Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου, 2024

O Γιώργος Ατσαλάκης αναλύει τα παγκόσμια δεδομένα αντιμετώπισης του κορωνοϊού

Η συνεχής και εκθετική εξάπλωση των κρουσμάτων, παγκοσμίως, οδηγεί σε συμφόρηση τα συστήματα υγείας και σε δεκάδες θανάτους. Στον παρακάτω πίνακα, φαίνονται 21 χώρες με τους περισσότερους θανάτους ανά εκατό χιλιάδες κατοίκους και στο τέλος φαίνεται η χώρα μας στη 60 θέση.

Πρώτη χώρα είναι το Βέλγιο με 136 θανάτους, η Ισπανία είναι στην τρίτη θέση με 90 θανάτους, με την Ιταλία στην τέταρτη θέση με 82 θανάτους. Με τη χρήση νέων τεχνολόγων στην αναχαίτιση της πανδημίας θα μπορούσε να τίθενται σε καραντίνα μόνο τα κρούσματα και οι επαφές τους, ώστε η υπόλοιπη κοινωνία και η οικονομία να ακολουθούν φυσιολογικούς ρυθμούς.

Αναλύοντας τα παγκόσμια δεδομένα αντιμετώπισης του κορωνοϊού καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η χώρα με την πιο αποτελεσματική στρατηγική αντιμετώπισης της πανδημίας ήταν και εξακολουθεί να είναι η Ταϊβάν η οποία χρησιμοποιεί νέες τεχνολογίες ώστε να θέτει σε καραντίνα μόνο τα κρούσματα και τις επαφές τους, ώστε να μην κλείνε την οικονομία της. Από την αρχή της επιδημίας είχε 618 κρούσματα και 7 θανάτους που αντιστοιχούν σε 0,03 θανάτους ανά 100 χιλιάδες κατοίκους. Την ίδια χρονική περίοδο η χώρα μας έχει 1.630 θανάτους που αντιστοιχούν σε 15 θανάτους ανά 100 χιλιάδες κάτοικους.

Στο 9ο επεισόδιο καίμε το κεράκι του 2020 ενώ περιμένουμε τον χειμώνα…

Και άλλες χώρες που χρησιμοποίησαν νέες τεχνολογίες έχουν πολύ ελάχιστους θανάτους ανά 100 χιλιάδες κατοίκους: Σιγκαπούρη 0,5, η Νότιος Κορέα 1, το Χονγκ Κονγκ 1,4 , η Κίνα 0,3 κλπ,

Η πετυχημένη στρατηγική της Ταϊβάν βασίζεται στην μαζική χρήση τεστ και κυρίως γρήγορων τεστ, στην αποτελεσματική ιχνηλάτηση των κρουσμάτων, και στην αυστηρή τήρηση της καραντίνας, Το αποτέλεσμα είναι η οικονομία της το 2ο τρίμηνο να έχει πτώση μόνο 0,58% και να είναι η μοναδική χώρα με θετική ανάπτυξη στο 2020 (προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ 1,5%) και δεν αντιμετωπίζει δεύτερο ή τρίτο κύμα.

Ειδικότερα η Ταϊβάν ακολούθησε από την αρχή μέχρι σήμερα αυστηρό έλεγχο των συνόρων με υποχρεωτικό τεστ κατά την είσοδο των ταξιδιωτών. Με την χρήση νέων ψηφιακών τεχνολογιών κατάφερε να κάνει 20-30 ιχνηλατήσεις σε κάθε κρούσμα. Ειδική «ψηφιακή εφαρμογή» ανιχνεύει τις επαφές κάθε κρούσματος τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Με τον τρόπο αυτό ήταν αδύνατο να μην εντοπιστεί κάποιο κρούσμα. Όλα τα άτομα που ιχνηλατήθηκαν, ακόμα και εάν ήταν αρνητικά στο τεστ, υποβλήθηκαν σε 14ήμερη καραντίνα στο σπίτι.

Τα άτομα σε καραντίνα επιτηρούνται από άλλη ειδική «ψηφιακή εφαρμογή» για κινητά ή με συσκευή που «φοριέται» (wearable), η οποία ειδοποιούσε τους πολίτες ότι πλησιάζουν άτομο που βρίσκεται σε καραντίνα. Το πρόστιμο για αυτόν που δεν τηρούσε την καραντίνα ήταν 35.000 δολάρια, Σε καραντίνα υπεβλήθησαν 340.000 άτομα, από τα οποία το 99,7% την τήρησε. Περίπου 1.000 άτομα πλήρωσαν πρόστιμο για μη συμμόρφωση. Επίσης καθιερώθηκε υποχρεωτική χρήση της μάσκας, μόλις οι παραγόμενες ποσότητες μασκών έγιναν επαρκείς.

Ουσιαστικά θυσιάστηκαν 340.000 άτομα σε καραντίνα 14 ημερών με αντάλλαγμα τα υπόλοιπα 23 εκατομμύρια να πηγαίνουν κανονικά στη δουλειά τους και να λειτουργεί πλήρως η οικονομία τους.

Μια ενδιάμεση λύση έως ότου έρθει η σιγουριά του φαρμάκου και του εμβολίου, είναι τα γρήγορα τεστ, η αποτελεσματική ιχνηλάτηση των επαφών των κρουσμάτων και η αυστηρή τήρηση της καραντίνας με αποτελεσματικό έλεγχο με την χρήση των νέων τεχνολογιών. Όλα αυτά μπορούν να συγκεντρωθούν σε μια ψηφιακή πλατφόρμα για την καλύτερη διαχείριση των δεδομένων.

Οι οικονομία μας δεν αντέχει μια παρατεταμένη ύφεση. Το δεύτερο & τρίτο κύμα του φθινοπώρου και το κλείσιμο και πάλι της οικονομίας είναι καταστροφικό για χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Η κρατική χρηματική υποστήριξη είναι καλοδεχούμενη και απαλύνει τις οικονομικές επιπτώσεις, αλλά ταυτόχρονα, αυξάνει κατακόρυφα τον κρατικό δανεισμό, πράγμα το οποίο θα δημιουργήσει, σημαντικές συνέπειες αργότερα με το δημόσιο χρέος να ξεπερνά το 210% του ΑΕΠ. Σήμερα η χώρα δανείζεται με επιτόκια που είναι πολύ χαμηλά. Όταν όμως σε μερικά χρόνια τα επιτόκια αυξηθούν και πάλι, οι τόκοι θα αυξηθούν υπέρμετρα και θα πρέπει να αυξηθούν υπερβολικά και οι φόροι. Και μην ξεχνάμε, ότι όταν το κράτος ξοδεύει έστω και ένα ευρώ, θα το πάρει από εμάς μέσω των φόρων.

Ακόμα και σήμερα, αναλύοντας τα δεδομένα συμπεραίνουμε, ότι η μαζική χρήση γρήγορων τεστ σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες μπορούν να επιτρέψουν την χαλάρωση του υπάρχοντος απαγορευτικού, την αποφυγή νέων απαγορευτικών τον ερχόμενο χειμώνα και την επιστροφή της οικονομίας στην κανονικότητα πολύ σύντομα, ώστε να προετοιμαστεί για την νέα τουριστική σαιζόν, Η αρχή πρέπει να γίνει με στοχευμένη στρατηγική γρήγορων τεστ, ιχνηλατήσεις, και καραντίνες, των ευπαθών ομάδων, των εργαζομένων στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης του ιού, και των εισερχομένων ταξιδιωτών από τα σύνορα, Στην συνέχεια να γίνει επέκταση και στον υπόλοιπο πληθυσμό.

Εάν δεν δράσουμε άμεσα, ζημιά στην οικονομία και η ανεργία του 2ου ή και των επόμενων απαγορευτικών, θα αλλάξουν τα πεδία της πολιτικής αντιπαράθεσης προς την κατεύθυνση του λαϊκισμού και θα δημιουργηθούν διχαστικές συνθήκες στην κοινωνία και ακόμα πιο βαθιά οικονομική ύφεση.

Όλα αυτά συμβαίνουν την στιγμή που ο ανατολικός μας γείτονας απειλεί την κυριαρχία μας. Δυστυχώς σήμερα η Ευρωπαϊκή Ένωση αδυνατεί να συγκροτήσει ενιαίες πολιτικές στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά ούτε και σε άλλους τομείς όπως είναι η ευρωπαϊκή άμυνα.

Οι ΗΠΑ είναι διχασμένες στην αναζήτηση ηγεσίας. Κάτω από αυτές τις συνθήκες η χώρα μας χρειάζεται ισχυρή οικονομία, συνοχή και μια υγιή κοινωνία. Το κλείσιμο της οικονομίας δεν βοηθάει σε αυτήν την κατεύθυνση. Πρέπει να δράσουμε με την χρήση νέων τεχνολογιών ώστε να ανοίξει όσο το δυνατό γρηγορότερα η οικονομία.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Κύριε Γιώργο Ατσαλάκη, ως Επίκουρος Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης ασκείτε άψογα το ρόλο του «ηγέτη γνώμης» προς αποδοχή από την ελληνική κοινωνία «της χρήσης των νέων τεχνολογιών προς αποτελεσματική ιχνηλάτηση των επαφών των κρουσμάτων και την αυστηρή τήρηση της καραντίνας με αποτελεσματικό έλεγχο». Οπότε, σας αξίζει να σας αφιερώσω αποκλειστικά το παρακάτω κείμενο που εκφράζει την ακριβώς αντίθετη άποψη:

    Με την Πανδημία του Κορωνοϊού ως Δούρειο Ίππο
    οι πόλεις της Ελλάδας να μην γίνουν «Smart Cities»
    με κάμερες ασφαλείας Αναγνώρισης Προσώπου

    Στις 19 Φεβρουαρίου 2020 δόθηκε στη δημοσιότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η «Λευκή Βίβλος» για την Τεχνητή Νοημοσύνη που περιλαμβάνει τις προτάσεις της για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι πλέον σε δημόσια διαβούλευση έως τις 19 Μαΐου 2020. Σκοπός είναι η δημιουργία ενός πρότυπου παγκοσμίως ρυθμιστικού πλαισίου για την Τεχνητή Νοημοσύνη και ειδικά για τον τομέα της Αναγνώρισης Προσώπου μέσω καμερών ασφαλείας σε «έξυπνες πόλεις» (Smart Cities), παρόμοιου με αυτό του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΕΕ) 2016/679, γνωστού ως GDPR για τα προσωπικά δεδομένα.

    Το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο διακηρύττεται πως θα εξασφαλίζει τις ευρωπαϊκές αξίες και τα θεμελιώδη δικαιώματα όπως η ιδιωτικότητα, θα τηρεί τους κανόνες της ηθικής και θα εδραιώνει την εμπιστοσύνη, προς διατήρηση μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Σε πλήρη αντίφαση όμως, αφήνεται σε εκκρεμότητα το ενδεχόμενο της ύπαρξης ενός βασισμένου στην ΤΝ συστήματος ευρείας παρακολούθησης μέσω καμερών ασφαλείας με τεχνολογία Αναγνώρισης Προσώπου, το οποίο διακηρύττεται πως θα χρησιμοποιείται κατ’ επιλογήν μόνο σε σπάνιες, αιτιολογημένες και αναλογικές περιπτώσεις, όπως ενδεχομένως και η αντιμετώπιση της Πανδημίας του Κορωνοϊού που είναι σε έξαρση στην Ευρώπη συμπτωματικά εν μέσω της δημόσιας διαβούλευσης. Επίσης, η εφαρμογή του ρυθμιστικού αυτού πλαισίου στην Ε.Ε. θα εξαρτηθεί από το ρόλο που θα διαδραματίσουν κρίσιμοι παράγοντες όπως οι Εισαγγελικές Αρχές και οι ανεξάρτητες Αρχές των Κρατών Μελών.

    Ειδικά στην Ελλάδα η εφαρμογή του θα γίνει αρχικά στο Δήμο Χανίων αφού είναι ο πρώτος δήμος της Ελλάδας που πρόκειται να μετασχηματιστεί σε «έξυπνη πόλη» βάσει της συμμετοχής του στην υλοποίηση της Πράξης «Smart Cities» στο πλαίσιο του Προγράμματος Συνεργασίας INTERREG V-A «Ελλάδα–Κύπρος 2014–2020», αντικείμενο της οποίας είναι να αναπτυχθούν πλήρως εφαρμογές και δράσεις «έξυπνων πόλεων». Ο έτερος δήμος της Ελλάδας που συμμετέχει στην Πράξη αυτή είναι ο Δήμος Μυτιλήνης αλλά προφανώς εκεί η πλήρης υλοποίησή της θα καθυστερήσει λόγω άλλων προτεραιοτήτων.

    Στην Ελλάδα, ο τρόπος εφαρμογής της «Λευκής Βίβλου» προδιαγράφεται από την εφαρμογή του GDPR ειδικά για τις κάμερες ασφαλείας, για την οποία υπάρχει ήδη διαπιστωμένη αρνητική εμπλοκή των Εισαγγελικών Αρχών και της ανεξάρτητης «Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα» (ΑΠΔΠΧ), με αποφάσεις καταστρατήγησης της ισχύος του GDPR (βλ. αναφ. αρ. 157 & 313/2017 Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χανίων, απόφ. α.π. 3889/2019 Εισαγγελίας Εφετών Κρήτης, απόφ. αρ. 21/2019 ΑΠΔΠΧ), αποφάσεις οι οποίες ακυρώνουν στην πράξη το σχετικό ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο και εξυπηρετούν αποκλειστικά την ευρεία μόνιμη εγκατάσταση παράνομων καμερών ασφαλείας σε κτίρια σε όλη την Ελλάδα.

    Μετά την έναρξη ισχύος του GDPR από τις 25 Μαΐου 2018, στα Χανιά σε καμία εξωτερική κάμερα ασφαλείας σε δημόσιο, δημοτικό ή ιδιωτικό κτίριο δεν άλλαξε με πρωτοβουλία «υπευθύνου επεξεργασίας» η γωνία στρέψης που αντιστοιχεί σε παράνομη εμβέλεια λήψης εικόνας. Οι παράνομες κάμερες ασφαλείας στα σχολεία του Δήμου Χανίων παραμένουν ακόμη σε λειτουργία, χαρακτηρισμένες πλέον ως «Νόμιμες» από τις Εισαγγελικές Αρχές και την ανεξάρτητη Αρχή. Οι εμπλεκόμενες με άμεση συνέργεια Εταιρείες Συστημάτων Ασφαλείας ακόμη δεν ελέγχθηκαν.

    Από την ΑΠΔΠΧ αφήνονται ορθάνοικτες «κερκόπορτες», αφού επιτρέπει τη χρήση τεχνικών θόλωσης ή απόκρυψης περιεχομένου εικόνας (masking) στα συστήματα βιντεοεπιτήρησης, αντί της αυστηρής απαίτησης για εγκατάσταση εξωτερικών καλύπτρων-μασκών επί των καμερών ασφαλείας ώστε να είναι φανερά και 100% εξασφαλισμένο ότι από τους αισθητήρες αυτών δεν εισέρχεται στα συστήματα βιντεοεπιτήρησης εικόνα από παράνομη εμβέλεια λήψης. Ειδικά από την εικόνα του ανθρώπινου προσώπου είναι δυνατή μέσω αλγόριθμων ΤΝ η αναγνώριση κάθε ανθρώπου από τις μοναδικές αποστάσεις συγκεκριμένων σημείων κάθε προσώπου.

    Η ιδιαίτερη βαρύτητα του Δήμου Χανίων στη διαμόρφωση των συνθηκών της βιντεοεπιτήρησης στη χώρα μας, υποχρεωτικά φέρνει στο προσκήνιο τα σχετικά πεπραγμένα της Δημοτική Αρχής του. Ειδικά ο νέος Δήμαρχος Χανίων σχετίζεται με την εγκατάσταση εξωτερικών καμερών ασφαλείας σε διψήφιου αριθμού σχολεία των Χανίων λόγω αρμοδιότητας ως ο τότε θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας της Περιφέρειας Κρήτης ενώ τώρα ως Δήμαρχος δεν απαντά ούτε και σε σχετικό Αίτημα. Ό,τι σχετικό κι αν υλοποιείται είναι υπό καθεστώς απόκρυψης από τους δημότες. Σε φωριαμό του Δημαρχείου Χανίων το Σεπτέμβριο 2019 η ΑΠΔΠΧ αρχειοθέτησε μόνιμα τον ογκώδη φάκελο της υπόθεσης των καμερών ασφαλείας στα σχολεία.

    Ακόμη και στη 2η Ημερίδα Πληροφόρησης που διεξήχθη τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2020 στα Χανιά, σχετική με τα αποτελέσματα της Πράξης «Smart Cities» και το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την πλήρη ανάπτυξη εφαρμογών και δράσεων «έξυπνης πόλης» στο Δήμο Χανίων, δεν αναφέρθηκε τίποτα για τον σημαντικότατο τομέα του «Public Safety» που περιλαμβάνει την ευρεία εγκατάσταση καμερών ασφαλείας με τεχνολογία Αναγνώρισης Προσώπου, αφήνοντας έτσι δημόσια την εντύπωση για ύπαρξη «κρυφής ατζέντας».

    Υπό αυτές τις συνθήκες, ή θα μετατραπούν τα Χανιά στην πρώτη «έξυπνη πόλη» στην Ελλάδα αποτελώντας έτσι το πρότυπο βάσει του οποίου θα επέλθει ομοίως ο ψηφιακός μετασχηματισμός όλων των πόλεων της Ελλάδας σε «Smart Cities» ή θα εκκινήσει από τα Χανιά η πλήρης διάλυση του οικοδομήματος που υποστηρίζει και προωθεί την υλοποίηση της ευρείας μόνιμης εγκατάστασης παράνομων καμερών ασφαλείας αναλογικής ή IP τεχνολογίας σε δημόσια, δημοτικά και ιδιωτικά κτίρια όπως και στα σχολεία στα Χανιά και ως δεδικασμένο σε όλη την Ελλάδα, ενώ με ανάλογο τρόπο μεθοδεύει και τη διάδοση της «Πανθρησκείας» σε όλη την Ελλάδα.

    Βρισκόμαστε ήδη στο κομβικό σημείο που θα επηρεάσει την κοινωνία της γενιάς μας αλλά και τις επόμενες. Η μία κατεύθυνση είναι η αποδοχή της εφαρμογής ως οφθαλμαπάτη-«Virtual Reality» της «Λευκής Βίβλου» της Ε.Ε. για την Τεχνητή Νοημοσύνη και ειδικά για τον τομέα της Αναγνώρισης Προσώπου σε «Smart Cities» όπως ομοίως και του GDPR για τις κάμερες ασφαλείας, η οποία δίνει μηδενική διασφάλιση για την αποφυγή της ύπαρξης ενός υψηλής τεχνολογίας συστήματος μαζικού κοινωνικού ελέγχου – «Μεγάλου Αδελφού» αντίστοιχο με αυτά της Ρωσίας και της Κίνας. Η άλλη κατεύθυνση είναι η εφαρμογή της «Λευκής Βίβλου» και του GDPR απαλλαγμένη πλέον από αντιφατικές εκκρεμότητες και από παρεμβάσεις κρίσιμων παραγόντων που ακυρώνουν στην πράξη το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, η οποία δίνει πλήρη διασφάλιση του οφέλους για τους πολίτες όλων των Κρατών Μελών. Μόνο έτσι διασφαλίζεται ότι η αντιμετώπιση της Πανδημίας του Κορωνοϊού δεν θα γίνει ο Δούρειος Ίππος για τη νομιμοποίηση της ευρείας κλίμακας Αναγνώρισης Προσώπου μέσω καμερών ασφαλείας στην Ελλάδα και σε όλη την Ε.Ε.

    Νικόλαος Σ. Στεργιάδης

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα