Σε θρίλερ χωρίς τέλος εξελίσσεται η υπόθεση με τους 410 τόνους εκρηκτικών, αξίας 5.000.000 ευρώ, που βρέθηκαν στο πλοίο «Ανδρομέδα» στην Κρήτη.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Έθνους της Κυριακής, σεΐχηδες στην Αιθιοπία πλήρωσαν αδρά αλλά δεν πήραν ποτέ στα χέρια τους το εμπόρευμα, ο εκπρόσωπος της εταιρίας AndromedaShipmanagement, Θεόδωρος Ρέλλος, εμφανίζεται έτοιμος σε συνέντευξή του να αποδείξει τη νόμιμη πορεία του πλοίου, ενώ αξιωματικοί του Λιμενικού επιμένουν ότι το πλοίο θα έσπαγε το εμπάργκο και θα κατέληγε στη Λιβύη χωρίς κανείς να μπορεί να αποκλείσει τίποτα για τους παραλήπτες.
Το «Ανδρομέδα» βρισκόταν για ενάμιση μήνα σε «ομηρία» ταξιδεύοντας σε θάλασσες ακόμα και με οχτώ μποφόρ, μεταφέροντας 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες υψηλής επικινδυνότητας. Ο κ. Ρέλλος άνοιξε τα χαρτιά του περιγράφοντας βήμα προς βήμα το μυστηριώδες ταξίδι που ξεκίνησε στις 18 Νοεμβρίου στο λιμάνι φόρτωσης στο Mersin στην Τουρκία και έληξε στις 6 Ιανουαρίου όταν πάνοπλοι άνδρες του Λιμενικού το οδήγησαν στο λιμάνι του Ηρακλείου στην Κρήτη.
Οι 410 τόνοι εκρηκτικών κατασκευάστηκαν σε δύο διαφορετικά εργοστάσια της Τουρκίας από τις εταιρίες HGPatlayiciMaddeler και Orica-Nitro Patlayici Maddeler. Παραλήπτες των φορτίων ήταν δύο Σεΐχηδες που διατηρούν ορυχεία και δύο κατασκευαστικές εταιρίες που φτιάχνουν γραμμές τρένων (πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι τουρκικών συμφερόντων). Η μία από τις εταιρίες που θα παραλάμβανε, σύμφωνα με τα παραστατικά, τα εκρηκτικά είναι από τις γνωστότερες επιχειρήσεις στην Αιθιοπία με το όνομα «MidrocGoldMine».
Αξιωματικοί που χειρίστηκαν την υπόθεση ανέφεραν παράξενες αλλαγές στο δρομολόγιο του πλοίου και ότι μπορεί οι παραλήπτες είτε να μην υπάρχουν είτε να εμφανιζόντουσαν στα παραστατικά εν αγνοία τους με σκοπό τα εκρηκτικά να περάσουν απαρατήρητα από τους ελέγχους. Τελείως διαφορετική εικόνα δίνει ο κ. Ρέλλος αλλά και ο ναυτικός πράκτορας, Παναγιώτης Δεγρέας, ο οποίος συνεργάστηκε με την εταιρία AndromedaShipmanagement.
«Οι ναυλωτές ευθύνονται για ό,τι έγινε. Δεν ολοκλήρωνα το δρομολόγιο γιατί δεν με πλήρωναν. Αυτό είναι ξεκάθαρο και το αποδεικνύω με έγγραφα. Όταν απογοητεύτηκα, άρχισα να αναζητώ λιμάνι για να δέσει το πλοίο, να αποθηκευτούν με ασφάλεια τα εκρηκτικά και να απεμπλακώ από όλο αυτό. Την εντολή να πάει το πλοίο στο λιμένα Μισουράτα της Λιβύης την έδωσα στον καπετάνιο για να πιέσω τους ναυλωτές να με πληρώσουν. Ήξερα ότι παρακολουθούσαν την πορεία του πλοίου», λέει ο κ. Ρέλλος.
Τα λεγόμενά του επιβεβαιώνει ο ναυτικός πράκτορας κ. Δεγρέας, ο οποίος αναφέρει ότι προσπάθησε να βοηθήσει τον εκπρόσωπο της «Ανδρομέδα» να βρει ασφαλές λιμάνι: «Λίγο πριν τα Χριστούγεννα έκανα αίτημα να δέσει το ‘Ανδρομέδα’ στο λιμάνι του Αστακού, το ένα από τα δύο λιμάνια της χώρας (μαζί με του Λαυρίου) που μπορούν να δεχθούν επικίνδυνα φορτία. Οι Αρχές το γνωρίζουν το αίτημα, το οποίο τελικά δεν έγινε δεκτό από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Τα προβλήματα σε αυτή την υπόθεση ξεκίνησαν από την αρχή όταν οι ναυλωτές του πλοίου εξέδωσαν φορτωτικές (αξιόγραφο που ορίζει την κυριότητα του φορτίου) χωρίς την άδεια του πλοιοκτήτη. Εισέπραξαν τα χρήματα από τους παραλήπτες χωρίς ποτέ να πληρώσουν τον κ. Ρέλλο και τα τέλη διέλευσης από τη διώρυγα του Σουέζ».
Η αρχική συμφωνία των ναυλωτών με την AndromedaShipmanagement ήταν να καταβληθούν για τη μεταφορά των εκρηκτικών 85.000 ευρώ. Όσο περνούσαν οι μέρες, ωστόσο, τα έξοδα της μεταφοράς αυξάνονταν με αποτέλεσμα να φτάσουν τα 180.000 ευρώ. «Το πλοίο επιχείρησε δύο φορές να φτάσει στη διώρυγα του Σουέζ. Μάλιστα, έμεινε μία ολόκληρη εβδομάδα στο Πορτ Σάιντ περιμένοντας να μπουν στο λογαριασμό τα χρήματα και να περάσει τη διώρυγα, κάτι που δεν έγινε. Όταν ο επικεφαλής μηχανικός έπαθε καρδιακό επεισόδιο βγήκε στην Κύπρο, όπου εφοδιάστηκε με τρόφιμα και πετρέλαιο χωρίς να υπάρξει πρόβλημα. Στη συνέχεια, της διαδρομής έπιασε μεγάλη κακοκαιρία και έδεσε στη Σητεία», προσθέτει ο κ. Δεγρέας.
Διαπραγματεύσεις-θρίλερ
Ο κ. Ρέλλος αποκαλύπτει στο «Έθνος» μέσω της αλληλογραφίας του το πόσο σκληρές ήταν οι διαπραγματεύσεις με τους ναυλωτές ενώ η «Ανδρομέδα» βρισκόταν εν πλω μεταφέροντας 410 τόνους εκρηκτικών:
«Όλα ξεκίνησαν στις 18 Νοεμβρίου όταν άρχισα να πιέζω το Λιβανέζο ναυλωτή να πληρώσει. Στο συμβόλαιο προβλέπεται ότι σε διαφορετική περίπτωση το εμπόρευμα βγαίνει σε πλειστηριασμό. Το επόμενο διάστημα άρχισα να βολιδοσκοπώ λιμάνι στο Μαυροβούνιο που πληρούσε τις προδιαγραφές ασφαλείας. Το καράβι ήταν σε ομηρία».
Στις 30 Νοεμβρίου τούρκικη εταιρία logistics ενημερώνει τον κ. Ρέλλο ότι πρέπει να σταματήσει τις απειλές, ότι το πλοίο παρακολουθείται από μυστικές υπηρεσίες και ότι σε διαφορετική περίπτωση θα θεωρηθεί ότι στηρίζει πράξεις τρομοκρατίας: «Εμείς βλέπουμε ότι οι ναύλοι έχουν προπληρωθεί. Δεν μπορείτε να συμπεριφέρεστε σαν πειρατής και να μας απειλείτε. Οι παραλήπτες πλήρωσαν το εμπόρευμα και ήταν συνεπείς. Μεταφέρεται επικίνδυνα εκρηκτικά και δεν έχετε εναλλακτικές λύσεις. Το φορτίο να ξέρετε ότι παρακολουθείτε από υπηρεσίες πληροφοριών. Κάθε αντίθετη κίνησή σας θα θεωρηθεί στήριξη της παγκόσμιας τρομοκρατίας».
Σύμφωνα με τον κ. Δεγρέα, τα έγγραφα με τους προπληρωμένους ναύλους δεν ήταν νόμιμα, καθώς εκδόθηκαν ερήμην του πλοιοκτήτη. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίστηκαν μέχρι που στις 5 Δεκεμβρίου ο κ. Ρέλλος έδωσε εντολή στον καπετάνιο, ουκρανικής καταγωγής, να βάλει μπρος για Μισουράτα Λιβύης: «Ήθελα να καταλάβουν ότι δεν αστειευόμαστε. Δεν είχα σκοπό να πάει εκεί το πλοίο».
Οι ημέρες πέρασαν μέχρι που στις 26 Δεκεμβρίου δικηγόροι των ναυλωτών έφτασαν στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» για να δουν τον κ. Ρέλλο: «Μου πλήρωσαν ένα μικρό μέρος της οφειλής. Απέμεναν ακόμα περίπου 180.000 ευρώ για να με ξοφλήσουν. Σκεφτείτε όμως ότι για να ολοκληρωθεί το δρομολόγιο έπρεπε να πληρώσουν το πολύ ακριβό πέρασμα από το Σουέζ (λόγω επικινδυνότητας φορτίου εκτοξεύεται το κόστος), τις επισκευές του πλοίου και τα έξοδα στα λιμάνια. Όλα αυτά μαζί με τα δικά μου οφειλόμενα μπορεί να έφταναν και τις 360.000 ευρώ. Μήπως κάποιος ήθελε να γλιτώσει αυτά τα χρήματα;», προσθέτει ο κ. Ρέλλος.
Το Λιμενικό περιγράφει το πλοίο Ανδρομέδα -κατασκευής του 1979- ως «κινητή βόμβα», διότι θεωρεί ότι δεν ήταν αξιόπλοο και πως σε περίπτωση ναυαγίου θα προκαλούνταν ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή. Σε επιθεώρηση από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του. Στην πλοιοκτήτρια εταιρία επιβλήθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόστιμο 100.000 ευρώ για τις παραβάσεις αυτές.
Η AndromedaShipmanagement έχει σήμερα μόνο ένα πλοίο στο στόλο της. Στο παρελθόν έχει συνάψει συμφωνίες μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων με κρατικές εταιρίες και υπουργεία Εθνικής Άμυνας σε Ιράκ, Πακιστάν, Μπαγκλαντές, Υεμένη και Αλγερία. Ο κ. Ρέλλος προτίθεται να αλλάξει την έδρα της εταιρίας και να τη μεταφέρει από τη λεωφόρο Δημοκρατίας στο Μενίδι στην Κύπρο.
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν στο «Έθνος» ότι οι ελληνικές Αρχές ενημερώθηκαν για την ύπαρξη ύποπτου φορτίου ανοιχτά του Αγίου Νικολάου στην Κρήτη από υπηρεσίες ασφαλείας ξένου κράτους, που παρακολουθούσαν το πλοίο. Γενικότερα οι Αρχές ασφαλείας όλων των μεγάλων κρατών βρίσκονται σε επιφυλακή και προσπαθούν μέσω δορυφορικών συστημάτων και ενίσχυσης του δικτύου πληροφοριών να σταματάνε για έλεγχο ύποπτα πλοία που μεταφέρουν υλικό που μπορεί να προορίζεται για εμπόλεμες ζώνες ή για τρομοκρατικές οργανώσεις. Για την περίπτωση του πλοίου Ανδρομέδα το Λιμενικό συνέλαβε το οκταμελές πλήρωμα (δύο Ουκρανούς, έναν Αλβανό και πέντε Ινδούς), οι οποίοι θα απολογηθούν αύριο στον Ανακριτή.
Πηγές: huffingtonpost, ΕΘΝΟΣ της Κυριακής