Κατευθύνσεις και τεχνικές που στοχεύουν στη βελτίωση του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών βραχυχρόνιας μίσθωσης πρόκειται να βρεθούν στο επίκεντρο του workshop με τίτλο “BnB News – One the Road”, που θα πραγματοποιηθεί στις 7 Απριλίου στα Χανιά και το οποίο διοργανώνει το ειδησιογραφικό website “BnB News”.
Τα “Χ.ν.” μίλησαν με την αρχισυντάκτρια του “BnB News” Βίκυ Τρύφωνα για το φαινόμενο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τις δυνατότητες που ανοίγονται για όσους ασχολούνται με αυτήν αλλά και για το πώς χρειάζεται να αντιμετωπιστούν οι αρνητικές συνέπειες που παρατηρούνται στις τοπικές κοινωνίες.
• Στις 7 Απριλίου πρόκειται να διοργανώσετε ένα workshop στα Χανιά. Ποιος το διοργανώνει, ποιο είναι το θέμα και σε ποιους απευθύνεται;
To “BnB News” (www.bnbnews.gr) είναι το μοναδικό ειδησεογραφικό website για τη βραχυχρόνια μίσθωση και διοργανωτής του μεγάλου συνεδρίου BnB Guest Conference (www.bnbguest.gr) στην Αθήνα. Ξεκινάμε έναν κύκλο εκπαιδευτικών workshops με τίτλο “BnB News – One the Road”, σε επιλεγμένους προορισμούς σε όλη την Ελλάδα. Τα workshops αυτά απευθύνονται σε Εταιρίες Διαχείρισης Ακινήτων, Ιδιοκτήτες βιλών, Διαχειριστές ακινήτων και Ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και όλους τους επαγγελματίες Vacation Rentals. Τα Χανιά αποτελούν τον πρώτο σταθμό για αυτά τα σεμινάρια καθώς πρόκειται για τη μεγαλύτερη αγορά Vacation Rentals στην Κρήτη, βάσει δεδομένων και στοιχείων. To workshop φιλοξενείται στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου – Το Μεγάλο Αρσενάλι στις 7 Απριλίου από τις 09:00 έως τις 18:00 και η συμμετοχή είναι δωρεάν. Οι συμμετέχοντες θα ενημερωθούν για τα στοιχεία της AirDNA για όλη την Κρήτη και για κάθε νομό ξεχωριστά. Θα ενημερωθούν για τα διαθέσιμα τεχνολογικά εργαλεία αλλά και χρηματοδοτικά προγράμματα που μπορούν να τους βοηθήσουν να αναπτύξουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα με επιτυχία. Επίσης ένας εκ των διαχειριστών της μεγαλύτερης ομάδας του Facebook με 32.000 μέλη, ο κ. Γιώργος Ιντζιάδης, θα εκπαιδεύσει τους hosts για την πλατφόρμα Airbnb και θα απαντήσει σε ερωτήσεις του κοινού. Ταυτόχρονα, προβλέπονται λίγες διαθέσιμες θέσεις για επιχειρήσεις που θα ήθελαν σημαντικά και ποιοτικά leads. Οι επιχειρήσεις αυτές θα μπορούν να παρουσιάσουν τα προϊόντα / υπηρεσίες τους στην μεγαλύτερη αγορά Vacation Rentals στην Ελλάδα. Όσες τοπικές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται για περισσότερες πληροφορίες μπορούν να έρθουν σε επαφή άμεσα καλώντας στο 699 6611 911.
• Δεδομένου ότι μιλάμε για ένα πλαίσιο που ο ιδιοκτήτης του ακινήτου προσφέρει τα ελάχιστα στον επισκέπτη. Τι περιθώρια υπάρχουν για να γίνει πιο ανταγωνιστικός;
Αυτό που βασικά αναζητά ο επισκέπτης που επιλέγει για τη διαμονή του ένα vacation rental ή αλλιώς ένα σπίτι βραχυχρόνιας μίσθωσης, είναι αφενός η επαφή με τον ντόπιο ιδιοκτήτη και αφετέρου η “εμπειρία” του προορισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, η σωστή επικοινωνία του ιδιοκτήτη/διαχειριστή ακινήτου με τον επισκέπτη πριν ακόμα από την άφιξή του, η σωστή διαχείριση της κράτησης, η προετοιμασία του σπιτιού, η υποδοχή του επισκέπτη στο σπίτι και το check-in, η επικοινωνία μαζί του κατά τη διάρκεια της διαμονής του αλλά και η διαδικασία check-out αποτελούν σημαντικά βήματα για έναν επιτυχημένο host. Ένα απλό παράδειγμα είναι η στιγμή υποδοχής του επισκέπτη. Η ευγένεια και το χαμόγελο είναι αδιαπραγμάτευτα! Ένα μικρό κέρασμα (ιδανικά κάποιο τοπικό προϊόν) ή ένα welcome gift βοηθούν τον host να κερδίσει τις εντυπώσεις. Επίσης θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να δώσει διάφορες οδηγίες και συμβουλές στους επισκέπτες του για το τι να επισκεφθούν, πού να φάνε, πού να διασκεδάσουν ανάλογα με το προφίλ τους (οικογένειες, ζευγάρια, φίλοι, κ.λπ.). Πάνω σε αυτά, ο host μπορεί να “χτίσει” μια σχέση με τον επισκέπτη του ώστε να “κερδίσει” μια καλή κριτική και καλή βαθμολογία, κάτι που τελικά τον βοηθά να γίνεται ανταγωνιστικός. Φυσικά, η προνομιακή τοποθεσία του ακινήτου, ο εξοπλισμός του με όλα όσα χρειάζεται ο επισκέπτης του για να έχει μια άνετη διαμονή αλλά και ο καθορισμός της τιμής ανάλογα με την τοποθεσία, το σπίτι και την εποχή της κράτησης, παίζουν και αυτά σημαντικό ρόλο.
• Πρόσφατα στοιχεία από την ΑΑΔΕ δείχνουν ότι ο αριθμός των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα διπλασιάστηκε από πέρυσι. Πώς βλέπετε την πορεία του φαινομένου; Τι έχει αλλάξει μέσα σ’ αυτά τα χρόνια;
Το φαινόμενο αυτό ήρθε στην Ελλάδα την εποχή της οικονομικής κρίσης. Βοήθησε πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων να κερδίσουν ένα επιπλέον εισόδημα αξιοποιώντας τα διαθέσιμα ακίνητά τους. Κάποιοι μάλιστα αντιλήφθηκαν γρήγορα ότι πρόκειται για μια δραστηριότητα που αποτελεί μέρος του τουριστικού προϊόντος και φρόντισαν να προσαρμόσουν την “επαγγελματική τους συμπεριφορά” προς αυτή την κατεύθυνση. Έγιναν επιτυχημένοι host και πολλοί από αυτούς άρχισαν να διαχειρίζονται και ακίνητα που δεν είναι δικής τους ιδιοκτησίας. Κάποιοι έφτασαν μάλιστα να ιδρύσουν εταιρείες διαχείρισης ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, προσφέροντας τις υπηρεσίες τους σε ιδιοκτήτες που δεν έχουν είτε το χρόνο είτε τη δυνατότητα να διαχειριστούν το ακίνητό τους. Δημιουργήθηκε λοιπόν ένα ολόκληρο οικοσύστημα γύρω από αυτή τη δραστηριότητα, η οποία ωφέλησε σημαντικά τις τοπικές κοινωνίες. Διαφόρων ειδών επαγγελματίες επωφελήθηκαν από τις ανακαινίσεις των σπιτιών που μπήκαν στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ενώ τοπικά καταστήματα είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται λόγω των τουριστών. Υπάρχουν μάλιστα περιοχές της Αθήνας, οι οποίες απέκτησαν ξανά ζωή λόγω των bnb.
Το σημαντικό από εδώ και στο εξής είναι ότι, λόγω του υψηλού ανταγωνισμού, οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων θα πρέπει να επιλέξουν το δρόμο της “επαγγελματοποίησης” (professionalization). Επαναλαμβάνω, η ενοικίαση ακινήτων με βραχυχρόνια μίσθωση αποτελεί μέρος του τουριστικού προϊόντος! Αν θέλει κάποιος να επιτύχει ως διαχειριστής bnb θα πρέπει να αποκτήσει επαγγελματική συμπεριφορά, αντίληψη και όραμα τουριστικού επιχειρηματία. Και θα πρέπει να φροντίσει να αποκτήσει την αντίστοιχη εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντικό να ενημερώνεται για τις εξελίξεις στον κλάδο, να παρακολουθεί εκπαιδευτικά σεμινάρια και ειδικά συνέδρια.
• Κάποιοι μιλάνε για “φούσκα” που πρόκειται να σκάσει. Η δική σας εκτίμηση;
Όπως σε κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα, η πορεία της αγοράς θα καθοριστεί με βάση την προσφορά και τη ζήτηση. Αν κοιτάξουμε προς τα πίσω, ποτέ κανένας περιορισμός δεν ωφέλησε την οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να μπει ένα κανονιστικό πλαίσιο, ικανό να εγγυάται την ασφάλεια τόσο του ιδιοκτήτη/διαχειριστή ακινήτων όσο και του επισκέπτη. Περιμένουμε μια τέτοια νομοθετική πρόταση από την πλευρά του Υπουργείου Τουρισμού. Σε ό,τι αφορά τη φορολογία, το 2019 είναι το πρώτο έτος για το οποίο όσοι δραστηριοποιούνται σε αυτή την αγορά, καλούνται να δηλώσουν ξεχωριστά τα εισοδήματα που απέκτησαν από βραχυχρόνια μίσθωση. Η απειλή υψηλών προστίμων σε συνδυασμό με τις δυνατότητες διασταύρωσης στοιχείων που διαθέτει η ΑΑΔΕ, έχουν οδηγήσει τη συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών να δηλώνουν τα σχετικά εισοδήματα. Από την άλλη, η αυξημένη προσφορά καταλυμάτων έχει δημιουργήσει μια πίεση στις τιμές και σε συνδυασμό με τη φορολογία, πολλοί ιδιοκτήτες εξετάζουν τις εναλλακτικές τους: άλλοι επιστρέφουν στη μακροχρόνια μίσθωση, άλλοι επιλέγουν συνδυαστικά μοντέλα (μακροχρόνια μίσθωση τους χειμερινούς μήνες και βραχυχρόνια τους καλοκαιρινούς), κ.ο.κ. Νομίζω ότι η αγορά θα έρθει σε μια ισορροπία από μόνη της και μάλιστα σύντομα.
• Σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού η βραχυχρόνια μίσθωση έχει κατηγορηθεί για την άνοδο των ενοικίων και τη μη εύρεση ακινήτων για μακροχρόνια μίσθωση. Πώς μπορεί να ισορροπήσει αυτή η κατάσταση;
Φυσικά υπάρχουν και οι αρνητικές επιπτώσεις. Τα διαθέσιμα προς μακροχρόνια ενοικίαση σπίτια μειώθηκαν σε κάποιες περιοχές των πόλεων ενώ αυξήθηκαν και τα ενοίκιά τους. Όμως εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά διαθέσιμα ακίνητα για μακροχρόνια ενοικίαση σε προσιτές τιμές, σε μη τουριστικές περιοχές των πόλεων. Επίσης δεν μπορούμε να πούμε ότι φταίει η βραχυχρόνια μίσθωση που δεν μπορεί να βρει κάποιος φθηνό σπίτι κάτω από την Ακρόπολη. Ούτε πριν τα bnb υπήρχαν φθηνά ενοίκια στις τουριστικές περιοχές. Όχι μόνο στην Ελλάδα, παντού στον κόσμο. Νομίζετε ότι μπορεί κάποιος να βρει φθηνό σπίτι δίπλα στον Πύργο του Άιφελ; Επαναλαμβάνω όμως την εκτίμησή μου ότι η αγορά σύντομα θα ισορροπήσει. Όσο για τις οικονομικά ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ή τους φοιτητές ή τους επαγγελματίες που πρέπει να εργαστούν εκτός του μόνιμου τόπου κατοικίας τους (δάσκαλοι, καθηγητές, δυνάμεις ασφαλείας, στρατιωτικοί, κ.λπ.), αυτό πρέπει αποτελεί αντικείμενο της κυβερνητικής πολιτικής και όχι των ιδιοκτητών ακινήτων. Πολλοί δήμοι έχουν κάνει προτάσεις αξιοποίησης κενών ακινήτων για τη στέγαση αυτών των ομάδων. Θα πρέπει να εξεταστούν σοβαρά.