‘Δεν υπάρχει ανελκυστήρας, για να φθάσεις στην κορυφή πρέπει να ανέβεις σκαλοπάτια.’
H αλληγορική επιγραφή σε σκαλοπάτια στη Χώρα της Νάξου περιγράφει την θέση μας στην ουρά της Ευρώπης αναφορικά με την καινοτομία. Σήμερα, είμαστε στην 29η θέση ανάμεσα σε 35 χώρες στο Δείκτη Καινοτομίας του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών DIW.
Η θέση μας δεν βελτιώθηκε, αφού το 2006 βρισκόμαστε στην 23η θέση στους 25 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τότε, για να μας χρυσώσουν το χάπι, ανέφεραν ότι προσπαθούμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος…
Έγραφα σ’ αυτή τη στήλη, το 2006, ότι το έλλειμμα μας στην καινοτομία έχει αντίκτυπο στην παραγωγικότητα, στις εξαγωγές, στην καθημερινότητα και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Στο σημείωμα παραθέτω πρακτικές κοινωνιών, επιχειρηματιών και κλάδων που ‘έμαθαν να καινοτομούν’ και προτείνω τον ορισμό Αντιδημάρχου Τουρισμού.
Στον τουρισμό
Η πίεση που θα δεχθούμε φέτος από ένα μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών στην περιοχή μας δεν αντιμετωπίζεται με παλιά μέσα και πρακτικές. Ο μεγαλύτερος αριθμός προκύπτει και από το γεγονός ότι η Ισπανία χάνει πολλές πτήσεις, αφού πέρυσι δεν κατάφερε να ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση σε κλίνες.
Ας δούμε μερικές πρακτικές που θα βελτιώσουν το τουριστικό μας προϊόν:
• Οι πύλες εισόδου της πόλης μας, αεροδρόμιο, λιμάνι, εθνική οδός προσφέρουν ελλειμματική πληροφόρηση στους επισκέπτες μας. Πινακίδες, γιγαντοαφίσες, ηλεκτρονικές οθόνες, φυλλάδια, εκπαιδευμένο προσωπικό που θα καθοδηγούν, πληροφορούν, βοηθούν τους επισκέπτες μας είτε λείπουν, είτε είναι ανεπαρκείς.
• Πριν 30 χρόνια στο λιμάνι μας (Γιαλί Τζαμισί) λειτουργούσε ένα καινοτόμο για την εποχή του Γραφείο Πληροφοριών – Ανταλλακτήριο συναλλάγματος με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής. Λίγο αργότερα, ένα κινητό Ταχυδρομικό γραφείο λειτούργησε, για χρόνια, με επιτυχία στην πλατεία της Μητρόπολης μας.
• Ευφάνταστοι επιχειρηματίες σε όλη την Ευρώπη χρησιμοποιούν διακοσμητικά στοιχεία, σήματα και προϊόντα που αναδεικνύουν τον τόπο τους. Άλλοι, καινοτομούν ώστε το προσωπικό τους να εργάζεται έξυπνα και αποτελεσματικά, χωρίς ταλαιπωρία.
• Σε Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα αστυνομικοί με πολιτικά κυκλοφορούν ανάμεσα στο πλήθος, όταν χρειαστεί να επέμβουν φοράνε κίτρινα πλαστικά γιλέκα με την ένδειξη POLICE . Μετά τα βγάζουν, τα βάζουν στη τσέπη τους και χάνονται στον κόσμο.
• Προσωπικό και στελέχη ξενοδοχείων, εστιατόριων, καφέ, είναι αναγνωρίσιμα με το όνομα και την ιδιότητα τους.
• Επιχειρηματίας καφέ στη Ζάκυνθο εγκατέστησε ηλεκτρικό σύστημα ειδοποίησης σερβιτόρου σε κάθε τραπέζι.
• Καθαρά ξύλινα ή πέτρινα παγκάκια και ορατές δημόσιες τουαλέτες προσβάσιμες σε όλους, είναι ένδειξη σεβασμού προς τους επισκέπτες μας. Ο Δήμαρχος της Νάξου πρωτεύει, αφού τα καλαίσθητα παγκάκια στην παραλιακή της Χώρας ξεπερνούν τα 60!
Ορίζουμε Αντιδήμαρχο Τουρισμού
Προτείνω φέτος να καινοτομήσουμε ώστε να γίνουμε πρωτοπόροι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ο Δήμαρχος μας να ορίσει ένα Αντιδήμαρχο για τον Τουρισμό. Ο νέος Αντιδήμαρχος σε ρόλο συντονιστή φροντίζει για την εικόνα της πόλης, την πληροφόρηση και την εξυπηρέτηση των επισκεπτών μας, απαντά στα παράπονα τους, συντονίζει και προωθεί εκδηλώσεις, είναι ο σύνδεσμος με Αστυνομία, Λιμενικό, ΚΤΕΛ, Αεροδρόμιο, Τροχαία, Δημοτική Αστυνομία, Ξενοδόχους, Ε.Ο.Τ., γειτονικούς Δήμους κ.α.
Επίσης, είναι αρμόδιος για τα ετήσια βραβεία καινοτομίας ανά κλάδο στην βιομηχανία του Τουρισμού που καθιερώνουμε στα Χανιά.
Μα θα αναρωτηθεί κάποιος ‘Έχουμε αρμόδιες Επιτροπές, έχουμε τον Δήμαρχο, Αντιπεριφέρεια, Υπηρεσίες, δεν είναι αρκετοί;’
Το ζητούμενο δεν είναι ο αριθμός των αρμοδίων, αλλά ο συντονισμός των ενεργειών τους. Η αποτελεσματική άμεση αντιμετώπιση των μύριων θεμάτων που ανακύπτουν καθημερινά, το καλοκαίρι, απαιτεί σεβασμό στους επισκέπτες μας και ταχύτητα στην αντιμετώπιση τους. Θυμόμαστε ότι η σύγχρονη τεχνολογία και τα μέσα μαζικής δικτύωσης είτε αναδεικνύουν ένα τόπο, είτε τον θάβουν με ηλεκτρονική ταχύτητα.
Φέτος, ας καινοτομήσουμε…
Αν οριστεί σήμερα Αντιδήμαρχος Τουρισμού με αυξημένες αρμοδιότητες συντονισμού, σε 3-4 μήνες θα μπορούμε να παρουσιάσουμε μια διαφορετική εικόνα των Χανίων.
Να εντυπωσιάσουμε τους επισκέπτες μας…
• Με τη συνεπή χρήση διακοσμητικών ντόπιων υλικών, φυτών και λουλουδιών.
• Με την συνεχή προώθηση ντόπιων αγροτικών, κτηνοτροφικών προϊόντων, βιβλίων, cds, dvds, φωτογραφιών, αφισών, αναμνηστικών, κεραμικών κ.α.
• Με την έξυπνη προώθηση υπηρεσιών επαγγελματιών και καλλιτεχνών των Χανίων.
• Με πολύχρωμα καλλιτεχνικά banners – κατασκευασμένα στα Χανιά-που καλωσορίζουν και τονίζουν την πόλη και το νησί μας.
• Παραλίες και τόποι έλξης επισκεπτών αποκτούν ιδιαίτερη περιβαλλοντική ταυτότητα και χαρακτηριστικά.
Ελπίζουμε φέτος οι επισκέπτες μας να μη δουν:
• Σκαλωσιές, πανό και σιδερένια ταμπλό αφισοκόλλησης.
• Γκράφιτι-μουτζούρες και συνθήματα.
• Άβαφα και μη διατηρημένα δημόσια κτήρια.
• Αυτοκίνητα και μηχανές που ρυπαίνουν.
• Αδέσποτα σκυλιά και τα περιττώματα τους .
• Άχρηστα υλικά, σκουπίδια και κάδους ανοικτούς.
• Επαίτες αληθινούς ή μαϊμού.
• Πτυχ.Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Δια Βίου Μάθηση, συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’ , ‘Θυμάμαι εύκολα’.
• Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr facebook polygnosi