Κύριε διευθυντά,
ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών Λειτουργών, Διδασκόντων στο 2ο Γενικό Λύκειο Χανίων, εκφράζουμε ομόφωνα την παιδαγωγική διαφωνία μας στην αιφνιδιαστική και χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, προσπάθεια κατάργησης και υποβάθμισης μαθημάτων τεχνών, σχεδίου, κοινωνικών επιστημών όπως και περιβαλλοντικών μαθημάτων από το Λύκειο.
Η εξαγγελία της υποβάθμισης ή/και του αποκλεισμού από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των τριών τάξεων του Λυκείου, των μαθημάτων: Εικαστικών, Σχεδίου, Μουσικής, Θεατρολογίας, Κοινωνιολογίας, Βασικών Αρχών Κοινωνικών Επιστημών, Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία, Διαχείρισης Φυσικών Πόρων συνιστά ευθεία υποτίμηση στην παιδεία των νέων και πληγή στον πολιτισμό της χώρας. Παράλληλα, δημιουργεί εντάσεις μέσα στα σχολεία ενώ χάνονται θέσεις εργασίας ανθρώπων που ως αναπληρωτές καλύπτουν για πολλά χρόνια τις δύσκολες υπηρεσιακές θέσεις με μεγάλο κόστος στην προσωπική και επαγγελματική τους διαδρομή.
Σύμφωνα με την παιδαγωγική μας αντίληψη, δεν θα πρέπει τα γνωστικά αντικείμενα να μπαίνουν σε αντιπαράθεση. Οπως η επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες είναι προαπαιτούμενο για περισσότερα από εκατό τμήματα της τριτοβάθμιας, έτσι και αντικείμενα όπως τα λατινικά αποτελούν απαραίτητη προπαιδεία για όσους επιθυμούν να συνεχίσουν στις κλασσικές σπουδές.
Κάθε υποτίμηση οποιουδήποτε γνωστικού αντικειμένου υποβαθμίζει την παιδεία στο σύνολό της και σε όλες της τις βαθμίδες.
Πρόκειται λοιπόν για αλλαγές χωρίς ίχνος παιδαγωγικής και επιστημονικής τεκμηρίωσης, που πλήττουν το δικαίωμα των μαθητών για ολόπλευρη και σύγχρονη παιδεία.
Σε μια εποχή διαρκών κοινωνικών μετασχηματισμών, η νεολαία αναζητά τα λογικά και τα επιστημονικά ερμηνευτικά σχήματα των κοινωνικών και των περιβαλλοντικών επιστημών, όπως και τα δημιουργικά εργαλεία των πεδίων της τέχνης, ώστε να σταθεί με λογική, δημοκρατική και συναισθηματική ωριμότητα απέναντι στις προκλήσεις των σύγχρονων κοινωνικών ζητημάτων.
Τα μαθήματα των Εικαστικών είναι απολύτως απαραίτητα για την ψυχοσωματική εξέλιξη των μαθητών και τη συγκρότηση της προσωπικότητάς τους. Τα εικαστικά αλληλεπιδρούν με όλα τα μαθήματα, ενώ κάποια από αυτά -όπως το σχέδιο- αποτελούν μαθήματα προαπαιτούμενα για την εισαγωγή σε σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Δυστυχώς στα μαθήματα Τέχνης και Πολιτισμού, οι εκπαιδευτικοί παράγουν έργο, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, χωρίς εργαστήρια, με υπεράριθμους για εργαστηριακό μάθημα μαθητές και συχνά χωρίς στοιχειώδη υλικά.
Επίσης, καταργώντας τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών, το Υπουργείο Παιδείας αποστερεί από τους μαθητές του Λυκείου από τις στοιχειώδεις, απαραίτητες και θεμελιώδεις γνώσεις, για την διαμόρφωση μιας δημοκρατικής κοινωνικής συνείδησης, αφήνοντας αντικειμενικά ένα τεράστιο κενό στη νεολαία ως προς την κατανόηση των κοινωνικών φαινόμενων, των οικονομικών προβλημάτων, όπως και των θεμάτων που αφορούν την πολιτική επιστήμη, το Δίκαιο και το νομικό μας πολιτισμό.
Με αυτόν τον τρόπο η μαθητική νεολαία γίνεται πιο ευάλωτη σε ανορθολογικές ρητορικές, στερεότυπα και προκαταλήψεις γύρω από τα κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και νομικά ζητήματα. Χαρακτηριστική είναι η κατάργηση του προπαρασκευαστικού μαθήματος “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών”, το οποίο αποτελεί γνωστικό θεμέλιο για δεκάδες πανεπιστημιακά τμήματα, όπως η Νομική, οι Πολιτικές Επιστήμες, οι σχολές Κοινωνικών Επιστημών και οι σχολές Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών.
Επιπλέον, το μάθημα της Διαχείρισης Φυσικών Πόρων, ένα από τα λίγα μαθήματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο, καταργείται επίσης, αποδεικνύοντας ότι το περιβάλλον και η ευαισθητοποίηση γύρω από προβλήματα που απασχολούν έντονα τη μαθητική νεολαία, αλλά και την ανθρωπότητα ολόκληρη στις μέρες μας, δεν απασχόλησε σε βάθος τους εισηγητές των αλλαγών στα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων.
Για τους παραπάνω λόγους, ζητάμε από το Υπουργείο την άμεση επαναφορά των
μαθημάτων αυτών στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου.
Οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Διδασκόντων
του 2ου Λυκείου Χανίων