά ένας ανασχηματισμός για την αξιολόγηση των υπουργών και την αξιοποίησή τους ανάλογα με τις ανάγκες που έχει το κυβερνητικό έργο, ένας ανασχηματισμός που θα επιβεβαιώσει την πολιτική αυτονομία της κυβέρνησης με βάση την εντολή που έχουμε από τον ελληνικό λαό και χωρίς άλλου τύπου παρεμβάσεις. Πιστεύω, ότι ο ανασχηματισμός αυτός θα είναι ένα νέο ξεκίνημα προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης με μία αναπτυξιακή αντίληψη καθώς έχουμε μπροστά μας την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, το θέμα του χρέους και της ποσοτικής χαλάρωσης που θα αποτελέσει μια μεγάλη ένεση για την ελληνική οικονομία αν επιτευχθεί κ.λπ.
• Πρόσφατα μία δημοσκόπηση έδειξε τη ΝΔ να προηγείται του ΣΥΡΙΖΑ 24 μονάδες. Θεωρείτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει χάσει τα ερείσματά του στην κοινωνία κι ότι το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών είναι πιθανό για να ξεκαθαρίσει το τοπίο;
Δεν θέλω να μπω στην εκτίμηση των δημοσκοπήσεων. Οι δημοσκοπήσεις είναι αποτύπωση με υποκειμενικό τρόπο της στιγμής. Τις σέβομαι. Ομως, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εξελέγη για μία 4ετία. Ο πρώτος καιρός ήταν -και είναι ακόμα για λίγο- το δύσκολο διάστημα, μέσα από τις ρυθμίσεις που συνυπογράψαμε, με τις γνωστές καταναγκαστικές συνθήκες, το καλοκαίρι του 2015. Πιστεύω, ότι ο κόσμος μπορεί να έχει δικαιολογημένες κριτικές και επιφυλάξεις απέναντι στην κυβέρνηση, αλλά δεν μετακινείται για να πάει αλλού, γιατί ξέρει τι σημαίνει δεξιά. Μας λέει, όμως, να γίνουμε περισσότερο συγκεκριμένοι και αποφασιστικοί στα βήματά μας, για να υπάρξει έξοδος από την κρίση που να αφορά όλο τον κόσμο και όχι τους λίγους. Γι’ αυτό και τα θέματα της εκπαίδευσης, της υγείας και της κοινωνικής ασφάλειας είναι βασικά ζητήματα στο μοντέλο ανάπτυξης που ευαγγελίζεται και προωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ.