Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου, 2024

Να ζει κανείς ή να μη ζει; Οι παράξενοι θάνατοι φιλοσόφων

Ποιος είμαι; Τι ζητώ από τη ζωή; Γιατί είμαστε εδώ; Υπάρχει αντικειμενική αλήθεια; Τι συμβαίνει όταν εγκαταλείψουμε τον μάταιο τούτο κόσμο; Οι –περισσότεροι- ανθρωποι σε κάποιες φάσης της ζωής τους ταλανίζονται από φιλοσοφικά ερωτήματα. Και συχνά ψάχνουν απαντήσεις στα έργα των φιλοσόφων, ανθρώπων ταγμένων να μελετούν και να στοχάζονται όλα αυτά τα «μεγάλα» που για τον απλό άνθρωπο είναι δυσνόητα και πολύπλοκα. Εύλογα θα θεωρούσε λοιπόν κανείς τους φιλοσόφους, ανθρώπους ήρεμους, που αναλύουν τα «υψηλά» και πιθανότατα φτάνουν σε βαθιά γεράματα περιτριγυρισμένοι από σωρους βιβλία και σημειώσεις. Αν αυτή την εικόνα έχετε και εσείς για τους φιλοσόφους, καιρός να αναθεωρήσετε. Σήμερα η στήλη ψάχνει και παρουσιάζει παράξενους θάνατους φιλοσόφων, που πιθανότατα η πολλή σκέψη και υπερανάλυση, τους οδήγησε σε μυστήρια και σκοτεινά μονοπάτια…

Ο Εμπεδοκλής και το ηφαίστειο

Ο Εμπεδοκλής ήταν προσωκρατικός φιλόσοφος και μάλιστα πολύ δημοφιλής. Κατανοούσε σε μεγάλο βαθμό τις λειτουργίες του Σύμπαντος, ήταν δεινός ομιλητής και έδινε σπουδαίες πρακτικές συμβουλές. Είχε καταφέρει να «δαμάσει» ακόμα και τον άνεμο, το πανίσχυρο αυτό στοιχείο της φυσης, αφού, όταν οι καλλιέργειες της πόλης κινδύνεψαν από ισχυρούς ανέμους, εκείνος πρότεινε στους γεωργούς να απλώσουν δέρματα ζώων κατά μήκος στα χωράφια προκειμένου να εκτραπεί έτσι ο αέρας. Οι καλλιέργειες σώθηκαν και ο Εμπεδοκλής άρχισε να θεωρείται ισάξιος των Θεών. Ο φιλόσοφος είχε πειστεί επίσης, ότι η αιτία θανάτου των οργανισμών ήταν η έλλειψη ζέστης, εφόσον τα σώματα όσων πέθαιναν, σταδιακά πάγωναν. Αναζητώντας την αθανασία λοιπόν, κατέληξε ότι θα τη βρει στη φωτιά ενός ηφαιστείου. Οι διηγήσεις λένε πως ο φιλόσοφος φόρεσε τα καλά του και ρίχτηκε εκούσια στην Αίτνα, επιβεβαιώνοντας τις φήμες ότι είχε θεϊκή υπόσταση. Η αλήθεια βέβαια διαπιστώθηκε αργότερα, όταν στην πλαγιά του ηφαιστείου βρέθηκε τo ένα από τα μπρούντζινα σανδάλια του… Βεβαίως υπάρχουν και άλλες ιστορίες που σχετίζονται με τον θάνατο του Εμπεδοκλή, πολύ λιγότερο εντυπωσιακές: λέγεται πως εξαιτίας των γηρατειών έπεσε και έσπασε τον γοφό του ή πως γλίστρησε, έπεσε στη θάλασσα και πνίγηκε. Σε κάθε περίπτωση, η ιστορία με το ηφαίστειο φαίνεται πως είχε μεγαλύτερη απήχηση αφού ο Λουκιανός, στους «Νεκρικούς Διαλόγους» αναφέρει πως ο Εμπεδοκλής κατέβηκε στον Άδη «μισοκαμένος από την Αίτνα». Αργότερα ο Γερμανός φιλόσοφος και ποιητής Φρίντριχ Χαίλντερλιν εμπνευσμένος από την ιστορία έγραψε το έμμετρο δράμα Ο θάνατος του Εμπεδοκλή, όπου ο θάνατος «στην ύψιστη πυρά αποτελούσε θυσία στη φύση.
Διαβάστε επίσης και τα:
https://antikleidi.com/2016/05/01/embedocles
www.worldhistory.org/Empedocles

Ο Φράνσις Μπέικον και η… κατεψυγμένη κότα

Ο Σερ Φράνσις Μπέικον ήταν φιλόσοφος, πολιτικός, επιστήμονας και συγγραφέας. Δεινός ομιλητής στο αγγλικό κοινοβούλιο και λάτρης της γνώσης. Εγραψε βιβλία για τον εμπειρισμό και προήγαγε την επιστημονική μέθοδο. Επίσης αγαπούσε πολύ τα πειράματα. Το 1621 ωστόσο, κατηγορήθηκε για διαφθορά και απομακρύνθηκε από τα πολιτικά του καθήκοντα. Σύμφωνα με την ιστορία, το περιστατικό αυτό, παρότι δυσάρεστο δεν τον κατέβαλλε και συνέχισε να ασχολείται με την επιστήμη. Τον Μάρτιο του 1626, και καθώς ταξίδευε με άμαξα κοντά στο χιονισμένο Χάιγκεϊτ, του ήρθε η ιδέα να πειραματιστεί με το αν το χιόνι μπορεί να αναστείλει τη διαδικασία της αποσύνθεσης. Ετσι, σταμάτησε την άμαξα, βγήκε έξω στο κρύο, αγόρασε ένα κοτόπουλο και το παραγέμισε χιόνι. Οσο έκανε το πείραμα μέσα στο κρύο, έπαθε σοβαρή ψύξη που εξελίχθηκε σε βρογχίτιδα, και πέθανε λίγες ημέρες αργότερα, στις 9 Απριλίου 1626.
Διαβάστε επίσης και τα:
https://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Bacon
www.britannica.com/biography/Francis-Bacon-Viscount-Saint-Alban

Ο Χρύσιππος και τα… φονικά γέλια

Ο Χρύσιππος ήταν στωικός φιλόσοφος και πρέσβευε πως οι άνθρωποι οφείλουν να συμμορφώνονται με τους νόμους της λογικής. Οι Στωικοί θεωρούσαν μοναδικό καλό την αρετή και πως όλα τα υπόλοιπα, πλούτος ή φτώχεια, ασθένεια ή πλούτος είναι αδιάφορα. Θα περίμενε λοιπόν κανείς, ο Χρύσιππος να είναι εξαιρετικά εγκρατής και λογικός. Η ιστορία όμως λέει πως μια μέρα, ενώ έτρωγε το βραδινό του είδε ένα γαιδουράκι παραδίπλα που έτρωγε σύκα και έβαλε τα γέλια επειδή θεώρησε το θέαμα ιδιαίτερα αστείο. Φημολογείται μάλιστα ότι συνέχιζε να γελάει ακατάσχετα και σχολίασε φωναχτά στο γαϊδουράκι «γιατί δεν πίνεις και κρασί να πάνε κάτω τα σύκα?». Το αστείο του τον έκανε να γελάσει ακόμα περισσότερο, μέχρι που έπεσε στο χώμα και άρχισε να βγάζει αφρούς από το στόμα. Και γελούσε τόσο πολύ που τελικά η ιστορία τον θέλει να πεθαίνει από τα γέλια. Βεβαίως υπάρχει και η εκδοχή που λέει πως ο Χρύσιππος πέθανε από δηλητηριαση από το πολύ κρασί. Σε κάθε περίπτωση καθόλου εγκρατής δεν ήταν ο φιλόσοφος…
Διαβάστε επίσης και τα:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysippus
https://theculturetrip.com/europe/greece/articles/this-greek-philosopher-died-laughing-at-his-own-joke

H Υπατία και η δολοφονία με τα κοχύλια

Η Υπατία της Αλεξάνδρειας δίδασκε φιλοσοφία και μαθηματικά και η επιρροή της στην επιστημονική σκέψη ήταν αξιοσημείωτη. Μάλιστα θεωρείτο η καλύτερη μαθηματικός του ελληνορωμαϊκού κόσμου. Πλήθος ανθρώπων ταξίδευε στην Αλεξάνδρεια μόνο και μόνο για να διδαχθούν από αυτήν και ο Ρωμαίος έπαρχος της πόλης, Ορέστης, ζητούσε συχνά τη συμβουλή της. Ωστόσο, η εποχή της δεν ήταν ο,τι το καλύτερο για γυναίκες επιστήμονες. Καταρχάς ό,τιδήποτε επιστημονικό ήταν «απέναντι» στον χριστιανισμό και ο φανατισμός καραδοκούσε διαρκώς. Σαν να μην έφτανε αυτό, ο νέος επίσκοπος της Αλεξάνδρειας, ο Κύριλλος, καθόλου δεν καλόβλεπε την Υπατία και δημιουργούσε διαρκώς προβλήματα. Η λύσσα του ήταν τόση απέναντι στην Υπατία, ώστε φανάτισε τους χριστιανούς εναντίον της, και έφτασαν να θεωρούν τη γυναίκα υπεύθυνη για τη διαμάχη κράτους και εκκλησίας. Το γεγονός πως ο Ορέστης έπαιρνε το μέρος της Υπατίας, τους έκανε ακόμη πιο έξαλλους. Κάποια στιγμή, και με αφορμή τον θάνατο ενός μοναχού, για τον οποίο κατηγόρησαν την Υπατία, εξαγριωμένοι οι χριστιανοί άρπαξαν τη γυναίκα από το σπίτι της, την έσυραν στην εκκλησία, την έγδυσαν και την πετροβόλησαν. Στη συνέχεια διαμέλισαν το σώμα της σέρνοντας την πάνω σε σπασμένα κοχύλια και σπασμένα κεραμίδια και έκαψαν τα μέλη της στην πυρά. Το γραπτό έργο της επίσης, καταστράφηκε από τον όχλο. Για την ιστορία, ο Κύριλλος αγιοποιήθηκε….
Διαβάστε επίσης και τα:
www.sansimera.gr/biographies/668
https://tvxs.gr/news/san-simera/ypatia-i-gynaika-poy-dolofonithike-giati-itan-epistimonas


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα