Οι καλότυχοι νέοι πολίτες μας μεταναστεύουν για χώρες που ανθεί η Οικονομία της Δημιουργικότητας, της Πειθαρχίας και της Ανταμοιβής.
Συνάντησα προ ημερών δύο πρώην μαθήτριες μου που φοιτούν στην Ιατρική Σχολή και χάρηκα ιδιαίτερα. Ο λόγος; Όχι μόνο κατάφεραν να υλοποιήσουν τον στόχο που είχαν σαν έφηβες, αλλά επειδή διατηρούν την αισιοδοξία τους, το χαμόγελο και μια στάση ζωής που χαρακτηρίζει τους καλότυχους…
«Να μείνετε εδώ όταν τελειώσετε, να ανοίξετε ένα πολυϊατρείο», τις συμβούλευσα.
«Θα το παλέψουμε», μου απάντησαν χαμογελώντας.
Είναι καλότυχες, θα μείνουν όμως στα Χανιά;· σκέφθηκα καθώς απομακρυνόταν.
«Ποιοι είναι οι καλότυχοι;» θα αναρωτιέστε.
Σίγουρα δεν είναι πάντοτε αυτοί που εμφανίζονται άριστοι επειδή η πληθωρικότητα που μας έχει κατακυριεύσει επιδρά και στη βαθμολογία των μαθητών. Ακριβώς όπως εμφανιζόταν όλοι οι υπάλληλοι να έχουν εξαιρετική απόδοση στα αλήστου μνήμης φύλλα ποιότητας.
Οι καλότυχοι μαθητές
Ο χαρακτήρας των καλότυχων κτίζεται, διαμορφώνεται και ολοκληρώνεται στο πλαίσιο της οικογένειας και της εκπαίδευσης τους από το Προνήπιο μέχρι την Α-Β τάξη του Γυμνασίου.
Οι καλότυχοι μαθητές…
• Γνωρίζουν πόσος χρόνος χρειάζεται για να μελετήσουν ένα μάθημα. Έτσι δεν παρασύρονται από τις συνήθειες συνομήλικων του.
• Ρωτάνε συγγενείς, φίλους και επαγγελματίες κάθε φορά που καλείται να λύσει ένα πρόβλημα. Στήνουν το δικό τους υποστηρικτικό δίκτυο.
• Ανταποκρίνονται με σχετική με ευκολία στις απαιτήσεις μιας νέας ασχολίας ή χόμπι, επειδή είναι παρατηρητικοί, περίεργοι και ολιγομίλητοι όταν χρειάζεται.
• Επεξεργάζονται σε βάθος την ύλη, αναλογιζόμενοι όλες τις πιθανές συνδέσεις και χρήσεις της ώστε να τη θυμούνται.
• Γνωρίζουν πώς να χαλαρώνουν, ρίχνοντας λάδι στην τρικυμία των αισθημάτων τους.
• Είναι αισιόδοξοι, ειδικοί να ανακαλύπτουν το θετικό, το δημιουργικό και το ελπιδοφόρο για να βοηθούν και να ενθαρρύνουν.
• Μπορεί να υπολογίζουν το βαθμό τους σε εργασίες κι εξετάσεις. Αξιολογούν δίκαια τους εκπαιδευτικούς τους. Στο τέλος των σπουδών τους είναι αυτοί που θα πουν «Ναι, υπάρχουν εκπαιδευτικοί που άλλαξαν τη ζωή μου!».
Οι καλότυχοι έφηβοι αντιστέκονται…
Έχοντας κτίσει ένα ανθεκτικό μαθησιακό προφίλ οι καλότυχοι έφηβοι έχουν τα εφόδια της κριτικής σκέψης, της ολιστικής αντίληψης και της μεταγνώσης (αυτο-αξιολόγησης και εταίρο-αξιολόγησης) για να αντιστέκονται:
• Στους καταστροφείς του περιβάλλοντος επειδή διαισθάνονται ότι η Φύση – Γαία εκδικείται όχι σε κάποιο απώτερο μέλλον, αλλά στη διάρκεια της ζωής μας.
• Στη ‘μοναδική’ σοφία που εκπορεύεται από γκουρού του πνεύματος, της τέχνης, τους διορισμένους ή αυτο-ανακηρυγμένους αρχηγούς οργανώσεων, παρατάξεων και αιρέσεων. Είναι αυτοί που δεν υποκύπτουν στις φωνασκίες τους και στα φθηνά λογίδρια.
• Στη σπατάλη της ημιμάθειας, στην κενή επιχειρηματολογία και στη ρηχή έρευνα ενός γκουγκλαρίσματος.
• Στα ολιγοπώλια του εμπορίου, της παραγωγής και στα εμπορικά σήματα που μας καταδυναστεύουν.
• Στην παντοκρατορία των μέσων μαζικής επικοινωνίας, στην προχειρότητα των ‘ιδεών’, στους ανεπαρκείς κοντυλοφόρους, στα παπαγαλάκια των blogs…
• Στις διαφημιστικές θύελλες που καθορίζουν μονόδρομους τρόπους ζωής στην τοπική μας κοινωνία.
• Στις απαιτήσεις – εξαρτήσεις της καταναλωτικής μας κοινωνίας που δηλητηριάζουν το πνεύμα και το σώμα.
• Στα καταστρεπτικά γρανάζια των μηχανισμών που κινούνται ανάλογα με το μέγεθος του πολίτη ή του λαδωτηριού.
Αν διαπιστώσουν ότι χάνουν το χρόνο τους μεταναστεύουν για χώρες που ανθεί η Οικονομία της Δημιουργικότητας, της Πειθαρχίας και της Ανταμοιβής.
Συμπέρασμα
Δικαιολογημένα θα ρωτήσετε, «Υπάρχουν τέτοιοι νέοι την εποχή μας; Που είναι να τους αξιοποιήσουμε; Να τους βάλουμε μπροστάρηδες».
«Ναι υπάρχουν, πάντοτε υπήρχαν».
Όμως για να μείνουν στα Χανιά, να προκόψουν και να τα αναδείξουν χρειάζονται όμοιους τους σε θέσεις ευθύνης και διορατικούς επιχειρηματίες που θα τους προτάξουν έναντι των άλλων…
• συγγραφέας των βιβλίων ‘Μαθαίνω εύκολα’, ‘Θυμάμαι εύκολα’