του Δρος Ηλία Ευαγ. Μαζοκοπάκη
Είχα την τιμή και ευλογία να λάβω ένα ακόμη εκλεκτό βιβλίο από τον αγαπητό φίλο και διαπρεπή επιστήμονα της Ιατρικής αλλά και της Θεολογίας κ. Ηλία Μαζοκοπάκη, Πλοίαρχο (ΥΙ) Π.Ν., Διευθυντή της Παθολογικής Κλινικής του Ναυτικού Νοσοκομείου Κρήτης και αριστούχο Διδάκτορα της Ιατρικής και Θεολογίας.
Μελετώντας κανείς τα επιστημονικά βιβλία που μας έχει προσφέρει ο πολυτάλαντος Ηλίας διαπιστώνουμε ότι η επιτυχία και σπουδαιότητα όλων οφείλεται κυρίως στο συνδυασμό της άριστης θεολογικής και ιατρικής του επιστημονικής κατάρτισης, την οποία κατορθώνει να αποτυπώνει αριστοτεχνικά, επιλέγοντας ενδιαφέροντα θέματα που αφορούν τον όλο άνθρωπο ή/και την ψυχοσωματική του υγεία.
Το παρουσιαζόμενο βιβλίο του κ. Ηλία Μαζοκοπάκη με τίτλο «Ο Πασχάλιος Αμνός. Θεολογική και Ιατρική προσέγγιση» με αριθμό σελίδων 219, εκδόθηκε το έτος 2023 με ευγενική χορηγία της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου και είναι προσιτό στον κάθε άνθρωπο που διψά για μάθηση και γνώση. Το βιβλίο αυτό χαιρετίζει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου κ.κ. Δαμασκηνός και προλογίζει ο καθηγητής Βιβλικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Αθανάσιος Παπαρνάκης.
Στον πρόλογο του ο συγγραφέας σχολιάζει μεταξύ άλλων την «ένταξη στη χριστιανική λατρεία κάποιων εορταστικών εθίμων που δεν συνάδουν με το Ορθόδοξο εκκλησιαστικό ήθος, υποβαθμίζουν, νοθεύουν ή αλλοιώνουν το πνευματικό περιεχόμενο και τον πραγματικό σκοπό των εκκλησιαστικών εορτών (εκκοσμίκευση), στερούνται ηθικών αναφορών ή αναστολών, αποπροσανατολίζουν τους πιστούς από το ζήτημα της σωτηρίας ή επιδρούν αρνητικά στην ψυχοσωματική τους υγεία».
Υπογραμμίζει δε το χρέος της Εκκλησίας μας αλλά και το δικό μας έναντι αυτών των κοινωνικοθρησκευτικών εθίμων που νοθεύουν ή αλλοιώνουν τη χριστιανική λατρεία και μας υπενθυμίζει ότι η χριστιανική λατρεία και η λαϊκή ευσέβεια δύνανται να υπάρχουν μόνο σε σχέση με τη ζωή του Χριστού και το ήθος της Εκκλησίας μας που είναι πρωτίστως χριστοκεντρικό και ευχαριστιακό.
Στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου ο συγγραφέας μέσα από την πλούσια θεολογική βιβλιογραφία και τις ποικίλες βιβλικές και εξωβιβλικές πηγές που χρησιμοποιεί, περιγράφει, αναλύει και ερμηνεύει τον πασχάλιο αμνό, στο πλαίσιο εορτασμού του εβραϊκού και χριστιανικού Πάσχα, τόσο θεολογικώς όσο και ιατρικώς. Πιο συγκεκριμένα, περιγράφει διεξοδικά τις απαρχές του εορτασμού του αρχαίου εβραϊκού Πάσχα («Πέσαχ») και τις θαυμαστές λεπτομέρειες του τελετουργικού του που είχαν ως βάση την ανάμνηση σφαγής του αμνού για τη σωτηρία των πρωτοτόκων του Ισραήλ. Οι παρατιθέμενες εξωβιβλικές μαρτυρίες βοηθούν στην περαιτέρω κατανόηση των γενομένων – τελουμένων στην προ Χριστού εποχή και κατά την περίοδο της Καινής Διαθήκης. Επίσης, περιγράφει αναλυτικά το σύγχρονο εβραϊκό Πάσχα, την ιστορία του Ορθόδοξου χριστιανικού Πάσχα καθώς και τον εορτασμό του κατά τη βυζαντινή εποχή, την περίοδο της Τουρκοκρατίας και σήμερα. Επιπλέον, αιτιολογεί με σαφήνεια τις διαφορετικές ημερομηνίες εορτασμού του χριστιανικού Πάσχα από την Ορθόδοξη και Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.
Στην εμπεριστατωμένη θεολογική προσέγγιση του θέματος ο συγγραφέας, βασισμένος στην Ορθόδοξη Βιβλικοπατερική μας Παράδοση, καθιστά σαφές ότι η ιστορία της σφαγής του πασχάλιου αμνού για τη σωτηρία των πρωτοτόκων του Ισραήλ αποτελεί μια θαυμάσια προτύπωση και εξεικόνιση της Σταυρικής θυσίας του αληθινού Αμνού του Θεού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Ο Ιησούς Χριστός είναι ο αντιτυπικός πασχάλιος αμνός που εισέρχεται στην Ιερουσαλήμ την 10η του μηνός Νισάν (ημέρα προμήθειας του πασχάλιου αμνού) και σταυρώνεται το απόγευμα της 14ης του μηνός Νισάν, δηλαδή την ίδια ώρα που στο Ναό θυσιάζονταν οι πασχάλιοι αμνοί του Νομικού Πάσχα (πριν από τη δύση του ηλίου). Το Πάσχα του αρχαίου Ισραὴλ (Νομικὸ Πάσχα) αποτελεί προτύπωση του χριστιανικού Πάσχα, του «καινού Πάσχα», της Αναστάσεως του Κυρίου μας. Η βρώση του πασχάλιου αμνού προτύπωνε μυστικώς το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Η εντολή Του Χριστού «τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν» κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου αναφερόταν στην ανάμνηση της δικής Του θυσίας, στο «καινόν Πάσχα», στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, και όχι στην ανάμνηση της θυσίας των αμνών του εβραϊκού Πάσχα. Στον Γολγοθά θυσιάστηκε ο Ίδιος εκουσίως ως αντιτυπικός πασχάλιος αμνός για να άρει τις αμαρτίες μας και όχι κάποιος αμνός στη θέση Του. Έτσι, οι αιματηρές θυσίες της Παλαιάς Διαθήκης δεν υπάρχουν πλέον αφού ο «Αμνός του Θεού» σταυρώνεται και δίνει το Αίμα Του για την ανθρωπότητα. Τώρα έχουμε την αναίμακτη θυσία με το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Διαπιστώνουμε λοιπόν γεγονότα της Καινής Διαθήκης να προτυπώνονται στην Παλαιά Διαθήκη, προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης να εκπληρώνονται στην Καινή Διαθήκη. Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται επίσης αναφορά στο «Εσφαγμένον Αρνίον» του προφητικού βιβλίου της Αποκάλυψης και στην απαγόρευση αναπαράστασης του Χριστού ως «Αμνού» στην Ορθόδοξη εικονογραφία σύμφωνα με τον 82ο Κανόνα της εν Τρούλλω Αγίας και Οικουμενικής Πενθέκτης Συνόδου (Κωνσταντινούπολη 691 μ.Χ.). Στη διεξοδική ιατρική προσέγγιση του θέματος, ο συγγραφέας ερμηνεύει ιατρικώς τις σχετιζόμενες με τον πασχάλιο αμνό βιβλικές αναφορές και περιγραφές. Πιο συγκεκριμένα εξηγεί γιατί ο πασχάλιος αμνός έπρεπε να ήταν υγιής, γιατί απαγορευόταν η βρώση ωμού κρέατος ή του αίματος που περιείχε, γιατί έπρεπε να φαγωθεί όλος ο πασχάλιος αμνός και να καούν τα «καταλειπόμενα απ’ αυτού» μέχρι το πρωί, και πολλά άλλα ενδιαφέροντα.
Στο δεύτερο κεφάλαιο ο συγγραφέας αναλύει τους θεολογικούς και ιατρικούς λόγους για τους οποίους η συνεχιζόμενη, ακόμα και σήμερα, αθρόα σφαγή και υπερβολική κατανάλωση των αμνών και τα τρυφηλά φαγοπότια, χάριν εορτασμού του χριστιανικού Πάσχα, όχι μόνο δεν συνάδουν με το ουσιαστικό νόημα της εορτής, αλλά μπορεί να υπονομεύσουν και την ανθρώπινη υγεία. Γράφει δε χαρακτηριστικά ότι το εβραϊκής προέλευσης έθιμο σφαγής και κατανάλωσης των πασχάλιων αμνών, χάριν ευκαιρίας εορτασμού της Ανάστασης του Κυρίου μας, με τον τρόπο που πραγματοποιείται σήμερα στη χώρα μας, έχοντας ως κύριο ή μοναδικό στόχο τη βίωση τροφικής ηδονής και απόλαυσης, θεολογικώς μεν είναι αναχρονιστικό και ασυμβίβαστο με το περιεχόμενο και το νόημα της σπουδαιότερης εορτής του εκκλησιαστικού μας έτους, από τη στιγμή που ο ίδιος ο Χριστός κατάργησε το παλαιό τυπικό (Πάσχα του Νόμου) και αντικατέστησε το εβραϊκό πασχάλιο δείπνο με τη Θεία Ευχαριστία, ιατρικώς δε είναι δυνητικά επικίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία. Επιπλέον, ο συγγραφέας θεωρεί την πράξη αθρόας σφαγής αμνοεριφίων υπό τις συνθήκες που πραγματοποιείται σήμερα (προηγηθείσα έντονη κακοποίηση και καταπόνηση των ζώων, σφαγή χωρίς αναισθησία, σούβλισμα, κ.λπ.) ως ένδειξη έλλειψης ήθους και ανθρώπινου σεβασμού προς το φυσικό περιβάλλον και τα έμβια όντα του, παραβίαση της θείας εντολής για συνετή διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος (βλ. Γέν. 2,15). Επίσης θεωρεί την εικόνα του θανάτου που προβάλλουν, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας αλλά και όλου σχεδόν του έτους, τα προς πώληση για κατανάλωση γυμνά, κρεμάμενα από τα τσιγκέλια, εντός των κρεοπωλείων και των super markets της χώρας μας, ζώα, με το αίμα νωπό εμφανώς πάνω τους, όχι μόνο αποτρόπαια και τρομακτική, αλλά και προσβλητική και αναιδής.
Προς αποφυγή κάθε παρερμηνείας ο συγγραφέας ξεκαθαρίζει ότι με τα προαναφερόμενα δεν στηλιτεύεται η σφαγή των αμνοεριφίων που γίνεται για την κάλυψη των διατροφικών αναγκών των πιστών, αλλά η αθρόα σφαγή τους και οι ανήθικες συνθήκες πραγματοποίησής της που έχει ως κύριο στόχο
την ικανοποίηση του πάθους της φιληδονίας.
Επίσης, με τα προαναφερόμενα ο συγγραφέας επισημαίνει ότι δεν καταδικάζεται η κρεοφαγία των εορτών μετά το πέρας των νηστειών που έχει καθιερώσει η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, η οποία είναι επιτρεπτή και αναγκαία (υπάρχει εξάλλου σχετική Ευχή ευλογίας κρεών την οποία αναγινώσκει ο ιερέας την Κυριακή του Πάσχα), αλλά η γαστριμαργία και η έλλειψη εγκράτειας που συνήθως τη χαρακτηρίζει.
Δυστυχώς πρέπει να παραδεχθούμε ότι οι σύγχρονοι Χριστιανοί καταντήσαμε να είμαστε τυπικά μόνο Χριστιανοί και γι’ αυτό δίνουμε βαρύτητα στο κοσμικό-εξωπνευματικό, τυπικό, κομμάτι της εορτής του Πάσχα και όχι στην ουσία της εορτής αυτής που είναι ο Αναστάς Χριστός και η συμμετοχή όλων μας στη Θεία Λειτουργία και Θεία Κοινωνία, έχοντας προηγουμένως καθαρίσει τις αισθήσεις της ψυχής και του σώματος στο λουτρό της μετανοίας και της εξομολογήσεως και προσφέρει στους συνανθρώπους μας συγγνώμη, συμπόνια, αλληλεγγύη και ανεπιτήδευτη αγάπη. Όπως τονίζει ο συγγραφέας «το Ορθόδοξο χριστιανικό Πάσχα, η Ανάσταση του Κυρίου μας, το μεγαλύτερο και συγκλονιστικότερο γεγονός της ανθρωπότητας που άλλαξε κυριολεκτικά τον ρου της ιστορίας, ο ακρογωνιαίος λίθος της Εκκλησίας μας, το κέντρο και το θεμέλιο της πίστης μας, πρέπει, λοιπόν, να εορτάζεται όχι τυπικά και υποκριτικά, αλλά ουσιαστικά, αυθεντικά, πνευματικά».
Και συνεχίζει λέγοντας ότι «είναι υποκρισία από τη μια πλευρά να ισχυριζόμαστε ότι εφαρμόζουμε την “παθοκτόνο” νηστεία που προτείνει η Εκκλησία μας, στο πλαίσιο προετοιμασίας εορτασμού ποικίλων θρησκευτικών γεγονότων, όπως είναι το Πάσχα, και από την άλλη πλευρά να εκδηλώνουμε γαστριμαργικές διατροφικές συμπεριφορές μετά τη λήξη της που απαιτούν μάλιστα τη γενοκτονία αμνοεριφίων για την ικανοποίηση τους!».
Με πολλή ευστοχία ο κ. Μαζοκοπάκης παραθέτει αντί επιλόγου τον καταπληκτικό «Κατηχητικό Λόγο» του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου (πρωτότυπο – μετάφραση) που διαβάζουμε το βράδυ της Αναστάσεως. Είναι ο λόγος που μας μεταφέρει από την επίγεια στην ουράνια αγία Τράπεζα, στο ατελείωτο Δείπνο της Βασιλείας του Θεού.
Ευχαριστούμε τον εκλεκτό μας στρατιωτικό Ιατρό και Θεολόγο, κ. Ηλία Μαζοκοπάκη για την προσφορά του ευχόμενοι ο Κύριος να τον ενδυναμώνει ώστε να συνεχίσει να προσφέρει στον λαό μας χριστιανική και επιστημονική μαρτυρία που τόσο έχουμε ανάγκη. Το Πολεμικό μας Ναυτικό πρέπει να αισθάνεται περήφανο για το εκλεκτό στέλεχος που διαθέτει.