Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Ναυάγιο μπροστά στον φάρο

Οταν ο “Aφοβος” έπεσε πάνω στο μνημείο και στη συνέχεια βούλιαξε μέσα στο ενετικό λιμάνι

 

Ναυτικό φωτογραφίζεται μπροστά στον "Άφοβο"
Ναυτικό φωτογραφίζεται μπροστά στον “Άφοβο”

Από καταιγίδες, κακοκαιρίες, εγκατάλειψη, βομβαρδισμούς και πολεμικές συγκρούσεις αλλά και έναν… εμβολισμό από πλοίο έχει επιβιώσει ο Φάρος των Χανίων, που κατασκευάστηκε αρχικά από τους Ενετούς και πήρε τη σημερινή του μορφή από τους Αιγυπτίους.

dhmosieyma
Ο Χανιώτικος Τύπος της εποχής είχε καλύψει αναλυτικά το ασυνήθιστο ναυάγιο

Hταν 8 Μαρτίου του 1962 όταν το μότορσιπ “Άφοβος” με 130 τόννους προϊόντα προσπάθησε να μπει στο λιμάνι των Χανίων που τότε ήταν και εμπορικό προερχόμενο από τον Πειραιά. Όπως αναφέρουν οι εφημερίδες της εποχής: «Παρατηρητής», «Κήρυξ» και «Εθν. Φωνή» λόγω βλάβη στο πηδάλιο και έχοντας ισχυρούς βορειοδυτικούς ανέμους στη πρύμνη του το “Άφοβος” έπεσε στα αβαθή μπροστά στο Φάρο. Το επταμελές του πλήρωμα δεν τραυματίσθηκε από τη σύγκρουση, αλλά μεταγενέστερα δημοσιεύματα ενημερώνουν πως ο πλοίαρχος του πλοίου Κων. Στυλιανουδάκης υπέστη νευρικό κλονισμό, ενώ ο πλοιοκτήτης Αλεξ. Βερούτης χρειάστηκε να νοσηλευτεί σε νοσοκομείο καθώς λίγες εβδομάδες πριν είχε χάσει άλλο ένα πλοίο το “Άσπα”.
Από τους λιμενεργάτες, τις λιμενικές αρχές, την τότε Νομαρχία έγινε προσπάθεια για να διασωθεί ότι ήταν δυνατόν από το φορτίο τους σκάφους. Όμως επειδή δεν μπορούσε να μείνει για πολύ στο συγκεκριμένο σημείο μετά από μήνες έγινε μια προσπάθεια αποκόλλησης του ώστε να οδηγηθεί στο λιμάνι των Χανίων. Λίγα λεπτά μετά την απομάκρυνση από το Φάρο και ενώ το πλοίο είχε περάσει την είσοδο του λιμανιού άρχισε να βυθίζεται από νερά που μπήκαν σχεδόν από παντού! Νέο πρόβλημα για τις τοπικές αρχές αφού το ναυάγιο πλέον έκλεινε την είσοδο αυτή τη φορά σχεδόν ολοκληρωτικά! Χρειάσθηκαν πάλι αρκετοί μήνες για να γίνει η οριστική απομάκρυνση του.

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ

Το "άφοβος" βυθισμένο στην είσοδο του λιμανιού τον Μάρτιο του 1962
Το “άφοβος” βυθισμένο στην είσοδο του λιμανιού τον Μάρτιο του 1962

«Μάλλον έσπασε η καδένα του τιμονιού, με αποτέλεσμα να χαθεί ο έλεγχος και να πέσει στην ξέρα μπροστά στο Φάρο. Το “Άφοβος” έκατσε εκεί, σκάλωσε, δεν βούλιαξε. Μετά από καιρό προσπάθησαν να το αποκολλήσουν και να το βάλουν μέσα στο λιμάνι αλλά είχε μεγάλη ζημιά και βούλιαξε μέσα στο λιμάνι» θυμάται ο
Γιώργος Ξυδιάς, για χρόνια ψαράς στο Λιμάνι.
Νεαρός τότε θυμάται ότι το φορτίου του πλοίου είχε γεμίσει όλο το λιμάνι. Φρούτα κάθε είδους μπανάνες, μήλα, πατάτες αλλά και σαγιονάρες και τσιμέντα. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θυμούνται ότι όταν άρχισαν να σαπίζουν αυτά η δυσοσμία ήταν αφόρητη σε όλο το παραλιακό μέτωπο.
Ο κ. Γιώργος θυμάται τον “Ραπανάκια”, ένα Χανιώτη έμπορο που είχε πάρει όνομα μετά από μια αγροτική κινητοποίηση οι παραγωγοί είχαν πετάξει ραπάνια, αυτός τα είχε μαζέψει για να τα πουλήσει. «Αυτός μάζεψε λοιπόν και τα παπούτσια, τις σαγιονάρες που είχαν πέσει στη θάλασσα και τις πουλούσε. Παρότι κυνηγούσε το λιμενικό για να μην γίνει…πειρατεία, το τριγύριζε κόσμος και κοσμάκης το πλοίο μπας και πάρει κάτι. Ήταν πολύ δύσκολες εποχές τότε…» αναφέρει.

ΠΑΠΟΥΤΣΙ ΑΠΟ ΤΟΝ…”ΑΦΟΒΟ”

Ένα πολύ όμορφο μοντέλο με τον "Άφοβο" πάνω στο Φάρο κατασκεύασε ο Γιάννης Γκαγκλάκης έχοντας μνήμες από το συμβάν
Ένα πολύ όμορφο μοντέλο με τον “Άφοβο” πάνω στο Φάρο κατασκεύασε ο Γιάννης Γκαγκλάκης έχοντας μνήμες από το συμβάν

Ο κ. Γιάννης Γκαγκλάκης, ιστοριοδίφης θυμάται το ναυάγιο καθώς τότε ήταν 12 ετών. «Το πλοίο είχε μείνει “καρφωμένο” στο Φάρο για πολλούς μήνες. Για να μην το πάρει η θάλασσα το είχαν δέσει τόσο στο Φάρο με ένα μεγάλο σκοινί όσο και απέναντι στην προβλήτα εκεί που είναι τώρα το εστιατόριο το “Μοναστήρι” . Για να φύγουν οι τράτες από το λιμάνι έπρεπε να πάει κάποιος να λύσει το σκοινί ώστε να μπορούν να περάσουν» θυμάται ο συνομιλητής μας.
Παιδί ο ίδιος επισκέπτονταν την περιοχή καθώς «το πλοίο κουβαλούσε μήλα και για μέρες η θάλασσα ήταν γεμάτη από αυτά. Επειδή δεν μας άφηνε το λιμενικό να πλησιάσουμε καθόμασταν απέναντι με μια απόχη και μαζεύαμε ότι έβγαζε η θάλασσα! Άλλοι πήραν ένα τόπι, και ένας πολλά παπούτσια που μετέφερε το πλοίο. Τα στέγνωσε στον ήλιο σε μια ταράτσα, τα λάδωσε για να σκληρύνουν και τα πουλούσε σε πολύ χαμηλή τιμή στα Χανιά! Όμως επειδή είχαν βραχεί πολλά τα παπούτσια ξεκολλούσαν! Έλεγαν για χρόνια οι Χανιώτες όταν αγόραζαν παπούτσια και ξεκολλούσαν ότι “αυτός τα ψώνισε από τον “Άφοβο” τα παπούτσια».
Στη συνέχεια έγινε μια προσπάθεια να αποκολληθεί το πλοίο και να μεταφερθεί αλλά βούλιαξε μέσα στο λιμάνι.
Έχοντας στη μνήμη όλα τα παραπάνω ο κ. Γκαγκλάκης έφτιαξε ένα πολύ όμορφο μοντέλο με καταπληκτικές λεπτομέρειες!
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του τύπου το πλοίο ήταν ανασφάλιστο και το εμπόρευμα που μετέφερε υπολογίζεται ότι είχε αξία 2 εκατομμύρια δραχμές.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

6 Comments

  1. Ειχα ακουσει απο δυτη οτι το πλοιο συρθηκε κατω απο τα Νταμπακαρια κοντα στην περιφημη “Κουλουρα” οπου ακομα και σημερα σε βαθος κανα δυο μετρων μπορεις να δεις τα κομμάτια απο τα δοκαρια και κομμάτια απο την καρινα…Υπαρχει σχετικο βιντεο απο δυτη σχετικα προσφατο…

  2. ειμουν 11 χρονων και μαζεβα με αποχη τα προφυλακτικα γυφτακος που πλεγανε στο μεσα λιμανι και τα πουλησα στην νταμπια στις κοπελες !!! αυτο το ιδος φορτιου δεν το ανεφεραν !! μαλον τα μαζεψα ολα χαχαχα !!!

  3. Μπράβο σας παιδιά γι’ αυτά τα σημαντικά που γράφετε σχετικά με το μοτορσίπ “ΑΦΟΒΟΣ”.Με αυτό το μικρό φορτηγό πλοίο έφερνε την δεδεκαετία του 50 ο πατέρας μου σαπούνια από το Ρέθυμνο. Το θυμάμαι φορτωμένο στο Ενετικό λιμάνι του Ρεθύμνου και η κουπαστή του ήταν ένα μέτρο πάνω απο την επιφάνεια της θάλασσας. Τα εμπορευματα ήταν σκεπασμένα με μουσαμα. Οι ναυτικοί που το υπηρετούσαν πρέπει να ηταν θαλασσόλυκοι. Στο Πειραιά που το περιμέναμε να ελθει καθυστερημενα λογω της χειμωνιάτικης φουρτούνας ερχονται στ’αυτιά μου τα λογια του πατέρα μου ” Αντε βρε Αφοβε φοβητσιάρης εισαι; “.

  4. Το M/S AΦΟΒΟΣ ήταν πλοιοκτησίας Αφων Αγησιλάου και Αλεξάνδρου Βερούτη με διαχειριστή τον Αλέξανδρο. Την εποχή εκείνη το πλοίο ήταν ανασφάλιστο διότι ο διαχειριστής, ενώ είχε πάρει το ποσό των ασφαλίστρων τα διέθεσε για προσωπικές του ανάγκες, με αποτέλεσμα το πλοίο να μείνει ανασφάλιστο. Η κακή συγκυρία , ο καπετάνιος είχε ντέρτια και το είχε τσουξει για τα καλά. Αυτό ήταν μοιραίο, γιατί τη στιγμή που έμπαινε στο λιμάνι το χτύπησε μια σπηλιαδα (ριπή ανέμου) στην υψηλή πλώρη και το έριξε πάνω στο φάρο-μνημείο της εισόδου του λιμανιού. Μετά απ´ αυτό έμεινε έρμαιο μέχρι το 1968 όπου και σύρθηκε απο το πολεμικό ναυτικό, κατόπιν εντολής του Στ..Παττακού, για να απελευθερωθεί το λιμάνι. Τα χρήματα που εισπράχθηκαν απο το skrap 100.000 Δρχ περίπου τα κράτησε το ΠΝ ως έξοδα ανέλκυσης. Έτσι χάθηκε μια περιουσία, από κακή διαχείρηση.

    • Μα ποιο σκαρπ;;;το πλοιο επισκευαστηκε στον πειραια και πουληθηκε μετα μεχρι το 1990 ταξιδευε στην σκιαθο με το ονομα Αλεξανδρος!!!Οι Παριοτακηδες το βγαλανε στο καρναγιο τους μα δεν μπορουσαν να το επισκευασουνε κλεισανε με οξυγωνο τα ρηγματα και πηγε στον πειραια οπου ακι επικσευαστηκε και πωληθηκε,πού τα εχετε ακουσει αυτα;;;;

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα