Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Ο ήχος του πρώτου σχολικού κουδουνιού!

Φαίνεται πως το καλοκαίρι μετάνιωσε που παραδόθηκε, λίγο πριν τη λήξη του, στα αναπάντεχα βροχερά καμώματα του καιρού και για αυτό αντιστέκεται σθεναρά, τούτες τις μέρες, στην παράδοση των σκήπτρων του στο Φθινόπωρο επιστρατεύοντας όλο το φως που του απομένει.


Μαζί του συμμάχησαν και οι άνθρωποι που με σφιγμένα τα χείλη στα ερωτηματικά που τους περιμένουν με την έλευση του Φθινοπώρου αρνούνται να του παραδώσουν τόσο εύκολα την ανεμελιά τους. Kαι ας γνωρίζουν ότι θα μαζέψουν σε λίγο τα σύνεργα του καλοκαιριού κλείνοντας στις χούφτες τους τις ανέμελες στιγμές των θερινών ονείρων τους.
Ωστόσο ο ήχος του πρώτου σχολικού κουδουνιού είναι πλέον μια πραγματικότητα που σηματοδοτεί και τούτο το Σεπτέμβρη που ήλθε, το Σεπτέμβρη της επιστροφής στην καθημερινότητα του καθενός, μετά τη θερινή ραστώνη, σε ρόλους δύσκολους και νέες ευθύνες, πρωτίστως, όμως της επιστροφής στα σχολεία, στα κουρασμένα τα τρία τελευταία χρόνια από την πανδημία.
Προάγγελος της ελπίδας που παραμένει αειθαλής ανάμεσα στα πεσμένα κίτρινα φύλλα, τούτος ο γνώριμος ήχος, κρύβει τη μαγεία του νέου κύκλου στη σχολική ζωή των παιδιών και των εφήβων που φαίνεται να επιστρέφει στην κανονικότητά της.
Πρόσωπα ολόκληρα, χαμόγελα καθάρια και μάτια φωτεινά γέμισαν τις σχολικές αυλές, όπως πρώτα, χωρίς μάσκες, με ελάχιστους μαθητές να αξιοποιούν τη δυνατότητα χρήσης αυτών, μέσα στο γενικότερο κλίμα ενθουσιασμού για την αυτονόητη ελευθερία που ήρθε αναπάντεχα στο ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς με τη βούλα των ειδικών, μαζί με την προσδοκία αυτό να κρατήσει σε όλη τη διάρκειά της.
Από την άλλη υπάρχουν και εκείνοι οι ειδήμονες και μη που εκφράζουν τους ενδοιασμούς τους για τη χαλάρωση των υγειονομικών πρωτοκόλλων στη σχολική ζωή, λαμβάνοντας υπόψη και το συνωστισμό των μαθητών στις σχολικές τάξεις, εξαιτίας της αύξησης του αριθμού αυτών στα τμήματα με βάση το ισχύον από πέρυσι νομοθετικό πλαίσιο.
Έκπληξη, βέβαια, στο σημείο αυτό προκαλούν εισηγήσεις επιστημόνων που υπεραμύνονται της τακτικής αυτής της αύξησης των μαθητών ανά τμήμα, σε μια προσπάθειά τους να δικαιολογήσουν ανεπιτυχώς τις κυβερνητικές επιλογές των περικοπών στη παιδεία, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους την αναγκαία από κάθε άποψη εκπαιδευτική παρουσία στην ελληνική περιφέρεια που ολοένα και συρρικνώνεται επικίνδυνα τα τελευταία χρόνια.
Κανείς, επίσης δεν μπορεί να αγνοήσει τις σοβαρές παιδαγωγικές έρευνες των τελευταίων ετών των Ελληνικών πανεπιστημίων που σχετίζονται με την ποιότητα της εκπαίδευσης των σχολείων μας και των οποίων τα παιδαγωγικά πορίσματα καταδεικνύουν ως αντιστρόφως ανάλογη τη σχέση του μεγέθους της τάξης με τη γλωσσική, νοητική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών.
Είναι επίσης σαφές ότι τα παιδιά δεν είναι αριθμοί, αλλά έχουν ιδιαίτερες ανάγκες που, αν καλυφθούν με τις ανάλογες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που σέβονται την ατομικότητά τους, οι πιθανότητες να παραμείνουν στο σχολείο και να σημειώσουν καλύτερες επιδόσεις αυξάνονται.
Παρόλα αυτά, η αυστηρότερη εφαρμογή τη φετινή σχολική χρονιά του νομοθετικού πλαισίου σε ολόκληρη τη χώρα με βάση τις διατάξεις του Ν.4823/2021 είχε ως αποτέλεσμα εκατοντάδες συγχωνεύσεις τμημάτων, συντμήσεις τάξεων, λειτουργικές υποβαθμίσεις, συρρικνώσεις αλλά και καταργήσεις σχολείων ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση καταπατώντας το δικαίωμα των παιδιών για ισότιμη πρόσβαση σε αυτή.
Σύμφωνα με το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπάιδευσης Χανίων το σχολικό έτος 2022- 2023 υποβαθμίζονται λειτουργικά περίπου είκοσι σχολικές μονάδες με τις συντμήσεις τάξεων και τις υποβαθμίσεις των σχολείων της υπαίθρου να προκαλούν δίκαια τις αντιδράσεις των συλλόγων γονέων και των τοπικών κοινωνιών.
Από την άλλη η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου σε μια προσπάθειά της να «χρυσώσει το χάπι» και να μειώσει τον αντίκτυπο των αναμενόμενων αντιδράσεων ανακοινώνει «καινοτομίες» που φέρνουν μαζί τους, τους μέντορες, τους ενδοσχολικούς συντονιστές και τους εκπαιδευτικούς ομίλους στοχεύοντας στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, όπως ισχυρίζεται.
Ωστόσο η εκπαιδευτική κοινότητα γνωρίζει καλά ότι οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί πάντοτε εύρισκαν τους μέντορες τους στο σχολείο που τους βοηθούσαν στο έργο τους και τους στήριζαν στα πρώτα τους βήματα και ας μην το επέβαλε ο νόμος. Γνωρίζει επίσης ότι πάντοτε οι σύλλογοι διδασκόντων και οι ειδικότητες εκπαιδευτικών συνεργαζόταν για παιδαγωγικά και γνωστικά ζητήματα με εξαιρετικά αποτελέσματα σε μια συμφωνία καρδιάς και χωρίς την παρουσία ενδοσχολικών συντονιστών. Ακόμη όλοι γνωρίζουν ότι οι πολυποίκιλες εξωδιδακτικές δραστηριότητες ( πολιτιστικές, περιβαλλοντικές, αθλητικές και λοιπές) που βαπτίζονται τώρα ως εκπαιδευτικοί όμιλοι, μια ονομασία παρμένη από ανάλογες δράσεις των ιδιωτικών σχολείων, στηρίζονται κυρίως στο περίσσευμα καρδιάς του Έλληνα Εκπαιδευτικού που με πενιχρά μέσα καταθέτει την ψυχή του στο Ελληνικό σχολείο.
Δεν κομίζει λοιπόν, «γλαύκας ες Αθήνας» το Υπουργείο Παιδείας με τούτες τις εξαγγελίες υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα την ποιότητα της Εκπαίδευσης με την τακτική της συρρίκνωσης των σχολείων, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση όλων των παιδιών, τη μαθητική διαρροή, αλλά και τη σοβαρή, αν και αθέατη πολλές φορές, πλευρά του λειτουργικού αναλφαβητισμού που αποτελεί πληγή της εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Καλή δύναμη δάσκαλε στους δύσκολους τούτους καιρούς. Βάστα γερά για να μπορέσεις με τις γνώσεις σου και το απόθεμα της ψυχής σου να φωτίσεις τα μάτια και τις καρδιές των μαθητών σου. Το έχουν ανάγκη!
Καλή δύναμη και σε εσένα γονέα που καλείσαι στον καιρό της ακρίβειας, της ανέχειας και της κάθε δυσκολίας να στηρίξεις υλικά και ηθικά το παιδί σου!
Καλή σχολική χρονιά σε όλους.

*Η Μαρία Μαράκη είναι φιλόλογος


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα