Παράπονα από αρκετούς γνήσιους κτηνοτρόφους για τον τρόπο, με τον οποίο μοιράζεται η εξισωτική άκουσε ο Μάκης Βορίδης στην Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑγροΤύπου η ηγεσία του ΥπΑΑΤ βλέπει πλέον θετικά ενδεχόμενες αλλαγές στον τρόπο και κυρίως στα κριτήρια επιλεξιμότητας των παραγωγών όσον αφορά στην εξισωτική αποζημίωση.
Το ζήτημα, μεταξύ άλλων, έθεσε στον υπουργό στην Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της Agrotica ο πρόεδρος της Ένωσης Ρεθύμνου και μέλος ΔΣ του ΟΠΕΚΕΠΕ, κ. Γιάννης Γλεντζάκης, με το Μάκη Βορίδη, να απαντά σε μάζωξη συνεταιριστών στο Βυζαντινό, ότι εξετάζει αλλαγές. Υπενθυμίζεται ότι αλλαγές έγιναν και το 2019 στην εξισωτική αποζημίωση με κάποιες χιλιάδες να μένουν απλήρωτοι και εκτός, ωστόσο μια κομβική αλλαγή στην φιλοσοφία της αποζημίωσης αυτής αντισταθμιστικού χαρακτήρα, είχε επιφέρει η προηγούμενη κυβέρνηση, μοιράζοντας επί της ουσίας την πίτα σε περισσότερους, κάτι όμως που είχε παράλληλα ως αποτέλεσμα να μειωθούν τότε τα ποσά που έπαιρναν οι περισσότεροι κτηνοτρόφοι, αφού κρίθηκαν επιλέξιμοι και αγρότες εκτός των κτηνοτρόφων.
Σημειωτέον ότι στο ΠΑΑ 2014 – 2020 προβλέπονταν σημαντικές αλλαγές σε συνεχιζόμενα Μέτρα όπως η εξισωτική. Οι αλλαγές αυτές επήλθαν, έλεγε τότε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, λόγω του νέου Κανονισμού της ΕΕ αλλά και της συμφωνίας με τα μέτρα που εντάσσονται στο «πράσινο κουτί» μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ) και του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).
Η πρώτη καθοριστική αλλαγή ήταν ότι δικαιούχοι δεν είναι οι μόνιμοι κάτοικοι των ορεινών – μειονεκτικών περιοχών αλλά οι ενεργοί γεωργοί που έχουν γεωργική εκμετάλλευση (αγροτεμάχια – βοσκότοπο) σε ορεινές – μειονεκτικές περιοχές
Τα κριτήρια για να χαρακτηριστεί κάποιος ενεργός γεωργός είναι ίδια με εκείνα που έχουν θεσπιστεί για τη χορήγηση της βασικής ενίσχυσης στο πλαίσιο των άμεσων ενισχύσεων του Πυλώνα Ι. Επομένως, ο δικαιούχος γεωργός της εξισωτικής αποζημίωσης συνδέεται όχι με τον τόπο κατοικίας του αλλά με τη θέση της γεωργικής εκμετάλλευσης (αγροτεμάχια – βοσκότοπο) που κατέχει.
Σύμφωνα με τη συμφωνία με τον ΠΟΕ δεν μπορούν να τεθούν για αυτού του είδους τις ενισχύσεις περιορισμοί ή αποκλεισμοί κάποιων δικαιούχων, εφόσον είναι ενεργοί γεωργοί και κατέχουν γεωργική εκμετάλλευση σε ορεινές – μειονεκτικές περιοχές. Στη βάση αυτή καταργήθηκε και το κατώτατο όριο των 2 εκταρίων (20 στρέμματα) προκειμένου να κριθεί κάποιος δικαιούχος της ενίσχυσης.
Όλα τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των δικαιούχων της εξισωτικής αποζημίωσης. Περισσότεροι δηλαδή δικαιούχοι μοιράζονται πλέον τα διαθέσιμα κονδύλια της εξισωτικής.
Όπως είχε υποχρέωση από τον Κοινοτικό Κανονισμό, η χώρα μας έθεσε ανώτατο όριο έκτασης της κάθε εκμετάλλευσης πάνω από το οποίο δεν χορηγείται ενίσχυση (πλαφόν). Το όριο αυτό προσδιορίστηκε βάσει μελέτης (που πραγματοποιήθηκε επί προηγούμενης κυβέρνησης) η οποία εξέτασε από ποιο μέγεθος εκμετάλλευσης και πάνω αντισταθμίζεται το μειονέκτημα που έχουν οι ορεινές περιοχές (και άρα δεν είναι αναγκαία η ενίσχυση για την άσκηση της γεωργικής δραστηριότητας).
Συγκεκριμένα πριν πέντε χρόνια ορίστηκε ως εξής:
Έκταση εκμετάλλευσης (ha) Ποσοστό ενίσχυσης
0 – 20 100%
20 – 25 80%
25 – 30 50%
Άνω των 30 0
Επίσης η χώρα μας καθόρισε τότε το ύψος της ενίσχυσης βάσει της ίδιας μελέτης εκτιμώντας τις επιπλέον δαπάνες και την απώλεια εισοδήματος που ανακύπτουν κατά την παραγωγή γεωργικών προϊόντων στις ορεινές και στις μειονεκτικές περιοχές, αντίστοιχα. Για τις ορεινές περιοχές, η ενίσχυση ορίστηκε σε δεύτερη φάση σε 125 ευρώ ανά εκτάριο, δηλαδή 12,5 ευρώ το στρέμμα. Αντίστοιχα για τις μειονεκτικές περιοχές το ύψος ενίσχυσης ορίστηκε σε 9,5 ευρώ ανά στρέμμα (95 ευρώ το εκτάριο).
Μια άλλη αλλαγή που ίσχυε από το 2016 είναι ότι ο ενεργός γεωργός που κρίνεται δικαιούχος εξισωτικής και έχει γεωργική εκμετάλλευση και σε ορεινή περιοχή και σε μειονεκτική περιοχή θα λάβει ενίσχυση αντίστοιχα τόσο για τα αγροτεμάχια (ή βοσκότοπο) στην ορεινή περιοχή, όσο και για τα αγροτεμάχια (ή βοσκότοπο) στη μειονεκτική περιοχή. Σημειώνεται ότι 1 εκτάριο έκταση ισούται με 10 στρέμματα.