Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024

Νέοι δημοσιογράφοι αναζητούν…

Σε γυμνάσια – λύκεια των Χανίων

Αφηγούνται ιστορίες, αναζητούν στοιχεία, γίνονται ερευνητές, ρεπόρτερ – δημοσιογράφοι, συντάκτες, ψάχνουν και συγχρόνως μαθαίνουν για τον αθλητισμό, τις νέες τεχνολογίες, την ιστορία και την παράδοση, αναδεικνύουν την σχολική καθημερινότητα. Η γνωριμία και συνομιλία με μαθητές που συμμετέχουν στην έκδοση ποιοτικών σχολικών εντύπων και τους υπεύθυνους καθηγητές ήταν ένα καλό μάθημα και για μας. Ένα μάθημα τα αποτελέσματα του οποίου προσπαθούμε να αποτυπώσουμε σε αυτό το μικρό αφιέρωμα.

Λύκειο Αλικιανού: “Έφηβοι εν δράσει”

«Αυτό είναι το περιοδικό μας» λένε οι μαθητές Θ. Κασσελάκης, Β.Ε. Ηλιάκη και η εκπαιδευτικός Α. Κοκοτσάκη.

«Όταν το πιάσαμε στα χέρια μας, νιώσαμε περήφανοι και για τη δική μας δουλειά και των συμμαθητών μας», λένε οι συντάκτες του περιοδικού “Έφηβοι εν δράσει”, του περιοδικού του Γενικού Λυκείου Αλικιανού που συμπλήρωσε τέσσερα τεύχη κυκλοφορίας! Εμπνευστές της προσπάθειας των μαθητών ο καθηγητής Πληροφορικής Κυριάκος Κουμάκης και η φιλόλογος Ανδρονίκη Κοκοτσάκη.
«Την έκδοση ενός περιοδικού την είχα πάντα στο μυαλό μου! Δεν το έπαιρνα απόφαση, το θεωρούσα δύσκολο, ακατόρθωτο, ότι θα είχε πολύ δουλειά, ότι δεν θα έβρισκα μαθητές. Έβλεπα βέβαια άλλα μαθητικά έντυπα και τα ζήλευα και κάποια στιγμή το αποφασίσαμε, το προτείναμε στα τότε παιδιά της Α΄ και της Β΄ Λυκείου. Ξεκινήσαμε δειλά-δειλά πριν 5 χρόνια με χαμηλές προσδοκίες αλλά η ανταπόκριση των παιδιών ήταν κάτι παραπάνω από ενθουσιώδη και έτσι έχουμε φτάσει τα 4 τεύχη και πάμε για το 5ο τεύχος! Η προσπάθεια είναι συλλογική, συμβάλλουν όλοι οι συνάδελφοι, ενώ τεράστια είναι η στήριξη του κ. Κουμάκη στο σελιδοποίηση», μας εξηγεί η κα Κοκοτσάκη. Το περιοδικό είναι έγχρωμο σε άριστο χαρτί, διαβάζεται άνετα, ένα μικρό θέμα υπάρχει με την ανάλυση ορισμένων φωτογραφιών αλλά κατά τα άλλα το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό. Θέματα που αφορούν την καθημερινή ζωή στο σχολείο, εμπειρίες από το Erasmus και τη γνωριμία με μαθητές από άλλες χώρες, ταξιδιωτικές αναφορές, θέματα για το περιβάλλον και τον αθλητισμό, σκίτσα και ζωγραφιές στις σελίδες του.
Ένα άρθρο για την υγιεινή διατροφή επιμελήθηκε ο Θεόδωρος Κασσελάκης. Σε αυτό καταγράφονται οι υγιεινές τροφές και τα οφέλη τους και παρουσιάζεται με σχεδιάγραμμα η “Πυραμίδα της υγιεινής διατροφής”. Όπως μας λέει «πήρα τα στοιχεία από την ιστοσελίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τα επεξεργάστηκα και έγραψα το άρθρο. Τα σχόλια που πήρα από συμμαθητές, γονείς συγγενείς ήταν πολύ ενθαρρυντικά».
Της Βενετσάνας – Ειρήνης Ηλιάκη φιλοξενούνται δύο κείμενα. Ένα για την ιστορία του Amber Alert και ένα δεύτερο που εξηγούνται οι στοίχοι του τραγουδιού “Ζαβαρακατρενέμια” του Γ. Μαρκόπουλου που τραγουδήθηκε από τον Ν. Ξυλούρη. «Είχα ακούσει για το Amber Alert αλλά ήθελα να μάθω περισσότερα. Αναζήτησα στοιχεία και έφτιαξα ένα κείμενο που εξηγώ πως δημιουργήθηκε και τι προσφέρει. Επίσης εξήγησα τους στίχους τους “Ζαβαρακατρενέμια” ενός αγαπημένου τραγουδιού που δεν ήξερα τι σημαίνουν τα λόγια του και έψαξα να βρω τη σημασία του και πως γράφηκε την περίοδο της δικτατορίας με αντιχουντικό περιεχόμενο!», εξηγεί η μαθήτρια.
Τα παιδιά βλέποντας ξανά το τελευταίο τεύχος στο οποίο μετείχαν δεν θα άλλαζαν πολλά πράγματα καθώς κρίνουν πως το περιοδικό τους «είναι και μέσα στην επικαιρότητα και έχει ενδιαφέροντα θέματα».
Για το μέλλον ο Θεόδωρος θα ήθελε να ασχοληθεί με το ζήτημα των πανελληνίων εξετάσεων και του επαγγελματικού προσανατολισμού, ενώ η Βενετσάνα – Ειρήνη ενδιαφέρεται να βρει στοιχεία για ένα ρεπορτάζ για την ιστορία του Γενικού Λυκείου Αλικιανού.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου διαπιστώνουν πως η έκδοση του περιοδικού δίνει μια διέξοδο στα παιδιά από το καθημερινό βαρύ πρόγραμμα, τους βάζει στη διαδικασία της έρευνας και της αναζήτησης, της δημιουργίας και της εξωστρέφειας.
Όσο για το κόστος εκτύπωσης του περιοδικού που αποτελεί ένα σημαντικό έξοδο για ένα επαρχιακό σχολείο η κα Κοκοτσάκη υπογραμμίζει πως «έχουμε την στήριξη της Π.Ε. Χανίων και η κα Κατερίνα Ζομπανάκη το δέχθηκε με μεγάλη χαρά και είναι κοντά μας. Είμαστε πολύ υπερήφανοι για το περιοδικό, γίνεται με πολύ αγάπη και απαιτεί μια ολόκληρη διαδικασία καθόλου εύκολη. Εύχομαι να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια».

1ο Γενικό Λύκειο Χανίων: “Λόγος Πρώτου”

Έφηβοι συντάκτες του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων με την καθηγήτρια τους Κ. Παπαδημητροπούλου.

Μια συνέντευξη με τον καθηγητή στο πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ M. Parkinson ειδικό σε θέμα αστικού περιβάλλοντος αλλά και με τον συγγραφέα Π. Κουτσάκη, ποιήματα των παιδιών για το δυστύχημα στα Τέμπη, ένα δηκτικό ρεπορτάζ για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος γύρω από το σχολείο, ένας γλυκός αποχαιρετισμός σε καθηγητές που συνταξιοδοτούνται… είναι μερικά μόνο από τα πολύ ενδιαφέροντα θέματα που αποτυπώνονται στις 52 σελίδες του περιοδικού “Λόγος πρώτου” του 1ου Γενικού Λυκείου Χανιών.
Η έκδοση είναι πολύ επιμελημένη, η εκτύπωση επαγγελματική, τα κείμενα καλογραμμένα και σε απλό και κατανοητό ύφος, ενώ και το φωτογραφικό υλικό είναι αξιόλογο.
«Την ιδέα την είχε η καθηγήτρια μας η κα Παπαδημητροπούλου και μας το πρότεινε. Ελεύθερο χρόνο είχα και αποφάσισα να συμμετέχω», δηλώνει ο Γιάννης Αντωνογιαννάκης που έγραψε και αυτός ποίημα για τα Τέμπη και την εμπειρία του από τη συμμετοχή του στους 5ους Παγκρήτιους Ρητορικούς αγώνες. Από τη μεριά της η Μαρία Δουλγεράκη που συμμετείχε με ένα άρθρο για τον Φλέμινγκ τον δημιουργό της πενικιλίνης τονίζει πως «η όλη δράση μας πρόσφερε εμπειρίες, ήταν κάτι το διαφορετικό από τα συνηθισμένα», ενώ η Χριστίνα Μακρυγιαννάκη εξηγεί πως «συλλέγοντας στοιχεία για το Βενιζέλειο Ωδείο -το δικό μου θέμα στο τελευταίο τεύχος- και μιλώντας με τον πρόεδρο του έμαθα χρήσιμα πράγματα για αυτό.
Η συγκεκριμένη δράση μόνο οφέλη έχει για τους μαθητές».
«Τι θα έλεγα σε κάποιον για να τον παροτρύνω να διαβάσει το περιοδικό μας; Μα για να μάθει τι κάνουμε στο σχολείο, πέρα από τα μαθήματα και παρότι ο χρόνος δεν είναι αρκετός κάνουμε επισκέψεις, εκδηλώσεις, δημιουργίες», επισημαίνει η Μελίσα Μπεντάι, ενώ η Γεωργία Μανουσάκη προσθέτει πως «συμμετέχοντας στην σύνταξη του περιοδικού ερχόμαστε πιο κοντά ο ένας στον άλλο, γνωριζόμαστε καλύτερα γιατί συναναστρεφόμαστε, συνεργαζόμαστε».
«Αποφάσισα να συμμετέχω γιατί έχω ελεύθερο χρόνο, δεν πάω φροντιστήριο και ήθελα να γίνω κομμάτι του περιοδικού», είναι τα λόγια της Νικόλ Αναστασιάδη. Τα παιδιά σήμερα επικοινωνούν στα chat και στα μηνύματα με “φατσούλες”, greeklish λέμε στη Νικόλ, μπορούν να αναπτύξουν ένα δομημένο λόγο που απαιτεί ένα έντυπο; «Μην μας υποτιμάτε, φυσικά και υπάρχουν πολλά παιδιά με καλές ιδέες και ικανότητα στο γράψιμο», απαντάει.
Η Ιωάννα Χατζάκη θα ήθελε να γράψει ένα άρθρο για το σχολείο. «Δυστυχώς έχουν αφαιρεθεί όλα τα ευχάριστα από το σχολείο και έχουν μείνει μόνο τα μαθήματα. Αυτό είναι θέμα που μας απασχολεί πολύ έντονα» και η Νικόλ συμπληρώνει «μείωσαν τις ώρες των καλλιτεχνικών και της μουσικής αφήνοντας μόνο μάθημα-μάθημα. Για αυτό και ασχολούμενοι με το θέατρο, την εφημερίδα κάνουμε πράγματα που απολαμβάνουμε».
«Ο περιορισμός των καλλιτεχνικών μαθημάτων έχει στερήσει τα παιδιά από την έκφραση. Το βλέπουμε στους τοίχους απ’ έξω, σε μαθητές που γράφουν στίχους και μουσική, που κάνουν ζωγραφιές θέλουν να δείξουν τη δημιουργικότητα τους», λένε η Ιωάννα Χατζάκη, η Γεωργία Μανουσάκη και η Αλεξάνδρα Χαβρέ.
Ο “ιθύνων νους” πίσω από την εφημερίδα είναι η φιλόλογος Κωνσταντίνα Παπαδημητροπούλου, ένα χαρακτηρισμό που η ίδια αρνείται καθώς «η αρχική ιδέα για την εφημερίδα μπορεί να ήταν δική μου, όμως η συμμετοχή των συναδέλφων ήταν καθοριστική. Οι ιδέες τους, η καθοδήγηση των μαθητών, η αφιέρωση προσωπικού χρόνου και η μεταξύ μας συνεργασία οδήγησαν στο επιθυμητό αποτέλεσμα».
Δουλεύοντας δίπλα στα παιδιά για την έκδοση η εκπαιδευτικός παρατηρεί πως «είναι απίστευτο πόσες ιδέες έχουν τα παιδιά αν τους ζητήσεις να κάνουν κάτι εκτός μαθήματος. Αναζητούσαμε μια δράση ώστε να συμμετέχουν όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά για να μπορέσουν να εκφραστούν και βρήκαμε ότι η έκδοση ενός περιοδικού θα ήταν ότι πρέπει. Η πιο μεγάλη δυσκολία που αντιμετωπίσαμε ήταν η εύρεση χρόνου καθώς τα παιδιά έχουν βεβαρυμένο πρόγραμμα και η συζήτηση γίνεται εκτός διδακτικής ώρας».

Γυμνάσιο Πλατανιά: “Πρωταθλητές”… εκδόσεων

“Πρωταθλητής” στις εκδόσεις είναι το Γυμνάσιο Πλατανιά! Εδώ και 13 χρόνια εκδίδει το έντυπο “Χρυσσαλίδα” με συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών, το αμιγώς μαθητικό περιοδικό “Αλλάζω” βρίσκεται στην ετοιμασία για το 4ο τεύχος του, ενώ οι περιοδικές εκδόσεις με αφιέρωμα στην συγγραφέα Αλκυόνη Παπαδάκη, την Θάλεια Καλλιγιάννη, με προσωπικές μαρτυρίες από τα Στρατόπεδα Συγκέντρωσης αλλά ακόμα και το τελευταίο Μουντιάλ αποτελούν αγαπημένη πρακτική για το δραστήριο σχολείο.
Γι’ αυτό και η συνάντηση μας με την συντακτική ομάδα των παιδιών είχε εξαιρετικά ενδιαφέρον.
Η Ελισάβετ Μαλανδράκη μας μιλάει για το επόμενο ρεπορτάζ της, μια σειρά από συνεντεύξεις συμμαθητών της που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Erasmus στην Ιταλία. «Πιστεύω ότι αξίζει ως εμπειρία να καταγραφούν οι απόψεις τους γιατί ήταν κάτι το ιδιαίτερο για όλους μας», είναι τα λόγια της.
Με ένα δύσκολο ζήτημα καταπιάνεται ο Γιώργος Βατσάκης. Θα αναζητήσει στοιχεία για την διαμάχη μεταξύ Παλαιστίνιων και Ισραηλινών και την ιστορία που έχει οδηγήσει στα σημερινά τραγικά γεγονότα. «Θα μαζέψω στοιχεία για τις απόψεις των δύο μερών. Είναι μια διαμάχη πολλών ετών, που συνεχίζεται και σήμερα και γίνεται και κοντά μας», αναφέρει ο Γιώργος.
«Έχουμε στο σχολείο μας παιδιά από άλλες χώρες που ήλθαν σχετικά πρόσφατα και δεν μιλάνε καλά την Ελληνική γλώσσα. Σχεδιάζω ένα άρθρο που θα λέει πώς θα μπορούμε να τα βοηθήσουμε να μάθουν πιο εύκολα τα ελληνικά», σημειώνει ο Φίλιππος Προβιδάκης που ήδη έχει ετοιμάσει τις ερωτήσεις που θα απευθύνει σε μαθητές και καθηγητές.
Η Αντζελίνα Τρούκα πάλι γράφει για τα οφέλη του ποδηλάτου. «Συγκέντρωσα στοιχεία για το πόσο καλό κάνει στην υγεία αλλά και στη ψυχαγωγία μας. Επίσης τόνισα πως παράλληλα είναι και επικίνδυνο γιατί δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι. Αυτό κάνει αρκετούς από εμάς που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο να μην το κάνουν», αφηγείται η μαθήτρια.
Ένας άλλος μαθητής πάλι ο Νίκος Παγωνάκης μετά το πολύ επιτυχημένο άρθρο του για την “την αρνητική πλευρά του Μουντιάλ” λόγω των πολλών εργατικών δυστυχημάτων στην κατασκευή των σταδίων αναζητεί στοιχεία για την τεχνητή νοημοσύνη που θα τον απασχολήσει σε μια από τις επόμενες εκδόσεις.
Ο αθλητισμός και τα σπορ είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των μαθητών. Ένα κείμενο του Μάρκου Ξενάκη για την επόμενη ημέρα του Μουντιάλ κέρδισε τα εύσημα της συντακτικής ομάδας και των καθηγητών ενώ οι Πέτρος Αλμπέρτης, Χάρης Οικονόμου, Βασίλης Μποτωνάκης συνεργάζονται για ένα κείμενο για την πορεία των Ελληνικών ομάδων στις διεθνείς οργανώσεις. «Βρήκαμε στο διαδίκτυο στοιχεία για την πορεία 5 ελληνικών ομάδων στην Ευρώπη και τι κατάφεραν τις δεκαετίες του ’70, του ’80. Τα αποδώσαμε με το δικό μας τρόπο και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον», λένε οι συντάκτες.
«Σε μια εποχή που αυτή η γενιά των παιδιών είναι αποστασιοποιημένη από αυτό που λέμε “Τύπος”, που ακολουθούν το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δεν είναι σαφές το πλαίσιο της δεοντολογίας και της τεκμηρίωσης, ενώ αντίθετα μια εφημερίδα, ιδιαίτερα μια τοπική εφημερίδα έχει κανόνες δεοντολογίας και πλαίσιο λειτουργίας, έχει εργαζόμενους είναι σημαντικό που υπάρχει τόση μεγάλη θέληση των παιδιών να συμμετέχουν», υπογραμμίζει ο κ. Σαμουήλ Αλεξανδρίδης, υπεύθυνος καθηγητής.
Για τους εκπαιδευτικούς είναι σπουδαίο πως τα παιδιά «μπαίνουν στη διαδικασία της ανάγνωσης και της γραφής, της μεγάλης αφήγησης, αναπτύσσουν τη συνεργασία και τη σκέψη. Η ανταπόκριση τους είναι τουλάχιστον ενθαρρυντική», καταλήγει ο κ. Αλεξανδρίδης.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα