Σε σειρά δεσμεύσεων για την ανάπτυξη των υποδομών της Κρήτης προχώρησε χθες ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης με έμφαση στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) και το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου, δίνοντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίησή τους, σε σύσκεψη σε κεντρικό ξενοδοχείο του Ηρακλείου, παρουσία του περιφερειάρχη, βουλευτών, δημάρχων και άλλων τοπικών φορέων της Κρήτης.
Σύμφωνα με τον υπουργό, ο Β.Ο.Α.Κ. θα γίνει χωρίς διόδια, για λόγους τόσο κοινωνικούς όσο και οικονομικούς, ωστόσο, τόνισε ότι θα υπάρξει εμπλοκή και ιδιωτών στη χρηματοδότηση και κατασκευή του.
Οπως ανέφερε, έχουν γίνει οι πρώτες επαφές με ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του έργου, ενώ το Υπουργείο του εργάζεται ήδη στη διαμόρφωση ενός πλαισίου που θα περιλαμβάνει και ιδιωτική συμμετοχή.
Επίσης, ο κ. Χρυσοχοΐδης διευκρίνισε ότι ο Β.Ο.Α.Κ. δεν θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης προς εκμετάλλευση, όπως γίνεται σε αυτοκινητοδρόμους της ηπειρωτικής χώρας που έχουν διόδια. Ακόμη, προσδιόρισε την πρώτη φάση για την εκκίνηση των διαδικασιών, την προκήρυξη της μελέτης σκοπιμότητας, που θα γίνει τον ερχόμενο Μάιο και θα είναι έτοιμη το καλοκαίρι, με τα έργα να ξεκινούν το πρώτο εξάμηνο του 2016.
«Κανονικά», είπε, «θα έπρεπε να μπουν διόδια και να πληρώνουν οι χρήστες, αλλά στην Κρήτη υπάρχει ιδιαιτερότητα. Θα έπρεπε να φτιάξουμε παράλληλους εναλλακτικούς δρόμους και θα μας στοίχιζε ο κούκος αηδόνι. Δεν γίνεται, λοιπόν, να μπουν διόδια γιατί χρήστες είναι κυρίως οι κάτοικοι και οι τουρίστες το καλοκαίρι. Ετσι θα γίνει ο Β.Ο.Α.Κ. με το σύστημα διαθεσιμότητας πληρωμών και το κράτος θα πληρώνει κάθε χρόνο το δάνειο ή την ιδιωτική επένδυση».
ΓΙΑ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ
Παράλληλα, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε για το αεροδρόμιο Καστελίου ότι ολοκληρώνεται στις 10 Νοεμβρίου ο διαγωνισμός και στις 16 Δεκεμβρίου θα δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές από όσους ενδιαφέρονται να αναλάβουν την κατασκευή και τη διαχείρισή του.
Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, το πρώτο τρίμηνο του 2015 θα έρθει για έγκριση στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης.
Τόνισε, εξάλλου, ότι αναμένεται να εκπονηθεί μελέτη για χρήσεις γης στον πρώην Δήμο Καστελίου και γύρω από το αεροδρόμιο, προσθέτοντας ότι άμεσα θα προκηρυχθεί αναπτυξιακή μελέτη για τη γύρω περιοχή. Αναφερόμενος στο σημερινό αεροδρόμιο Ηρακλείου “Ν. Καζαντζάκης”, ο υπουργός τόνισε ότι θα διατεθούν άμεσα 15 εκατ. ευρώ για βελτιωτικές παρεμβάσεις. Ανέφερε, μάλιστα, ότι προβλέπεται η προσθήκη 2.000 τ.μ. στο κτήριο των αναχωρήσεων του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” προκειμένου να γίνει πιο λειτουργικό και να μπορέσει να εξυπηρετήσει τους χιλιάδες τουρίστες που έρχονται στο νησί.
Νωρίτερα, ο υπουργός Υποδομών επισκέφθηκε τον δήμαρχο Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινό και συζήτησαν θέματα που αφορούν στον Δήμο και τις βελτιώσεις που θα χρειαστεί να γίνουν για την τουριστική ανάπτυξη.
«Βρίσκομαι εδώ», είπε, «γιατί θέλω όλοι μαζί, με συνέργειες, με συνεννόηση, να προχωρήσουμε τις υποδομές που έχει ανάγκη η Κρήτη. Η ανάπτυξη έχει μία βασική προϋπόθεση που είναι οι υποδομές και μια δεύτερη εξίσου σημαντική που είναι οι άνθρωποι. Η Κρήτη ήδη διαθέτει το δεύτερο, δηλαδή τους ανθρώπους τους έξυπνους, τους προκομμένους, τους νοικοκύρηδες, ανθρώπους που συνεννοούνται μεταξύ τους, συνεργάζονται, έχουν κάνει θαύματα».
ΝΕΑ ΣΥΣΚΕΨΗ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ
Το ζήτημα του Β.Ο.Α.Κ. θα συζητηθεί και την ερχόμενη Δευτέρα σε σύσκεψη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Στη έχουν κληθεί να συμμετάσχουν ο περιφερειάρχης Κρήτης, όλοι οι ευρωβουλευτές και βουλευτές της Κρήτης, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Κρήτης, οι πρόεδροι του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος των Τμημάτων Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Ο.Α.Κ. Α.Ε. καθώς και ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Εργων Ο.Α.Κ. Α.Ε.
Το “μπαλάκι” στην κυβέρνηση πετά ο Ευρωπαίος επίτροπος Γιοχάνες Χαν
Το μπαλάκι στη συγκυβέρνηση για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) πέταξε εν τω μεταξύ ο επίτροπος Γιοχάνες Χαν στην απάντηση που έδωσε σε γραπτή ερώτηση του αντιπροέδρου των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών και επικεφαλής του Πολιτικού Κινήματος Αντιμνημονιακοί Πολίτες, ευρωβουλευτή Νότη Μαριά σχετικά με την πενιχρή χρηματοδότηση της Κρήτης για οδικά έργα από το Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014 – 2025.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του κ. Μαριά, στην απάντησή του εξ ονόματος της Επιτροπής ο κ. Hahn επισημαίνει ότι «το Στρατηγικό πλαίσιο για την πολιτική μεταφορών αποτελεί ένα έγγραφο στο οποίο παρουσιάζεται η εθνική στρατηγική. Τα συγχρηματοδοτούμενα έργα θα πρέπει να ευθυγραμμίζονται με την εν λόγω στρατηγική, η οποία αποτελεί έναν εκ των προτέρων όρο για την έγκριση του προγράμματος. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν να συγχρηματοδοτηθούν ή ότι θα συγχρηματοδοτηθούν όλα όσα περιλαμβάνονται στην εν λόγω στρατηγική. Μια τέτοια απόφαση εναπόκειται αποκλειστικά στις ελληνικές Αρχές».
Δηλαδή -σύμφωνα με την ερμηνεία που δίνει ο κ. Μαριάς- «εναπόκειται στη συγκυβέρνηση, η οποία είναι, σύμφωνα με τα παραπάνω, αποκλειστικά αρμόδια να αποφασίσει για το κατά πόσο θα χρηματοδοτηθούν άμεσα τα αναγκαία έργα για να πάψει ο Β.Ο.Α.Κ. να αποτελεί κίνδυνο – θάνατο για τους κατοίκους του νησιού μας, αλλά και για τους χιλιάδες τουρίστες που μας επισκέπτονται κάθε χρόνο».
Χρήματα για παρεμβάσεις ζήτησε ο Βολουδάκης
Την ικανοποίησή του για το σχέδιο χρηματοδότησης του Β.Ο.Α.Κ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εξέφρασε ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ Μανούσος Βολουδάκης.
Ο Χανιώτης βουλευτής -που είχε εκφραστεί θετικά για τη συγκεκριμένη πρόταση Αρναουτάκη και ήταν αντίθετος στα διόδια- ζήτησε και στη χθεσινή σύσκεψη αναλυτικές λεπτομέρειες για τη χρηματοδότηση.
Ο κ. Βολουδάκης τόνισε ακόμα ότι αυτό το σχέδιο αποτελεί μεσοπρόθεσμη λύση για το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου, όμως άμεσα πρέπει να γίνουν πολλές βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις. «Για την περίοδο αυτή, η Κρήτη διεκδικεί περισσότερα, γιατί πρέπει να διορθωθούν οι αδικίες του παρελθόντος», ανέφερε χαρακτηριστικά. Στο προσχέδιο του Υπουργείου προβλέπονται 140 εκατομμύρια για τον Β.Ο.Α.Κ., τα οποία δεν επαρκούν, όπως ξεκαθάρισε ο Χανιώτης βουλευτής. Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης αντέτεινε πως είναι 140 εκατομμύρια σ’ ένα σύνολο 750 περίπου που είναι για τους οδικούς άξονες σε όλη τη χώρα, με τον κ. Βολουδάκη να σημειώνει πως αυτή η εικόνα δεν είναι αντιπροσωπευτική, γιατί η Κρήτη έχει υστερήσει σε όλες τις προηγούμενες περιόδους: όταν δόθηκαν πάνω από 7 δισ. για την Εγνατία, όταν δόθηκαν πρόσφατα τα χρήματα για την επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων την Ηπειρωτικής Ελλάδας κ.ο.κ.
Ο Χανιώτης βουλευτής επανέφερε την πρόταση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, που αφορά έργα 500 εκατομμυρίων για τον Β.Ο.Α.Κ., τα οποία και διεκδικεί έναντι των 140 που προσφέρει το Υπουργείο. Περίπου 250 εκατομμύρια από αυτά αφορούν έργα υψηλής προτεραιότητας που είναι ήδη αρκετά ώριμα.
Τέλος, ο κ. Βολουδάκης σημείωσε ότι ο Ο.Α.Κ. μπορεί να διευκολύνει την υλοποίηση του έργου, με περιορισμό της γραφειοκρατίας και αναφορά στην τοπική κοινωνία. Επιπλέον έκανε ειδική αναφορά στην ανάγκη της σύνδεσης του αεροδρομίου Χανίων με τον Β.Ο.Α.Κ. και το λιμάνι της Σούδας. Υπενθύμισε ακόμη τις ώριμες μελέτες για την αναβάθμιση του λιμανιού της Σούδας, για την οποία δεν έχει διασφαλισθεί ακόμη η χρηματοδότηση.
Παρέμβαση Χρήστου Μαρκογιαννάκη
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο, παρουσία του υπουργού Μεταφορών, Υποδομών & Δικτύων κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και με συμμετοχή βουλευτών και άλλων φορέων της Κρήτης, παρευρέθηκε ο βουλευτής Χανίων και γ’ αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Χρήστος Μαρκογιαννάκης.
Στην τοποθέτησή του, μετά τις εξαγγελίες του υπουργού σχετικά με τον Β.Ο.Α.Κ., τόνισε: «Ο υπουργός, στην αρχή της τοποθέτησής του διερωτήθη, εάν είναι ανάγκη για την Κρήτη να γίνει ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος από τα Χανιά μέχρι τον Αγιο Νικόλαο. Πιστεύω ότι το ερώτημα αυτό είναι ρητορικό, αφού καθιστούν αυταπόδεικτη την αναγκαιότητα τα θύματα που θρηνούμε κάθε χρόνο στον υπάρχοντα δρόμο, ο οποίος είναι μάλλον τροχοπέδη, παρά εργαλείο ανάπτυξης για την Κρήτη». Περαιτέρω, ο κύριος Μαρκογιαννάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του που η λύση, την οποία κατέθεσε ο κ. Χρυσοχοΐδης, ήταν η οριστική και συνολική επίλυση του προβλήματος, με την κατασκευή άμεσα και όχι τμηματικά ενός αυτοκινητοδρόμου που θα καλύπτει όλη τη βόρεια πλευρά της Κρήτης.
Τις επισημάνεις του υπουργού ότι η Περιφέρεια της Κρήτης συνεισφέρει στη διαμόρφωση του Α.Ε.Π. περισσότερο απ’ ό,τι της αναλογεί και ότι ο Β.Ο.Α.Κ. είναι το τελευταίο μεγάλο αναπτυξιακό έργο που έχει να κάνει με αυτοκινητοδρόμους, ο κ. Μαρκογιαννάκης απήντησε ότι τις εκλαμβάνει ως διαχρονική αυτοκριτική από τις ελληνικές κυβερνήσεις. «Αλήθεια», τόνισε ο κ. Μαρκογιαννάκης, «με ποια λογική μια Περιφέρεια που έχει την αναπτυξιακή πορεία και προοπτική της Κρήτης μένει τελευταία στην κατασκευή ενός τόσο σημαντικού οδικού άξονα»;
Επιπλέον, ο κ. Μαρκογιαννάκης έθεσε στον υπουργό τα εξής τρία ερωτήματα:
1) Εάν το μοντέλο κατασκευής και συντήρησης του εξαγγελθέντος έργου έχει εφαρμοστεί πουθενά αλλού;
2) Με δεδομένο ότι εν μέρει η κατασκευή του, όπως είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης, θα γίνει με δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αυτό δεν θα είναι πρόβλημα στις σημερινές συγκυρίες;
3) Οι δανειστές μας -εφόσον μπορεί μεν να χαλαρώσει η επιτήρηση στο άμεσο μέλλον, δεν θα εκλείψει όμως τελείως- θα επιτρέψουν μια χρηματοδότηση στην οποία δεν θα συμμετάσχουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο οι χρήστες;
Τέλος, εξέφρασε προς τον υπουργό την εξής απορία: για το αεροδρόμιο “Ν. Καζαντζάκης” υπάρχουν χρήματα, αφού ο υπουργός εξήγγειλε συμπληρωματικά έργα 18 εκατομμυρίων ευρώ. Για το αεροδρόμιο Χανίων, που απαιτούνται πολύ λιγότερα χρήματα για κάποια αναγκαία συμπληρωματικά έργα, τα οποία δεν προέβλεψε η εκτελούμενη μελέτη, γιατί η πρόσφατη απάντηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ήταν αρνητική «ελλείψει χρημάτων»;