Η τουριστική µεταφορά από πύλες εισόδου – αεροδρόµια, λιµάνια – προς τουριστικά καταλύµατα, και αντιστρόφως, αποτελεί εδώ και χρόνια µια κρίσιµη υπηρεσία για τον επισκέπτη. Ωστόσο, έχει εξελιχθεί σε πεδίο αντιπαράθεσης ανάµεσα στα Επιβατηγά Ιδιωτικής Χρήσης (Ε.Ι.Χ.) αυτοκίνητα µε οδηγό και στα Ε.∆.Χ. οχήµατα (ταξί), δηµιουργώντας σύγχυση και ανασφάλεια, τόσο στους επαγγελµατίες όσο και στους τουρίστες.
Οι επιχειρήσεις εκµίσθωσης Ε.Ι.Χ. µε οδηγό προσφέρουν οργανωµένες, προπληρωµένες και προγραµµατισµένες µεταφορές – ένα µοντέλο που ανήκει ξεκάθαρα στον τοµέα του τουρισµού και όχι στις αστικές µεταφορές. Παρ’ όλα αυτά, ελεγκτικές αρχές, ειδικά στην Αττική, επιβάλλουν υπέρογκα πρόστιµα και κυρώσεις σε τέτοιου είδους µεταφορές, µε τη δικαιολογία της «υποκλοπής µεταφορικού έργου».
Η πρόσφατη απόφαση του Μονοµελούς ∆ιοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου (Α288/2024) ήρθε να ρίξει φως στην υπόθεση: έκρινε πως η προκρατηµένη µεταφορά µε Ε.Ι.Χ. µε οδηγό δεν αποτελεί παρανοµία, αλλά απόλυτα νόµιµη δραστηριότητα, όπως ορίζεται από το ν. 4093/2013. Η ∆ικαιοσύνη αποκαθιστά έτσι την πραγµατικότητα και υπογραµµίζει ότι το τουριστικό µεταφορικό έργο είναι αναπόσπαστο µέρος της ευρύτερης τουριστικής υπηρεσίας, όχι αποκλειστικό προνόµιο κανενός.
Στην Κρήτη – και ειδικότερα στα Χανιά – η ανάγκη για τουριστικές µεταφορές είναι τεράστια. Ενδεικτικά, µε µόλις 600 ταξί να εξυπηρετούν περισσότερους από 1 εκατοµµύριο επισκέπτες ετησίως, είναι προφανές ότι οι υπάρχουσες υποδοµές δεν επαρκούν. Ουσιαστικά, µεγάλο µέρος των τουριστών εξυπηρετείται ήδη από Ε.Ι.Χ. µε οδηγό, που προσφέρουν ποιοτικές και αξιόπιστες υπηρεσίες, όπως συµβαίνει εδώ και χρόνια σε προορισµούς όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Πάρος.
Το ερώτηµα είναι: γιατί όχι και στην Κρήτη;
Η εφαρµογή του ίδιου θεσµικού πλαισίου χρονοµίσθωσης που ισχύει στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Η Κρήτη είναι η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισµού και δεν µπορεί να παραµένει εγκλωβισµένη σε ασάφειες, νοµικές παγίδες και παρωχηµένες λογικές αποκλειστικότητας.
Το τουριστικό προϊόν απαιτεί ελευθερία επιλογής, ποιότητα υπηρεσιών και ευελιξία. Οι τουρίστες δεν ενδιαφέρονται για εσωτερικές διαµάχες, αλλά για ασφαλείς, επαγγελµατικές και νόµιµες µεταφορές. Το ευρωπαϊκό πλαίσιο ενισχύει αυτή την ελευθερία – κι εµείς οφείλουµε να προσαρµοστούµε, όχι να την καταργούµε στην πράξη.
Καλούµε την Πολιτεία να εφαρµόσει άµεσα και στην Κρήτη την ίδια νοµοθεσία που ισχύει στις υπόλοιπες τουριστικές νησιωτικές περιοχές, για να διασφαλιστεί η ισονοµία, ο υγιής ανταγωνισµός και – πάνω απ’ όλα – η αξιοπιστία της Κρήτης ως κορυφαίου διεθνούς τουριστικού προορισµού.
*Ο Γιάννης Τεκάκης είναι πρόεδρος του Σ.Ε.Ε.Μ.Ο. Χανίων