Ποιος φανταζόταν ότι μια συντηρητική κυβέρνηση, εκφράζοντας βέβαια την κοινωνία, θα έπαιρνε την απόφαση να σταματήσει τις λειτουργίες της εκκλησίας, με την παρουσία πιστών. Φυσικά για την προστασία της δημόσιας υγείας, λόγω του κορωνοϊού.
Ο ορθολογισμός επιστρέφει ως χείμαρρος.
Ο,τι πει η επιστήμη μας λένε και πολύ σωστά οι πάντες. Ιεράρχες, όπως ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος και ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος πρωταγωνιστούν.
Ο Ειρηναίος Γαλανάκης μας δίδαξε ότι τα Πανεπιστήμια και τα Ινστιτούτα της Κρήτης είναι τα όπλα της στο σύγχρονο κόσμο. Αυτό που αποδοκίμαζε ήταν ο απόλυτος ορθολογισμός, που δεν περιείχε τις επιθυμίες της καρδιάς.
Επίσης ο Ειρηναίος αποδοκίμαζε την κατάργηση της ατομικής συνείδησης και της ατομικής ευθύνης που γινότανε στον Ανατολικό αλλά και τον Δυτικό κόσμο, αν και ο ίδιος απευθυνόταν και στην κοινωνική συνείδηση για τα μέγιστα θέματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της ειρήνης που τον απασχολούσαν. Η επανάσταση των συνειδήσεων που διακήρυξε στηριζόταν στην επανάσταση συνείδησης του καθενός μας.
Έτσι ο Ειρηναίος Γαλανάκης συνέπεσε με το κήρυγμα του Νίκου Καζαντζάκη, τον οποίο τόσο πολύ αγαπούσε και τον μελετούσε. “Να αγαπάς την ευθύνη, να λες εγώ θα σώσω τη γης. Και αν δεν σωθεί να λες εγώ φταίω” μας λέει ο Καζαντζάκης. Αυτή είναι η μέγιστη καταδίκη του λαϊκισμού.
Ασφαλώς μόνο η ανάληψη της ατομικής μας ευθύνης θα μας σώσει. Η απομάκρυνση από την ατομική ευθύνη εμποδίζει και την ηθική μας τελείωση. Ο ιστορικός ρόλος και η ιστορική ευθύνη του κάθε προσώπου δεν θα σβήσουν ποτέ.
Ξαναέρχεται στην επικαιρότητα ο Καρτέσιος. Ναι “σκέφτομαι, άρα υπάρχω”. Άρα μπορώ και να ζήσω. Προβληματίζομαι, φιλοσοφώ, παράγω πολιτισμό. Διατύπωσε μια απλή αρχή με βαθύ βέβαια νόημα ο Καρτέσιος και παρέμεινε επίκαιρος στους αιώνες.
Υπάρχει και το ρητό με αρχαιοελληνικές ρίζες, που αναφέρεται και στο κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο: “Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ”. Μιλιά οι φανατικοί ιεράρχες, με την ακραία συντηρητική κοσμική ιδεολογία που ήθελαν να κατευθύνουν τα πάντα, μετά την σχετική για τις λειτουργίες απόφαση του κράτους. Τέτοια απομυθοποίηση!
Βλέποντας τα πράγματα λίγο βαθύτερα φτάνουμε στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός άλλωστε δεν είναι το πουλί της Χούντας αλλά το χτίσιμο των χριστιανικών εκκλησιών με τα υλικά και τους κίονες των αρχαίων ναών. Οι εκκλησίες μας έχουν μέσα στο καθολικό τους τις θεσπέσιες ιωνικές κολόνες. Κράτησαν κυρίως τον ιωνικό ρυθμό, δηλ. την αισθητική και τον πολιτισμό των Ελλήνων.
Αν θέλουμε δε να απαντήσουμε στη φιλοσοφική αναζήτηση που έκανε και κάνει ανά τους αιώνες ο απλός άνθρωπος, ο Ηράκλειτος είναι παρών. Διδάσκει την θεωρία των αντιθέτων που είναι χρήσιμη σε μια εποχή που πρέπει να συνδυάσει τον Θεό με τον Δαρβίνο, τον Θεό με την επιστήμη, την οποία υπολείπτεται η εκκλησία μας, όπως δηλώνει ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.
Ο Ηράκλειτος άνοιξε και ανοίγει τους δρόμους του συνδυασμού των αντιθέτων. Καταλήγει λέγοντάς μας ότι το στοιχείο του θείου θα το βρούμε, θα το ανιχνεύσουμε ακριβώς στο συνδυασμό των αντιθέτων στοιχείων.
Μένοντας στο σπίτι, μπορούμε να κάνουμε πολλές δουλειές, παράλληλα με το ενδιαφέρον μας για την οικογένειά μας και τους συνανθρώπους μας, δείχνοντας ανθρωπιά και αλληλεγγύη. Μπορούμε να διαβάσουμε ένα βιβλίο, να ακούσουμε μουσική, να δούμε ξεχασμένα φωτογραφικά άλμπουμ από τη βιβλιοθήκη μας, να δούμε ταινίες, να περιηγηθούμε διαδικτυακά στα μουσεία όλου του κόσμου και γιατί όχι… ακόμα και να φιλοσοφήσουμε.
Μένουμε Σπίτι για να Μείνουμε Υγιείς!