Οι νέοι διπλωματούχοι θέλουν πιο αφοσιωμένες επιχειρήσεις και παραμένουν δύσπιστοι ως προς τις στρατηγικές ΕΚΕ που εφαρμόζουν αυτή τη στιγμή. Τα τελευταία χρόνια, οι νέοι είναι όλο και πιο προσεκτικοί σε ζητήματα ΕΚΕ. Αναμένουν από τις επιχειρήσεις να δεσμευτούν σε περιβαλλοντικά, κοινωνικά ή θέματα υγείας.
Η πρωτοβουλία «Le Collectif pour un Reveil Ecologique», ξεκίνησε πρόσφατα ένα μεγάλο κίνημα για να ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να ασχοληθούν περισσότερο σε βάθος στα θέματα οικολογικής μετάβασης (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, χρηματοδότηση της οικολογικής μετάβασης και αποδοτικότητα, Οικονομικός Ταχυδρόμος, 24.05.2022). Και δεν είναι οι μόνοι. Σύμφωνα με το βαρόμετρο «Talents: what they were from their job» που πραγματοποιήθηκε από το Boston Counsulting Group, τα νεαρά ταλέντα απαιτούν περισσότερο από ποτέ τη δέσμευση από τους μελλοντικούς εργοδότες τους.
Χρήσιμοι στην κοινωνία
Προσοχή στο greenwashing ή στην οικολογία της πρόσοψης, ειδικά στον κόσμο της εργασίας. Οι νέοι διπλωματούχοι φιλοδοξούν να εργαστούν για μια χρήσιμη, αφοσιωμένη και ενάρετη επιχείρηση. Στις σχολές του μάνατζμεντ, το 80% των ερωτήσεων των φοιτητών αφορούν περιβαλλοντικές και κοινωνικές δράσεις. Οι ερωτήσεις αναφέρονται στην πολιτική της βιώσιμης κινητικότητας, την ενσωμάτωση της μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα στις μεθόδους παραγωγής, την ένταξη, τη διαφορετικότητα, την αναπηρία… Αρκετές μελέτες επιβεβαιώνουν αυτό το αυξανόμενο ενδιαφέρον των νέων διπλωματούχων για τα λεγόμενα θέματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Από τη μελέτη του EDHEC Business School που δημοσιεύθηκε το Μάϊο του 2019 – NewGen for good – η οποία πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 2700 φοιτητές, έδειξε ότι «ο σεβασμός των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης και της προσέγγισης ΕΚΕ» αποτελούν μέρος των «τριών βασικών κριτηρίων επιλογής μιας εταιρείας». Αντιμέτωπα με αυτές τις απαιτήσεις, οι μεγάλοι όμιλοι επιχειρήσεων προσπαθούν να βελτιώσουν την πολιτική ΕΚΕ για να προσελκύσουν νέους. Για πολλούς κλάδους, δεν είναι τόσο προφανές να προσελκύσουν τη νέα γενιά. Ορισμένοι δυσκολεύονται να στρατολογήσουν λόγω του προϊόντος τους, όπως ο τομέας του καπνού ή η βιομηχανία όπλων (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, υπεύθυνες επιχειρήσεις: υπάρχει απάτη; Πολυτεχνείο Κρήτης, Παρασκευή 23.07.2021). Σήμερα, για τη βιομηχανία πετρελαίου, το θέμα είναι πολύπλοκο. Το αυτοκίνητο ήταν ελκυστικό μέχρι τη δεκαετία του 2000. Στη συνέχεια, η καμπύλη των βιογραφικών που ελάμβαναν οι επιχειρήσεις αυτού του κλάδου μειώθηκε σημαντικά.
Δέσμευση
Το ερώτημα που τίθεται είναι: εάν οι δημόσιες ανακοινώσεις περί ουδετερότητας άνθρακα οι οποίες γίνονται από επιχειρήσεις αντικατοπτρίζουν μια ειλικρινή και ρεαλιστική προσέγγιση;
Υπάρχουν επιχειρήσεις που θέλουν πραγματικά να κάνουν πράγματα και εκείνες που θέλουν κυρίως να μιλήσουν για αυτά. Η πρώτη κατηγορία επιχειρήσεων περιέχει συχνά πολλές ανόμοιες ενέργειες, οι οποίες εκτελούνται προς όλες τις κατευθύνσεις και χωρίς συνολική συνοχή. Κάνουν ΕΚΕ χωρίς να το ξέρουν. Οι άλλες επιχειρήσεις είναι πολύ εκτεθειμένες στα ΜΜΕ, αφιερώνουν πολλή ενέργεια στο να κάνουν εκθέσεις, να πραγματοποιούν δράσεις μεγάλης κλίμακας, αλλά ως ποσοστό της οικονομικής και ανθρώπινης ενέργειας της ομάδας, αυτό που κάνουν είναι πολύ οριακό. Σύμφωνα με τη Σουηδική εταιρεία Universum, λιγότερο από το ένα τρίτο των υποψηφίων για πρώτη θέση εργασίας πιστεύουν στη δέσμευση των επιχειρήσεων. Η πρωτοβουλία «Pour un Reveil Ecologique», πολύ ενεργή στα κοινωνικά δίκτυα έχει δημιουργήσει εργαλεία για την ανάλυση της περιβαλλοντικής πολιτικής μιας επιχείρησης. Η πλατφόρμα προσφέρει πολύ σχετικές κλαδικές μελέτες, που πραγματοποιήθηκαν με περίπου τριάντα μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την κοινωνική χρησιμότητα των δραστηριοτήτων τους, τον αγώνα για τον περιορισμό των επιπτώσεών τους, την ενσωμάτωση περιβαλλοντικών θεμάτων στη χρηματοοικονομική στρατηγική τους, τις σχέσεις τους με την υπόλοιπη κοινωνία.
Πολλοί υπεύθυνοι ανθρώπινου δυναμικού εξήγησαν ότι έχασαν υποψήφιους γιατί δεν ήξερα πώς να απαντήσουν στις ερωτήσεις που τέθηκαν σχετικά με τη στρατηγική ΕΚΕ και τις δεσμεύσεις για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, το λόγο ύπαρξης, τη χρησιμότητα της επιχείρησης. Οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί γνωρίζουν ότι έχουν τις ίδιες ανησυχίες με πολλούς από τους μελλοντικούς υπαλλήλους τους.
Αμοιβή
Για περίπου δέκα χρόνια, η ικανότητα της επιχείρησης να παρουσιάζεται εκτός από την αναζήτηση της κερδοφορίας είναι ένα σημαντικό πράγμα για τους υποψήφιους εργαζομένους. Οι νέες γενιές προσαρμόζονται σε αυτά τα κριτήρια και, νέο φαινόμενο, από την υγειονομική κρίση, αφού προσληφθούν, πρέπει να αποδεικνύονται συνεχώς ότι οι δεσμεύσεις της εππιχείρισης είναι συγκεκριμένες και πολύ πραγματικές.
Το 2020, σύμφωνα με το βαρόμετρο BCG, οι φοιτητές ήθελαν να συμμετάσχουν σε μεγάλες επιχειρήσεις (50%), που θεωρούνται ως άτομα που επηρεάζουν και δημιουργούν τάσεις και ήταν έτοιμοι να αναθεωρήσουν την αμοιβή τους προς τα κάτω (έως 11%) για μια θέση με νόημα.
Συμπερασματικά, για τους νέους πτυχιούχους, τα χρήματα δεν είναι αυτά που τους κάνουν ευτυχισμένους. Είναι ήδη καλό να είναι ζωντανοί, να απολαμβάνουν απλά πράγματα, να κάνουν πάρτυ, να βλέπουν ότι μπορούν να κινήσουν τις γραμμές. Σε αυτόν τον πολύπλοκο κόσμο που φαίνεται μπροστά μας, είμαστε πιο αποφασισμένοι από ποτέ να αποκρυπτογραφήσουμε και να αναλύσουμε όλα τα σημαντικά φαινόμενα που επηρεάζουν τις κοινωνίες μας. Να παρέχουμε στους πολίτες καλύτερα εργαλεία κατανόησης και δράσης σε ένα κόσμο σε μετάβαση. Για να παρέχουμε ελεγμένες πληροφορίες βασισμένες στην επιστήμη χωρίς a priori και χωρίς παραχώρηση. Πληροφορίες ανεξάρτητες, ποιοτικές, διαθέσιμες στο μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ανθρώπων και οι οποίες πρέπει να είναι δωρεάν.