Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024

Νους υγιής εν σώματι υγιεί

» Πανελλήνιοι αγώνες Στίβου για μαθητές Λυκείου
και Νομαρχιακοί αγώνες Στίβου για μαθητές Γυμνασίου

Κύριε διευθυντά,
με επιτυχία διεξήχθησαν οι σχολικοί αγώνες Στίβου κατά την 23 Μαρτίου 2023 εις το Στάδιον Χανίων “Έλενας Βενιζέλου”. Από πρωίας ήρχισαν να συρρέουν αθλητές μαθητές και συνοδοί καθηγητές εις τις αθλητικές εγκαταστάσεις του ιστορικού αυτού χώρου.
Η έναρξις των αγώνων έγινε περί την 9.30 π.μ. με το δύσκολο άθλημα των 80 μ. μετ’ εμποδίων κοριτσιών Γυμνασίων. Ηκολούθησαν πολλά αγωνίσματα Στίβου, στα οποία διεκρίθησαν διά την επίδοσιν τους αρκετοί μαθητές και μαθήτριες.
Το 6ον Γυμνάσιον Χανίων, εις εκ των συνοδών του οποίου υπήρξα, συμμετείχε με 27 αθλητάς. Ενεθυμήθην τα δικά μου σχολικά χρόνια, όταν περίπου προ μισού αιώνος συμμετείχα διά πρώτην φοράν εις σχολικούς αγώνα εντός του τότε Εθνικού Σταδίου Χανίων! Κατόπιν διακρίσεων είχον την τιμήν να γίνω αθλητής του αθλητικού σωματείου “ΚΥΔΩΝ”, συμμετάσχας εις πολλούς αγώνες και αποκομίσας αρκετά διπλώματα και μετάλλια, κυρίως εις τα αγωνίσματα των 110 μ. μετ’ εμποδίων και 400 μέτρων.
Δυστυχώς, διέκοψα την αθλητική μου δραστηριότητα το 1977 ένεκα της επιπόνου προετοιμασίας διά τας εισαγωγικάς εν τω Πανεπιστημίω εξετάσεις. Μαθητής τότε εις το Β΄ Πρακτικόν Λύκειον Αρρένων Χανίων θα εκαλούμην κατά τον Σεπτέμβριον του 1979 να εξετασθώ επί της ύλης τριών τάξεων εις τα μαθήματα των Μαθηματικών, Γεωμετρίας, Τριγωνομετρίας (δύο τάξεων), Φυσικής, Χημείας και Έκθεσης Ιδεών!
Όσο λοιπόν κι αν αγαπούσα τον Στίβον έπρεπε να τον εγκαταλείψω χάριν των μαθημάτων! Και εδώ προκύπτει το ερώτημα: Νους υγιής εν σώματι υγιεί ή Νους καταπονημένος εν σώματι αγυμνάστω;
Δυστυχώς, το ελλαδικό σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια στερούσε και στερεί από τους μαθητάς και μαθήτριας την χαράν της σχολής. “Παίζοντας” μαθαίνανε οι αρχαίοι μαθητές! Σχόλη – Σχολή – Σχολείον! Προβλήματα πολλά αντιμετωπίζει σήμερον ένα μέρος της νεολαίας μας. Πολλών ειδών αι εξαρτήσεις και αι ψυχικαί νόσοι. Το άριστον φάρμακον κατά των προβλημάτων αυτών είναι ο ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ!
Η σωματική άσκησις είναι αυτή, η οποία διά της κινήσεως δίνει ζωή και νόημα υπάρξεως εις το ανθρώπινο ον. Εάν ζωή σημαίνει ζέσις (μετάδοσις θερμότητας) και η ζέσις κινείται ίνα μετα- δωθή τότε πραγματικά “Ζωή είναι κίνησις και κίνησις είναι Ζωή”!
Τα πάντα ρει, τα πάντα κινούνται και αυτό είναι η ζωή! Υγεία λέγοντας εννοούμε την κατάσταση του οργανισμού, κατά την οποία όλα τα όργανα λειτουργούν κανονικά· η βλάβη κι η διαταραχή των οργάνων του σώματος ή των οργανικών συστημάτων ονομάζεται νόσος. Συμβαίνει δηλαδή με το ανθρώπινο σώμα ό,τι συμβαίνει και με μια πολυσύνθετη μηχανή σε λειτουργία: για να μπορέσει να εκπληρώσει τον προορισμόν της πρέπει όλα τα όργανα να βρίσκονται σε καλή κατάσταση· διαφορετικά η λειτουργία θα διαταραχθεί ή θα διακοπεί.
Ενδιαφέρει δε τον άνθρωπον όχι μονάχα η απόκτηση, αλλά και η διατήρηση της υγείας. Σ’ αυτό σημαντικά βοηθούν η εργασία, η επαφή με τη φύση, η καθαριότης και γενικά η τήρησις όλων των κανόνων Υγιεινής.
Είναι όμως ο α-θλητ-ισμός (α-θλ-ούμαι, άθλος επίτευγμα ολοκλήρωσις, άθλ-ησις= άνευ θλάσεως) αυτός ο οποίος προσφέρει σωματικήν και ψυχικήν υγείαν, σθένος ψυχικόν τε σωματικόν. Η σωματική και ηθική άσκηση αποτελεί κατά τον Ξενοφώντα μέρος της Παιδείας του Ελευθέρου πολίτου, ο οποίος πρέπει να διαδραματίσει έναν ρόλο και μέσα στην Πολιτεία και σε σχέση με τους άλλους. Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσει ξεχωριστές μεθόδους· η γυμναστική και οι δοκιμασίες αντοχής η μουσική και η εκμάθησις αρρενωπών και ρωμαλέων ρυθμών, η πρακτική του κυνηγιού και των όπλων, η κοσμιότης της δημόσιας συμπεριφοράς, η απόκτησις αιδούς – που σημαίνει να σέβεσαι τον εαυτόν σου όπως και τους άλλους- όλ’ αυτά αποτελούν ταυτόχρονα κατάρτιση του ανθρώπου που θα είναι χρήσιμος στην πόλιν, και ηθική άσκηση εκείνου που επιθυμία του είναι η αυτοκυριαρχία.
Αναφερόμενος στις δοκιμασίες τεχνητού φόβου που ο ίδιος συστήνει, ο Πλάτων τις βλέπει ως ένα μέσο εντοπισμού εκείνων των νέων, οι οποίοι θα ήταν ικανοί να φανούν χρήσιμοι στον εαυτό τους και στο Κράτος. Αυτοί θα επιστρατευθούν για να κυβερνήσουν: «Θα διορίσουμε άρχοντα και φύλακα της πολιτείας εκείνον που, έχοντας υποστεί διαδοχικές δοκιμασίες και στην παιδική και στη νεανική και στην αντρική του ηλικία, θα έχει βγει ακήρατος (ακέραιος)». Και όταν, στους Νόμους, ο Αθηναίος θέλει να δώσει τον ορισμό της Παιδείας, την χαρακτηρίζει ως το στοιχείο εκείνο, το οποίο διαμορφώνει από την παιδική κιόλας ηλικία, το «ενάρετο άτομο» και του εμπνέει «την παθιασμένη επιθυμία να γίνει ένας τέλειος πολίτης, που θα ξέρει να άρχει και να άρχεται με δικαιοσύνη».
Μπορούμε να πούμε πως το θέμα της άσκησης, ως πρακτικής εκγύμνασης απαραίτητης για να συγκροτηθεί το άτομο ως ηθικό υποκείμενο, είναι πολύ σημαντικό και εμφανίζεται επίμονα στην κλασική ελληνική σκέψη ή τουλάχιστον στη σωκρατική παράδοση.
Η άθλησις πλάθει λοιπόν χαρακτήρες, μελλοντικούς ενάρετους πολίτες. Η Πολιτεία οφείλει να προάγει την άθλησιν εις τα σχολεία για το καλό της κοινωνίας μιας δοκιμαζόμενης Ελλάδος.

Υ.Γ. Ευχαριστώ τους συναδέλφους καθηγητές Φυσικής Αγωγής του 6ου Γυμνασίου Χανίων κ. Παναγιώτη Παριωτάκη και κ. Μανώλη Λεβεντάκη, οι οποίοι με επρότειναν συνοδό μαθητών στους προαναφερόμενους σχολικούς αγώνας, αλλά και τον κ. διευθυντή του 6ου Γυμνασίου κ. Παναγιώτη Κορακοβούνη, ο οποίος με ενέκρινε.

Κωνσταντίνος Κ. Κνιθάκης


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα