Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024

Μονή – Λιβαδάς – Κουστογέρακο

Ξεκινούμε από τα Χανιά για να γνωρίσουμε τρία χωριά στο Σέλινο, την Μονή, τον Λιβαδά και το Κουστογέρακο. Αυτά τα χωριά, μαζί με τη Σούγια, αποτελούσαν μία Κοινότητα, αλλά από το 2011 υπάγονται στον Δήμο Καντάνου – Σελίνου. Περνούμε από γραφικά χωριά και καθώς απολαμβάνουμε μια μαγευτική διαδρομή (δάση από καστανιές, ελιές, κλπ.) φθάνουμε, σε 47 χλμ., στο χωριό Επανωχώρι.
Συνεχίζοντας την πορεία μας προς τα νότια και έχοντας διανύσει 60 χλμ., θα βρεθούμε στη Μονή. Ωραίο χωριό, με άφθονα νερά και πολύ πράσινο. Όπως μάς πληροφορεί η απογραφή του 2001 η Μονή έχει 53 κατοίκους. Στο χωριό βρίσκεται η εκκλησία του Αγ. Νικολάου, κτισμένη το 1315, με  τοιχογραφίες και εικόνες μεγάλης αξίας. Το 1834 οι περισσότεροι κάτοικοι του χωριού ήταν Μωαμεθανοί αφού είχε δώδεκα (12) μουσουλμανικές οικογένειες και μόνο τέσσερις (4) χριστιανικές. Στην απογραφή, όμως, του 1881 όλοι οι κάτοικοι (104) ήσαν χριστιανοί. Τότε η Μονή υπαγόταν στον Δήμο Καμπανού.
Αφήνοντας πίσω μας τη Μονή, συνεχίζουμε την νότια πορεία μας και σε 6 χλμ. φθάνουμε στον Λιβαδά. Μικρό αλλά όμορφο χωριό με 24 κατοίκους. Εδώ βρίσκεται η βυζαντινή εκκλησία των Αγίων Πάντων με αξιόλογες τοιχογραφίες και παλιές εικόνες. Το 1834 ο Λιβαδάς ήταν αξιόλογο χωριό με 30 οικογένειες, που ήσαν όλες χριστιανικές. Και στην απογραφή του 1881 οι 105 κάτοικοί του ήσαν χριστιανοί.
Από τον Λιβαδά συνεχίζουμε 5 χλμ. ΒΑ, για να βρεθούμε στο Κουστογέρακο. Ωραίο χωριό κτισμένο αμφιθεατρικά, στους πρόποδες της Μαδάρας, σε υψόμετρο 600 μ. Έχει 76 κατοίκους. Υπάρχουν οι βυζαντινές εκκλησίες της Παναγίας και του Αγ. Γεωργίου με υπέροχες τοιχογραφίες και εικόνες.
Στην εκκλησία του Αγ. Γεωργίου υπάρχει επιγραφή με τους 10 κτήτορες, ανάμεσα στους οποίους και ο Γεώργιος Καντανολέων (αρχηγός της Επανάστασης). Οι κάτοικοι του Κουστογέρακου, καθώς και του Λιβαδά και της Μονής, ασχολούνται με την γεωργία, την κτηνοτροφία και την μελισσοκομία.
Η περιοχή όπου είναι κτισμένα τα χωριά έχει πολλά φαράγγια με έξοχο φυσικό κάλλος και απέραντα δάση από πεύκα, κυπαρίσσια και πρίνους. Υπάρχουν και αρκετά σπήλαια όπως η Σπηλιάρα ή Σπηλιά του Κύκλωπα όπου σύμφωνα με τη μυθολογία κατοικούσε ο Κύκλωπας που τον τύφλωσε ο Οδυσσέας. Το σπήλαιο έχει πελώριες διαστάσεις.
Το Κουστογέρακο είναι η ιδιαίτερη πατρίδα του Κων/νου Κριάρη, αρχηγού του Σελίνου στις Κρητικές Επαναστάσεις. Εδώ γεννήθηκε και μια μεγάλη φυσιογνωμία που διακρίθηκε στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο: ο Εμμανουήλ Πατεράκης. Ήταν ένας από τους 12 πρωταγωνιστές που έλαβαν μέρος τον Απρίλιο του 1944 στην περιβόητη απαγωγή του Γερμανού στρατηγού Χάινριχ Φον Κράιπε.
Ιστορικά: Το χωριό αναφέρεται στις απογραφές των Ενετών όπως και το 1834 που είχε 20 οικογένειες. Στην απογραφή του 1881 το Κουστογέρακο ανήκε στον Δήμο Καμπανού και είχε 80 κατοίκους.
Στην εποχή τους, οι Ενετοί, έκαψαν δύο φορές το Κουστογέρακο αλλά ξανακτίστηκε για να το κάψουνε με τη σειρά τους και οι Τούρκοι το 1821. Όμως και πάλι το ηρωικό σελινιώτικο χωριό ξανακτίστηκε. Αλλά και κατά την Γερμανική κατοχή το Κουστογέρακο όπως και όλα τα άλλα χωριά της άλλοτε Κοινότητας, έλαβαν ενεργό μέρος στην Αντίσταση. Γι’ αυτό η Μονή, ο Λιβαδάς και το Κουστογέρακο, εγνώρισαν ολοσχερή καταστροφή από τους Ναζί, στις 29 Σεπτεμβρίου 1943. Ο αντιστασιακός αγώνας εστοίχησε στα τρία χωριά 39 νεκρούς και στους Γερμανούς 100.

Πηγές:
– Ι. Δ. Αναστασάκη, Η ΚΑΝΤΑΝΟΣ
– Α. Μακριδάκη, Χανιά τουρ. Οδηγός
– Ρ. Πάσλεϋ, Ταξίδια στην Κρήτη (μετάφρ. Δ. Γόντικα)
– Σ. Αποστολάκη, Ριζίτικα
– Ν. Σταυράκη, Στατιστική του πληθ. της Κρήτης
– Σ. Σπανάκη, ΚΡΗΤΗ (τ. Β’)


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

7 Comments

  1. Η πόλη του ΚΑΝΤΑΝΟΥ η Κάντανος, όπως και η πόλη του ΕΛΥΡΟΥ η Έλυρος και η πόλης του ΉΡΤΑΚΟΥ η Ηρτακίνα
    Όταν τραγουδάμε δηγούμαστε μια τραγωδία (η’ για θάνατο, η’ για αγάπη, η’ για πόλεμο…) Όταν όμως τραγουδάμε για χαρά για πανηγύρι για αγάπη τότε Κανταλίζωμαι εξ’ου, και καντάδα
    Κάντανος = επιδέξιος Τραγουδιστής…..!

  2. Το βιβλίο “Κρητικοί γάμοι” (ανέκδοτα επισοδειων Κρητικής Ιστορίας επί Ενετών) 1570 σελίδα 397 επιβεβεώνει το όνομα Κρουστογέρακο” (Σταυραετός)
    το παράξενο είναι ότι ανφέρει ένα χωριό “Σταύρος” με περισπωμένη…πιο άραγες να ήτο εκείνο το χωριό? μήπως η Μονή?
    Δείτεη τί γράφει,
    …’Ηκμαζε Εξαιρέτως η προθυμία εις τας περιοχάς Κανδάνου Κακοδικίου και Ροδοβανίου όπου σποράδην έδρευε το συγγενέστερον του Συμπεθερίου (Εδώ “συμπεθέριους” εννωεί Συνεργάτες) ώργων προπάντων το Κρουστογέρακον ο Λιβαδάς ο Σταύρος (με περισπομένη) ο Πρόδρομος (σημερινό Προδρόμη) αι Ασφονδυλίαι (Σημερινός πάνω και κάτω Ασφεντιλιάς) κυριώτεραι κατοικίαι των Κανδανωλέων….
    Παρακαλώ εάν κάποιος γνωρίζει κάτι για το χωριό όπου αναφέρεται ώς Σταυρός θέλω να ξέρω,

    Απάντηση

  3. Μονοσύλλαβες λέξεις στή γραμμική Β, όπως,
    Κά, Πά, Νά…
    Άπό εδώ μας έρχεται ο Κα-πα-νός (καπνός) και ή καπανία ή αλλιώς Campaign….
    …..Άσπρο καπνό ακόμα ο Πάπας στη Ρώμη…..
    Όμως, από Campaign ή Καμπανία καί ο Καμπανός στο Ανατολικό Σέλινο ό πρώην Δήμος καμπανού…όπου ομονοούντες έπέρνοντο όλες της αποφάσεις… του Ανατολικού Σελίνου από προ-Μινωικής εποχής.

  4. Στις Πηγές που αναφέρεται…….
    – Ι. Δ. Αναστασάκη,
    (Η ΚΑΝΤΑΝΟΣ)

    “Κάν-δανος” όχι κάντανος ΔΑΝΟΣ = Δαναός…. εδώ πρόκειται περί Κτήτορος όπως Αλέξανδρος Αλεξάνδρεια…
    Κάν προ-Ομηρική ομιλία = Ι-καν-ός Ικανός να….

  5. Κάν ή Can = Ικανότητα
    Ι’ can do that…= είμαι Ικανός να το κάνω…. μπορώ…
    ΔΑΝΟΣ = Δαναός = Έλλην
    Από τούς Δαναούς του αρχαίου Άργους ακόμα υπάρχουν απογόνοι…πού όμως είναι αυτοί σήμερα?
    Μα που αλλού? στη Δαναΐα…..σημερινή DANIA
    ΔΑΝ = Νερό DΑΝ-UBE (Δούναβης) KAI……. ΚΑΝ ό ΔΑΝΟΣ = Κάνδανος….
    Από Δαναός, ο Δανιήλ….= Δαναός Ήλιος ο Δανιήλ…. = ‘Ελλην Αρχιερεύς…

  6. Άλλες μονοσύλλαβες λέξεις από τη Γραμμική Β, όπως ΠΑ, ΓΑ, ΣΑ, και επιδή τα Α’φωνα αλλά και τα Φωνήεντα αλλάζουν μεταξύ τους, μας δεινουν της λέξεις… ΠΗΓΑΣΟΣ (τό ιπτάμενο άλογο) και ΠΑΓΑΣΑ η απλώς Μπαγάσα Ιωνική γραφή….και BAGASA Δωρική με το αλφάβητο της Κύμης. Μπαγάσας ο υπεράνω “Α….ρε, μπαγάσα…..,”

  7. Η λέξη Συία ετυμολογικά προέρχεται από το «συς» (χοίρος) και σήμαινε πόλη φημισμένη για την εκτροφή χοίρων.
    Συντάκτης
    Τσίγκου Αγγελική
    http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=19853

    Αυτά που λέει ή κυρία Τσίγγου είναι προσβολή…και πρέπει να διορθωθεί
    ΣΙΟΣ = Θεός (όσιος) Συία = Ένωση (ελέω θεού ένωση)
    Τα ορεινά χωριά στο δυτικό σέλινο, Έλυρος, Ηρτακίνα, Λισσός, Συία, και αλλά μικρότερα όπως Μυρτές (σήμερα Μέρτες) Ζυμβρού Παπαδιανά, Πρόδρομος,…την εποχή του μεγάλου Αλεξάνδρου και πολλύ πιο πριν, είχαν συνάψει ‘Ένωση τήν λεγόμενη”Ένωση Ορείων” ήτο φίλια και υποστηρικτές του Αλεξάνδρου εξ’ού, και εισήγαγαν σιτάρι από την Αίγυπτο χωρείς δασμούς…
    Την λέξη αυτή συναντάμε σήμερα στη Ρωσία “ΣΟΥΓΙΟΥΖ” SUYUZ = ελέω θεού ένωση….
    από την ίδια λέξη και ο Σουγιάς

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα