Τιμή στον μεγάλο Ελληνα και οικουμενικό ποιητή, Κωνσταντίνο Καβάφη, απέδωσε η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
Την εσπερίδα «Μνήμη Καβάφη ΙV» και την έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έλλην Αλεξανδρινός Ποιητής ΙV» παρουσίασε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον στις αίθουσες του 1ου και 2ου ορόφου του Πνευματικού Κέντρου Χανίων.
Το δίπτυχο εκδηλώσεων πραγματοποιήθηκε με αφορμή την ημερομηνία γέννησης (29 Απριλίου 1863) και την ημε- ρομηνία θανάτου (29 Απριλίου 1933) του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη ως μνήμη τιμής στη ζωή και το έργο του ποιητή.
Στην εσπερίδα παρουσίασαν αναλύσεις και εκδοχές από το έργο και τη ζωή του Κ. Π. Καβάφη οι ομιλητές: Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος, Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης, Ανδρομάχη Χουρδάκη και Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης.
Αποσπάσματα από το ποιητικό έργο του Κ. Π. Καβάφη απήγγειλαν οι: Μαρινέλλα Βλαχάκη, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Άννα Νεμπαυλάκη και Konstantin Fischer.
Επίσης προβλήθηκαν τμήματα από το οπτικοακουστικό έργο «Πνοές» του Κυριάκου Χατζημιχαηλίδη που αναφέρονται στο ποιητικό έργο του Κ. Π. Καβάφη.
Ο διευθυντής στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων “Ελαιουργείων” και στο Chania art, Ιωάννης Αρχοντάκης τόνισε ότι «τιμούμε τον μεγάλο Ελληνα και οικουμενικό ποιητή Κωνσταντίνο Καβάφη. Ο Οικουμενικός Καβάφης σήμερα επιβεβαιώνεται ξανά και ξανά. Η ποίησή του μπορεί εκείνη την εποχή να ήταν ιδιαίτερη και για αυτό δέχτηκε κριτικές πολύ σκληρές για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τη γλώσσα και τις ιδέες του, όμως σήμερα επιβεβαιώνεται η ποιότητα και το οικουμενικό του μέγεθος».
Με θέμα τον πολιτικό λόγο στην ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη, μίλησε η φιλόλογος και συνεργάτιδα των “Χ.ν.”, Ανδρομάχη Χουρδάκη.
Η κα Χουρδάκη υπογράμμισε ότι ο Καβάφης «δεν είναι μόνο ο υμνητής των αισθήσεων, αλλά σμίλεψε λόγο διαχρονικά πολιτικό. Ακόμη και στα ερωτικά του ποιήματα κάποιες ευαίσθητες υποδηλώσεις του όσον αφορά τα πρόσωπα με τα οποία συνδέθηκε και τη θλιβερή οικονομική τους κατάσταση οδηγούν στην αποτίμηση μιας πολιτικοκοινωνικής πραγματικότητας. Εκθέτοντας εαυτόν λαμβάνει και ο ίδιος θέση».
Ακόμη τόνισε ότι «ο Κωνσταντίνος Καβάφης είναι πολιτικός ποιητής και δεν χαρίζεται! Με όπλο του την ίδια την ιστορία αποδίδει διαχρονικά δικαιοσύνη και αλήθεια».
H παρουσίαση του Κωνσταντίνου Πρώιμου, ο οποίος είναι συνεπιμελητής της έκθεσης για τον Κωνσταντίνο Καβάφη, είχε ως αφετηρία το ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη: “Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον”.
Ο κ. Πρώιμος σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι «είναι ενδιαφέρον ότι ο Καβάφης ταυτίζει την πόλη της Αλεξάνδρειας που χάνει ο Μάρκος Αντώνιος στην οποία έμενε με τη γυναίκα του Κλεοπάτρα τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής του με έναν αόρατο και μυστικό θίασο, με μουσικές εξαίσιες, φω- νές και ήχους. Η Αλεξάνδρεια ήταν πράγματι μια από τις μεγαλύτερες πόλεις της αρχαιότητας και η σημασία της δε μειώθηκε από το 331 π. Χ. που την ίδρυσε ο Μέγας Αλέ- ξανδρος, μέχρι τα τέλη του 1ου αιώνα π.Χ. κατά τον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα στα οποία αναφέρεται ο Κα- βάφης. Στα τέλη του 1ου αιώνα π.Χ. γίνεται επαρχία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και κλείνει η περίοδος του ελληνιστικού βασιλείου των Πτολεμαίων. Αριθμούσε τότε 300.000 κατοίκους και ήταν μια πραγματικά κοσμοπολίτικη πόλη, σημαντικό εμπορικό κέντρο και σπουδαία εξαγωγέας σιτηρών. Αλλά και το 1910-1911 που ο Καβάφης γράφει το εν λόγω ποίημα, η Αλεξάνδρεια είναι ξανά μια κοσμοπολίτικη πόλη με πολλές ξένες κοινότητες η μεγαλύτερη των οποίων ήταν η ελληνική που εκείνη την εποχή αριθμούσε 120.000 μέλη».
Για τον κινηματογραφικό Κωνσταντίνο Καβάφη μίλησε ο Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης.
Η ΕΚΘΕΣΗ
Σημειώνεται ότι στο Πνευματικό Κέντρο ξεκίνησε και η έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έλλην Αλεξανδρινός Ποιητής ΙV». Και η έκθεση συνδιοργανώνονται από την Περιφέρεια Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τo Δήμο Πλατανιά, το Πνευματικό Κέντρο Χανίων, την Αίθουσα Τέχνης Match More και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουρ- γείον.
Η έκθεση θα παρουσιάζεται μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2024 και θα είναι ανοικτή από Δευτέρα μέχρι Σάββατο 10:00- 14:00 & 18:00-20:00 (κλειστά τις αργίες) με ελεύθερη είσο- δο.