Μιλώντας για διάλογο στην εκπαίδευση, έρχονται άµεσα στο µυαλό µας, οι δύο διαστάσεις του. Η θεωρητική διάσταση του επιστηµονικού διαλόγου, για το περιεχόµενο της όποιας µορφής εκπαίδευσης, τον χρόνο, τον τόπο, τον τρόπο και τα µέσα παροχής της, καθώς και η διάσταση της αξιοποίησης του διαλόγου, ως διδακτικής µεθόδου, στη διαδικασία της µάθησης.
Ο σχετικός επιστηµονικός διάλογος για την εκπαιδευτική διαδικασία και τη διαδικασία της µάθησης, είναι προχωρηµένος. Απέχει όµως πολύ, από το να είναι ολοκληρωµένος. Τα ελλείµµατα του επιστηµονικού εκπαιδευτικού διαλόγου εντοπίζονται καταρχήν στη διασύνδεση και συνοχή των επί µέρους εκπαιδευτικών και µαθησιακών προγραµµάτων. Η διασύνδεση µεταξύ τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ενώ η διασύνδεση µεταξύ των βαθµίδων της συστηµατικής εκπαίδευσης, από ελλειµµατική, έως άκρως προβληµατική. Το προηγούµενο εκπαιδευτικό και µαθησιακό πρόβληµα γίνεται εντονότερο µε την κατακόρυφη αύξηση της νέας γνώσης και τα ελλείµατα που παρουσιάζονται στην δηµιουργική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, από τον καθένα µας.
Σ’ ό,τι αφορά στην αξιοποίηση του διαλόγου, ως µαθησιακής µεθόδου, τα πράγµατα είναι πολύ πιο δύσκολα. ∆ύσκολα, αφού τα µαθησιακά µας προγράµµατα και οι γενικότερες συνθήκες, δεν ευνοούν την αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που διαθέτουν οι αισθήσεις µας και δεν καλλιεργούν την νόησή µας δηµιουργικά.
Στα προηγούµενα µεγάλα προβλήµατα του πώς της εκπαίδευσης, προστίθεται το ακόµη µεγαλύτερο πρόβληµα, του τί της εκπαιδευτικής και µαθησιακής διαδικασίας. Το τί, ιδιαίτερα σ’ ό,τι σχετίζεται µε τα όρια της µορφοποίησης της συµπεριφοράς των ανθρώπων, ως πολιτών και ακόµη, της αδήριτης πλέον ανάγκης να µεταφερθούµε άµεσα, από την µαθησιακή διαδικασία της απόκτησης, στη µαθησιακή διαδικασία της κατάκτησης της γνώσης.
Η επίλυση όλων των προηγούµενων προβληµάτων, αποτελεί πολιτικό πρόβληµα ύψιστης προτεραιότητας. Οι σχετικές νέες ιδέες και οι αντίστοιχες καλές πρακτικές ανά τον κόσµο, υπάρχουν. Εκείνο που λείπει είναι η κατανόηση του προβλήµατος, από τους έξυπνους πολιτικούς και βούληση. Ισχυρή πολιτική βούληση.
‘‘Αναδείξτε τη ∆ια βίου Μάθηση στο όλον της εκπαίδευσης του ανθρώπου. ∆ιδάξτε αποκλειστικά συµπεριφορά, στα τέσσερα πρώτα σχολικά χρόνια.”
*O Χριστόφορος Κορυφίδης είναι πρώην πρόεδρος της ∆ιδασκαλικής Οµοσπονδίας Ελλάδος