Κύριε διευθυντά,
ο πύρινος εφιάλτης και οι ακραίες καιρικές συνθήκες που για μία ακόμη φορά αντιμετωπίζει η ελληνική επικράτεια περιλαμβάνονται στις κυριότερες ειδήσεις στα παγκόσμια ΜΜΕ (CNN, BBC, DW, κ.α.), με επίκεντρο κυρίως τις φωτιές στη Ρόδο, που, όπως είναι αναμενόμενο, επηρεάζουν και την τουριστική εικόνα της χώρας.
Σε όλη την Ελλάδα βλέπουμε για πολλοστή φορά δασικές εκτάσεις να αποτεφρώνονται, ανθρώπινες ζωές να απειλούνται και περιουσίες να καταστρέφονται. Και όλα αυτά εξαιτίας του ανθρώπινου παράγοντα, της ανθρώπινης αμέλειας, της ανθρώπινης αδιαφορίας. Ακόμη κι ένας άνθρωπος αρκεί για να φέρει την καταστροφή! Όσες ευθύνες και αν αποδοθούν σε αυτόν τον έναν, σύντομα θα βρεθεί ένας άλλος, που θα κάνει πάλι τις ίδιες καταστροφικές ενέργειες… Μπορεί ο τρόπος να αλλάζει, όμως το ολέθριο αποτέλεσμα διαιωνίζεται.
Ωστόσο, στις περιπτώσεις τουλάχιστον όπου οι πυρκαγιές οφείλονται σε τεχνική βλάβη ή αμέλεια, δεν αρκεί η εκ των υστέρων απόδοση ευθυνών σε εκείνους που είναι αρμόδιοι για τη συντήρηση και την επισκευή των τεχνικών δικτύων (όπως των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας π.χ. ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ και των ΟΤΑ ύδρευσης αποχέτευσης, διαχείριση οδικών δικτύων κ.α.) χρειάζεται σχεδιασμός πρόληψης τέτοιων φαινομενων,
Επομένως η ουσιαστική λύση όσον αφορά συγκεκριμένα την Αυτοδιοίκηση μπορεί να επέλθει μόνο με την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) καθώς και των αυτοδιοικητικών φορέων: της περιφέρειας, των δήμων και των κοινοτήτων.
Ένα ισχυρό θεσμικό πλαίσιο εύρυθμης λειτουργίας των Ο.Τ.Α. και ένα οργανόγραμμα που θα προσδιορίζει το πλαίσιο συνεργασίας (αρμοδιότητες – βαθμός αυτονομίας) αυτών με τους τοπικούς φορείς θα διασφαλίσουν:
α) την απρόσκοπτη πρόσβαση των φορέων της πολιτικής προστασίας (Ε.Κ.Α.Β., πυροσβεστική, αστυνομία κ.α.) στους χώρους αυξημένου κινδύνου
β) την έκτακτη μεταφορά πολιτών και τουριστών από τις περιοχές οι οποίες πλήττονται από φυσικές καταστροφές
γ) τη δημιουργία στρατηγικών σημείων αφενός για τη στενή παρακολούθηση των καταστροφικών φαινομένων αφετέρου για τη μεταφορά των πολιτών σε ασφαλή σημεία.
δ) την εξασφάλιση βασικών πρώτων υλών, όπως πόσιμου νερού ή ιατροφαρμακευτικού υλικού, και την παροχή αναγκαίων εφοδίων στους πληγέντες.
ε) τη μεταφορά και προστασία επαπειλούμενων ειδών του φυτικού και ζωικού Βασιλείου σε προσωρινά καταφύγια.
στ) την εξασφάλιση μέσω παραχώρησης ή επίταξης ειδικών μηχανημάτων και μέσων μεταφοράς (λεωφορείων, δεξαμενών νερού, εκσκαφέων κ.α.) τα οποία θα ενταχθούν στο οργανόγραμμα.
ζ) την αξιοποίηση ή δημιουργία του κατάλληλου ψηφιακού μηχανισμού με την ενσωμάτωση του αντίστοιχου οργανογράμματος για τον αποτελεσματικό συντονισμό όλων των αρμόδιων φορέων.
Συνεπώς, η ευρεία αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της τοπικής αυτοδιοίκησης προς όλες τις παραπάνω κατευθύνσεις είναι αναγκαία και εφικτή για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων κρίσεων που δημιουργούνται από τις φυσικές καταστροφές, με γνώμονα την προστασία των πολιτών και του περιβάλλοντος.
ενεργός πολίτης
Ευάγγελος Κάτσαρης