Σε νέα παρέμβαση για το θέμα του νέου ΒΟΑΚ προχώρησε η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης, με έγγραφο που απέστειλε προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπενθυμίζοντας ότι πάγια θέση της είναι, το έργο αυτό να υλοποιηθεί στη βάση ενός ενιαίου σχεδιασμού και χρονοδιαγράμματος που θα συμπεριλάβει ολόκληρη την Κρήτη.
H ΠΕΔ Κρήτης στο έγγραφο της υπογραμμίζει την ανάγκη να συμπεριληφθούν απαραιτήτως στα έργα του νέου ΒΟΑΚ τα τμήματα του έργου από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία, που δεν αναφέρονται στον σχεδιασμό που παρουσιάστηκε, ενώ διαθέτουν ώριμες μελέτες.
Επίσης ζητείται από την ΠΕΔ Κρήτης η σύνδεση του νέου Οδικού Άξονα με την Ιεράπετρα καθώς και η χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση και ωρίμανση των μελετών του σπουδαίου έργου του Διευρωπαϊκού Δικτύου του Νότου δηλαδή της σύνδεσης Ιεράπετρας- Βιάννου- Αγίων Δέκα (Μεσσαρά) αλλά και η σύνδεση με το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι.
Σε δήλωσή του ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης, Γιάννης Κουράκης υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι «η ΠΕΔ Κρήτης παρακολουθεί βήμα προς βήμα τις εξελίξεις και διεκδικεί την άμεση υλοποίηση του νέου Οδικού Άξονα Κρήτης. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για τη δημιουργία ενός νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη, από τη Σητεία μέχρι το Καστέλι Κισσάμου.
Όμως, μέχρι και σήμερα, το υπουργείο Υποδομών δεν έχει ανακοινώσει αυτό που με αγωνία περιμένουν οι κάτοικοι της Ανατολικής Κρήτης, δηλαδή να ανακοινωθεί το χρηματοδοτικό πρόγραμμα για τα τμήματα του νομού Λασιθίου που έχουν ολοκληρωμένες μελέτες και περιβαλλοντικούς όρους».
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «το υπουργείο Υποδομών οφείλει να ανταποκριθεί στο δίκαιο αίτημα των φορέων και των πολιτών της Κρήτης. Διαφορετικά, ο νέος Οδικός Άξονας της Κρήτης δεν θα είναι ολοκληρωμένο έργο, αλλά θα είναι ένας οδικός άξονας δυο ή και περισσοτέρων ταχυτήτων».
Στο κείμενο του εγγράφου της ΠΕΔ Κρήτης που υπογράφεται από τους κκ. Κουράκη, Μαρινάκη, Μαλανδράκη, Κοκοσάλη και Κοκκίνη τονίζεται:
«Οι πολίτες και οι φορείς της Κρήτης μετά τις κυβερνητικές εξαγγελίες του Μαΐου στα Χανιά, αναφορικά με τον νέο ΒΟΑΚ, όπου παρουσιάστηκε η χάραξη, το χρονοδιάγραμμά και τα χρηματοδοτικά εργαλεία του έργου, αλλά και έπειτα από την κατάθεση για έγκριση των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τμήματα του έργου από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (Χερσόνησος), εκτιμούν και πιστεύουν ότι πλέον μετά από ένα μακρύ διάστημα κλείνει επιτέλους ο κύκλος των συζητήσεων και εισερχόμαστε στο στάδιο της εφαρμογής και της υλοποίησης του μεγάλου αυτού αναπτυξιακού έργου της Κρήτης.
Όπως είναι γνωστό έχουν ήδη ανακοινωθεί τα χρηματοδοτικά εργαλεία για:
Α. Το Τμήμα Χανιά – Χερσόνησος : με σύμβαση παραχώρησης ενώ με προαίρεση θα κατασκευαστεί το Τμήμα Καστέλι Κισσάμου- Χανιά.
Β. Το Τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη : μέσω ΣΔΙΤ.
Γ. Το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος : με πόρους από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ως Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης, πάγια και εκπεφρασμένη θέση μας είναι, ότι το έργο αυτό -το οποίο και αποτελεί κορυφαία αναπτυξιακή προτεραιότητα για την Κρήτη- θα πρέπει να υλοποιηθεί στη βάση ενός ενιαίου σχεδιασμού και χρονοδιαγράμματος που θα συμπεριλάβει ολόκληρη την Κρήτη διασχίζοντας όλο το μήκος της, από το ανατολικότερο άκρο της Σητείας έως το δυτικότερο άκρο στο Καστέλι Κισάμου.
Όμως από τις έως τώρα ανακοινώσεις για το έργο, διαπιστώνουμε ότι εξαιρείται από το σχεδιασμό και τη χρηματοδότηση ένα μεγάλο τμήμα που αφορά την Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου και συγκεκριμένα τα τμήματα του έργου από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία, τα οποία διαθέτουν ώριμες μελέτες (ΜΠΕ, εγκεκριμένες ΑΕΠΟ και σχεδόν ολοκληρωμένες τεχνικές μελέτες και προϋπολογισμό)».
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΛΟΓΙΑΔΗ
Στο μεταξύ, αναφορά προς το Προεδρείο της Βουλής των Ελλήνων με αποδέκτες τους Υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΜέΡΑ25, Γιώργος Λογιάδης.
Ως αναφορά κατατέθηκε κοινή επιστολή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Τμήματος Ανατολικής Κρήτης (ΤΕΕ/ΤΑΚ) και Τμήματος Δυτικής Κρήτης (ΤΕΕ/ΤΔΚ), που διατυπώνει σοβαρές παρατηρήσεις επί της νέας χάραξης σε αρκετά σημεία του ΒΟΑΚ.
Στο συμπέρασμά τους διαπιστώνουν ότι γενικά ικανοποιούνται οι απαιτήσεις για τον σχεδιασμό αυτοκινητοδρόμου κατηγορίας Α1 και ότι γενικά συμφωνούν με την χάραξη. Σημειώνουν ωστόσο ότι προκειμένου ο νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευασθεί να είναι πλήρης, λειτουργικός και ασφαλής, τόσο για τους εποχούμενους χρήστες του, όσο και για τους κατοίκους και επισκέπτες των περιοχών διέλευσής του με τις μικρότερες δυνατές κοινωνικο – οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις, προτείνουν για όλα τα τεχνικά θέματα παρατηρήσεις για την εκπόνηση συμπληρωματικών και διορθωτικών μελετών. Στο ίδιο πλαίσιο επισημαίνεται ότι ιδιαίτερη περιβαλλοντική σημασία θα έχει η αποκατάσταση
και ανάπλαση στην νέα τους χρήση των παραλιακών τμημάτων του ΒΟΑΚ που παρακάμπτονται.
Οι συμπληρωματικές – διορθωτικές αυτές μελέτες, μετά την υποβολή τους στην ΔΙΠΑ του ΥΠΕΝ θα πρέπει να αποσταλούν εκ νέου στο Περιφερειακό Συμβούλιο και στα Τεχνικά Επιμελητήρια, για ενημέρωση και γνωμοδότηση, προκειμένου απρόσκοπτα να εκδοθεί η ΑΕΠΟ και να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία του διαγωνισμού.
Στο τμήμα μάλιστα της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, ιδιαίτερες αναφορές γίνονται για τα τμήματα που αφορούν στον Δήμο Μαλεβιζίου και σχετίζονται με την ασφάλεια της περιοχής των Λινοπεραμάτων, τον κόμβο της Αγίας Πελαγίας, με την περιοχή της Αχλάδας, και γενικότερα το τοπικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής.