«Να επανέλθει η “μεγάλη” ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης υπό την πλήρη αρμοδιότητα του ΑΔΜΗΕ προκειμένου να απεγκλωβιστεί από το προβληματικό καθεστώς στο οποίο βρίσκεται σήμερα» ζητά ο Διαχειριστής από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, επισημαίνοντας ότι είναι ο μόνος φορέας που έχει τη δυνατότητα και από τεχνική και από χρηματοοικονομική άποψη να εγγυηθεί την άρτια και έγκαιρη ολοκλήρωση ενός έργου αυτού του μεγέθους.
Η “μεγάλη” διασύνδεση, ισχύος 700- 1000 μεγαβάτ θα δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα της ηλεκτροδότησης της Κρήτης, που προκύπτει από την απόσυρση, για περιβαλλοντικούς λόγους, παλαιών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στο νησί σε συνδυασμό με τη συνεχή αύξηση της ζήτησης. Επίσης θα απαλλάξει τους καταναλωτές από δαπάνη άνω των 300 εκατ. ευρώ ετησίως, που είναι το επιπλέον κόστος για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς, κόστος το οποίο χρηματοδοτείται από τους καταναλωτές μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.
Σε πρώτη φάση, το 2020 προγραμματίζεται να λειτουργήσει η “μικρή” διασύνδεση της Κρήτης, μέσω Πελοποννήσου, έργο προϋπολογισμού 324 εκατ. ευρώ που προκηρύχθηκε πρόσφατα. Η “μεγάλη” διασύνδεση, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ προγραμματίζεται επισήμως για το 2023, ωστόσο η ΡΑΕ έχει ζητήσει αφενός το έργο να επιταχυνθεί και αφετέρου να συνδυαστεί με την διασύνδεση Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδας μέσω Κρήτης, (Euroasia Interconnector), διασύνδεση που έχει περιληφθεί στον κατάλογο των έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Ο ΑΔΜΗΕ υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης με τον φορέα του έργου, ωστόσο οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών δεν έχουν τελεσφορήσει.
Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πηγές του ΑΔΜΗΕ, «το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο δίνει στη Ρυθμιστική Αρχή τη δυνατότητα να “απεγκλωβίσει” το έργο από το προβληματικό καθεστώς που έχει τεθεί σήμερα και να το επαναφέρει υπό την πλήρη αρμοδιότητα του ΑΔΜΗΕ».