Η απόφαση της δηµοτικής Αρχής να ανοίξει την κύρια πύλη του στρατοπέδου Μαρκοπούλου για να µπουν µέσα αυτοκίνητα την ηµέρα µάλιστα που γιόρταζε το περιβάλλον στις 1/6/24 είναι αδιάψευστο στοιχείο, ότι δεν έχει κανένα ενδοιασµό στη χρήση του χώρου αυτού για στάθµευση, όχι µόνο για µια µέρα. Ήταν µια πρόβα τζενεράλε, για να δει τις αντιδράσεις, παρά για να εξυπηρετήσει ευκαιριακά όσους ήθελαν να παρκάρουν, µε δική της βέβαια προτροπή. Εξ άλλου δεν είναι λίγες οι φορές που ο δήµαρχος το οµολόγησε σε τοπικά ΜΜΕ ότι προτίθεται να χρησιµοποιήσει το χώρο «προσωρινά για την εξυπηρέτηση όλων των πολιτών».
Μάλιστα τόλµησε να δυσφηµίσει τους πολίτες που αντιδρούν σε κάτι τέτοιο ως εγωιστές, που κοιτάνε το προσωπικό τους συµφέρον και όχι αυτό της πόλης. Είναι όµως προσωπικό συµφέρον ο αγώνας για περισσότερο πράσινο και οξυγόνο στην πόλη;
Μετά από τόσα χρόνια απραξίας όλων των µέχρι σήµερα δηµοτικών αρχών στο ζήτηµα του κυκλοφοριακού, έχει φέρει σε αδιέξοδο την παρούσα δηµοτική αρχή, η οποία ψάχνει απεγνωσµένα για ευκαιριακές λύσεις. Το ότι δεν εξασφαλίστηκαν οι αναγκαίοι χώροι τόσα χρόνια δεν σηµαίνει ότι το πρόβληµα θα λύσει ο οποιοσδήποτε ελεύθερος χώρος που είναι διαθέσιµος. Αν γίνει στο στρατόπεδο Μαρκοπούλου χώρος στάθµευσης, για την εξυπηρέτηση των πολιτών που θέλουν να πάνε στο κέντρο, δεν θα λύσει κανένα πρόβληµα γιατί δεν θα χρησιµοποιείται από αυτούς. Γιατί να παρκάρει κάποιος σε ένα χώρο και να µπει µετά σε ένα λεωφορείο για θα διανύσει µόνο χίλια µέτρα; Θα συνεχίσει να οδηγεί για ακόµα 5 λεπτά χωρίς να αλλάξει όχηµα και θα παρκάρει όπου βρει, όπως γινόταν πάντα. Για να αντιµετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβληµα στο κέντρο της πόλης η λύση είναι η περιφερειακή στάθµευση, αλλά µε πραγµατικά περιφερειακά πάρκινγκ (και πάνω στους άξονες εισόδου-εξόδου της πόλης) και όχι κοντά στο κέντρο, όπως το στρατόπεδο Μαρκοπούλου. Να υπογραµµίσουµε εδώ ότι καµία µελέτη που έχει στα χέρια της η δηµοτική αρχή, δεν υποστηρίζει ότι η θέση του πρώην στρατοπέδου Μαρκοπούλου είναι αυτή που θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβληµα, ούτε το πρόσφατο Σχέδιο Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Το χειρότερο είναι ότι στο όνοµα της λύσης του κυκλοφοριακού θα δεσµευτούν ελεύθεροι χώροι πολύτιµοι για την πόλη για άλλες πολύ σηµαντικές χρήσεις όπως το πράσινο. Η µετατροπή του στρατοπέδου σε χώρο στάθµευσης, θα µειώσει κατακόρυφα την ποιότητα ζωής των κατοίκων των Χανίων. Η µελέτη για την αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδοµικού Σχεδίου έδειξε ότι από την πόλη λείπουν 300 στρ. πρασίνου και άλλα 300 στρ. χώρων άθλησης σύµφωνα µε τα πολεοδοµικά standards. Με απλά λόγια οι πολίτες δεν έχουν τους απαιτούµενους χώρους, που προκύπτουν από διεθνή πρότυπα για να ζήσουν ανθρώπινα στην πόλη.
Ό,τι κάνει η δηµοτική αρχή θα πρέπει να είναι νόµιµο (προσωρινό ή µόνιµο). Η νοµιµότητα θα εξασφαλίσει εκτός των άλλων την έγκριση όλων των απαιτούµενων µελετών για µια τέτοια βαριά χρήση σε µια περιοχή αµιγούς κατοικίας, για την οποία απαιτούνται δρόµοι ανάλογου πλάτους, κυκλοφοριακές ρυθµίσεις για αποφυγή ατυχηµάτων και κυκλοφοριακής συµφόρησης, ασφαλής είσοδος και έξοδος κ.λπ.
Το καλύτερο που έχει να κάνει η παρούσα δηµοτική αρχή, είναι να σκύψει µε πραγµατικό ενδιαφέρον στα προβλήµατα της πόλης και να µην παίρνει επιπόλαιες αποφάσεις και µάλιστα εν κρυπτώ. Θα πρέπει να σεβαστεί τον αγώνα χιλιάδων πολιτών χάρις στους οποίους τόσα χρόνια ο χώρος του πρώην στρατοπέδου δεν έχει οικοδοµηθεί και να µην τους κατηγορεί ότι είναι αδιάλλακτοι, ψάχνοντας φταίχτες για την αποτυχία του σχεδίου της. Επίσης να σεβαστεί τις 4 οµόφωνες αποφάσεις του ∆ηµοτικού Συµβουλίου, την Απόφαση του Περιφερειακού Συµβουλίου και τα δεκάδες ψηφίσµατα υπέρ της δηµιουργίας Πάρκου στο πρώην στρατόπεδο Μαρκοπούλου.
*Ο Γιάννης Τσουκάτος είναι αρχιτέκτων µηχανικός, µέλος της Πρωτοβουλίας Χανιωτών
για το στρατόπεδο Μαρκοπούλου