Το ζητούμενο της επόμενης μέρας είναι υπό ποιες συνθήκες και από ποιο μετερίζι θα βρεθούν οι δημότες να διεκδικούν κάτι καλύτερο
Την επισήμανση ότι η “Λαϊκή Συσπείρωση” έχει τη διάθεση να συγκρουστεί με τα συμφέροντα, βάζοντας πάνω από όλα τον άνθρωπο και τις ανάγκες του, έκανε ο υποψήφιος δήμαρχος Χανίων και επικεφαλής του συνδυασμού Νίκος Βουρλάκης, μιλώντας στα “Χ.ν.”.
O κ. Βουρλάκης έθεσε ως πρώτη προτεραιότητα την αντιμετώπιση των προβλημάτων που άπτονται στην καθημερινότητα του πολίτη, σημειώνοντας ότι ο κάθε δημότης πρέπει να έχει έναν Δήμο συμπαραστάτη και συνδιεκδικητή στα προβλήματά του και όχι ένα Δήμο απέναντι σε αυτές τις διεκδικήσεις.
•Ο “Κλεισθένης” μπαίνει πλέον στην λειτουργία των Δήμων. Πόσο πιστεύετε ότι θα υπάρξουν προβλήματα στην εφαρμογή του; Θα επιτευχθούν συνεργασίες;
Εμείς έχουμε διαφωνήσει με τον Κλεισθένη και δεν έχουμε ψηφίσει τον νόμο αυτό παρά μόνο στο σκέλος της απλής αναλογικής, δηλαδή την εκπροσώπηση. Θεωρούμε ότι δεν θα υπάρξουν δυσλειτουργίες στα δημοτικά συμβούλια, άλλωστε κατουσίαν οι περισσότερες παρατάξεις ομονοούν στον «Κλεισθένη», τον έχουν ψηφίσει ως κόμματα άρα δεν διαφέρουν στην κυρίαρχη πολιτική που βάζει ο νόμος.
Οσον αφορά στο θέμα των συνεργασιών, συνεργασίες πάντα γίνονται και θα γίνονται , το ερώτημα είναι σε ποια βάση θα γίνονται, ποιανού τα συμφέροντα θα εξυπηρετούνται. Πιστεύω ότι ότι δεν πρέπει να εξυπηρετούνται επιχειρηματικά συμφέροντα μέσα στα δημοτικά συμβούλια, ούτε να γίνουν οι δήμοι επιχειρήσεις. Σε μια τέτοια βάση, στην εξυπηρέτηση δηλαδή των πραγματικών λαϊκών αναγκών και συμφερόντων, εμείς είμαστε διατεθειμένοι να συνεργαστούμε αρκεί να εξυπηρετούνται τα πραγματικά λαϊκά συμφέροντα και όχι τα συμφέροντα των λίγων.
•Πώς κρίνετε την πληθώρα των υποψηφίων δημάρχων στα Χανιά;
Το θέμα είναι ότι όλοι αυτοί οι συνδυασμού δεν διαφοροποιούνται στην ουσία. Συμφωνούν στα περισσότερα, διαφοροποιούνται μόνο στα πρόσωπα. Έτσι κι αλλιώς οι περισσότεροι ήταν σε θέσεις εξουσίας είτε σε προηγούμενες διοικήσεις δήμων, είτε ως βουλευτές, είτε σε άλλους σχηματισμούς. Ολοι σχεδόν έχουν κάνει διοίκηση αλλά δεν διαφοροποιούνται σε συγκεκριμένη πολιτική γραμμή, διαφοροποιούνται μόνο στα ονόματα.
•Ιεραρχήσετε τα βασικότερα θέματα προβλήματα που κατά την γνώμη σας θα πρέπει άμεσα να αντιμετωπίσει η νέα δημοτική αρχή. Ποιες είναι οι προτάσεις σας;
Τα προβλήματα οι ανάγκες του ανθρώπου, δεν μπορούν να μπουν σε δεύτερη μοίρα από τα ζητήματα όπως κυκλοφοριακό, ο τουρισμός κλπ.
Κυρίαρχο για εμάς είναι ο άνθρωπος, οι ανάγκες του ανθρώπου. Τι να κάνουμε τον καλύτερο δρόμο αν το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων είναι άνεργοι. Τι να κάνουμε τον καλύτερο φωτισμό αν ένα μεγάλο ποσοστό των συμπολιτών μας δεν μπορεί να τον χαρεί.
Άρα προτεραιότητες είναι οι πραγματικές ανάγκες του ανθρώπου, και όχι ζητήματα τα οποία ναι μεν είναι σημαντικά αλλά δεν είναι τα κυρίαρχα. Για εμάς, ζητούμενο είναι να μπορούν οι άνθρωποι που διαβιούν σε αυτόν τον τόπο, να έχουν εργασία, να μπορούν να ζουν αξιοπρεπώς με ασφάλεια, με υγεία, παιδεία. Σε δεύτερη μοίρα έρχονται το κυκλοφοριακό, η καταπάτηση των κοινόχρηστων χώρων, το πράσινο, η αποκομιδή των απορριμμάτων και μια σειρά άλλα ζητήματα που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη.
•Τα προβλήματα της καθημερινότητας, όπως είπατε, είναι πολλά. Ένα από αυτά, το αναφέρατε άλλωστε είναι το κυκλοφοριακό. Μπορεί να επιλυθεί και με ποιο τρόπο;
Το κυκλοφοριακό είναι ένα πολυπαραγοντικό και πολυσύνθετο πρόβλημα το οποίο δεν μπορούμε σε πέντε απλά πράγματα ή σε απλές λέξεις να το βάλουμε μέσα. Είναι ένα ζήτημα που πρέπει να δούμε πρώτα γιατί προκαλείται, ποιοι παράγοντες το δημιουργούν, αν μπορούμε να συγκρουστούμε με την λογική που δημιουργείται με αυτό το θέμα και μετά να δούμε ποιος θα είναι ο σχεδιασμός που θα μπορεί να δώσει ανάσα, ανακούφιση σε αυτήν την πόλη.
Οταν ξέρουμε τις αιτίες που δημιουργούν το πρόβλημα, θα μπορούμε, στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας να δώσουμε κάποιες λύσεις. Η αστική συγκοινωνία , η εξεύρεση χώρων πάρκινγκ, η τακτική δημοτική συγκοινωνία, τα ελεύθερα πεζοδρόμια, η προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία, μπορούν αν φέρουν μια καλύτερη εικόνα και να βοηθήσουν να βελτιωθεί το ζήτημα.
Δεν νοείται η αστική συγκοινωνία να έχει την αφετηρία και τον τερματισμό μέσα στο κέντρο της πόλης. Πρέπει να σχεδιαστούν περιμετρικά πάρκινγκ και οι δημότες με μία τακτική δημοτική συγκοινωνία να έχουν γρήγορη μετακίνηση προς το κέντρο. Πρέπει να υπάρχουν στάσεις που θα αναγγέλλουν την άφιξη του λεωφορείου, να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων και γενικά η προσβασιμότητα όλων των ανθρώπων να είναι άνετη, ώστε σε μια τέτοια κατεύθυνση να βοηθηθεί το κυκλοφοριακό.
•Ιδιαίτερη έμφαση δίνουν οι υποψήφιοι στο θέμα της κοινωνικής πολιτικής. Πιστεύετε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής;
Οι Δήμοι έχουν επιφορτισθεί με το κομμάτι της κοινωνικής πολιτικής χωρίς να τους έχουν δοθεί οι απαραίτητοι πόροι.
Χωρίς τα απαιτούμενα κονδύλια ο Δήμος δεν μπορεί να ασκεί πραγματικά κοινωνική πολιτική και ειδικά στις μέρες μας που δυστυχώς υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας άνεργοι και άστεγοι, οι οποίοι δεν μπορούν να ζουν αξιοπρεπώς
Οι δομές του Δήμου θα πρέπει να χρηματοδοτούνται από την κεντρική εξουσία αλλά και να πολλαπλασιαστούν, ώστε να μπορούν αυτοί οι άνθρωποι, ως πρώτο μέλημα να έχουν μία ανακούφιση και αργότερα να δούμε με ποιο τρόπο θα μπορούν να ενταχθούν πραγματικά στην κοινωνία.
Σε αυτό βέβαια σύστημα που ζούμε είναι λίγο ουτοπικό να απαιτούμε και να έχουμε παραπάνω πράγματα, όπως στο θέμα των αστέγων καθώς πολλά ζητήματα, έχουν επίκεντρο το κέρδος.
Ενα αρνητικό του “Κλεισθένη” είναι η χρηματοδότηση , γιατί προβλέπει ότι για να λειτουργήσει ένας Δήμος πρέπει το 60% των εσόδων του να τα παίρνει από τους πολίτες και ένα 40% από το κράτος. Αυτό, από μόνο του δείχνει πόσο δεν μπορεί να βοηθήσει πλέον ένας Δήμος. Εμείς λέμε ότι πρέπει να είναι απρόσκοπτη η χρηματοδότηση της κεντρικής εξουσίας προς τους Δήμους, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν.
Και δεν είμαστε της λογικής ότι για να κάνεις έργο πρέπει να βάλεις φόρους. Λέμε μόνο ότι πρέπει να φορολογηθούν οι έχοντες και όχι η συντριπτική πλειοψηφία του χανιώτικου λαού, που είναι άνθρωποι με χαμηλά εισοδήματα. Πρέπει να βρεθούν και να πληρώσουν αυτοί που πραγματικά έχουν ώστε να μην πληρώσει το μάρμαρο ο χαμηλοσυνταξιούχος, ο εργάτης, ο εργαζόμενος. Δεν γίνεται να πληρώνουν στον ίδιο συντελεστή φορολόγησης η μικρή κατοικία με το μεγάλο ξενοδοχείο, το μικρό μαγαζί με τις μεγάλες μονάδες. Πρέπει να υπάρξει μία άλλη φορολογική τακτική.
•Ποιες είναι οι προτάσεις σας για τον τουρισμό;
Ο Δήμος Χανίων διαθέτει αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα για να αναπτυχθούν αρκετές μορφές τουρισμού. Το ζητούμενο είναι κατά πόσο θα μπορέσει και αυτός που εργάζεται στον τουρισμό να επωφεληθεί από αυτό το προϊόν; Να μπορεί να απολαμβάνει αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας.
Έχουμε πολλές δυνατότητες ανάπτυξης του τουρισμού, αρκεί μέσα από το τουριστικό προϊόν, να έχουν όλοι οφέλη.
Ο σχεδιασμός μέχρι τώρα είναι για τους μεγαλοεπιχερηματίες του τουρισμού, δεν είναι για την μεγάλη μερίδα των πολιτών.
•Πολλοί χαρακτηρίζουν την παλιά πόλη των Χανίων ως την «βιτρίνα» του Νομού. Τι κατά την γνώμη σας πρέπει να αλλάξει στην περιοχή;
Το ζητούμενο είναι τι παλιά πόλη θέλουμε. Θέλουμε το μνημείο μόνο για τουριστική εκμετάλλευση ή ένα ζωντανό μνημείο που να συνυπάρχουν οι κάτοικοί της με τους επισκέπτες και τους εργαζόμενους; Υπάρχει τρόπος συνύπαρξης αρκεί να μπουν συγκεκριμένοι κανόνες σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Η παλιά πόλη είναι ένα κόσμημα αλλά έτσι όπως πάμε με την εμπορευματοποίηση, την άναρχη εξάπλωση τραπεζοκαθισμάτων και με την ηχορύπανση, θα λέμε σε λίγα χρόνια ότι “υπήρχε ένα μνημείο. Μπορούν να καθίσουν Δήμος κάτοικοι και επιχειρηματίες, να βάλουν κανόνες και να τηρηθούν. Να δούμε την παλιά πόλη ως στολίδι και όχι μόνο ως μία περιοχή που την “αρμέγουμε” χωρίς να προσφέρουμε το παραμικρό.
•Οι περιαστικές περιοχές, έχουν την πρέπουσα αντιμετώπιση; Τι πρέπει να αλλάξει;
Οι περιαστικές περιοχές δεν έχουν μέχρι σήμερα την πρέπουσα αντιμετώπιση και ούτε μέσα από τον “Κλεισθένη” μπορούν να την έχουν. Θεωρούν τους ανθρώπους που ζουν εκεί και εργάζονται, πολίτες δεύτερη κατηγορίας, τους έχουν μόνο για να κάνουν την “βρώμικη δουλειά” των Δήμων και να μην είναι η “καρδιά” των Δήμων.
Στις περιαστικές περιοχές παράγεται το πραγματικό προϊόν πρωτογενές. Ξεχνούμε ότι δεν είναι μόνο το τουριστικό προϊόν, υπάρχει και ο πρωτογενής τομέας που ανθεί σε εκείνες τις περιοχές, όπως η αγροτική οικονομία, η μεταποιητική οικονομία, που δυστυχώς δεν τους θέλει αυτό το σύστημα να αναπτυχθούν, δεν τους θέλει να παράγουν και να παίρνουν αυτά που πρέπει αν απολαμβάνουν. Γι’ αυτό και έχουν αποξενωθεί και απαξιωθεί. Γι’ αυτό και δεν δίνουν οι περισσότεροι Δήμοι σχεδόν δεκάρα για την ανάπτυξη της οδοποιίας, της αποχέτευσης, της καθαριότητας.
Πρέπει να υπάρξουν έργα, και η υποχρηματοδότηση των Δήμων δεν βοηθάει σε αυτό, όπως επίσης δεν βοηθάει και το ότι οι αρμοδιότητες των τοπικών συμβουλίων είναι ελάχιστες ακόμα και με τον “Κεισθένη”.
•Γιατί θα πρέπει να εμπιστευτούν την Λαϊκή Συσπείρωση οι πολίτες των Χανίων.
Για εμάς κατ΄ αρχήν δεν υπάρχει Τοπική Αυτοδιοίκηση, από τη στιγμή που δεν υπάρχει αυτοδιαχείριση, δεν υπάρχουν οι πόροι,. Εμείς την λέμε τοπική διοίκηση, η οποία είναι σφιχταγκαλιασμένη με την κεντρική εξουσία .
Ο δημότης πρέπει να μας εμπιστευτεί για πολλούς λόγους.
Πρώτον, μας έχει δει πώς δουλεύουμε, πώς παλεύουμε στην καθημερινότητά μας, μέσα από φορείς και συλλόγους που συμμετείχαμε και συμμετέχουμε
Εμείς έχουμε την διάθεση και την μπόρεση να συγκρουστούμε με αυτό το αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο που σήμερα υπάρχει και είναι για λίγους όχι για τους πολλούς.
Πρέπει ο δημότης να αποκτήσει ένα συμπαραστάτη και συνδιεκδικητή στα προβλήματά του και όχι να έχει ένα Δήμο απέναντι σε αυτά προβλήματα και σε αυτές τις διεκδικήσεις.
•Τελικά, τι κρίνεται για το δήμο Χανίων στις εκλογές του Μαϊου;
Το ζητούμενο της επόμενης μέρας είναι υπό ποιες συνθήκες και από ποιο μετερίζι θα βρεθούν οι δημότες να διεκδικήσουν κάτι καλύτερο. Εμείς τους λέμε ότι στηρίζοντας, ενισχύοντας τη “Λαϊκή Συσπείρωση” θα πολλαπλασιαστεί η φωνή τους, θα βρουν ένα αποκούμπι, ένα συμπαραστάτη των πολλών και δύσκολων προβλημάτων τους.
Οση περισσότερη δύναμη μας δώσουν στο Δημοτικό Συμβούλιο, εμείς θα την πολλαπλασιάσουμε.